Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Om de 15 seconden bericht dat je aan je stuur moet trekken, op het grote scherm de melding dat je een actie moet inzetten met je knipperlicht, dan krijg in je in scherm rode lijnen dat baan wijzigen niet kan, vervolgens wordt het geannuleerd, tegen die tijd weer de volgende melding dat je aan je stuur moet trekken... pfff, gewoon zelf je stuur pakken en van baan wisselen en de afrit afsturen gaat echt 100x simpeler en zonder stress.
Die 15 seconden staan ook in de EU regels. Maar in de M3 van mijn vrouw ervaar ik toch geen vervelende nag als je met een hand aan het stuurwiel hangt. Een andere sensor (bv infra rood) aan het stuurwiel zou een hoop mensen gelukkiger maken. Voorlopig kijk ik even de kat uit de boom voordat ik 2019.16 ga installeren op mijn MS.
 
Dat had je toch zelf kunnen bedenken (nog beta ook).
Dat gezegd hebbende, het komt echt wel (lopen in EU diverse testen met autonoom rijden), maar ik roep niet voor niks: "als ik achterin mag gaan zitten koop ik het gelijk", regelgeving :(

En snap het deels...... straks 100K tesla's (wereldwijd een miljoen) die potentieel zelf kunnen gaan rijden (waarvan niemand weet of het werkt), heeft nogal impact op verkeersveiligheid. Ik vindt dat FSD gecertificeerd moet worden.

Tesla gaat nu alleen veel sneller dan de regelgeving kan bijbenen, dus gaat de rem erop voor FSD.
Autopilot kan wel, zat die dan doen en inmiddels "proven technology".

Nee, ik kan niet bedenken dat in de EU de regelgeving de verkeerde kant op beweegt voor FSD.

Dat Tesla zegt dat lokale regelgeving een rol kan spelen bij de uitrol is veel te weinig als recent (geldt per 1-4-2019!) zo’n beperking wet is geworden. Dan weet je gewoon dat het in Europa nog zeker 5 jaar gaat duren voordat ze wellicht de andere kant op gaan bewegen, tenzij er enorme druk de andere kant op komt.

Nou ben ik sowieso heel sceptisch over de mogelijkheid tot autonoom rijden in Nederland. We kennen inmiddels meer verschillende soorten wegindelingen dan er sterren aan de hemel staan en het wordt alleen maar gekker. Meer en meer zijn mensen al totaal niet meer in staat om te kunnen volgen waar ze moeten rijden (Eindhoven is daar heel ‘goed’ in met al die busbanen, waar je dan ook dagelijks een auto op ziet rijden in lichte paniek).

De EU en Nederland roept dat ze naar 0 verkeersdoden willen, maar al deze flauwekul maakt dat er alleen maar een toename te verwachten valt.
 
FSD zal zeker bijdragen aan de veiligheid, als het werkt.

Wat niet zal bijdragen is 100 duizenden 2 ton projectielen waar mensen mee lopen te experimenteren, accident waiting to happen.
Is spelen met levens......niet slim en verantwoord.

Er zijn ruim meer verhalen van Tesla’s due ingegrepen hebben en daarmee ongevallen voorkomen, dan van ongevallen die veroorzaakt zijn door Autopilot (waarbij in de gevallen die ik heb gelezen eigenlijk altijd een chauffeur die niet op aan het letten is de grootste fout was).
 
Tesla zou natuurlijk 'exemption' kunnen aanvragen - ook per land. Volgende zou kunnen werken :
  1. Tesla vraagt uitzondering aan voor Nederland (kan obv geo-location aangezet worden) en alleen voor Tesla's met NL registratie. Hier rijden sowieso per km2 heel veel Tesla's tov rest van Europa (exclusief Noorwegen)
  2. Tesla laat met miljoenen km zien dat het veilig / veiliger dan zonder AP kan
  3. Tesla kan daarmee makkelijk(er) uitzondering bedingen voor alle landen.
De Nederlandse overheid heeft bovendien keer op keer gezegd voorop te willen lopen. Kans voor Tesla lijkt me.
’Nederland voorop bij omarmen zelfrijdende auto’
 
Er zijn ruim meer verhalen van Tesla’s due ingegrepen hebben en daarmee ongevallen voorkomen, dan van ongevallen die veroorzaakt zijn door Autopilot (waarbij in de gevallen die ik heb gelezen eigenlijk altijd een chauffeur die niet op aan het letten is de grootste fout was).

Gaat mij om FSD niet om AP. Een tesla grijpt zelfs in zonder dat AP of FSD aan staat.
Navigate on AP is part of FSD.....(or EAP).
 
