Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het zo gek om zo veel negatieve commentaren te lezen over de 2019.16.2, over de ELDA, ik heb eerlijk gezegd nog niet heel veel meer kunnen rijden, maar ik rijd wel over behoorlijk rare wegen wat betref fietspadden en nog geen een keer last van gehad van wat ik hier lees.

Echter, ik heb dat wel gehad in België met 2019.12, meerdere keer in mijn rit van Eindhoven naar Louvain la Neuve, op de snelweg in de omgeving Brussel, dat ik naar recht ging op de snelweg en dat de auto een hele vervelende ingreep deed, met dikke biep, rode lijn een volgens probeer hij zelf me links terug te sturen (ik greep in), terwijl het hartstikke leeg was op de Lane waar ik naar toe ging. Heel gek en een stuk of 3 keer gebeurt per rit (heen en weer, dus wel 6 keer). Ik begreep echt niet wat daar aan de hand was. Iemand ook zoiets meegemaakt?

Geen 16.3 te bekennen hier nog, ik ga straks even wat uitproberen in de buurt denk ik, jullie maken me wel erg nieuwsgierig of ik ook deze waarschuwingen kan krijgen :p.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik vind het zo gek om zo veel negatieve commentaren te lezen over de 2019.16.2, over de ELDA, ik heb eerlijk gezegd nog niet heel veel meer kunnen rijden, maar ik rijd wel over behoorlijk rare wegen wat betref fietspadden en nog geen een keer last van gehad van wat ik hier lees.

Echter, ik heb dat wel gehad in België met 2019.12, meerdere keer in mijn rit van Eindhoven naar Louvain la Neuve, op de snelweg in de omgeving Brussel, dat ik naar recht ging op de snelweg en dat de auto een hele vervelende ingreep deed, met dikke biep, rode lijn een volgens probeer hij zelf me links terug te sturen (ik greep in), terwijl het hartstikke leeg was op de Lane waar ik naar toe ging. Heel gek en een stuk of 3 keer gebeurt per rit (heen en weer, dus wel 6 keer). Ik begreep echt niet wat daar aan de hand was. Iemand ook zoiets meegemaakt?

Geen 16.3 te bekennen hier nog, ik ga straks even wat uitproberen in de buurt denk ik, jullie maken me wel erg nieuwsgierig of ik ook deze waarschuwingen kan krijgen :p.

waarschijnlijk vergeten "pinken" ? Dan zou hij zich zo moeten gedragen ...
 
Verder vind ik de Lane change wel een stuk sneller gaan met 16.2, dus ik ben tot nu toe wel tevreden. Grappig deze perceptie verschil te zien in ieder geval, maakt het nog duidelijker hoe lastig het is om zo'n software update goed in te schatten lijkt me, gellukig kunnen ze snel met patch komen...
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Vandaag weer eens een leuke ervaring met 16.2.

map1.png


Met NOA aan nam de Tesla de afrit vlekkeloos + na overgang van NOA op 'standaard' AP reed de auto tot aan het stoplicht bij einde afrit en stopte daar (en nee, geen auto voor me).

De gehele tijd had ik geen pedaal aangeraakt. Dus ondanks de waarschuwing/melding dat ik het pedaal moest aanraken.

Stoplicht stond op rood, dus de hele rijactie was perfect uitgevoerd.

Mijn indruk is overigens dat juist omdat ik geen pedaal had aangeraakt de auto sowieso gestopt zou zijn. Ook al zou het stoplicht op groen staan. Maar dit zou ik graag nog eens keer zelf zien.

In dit artikel Watch Tesla Autopilot reacting to a stop sign and making a right turn - Electrek wordt beschreven dat de Tesla met NOA ook de afslag na de afrit zelf neemt. Echter de berijder geeft aan dat hij wel het pedaal (heel kort, < 1 sec) aangeraakt heeft.

Wat natuurlijk zou kunnen is dat, net als de AP al voor de NOA release deed, gewoon het bochtje heeft genomen.

Een negatief puntje. Wat ik vervelend vindt is de lane change die eerst kort als suggestie aangedragen wordt, maar ondanks negeren even later geheel zelf ten uitvoer wordt gebracht. Daar schrik ik nog steeds van.
Deze actie nu op een paar plaatsen meegemaakt.
Bv van A12 richting Arnhem afslag naar A50 (EDIT: A50 richting Nijmegen). Als je daar rechts blijft rijden op de afrit, dan geeft NOA bij overgang naar A50 aan dat er naar links voorgesorteerd dient te worden. Als je deze melding negeert (niet 'cancelled' op scherm) dan doet de Tesla ineens zelf de knipper naar links uit. Bijzonder.

