Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu 2019.16.2

Geen baanwissel meer mogelijk op Centrale As.. Dit is de autoweg van Dokkum richting Drachten. Hij ziet het als één baan..

Heel vreemd..

upload_2019-6-4_9-47-18.png


Later tijdens de rit op een andere weg steeds deze melding:


20190604_095019.jpg


Oftewel geen vooruitgang met de 2019.16.2.

Verandert de 16.3 hier nog iets aan? Die staat klaar maar ik heb hem nog niet geïnstalleerd.

Of verandert het aanzetten van noa hier iets aan?
 
Met de nieuwe software merk ik vrij weinig gebreken bij gebruik op de snelweg waar dit bedoelt voor is 15 sec nag is het enigste wat minder is geworden....AP werkt zoals die bedoelt is Noa wellicht heeft nog een learning curve maar goed tijd zal het beter maken over het algemeen loopt Tesla met zijn AP ver vooruit in wat ik in andere autos tegen kom o.a. mercedes vw bmw en audi

Maar goed wij nederlanders staan ook wel bekend als klaag volk

Mag ik dan even klagen over jouw schrijfstijl? Een zin van vier regels zonder punten, komma's en hoofdletters is lastig te lezen.
 
Vandaag 2019.16.3.2 NoAP uitgeprobeerd tussen Ternat en Erpe-Mere in Mad Max mode, dit werkt zeer goed. Zowel inhalen, na bevestiging, invoegen vanuit de oprit en afrit volledig automatisch. Het afremmen op de afrit gaat wel wat heftiger dan ik spontaan zelf zou doen. Leuk dat je de richtaanwijzer niet meer moet uitzetten. Nog wel de negging om de 14 sec maar met een continue druk naar links of rechts op het stuurwiel heb je daar geen last meer van. