Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
2019.16.2 (model 3), zojuist erop gezet....maar ik heb alleen AP en geen FSD.

@prettig Ga dan 's op dit soort wegen rijden, zoals hierboven door @croje uitgezocht. Best spannend.. terwijl wij dus alleen basic onontkombaar standaard inclusief Tesla AP hebben! :cool:

Examples from Google Maps:
Google Maps
Google Maps
Google Maps


upload_2019-5-27_12-43-1.png
 
Die hebben we elke dag op de route.
Alleen dat is woon/werk en zou niet weten waarom ik daarvoor AP nodig heb, vindt het niet belangrijk of het daar werkt of niet.
Heb AP voor op de snelweg verder ga ik hem niet gebruiken.

Maar lees dat ik dat telkens moet uitzetten ..... dat is wel heel dom gemaakt !
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Die hebben we elke dag op de route.
Alleen dat is woon/werk en zou niet weten waarom ik daarvoor AP nodig heb, vindt het niet belangrijk of het daar werkt of niet.
Heb AP voor op de snelweg verder ga ik hem niet gebruiken.

Maar lees dat ik dat telkens moet uitzetten ..... dat is wel heel dom gemaakt !

Yes, idd heel dom... en wat bij AP, EAP en/of FSD- posts vaak lastig is dat er in de posts niet duidelijk wordt gemaakt wat iemand nou heeft ( basis AP, EAP, FSD en dan vergeet ik nog maar even AP1/MobilEye, Model 3 of S of X etc ) en welk menu-item het dan weer precies is! ;)
 
O ja ter info: de niro en de kona (LKA).... doen hetzelfde op deze wegen ...... piepen en sturen !
Staat ook altijd aan, eerste wat je doet als je wegrijdt: knopje uit dat spul


Dacht dat snappen ze bij tesla wel ....... denk dat het nu wel snel doordringt, ze gaan bergen klachten krijgen.
 
Bij mij valt nog wat op:
- Bij NOA moet ik alsnog het mijn knipperlicht naar links zetten om ook daadwerkelijk van baan te verwisselen. De auto gaat dus niet vanzelf. Daarentegen pakt hij een afrit pakt wel vanzelf.
- Werkt NOA alleen bij een ingestelde route? Zou toch ook moeten werken wanneer je gewoon op de snelweg rijdt zonder routebegeleiding. Ik verwachte eigenlijk dat de auto vanzelf naar links en rechts zou gaan voor het inhalen van auto's. Dat doet het totaal niet. Je moet je knipperlicht blijven gebruiken en als je die niet op een goed moment gebruikt breekt hij het invoegen af. Volledig nutteloos wat mij betreft.

Wees blij dat bij NOA het nu nog zo is dat je de wijziging wil bevestigen. Wellicht dat dit op termijn niet meer noodzakelijk is, maar voor nu vind ik het een goed ingebouwde veiligheid. Ik vind de lane-changes met 2019.16.2 veel prettiger dan met de voorgaande versie. Het is even wennen dat je de richtingaanwijzer alleen maar aantikt i.p.v. vastzet, maar de lane changes verloopt veel geleidelijker. Voorheen was het eerst (onnodig) remmen en dan pas van rijbaan wisselen. Nu gaat dat heel smooth. Ik voer alleen de lane-change uit als ik ruimte heb en heb nog geen enkele afgebroken lane-change gehad. Ook kan ik het me voorstellen dat andere weggebruikers verward raakten door het langdurig gebruik van de richtingaanwijzer.

Dat NOA alleen werkt met een ingestelde route is te verklaren. Automatisch van baan wisselen is een NOA functie. Dit doet die om twee redenen:
  1. Inhalen van een tragere wagen voor je.
  2. Voorsorteren om de juiste afslag te kunnen nemen.
Die eerste zou die altijd kunnen doen, maar de laatste alleen bij ingeschakelde navigatie. Overigens is punt 1 ook tricky als je net de afslag zou willen pakken en de auto gaat uit zichzelf inhalen (doet die nu nog niet, maar is wel de bedoeling in de toekomst). Ik heb er dan ook wel begrip voor dat het alleen werkt met ingeschakelde navigatie.

Het grootste nadeel van NOA vind ik dat de auto erg veel links blijft plakken. Ik heb wel meegemaakt dat de auto wou inhalen, maar nog niet dat die uit zichzelf weer naar rechts wou (tenzij die wil uitvoegen). Ook is die nog wel heel erg voorzichtig. Ik laat me soms even iets terugzakken en geef dan gas bij en mooi vloeiend naar links te gaan, waar auto lane-change nooit had durven te gaan. Ook die voorzichtigheid is een keuze die ik wel kan begrijpen (maar noem het niet mad-max).

NOA is zeker nog niet goed genoeg, maar ik vind het een waardevolle toevoeging t.o.v. EAP. Mocht je het niet fijn vinden, dan kun je het altijd nog voorlopig uitschakelen.

Phantom-brakes zijn natuurlijk altijd uit den boze, maar die had ik ook al voor 2019.16.2 en heb ik niet meer gehad sinds deze versie. Dat het zuiniger zou zijn wijt ik eerder aan het weer. Het is de laatste weken wat warmer, dus denk dat het eerder daarmee van doen heeft.

Vanmiddag even binnendoor terug en dan kom ik redelijk wat 60km/u wegen tegen. Ik had altijd al de overschrijdingswaarschuwing uit staan, want dat werkt niet op Nederlandse 60km/u wegen. Benieuwd wat er gebeurd. Als die automatisch gaat corrigeren, dan is dat inderdaad levensgevaarlijk. Ik zag in de post van @TrebVs dat je het kunt uitzetten, dus hopelijk werkt dat ook in deze gevallen...
 
Wat is nu het verschil tussen de 2 opties ?
w8vos3.jpg
[/QUOTE]

Rijstrookoverschrijdingspreventie werkt vrij goed, en je hoeft die niet helemaal op uit te zetten. Als je die op "melding" laat staan trilt je stuur even als de wagen denkt dat je een rijstrook verlaat zonder te pinken, net alsof je over een geribbelde lijn zou rijden. Eens je over de lijn bent laat die je ook met rust. Meestal weet je wel waarom die verward is, en dan zie ik er geen graten in.

"Assistentie" is sterker en gaat zelf bijsturen: daarmee kun je je stuur loslaten en dan heb je de "armeluis-autosteer", dan ketst je wagen als een botsbal tussen de lijnen ;-), en dan weigert de wagen ook over fietssuggestiestroken met stippellijnen te rijden.

De optie "in noodgevallen" moet je telkens afzetten, en die doet hetzelfde als de optie "assistentie", maar je krijgt ALTIJD assistentie van zodra die een "noodgeval" verwacht. Bijvoorbeeld als je op een fietssugestiestrook bent aan het rijden en hij vermoedt dat de boom langs de weg wel eens zou willen oversteken ;-). Je kunt je stuur maar beter goed vasthebben.
 
Last edited:
Ok eigenlijk helemaal niks op de route waar de kona en niro altijd lopen te zeuren. Dus is beter, maar zijn geen heel duidelijke strepen en de "eigenlijke" rijbaan (buitenste strepen) wel en die ziet die gewoon. De plaatsje hierboven zijn wel stuk extremer, die nog niet meegemaakt.