Al met al moet ik zeggen dat NOA, zelfs met de 16.2 release, echt heel prettig kan rijden. Gisteravond laat een lange rit terug naar huis gereden op een rustige snelweg. Het verschil met druk verkeer is echt enorm.
Op een paar wat vreemde lane change suggesties na vrijwel vlekkeloos op NOA kunnen rijden.
 
Last edited:
Nou even wat zitten uitproberen vanmiddag, expres over bepaalde wegen rondom Eindhoven gaan rijden waar ik de vermoeden had dat het mis zou kunnen gaan volgens wat ik hier heb gelezen. Ik heb wel iets stom gedaan, ik had toen LDA uit maar voor de test even op "Assist" gezet, dus ik weet niet zeker of het nu door LDA of ELDA komt, maar ik heb dus twee keer een warning gehad (met ingreep) op een smalle weg met twee rijrichtingen (60km/u), waar aan beide een belijning is waarop je moet rijden als je een tegenligger komt. Echter ik heb niet het gevoel dat de belijning het ingreep heeft beïnvloed maar eerder het feit dat ik dus, om de tegenligger ruimte te geven, vrij dichtbij de rand van de weg heb gereden. Ik heb namelijk ergens gelezen dat ELDA gaat aan op het moment dat je dreigt te botsen doordat je uit de Lane komt, maar ook als je dreigt UIT de weg te komen (dus te dichtbij het rand).

Op mijn scherm stond dan een warning in de trend van "Emergency back in your Lane for your safety" (tsja ik had niet echt de tijd om goed te lezen, maar het woord emergency and safety stond er zeker in). Ik had het op de TeslaCam opgeslagen maar de video is best oninteressant want ik greep snel genoeg in dat er niks te zien is op de Cam eigenlijk (ik voelde wel de auto me weer links pushen).
Oh ja en ik had ook TTAC aan. Een paar keer deze weg genomen zonder TTAC aan en geen warning gehad. Waarschijnlijk toeval want doesnt make sense...

Opzicht vind ik het niet zo erg als de auto je probeer terug op de weg te zetten, alleen het blijkt (van wat ik heb gelezen en nu ervasren" dat hij het nu vooral doet verkeer als er tegenligger zijn en dat is dus erg gevaarlijk. Dat lijkt me dan wel op te lossen door een controle te maken of terug in de Lane te zetten niet erger is dan de Lane/weg uit te gaan...
 
Ik heb sinds twee dagen helemaal geen cruise control/autopilot/NOA meer. Gebeld met tech support en ze bevestigen dat er problemen zijn met 16.2 en dat ze mijn VIN op een lijst zullen zetten om de volgende release zsm te krijgen. Blijkbaar hebben bepaalde autos meer last van de software problemen dan andere. Dat blijkt ook wel uit de reacties op 16.2 hierboven.
Ik heb overigens het idee dat autopilot bij mij pro-actief is disabled door Tesla aangezien resets/poweroffs niet werken om het weer terug te krijgen.
 
Wat mij tevens opvalt met de 2019.16.x release is dat de auto weer veel meer naar de baan aan het zoeken is. M.a.w. het stuur staat niet stil op rechte stukken, maar draait zachtjes heen en weer. Met name bij langzaam (file)rijden valt het op.

Dit gedrag was er vele software versies terug ook, maar was eigenlijk helemaal weg. Met de 2019.16.x release is het weer terug. Ervaren anderen dit ook?
 
  • Like
Reactions: Rla and Hbrink
Wat mij tevens opvalt met de 2019.16.x release is dat de auto weer veel meer naar de baan aan het zoeken is. M.a.w. het stuur staat niet stil op rechte stukken, maar draait zachtjes heen en weer. Met name bij langzaam (file)rijden valt het op.

Dit gedrag was er vele software versies terug ook, maar was eigenlijk helemaal weg. Met de 2019.16.x release is het weer terug. Ervaren anderen dit ook?
Ja dat herken ik ook.
 
Wat mij tevens opvalt met de 2019.16.x release is dat de auto weer veel meer naar de baan aan het zoeken is. M.a.w. het stuur staat niet stil op rechte stukken, maar draait zachtjes heen en weer. Met name bij langzaam (file)rijden valt het op.

Dit gedrag was er vele software versies terug ook, maar was eigenlijk helemaal weg. Met de 2019.16.x release is het weer terug. Ervaren anderen dit ook?