Tesla zou natuurlijk 'exemption' kunnen aanvragen - ook per land. Volgende zou kunnen werken :
  1. Tesla vraagt uitzondering aan voor Nederland (kan obv geo-location aangezet worden) en alleen voor Tesla's met NL registratie. Hier rijden sowieso per km2 heel veel Tesla's tov rest van Europa (exclusief Noorwegen)
  2. Tesla laat met miljoenen km zien dat het veilig / veiliger dan zonder AP kan
  3. Tesla kan daarmee makkelijk(er) uitzondering bedingen voor alle landen.
De Nederlandse overheid heeft bovendien keer op keer gezegd voorop te willen lopen. Kans voor Tesla lijkt me.
’Nederland voorop bij omarmen zelfrijdende auto’

Nou ja, daarom lijkt mij via twitter aandacht vragen hiervoor wel belangrijk.

En in Nederland moeten we als de wiedeweerga af van al die idiote weginrichtingen.

Gewoon weer overal op doorgaanse wegen een onderbroken streep in het midden van de weg om te beginnen.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Gaat mij om FSD niet om AP. Een tesla grijpt zelfs in zonder dat AP of FSD aan staat.

Om tot autonoom rijden te kunnen komen zijn de stappen die nu gezet worden gewoon nodig.

En ja, dat zal ook wel eens fout gaan. Maar het scheelt onder de streep echt heel veel verkeersdoden om het te doen zoals Tesla wil doen.

Dat overheden regelgeving willen is logisch. Maar die regelgeving moet wel dienend zijn in plaats van beperkend.
 
Vreemd, zit al tijd op 2019.8.6. Ontvang maar geen updates meer. Auto staat ieder dag/avond aan wifi. Speciaal wifi extender ertussen voor goed signaal. Echter signaal blijft matig. 2 streepjes. Ondanks dat auto nog geen 4 meter van extender af staat.

Had ik ook, hij gaf tijdens het rijden (zat op 2019.8.5) aan dat er een update was en een second later was die melding weg. Ik denk dat hij vanaf dat moment geglitched was want heb een maand geen updates meer gehad. Service gebeld en zij hebben toen op afstand de update gepushed. Die was op het moment dat WiFi in bereik was beschikbaar en nu loopt hij weer netjes mee. Dus mijn tip; even bellen naar service als je al lange tijd vast hangt.

Ps; klopt het dat de auto met de laatste update ineens via het 5ghz netwerk kan praten? Nog niet eerder gezien :)
 
Last edited:
Die 15 seconden staan ook in de EU regels. Maar in de M3 van mijn vrouw ervaar ik toch geen vervelende nag als je met een hand aan het stuurwiel hangt. Een andere sensor (bv infra rood) aan het stuurwiel zou een hoop mensen gelukkiger maken. Voorlopig kijk ik even de kat uit de boom voordat ik 2019.16 ga installeren op mijn MS.
Het zijn 10 seconden, en ik vind het eigenlijk gevaarlijker dan het oude systeem. Waarom?

Met mijn Model X is het kortste 30 seconden, en dat is lang genoeg dat je wel eens los laat, en je na 30 seconden er even gaat aan leunen.

Met 10 seconden is het makkelijker om een grip te vinden om je hand de hele tijd aan het stuur te laten hangen.

Wat is nu het probleem? Bij vermoeidheid zal de auto met langere intervallen na een minuut begrijpen dat je bent weggedommeld, en akoestieke alarmen laten afgaan. Bij de Model 3 en de software update van 10 seconden ga je met die handgreep ook kunnen wegdommelen, maar voor de auto geef je nog altijd druk aan het stuur, hoewel je dus uitgesteld achter het stuur kan zitten. Autopilot zal dus niet herkennen dat je bent ingedommeld en zal gewoon blijven rijden.

Wat is er net afgelopen week gebeurd met een dronken chauffeur op de A27? Juist...
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Zoals aangegeven heb ik gisteren 2019.16.1 binnengekregen. Nog niet mee gereden, maar vanochtend bij het uitmesten zag ik dat er een rood opnameknopje rechtsboven op het grote scherm stond. Het lijkt er op dat sentry mode geactiveerd is, maar dat zou niet moeten kunnen want voor zover ik weet heb ik HW2.0 en daar zou het volgens eerdere tweets van EM helemaal niet beschikbaar voor komen. Vanmiddag maar eens even een grote USB-stick aansluiten.
 
Zoals aangegeven heb ik gisteren 2019.16.1 binnengekregen. Nog niet mee gereden, maar vanochtend bij het uitmesten zag ik dat er een rood opnameknopje rechtsboven op het grote scherm stond. Het lijkt er op dat sentry mode geactiveerd is, maar dat zou niet moeten kunnen want voor zover ik weet heb ik HW2.0 en daar zou het volgens eerdere tweets van EM helemaal niet beschikbaar voor komen. Vanmiddag maar eens even een grote USB-stick aansluiten.

Bij hw 2.0 werkt sentry al een tijdje, zonder USB stick. Je moest het telkens zelf aanzetten, maar met de nieuwe update kan het altijd aangaan als de auto geparkeerd is.