#MeToo
 
Ik heb sinds twee dagen helemaal geen cruise control/autopilot/NOA meer. Gebeld met tech support en ze bevestigen dat er problemen zijn met 16.2 en dat ze mijn VIN op een lijst zullen zetten om de volgende release zsm te krijgen. Blijkbaar hebben bepaalde autos meer last van de software problemen dan andere. Dat blijkt ook wel uit de reacties op 16.2 hierboven.
Ik heb overigens het idee dat autopilot bij mij pro-actief is disabled door Tesla aangezien resets/poweroffs niet werken om het weer terug te krijgen.
Al geprobeerd Centry Mode uit te zetten en dan poweroff /reset dat heeft bij mij het probleem verholpen, schijnt een 16.2 bug te zijn
 
Wat mij tevens opvalt met de 2019.16.x release is dat de auto weer veel meer naar de baan aan het zoeken is. M.a.w. het stuur staat niet stil op rechte stukken, maar draait zachtjes heen en weer. Met name bij langzaam (file)rijden valt het op.

Dit gedrag was er vele software versies terug ook, maar was eigenlijk helemaal weg. Met de 2019.16.x release is het weer terug. Ervaren anderen dit ook?
Het vreemde is:
Ik heb nog 12.1 Een volgende (uiteraard onbekende) update heb ik steeds weg-geklikt en bood zich na 2 dagen niet meer aan.
En toch ervaar ik OOK met 12.1 sinds een aantal dagen het (zachte) geslinger op AP.
Zouden er ook buiten de zichtbare firmware update met de bekende versienummers ook kleine (onzichtbare) veranderingen van instellingen gepushed worden?
 
Het vreemde is:
Ik heb nog 12.1 Een volgende (uiteraard onbekende) update heb ik steeds weg-geklikt en bood zich na 2 dagen niet meer aan.
En toch ervaar ik OOK met 12.1 sinds een aantal dagen het (zachte) geslinger op AP.
Zouden er ook buiten de zichtbare firmware update met de bekende versienummers ook kleine (onzichtbare) veranderingen van instellingen gepushed worden?

Goed punt. Ik ervaar zelf ook dat binnen een update er soms na enige tijd verandering van gedrag kan optreden. Wellicht kunnen parameters van de besturing/neural netwerk on-the-fly aangepast worden, zonder push van nieuwe firmware?!
 
Ik heb voor de aardigheid eens een hele dag zonder TACC en AP/NOA gereden. Wat een verademing. Middels one pedal driving kan ik zelf heel precies en rustig mijn snelheid aanpassen en wat dichter op een voorligger gaan rijden als het druk is. Hiermee voorkom ik het voortdurend opvullen van het enorme gat dat de M3 telkens laat en de vreselijk irritante ferme remacties die dan volgen als iemand dat doet. Dat laatste is killing voor de WAF. Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee, gratis tester voor Tesla te zijn. Het enige nadeel aan one pedal driving is dat ik nu sneller te hard rij, want dat gaat zo makkelijk en dat ik mijn scheenbeen voortdurend aangetrokken moet houden, omdat je maar heel weinig druk op het stroompedaal hoeft te geven. In een drukke spits ben je dan telkens bezig.
Het zou zo fijn zijn als Tesla dat ferme remmen bij invoegers kan vervangen door geleidelijk af te zakken, dat zou al een hoop schelen.
 
Ik heb voor de aardigheid eens een hele dag zonder TACC en AP/NOA gereden. Wat een verademing. Middels one pedal driving kan ik zelf heel precies en rustig mijn snelheid aanpassen en wat dichter op een voorligger gaan rijden als het druk is. Hiermee voorkom ik het voortdurend opvullen van het enorme gat dat de M3 telkens laat en de vreselijk irritante ferme remacties die dan volgen als iemand dat doet. Dat laatste is killing voor de WAF. Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee, gratis tester voor Tesla te zijn. Het enige nadeel aan one pedal driving is dat ik nu sneller te hard rij, want dat gaat zo makkelijk en dat ik mijn scheenbeen voortdurend aangetrokken moet houden, omdat je maar heel weinig druk op het stroompedaal hoeft te geven. In een drukke spits ben je dan telkens bezig.
Het zou zo fijn zijn als Tesla dat ferme remmen bij invoegers kan vervangen door geleidelijk af te zakken, dat zou al een hoop schelen.

Dat enorme gat is waarschijnlijk nog niet eens 2 seconden (standje 1 schat ik in?).

2 seconden is bij 130 km/u ruim 70 meter... zeg maar 16 autolengtes.

Wat zou jij reëel vinden? Metertje of 10? Zit je er 0,28 seconden achter.
 
  • Like
Reactions: wooter and PaulusdB
Sinds een paar dagen heb ik 16.3 en zojuist is er een nieuwe versie geïnstalleerd: 16.3.2

In de release notes is niks nieuws, behalve dat er nu overal bèta achter staat. Maar misschien valt het me nu pas op en stond dat er eerder ook al.

DF6B806C-7ABA-4CF7-8C44-C60DBFFA001C.jpeg
D40F410B-043D-496E-AB67-2724E6F89127.jpeg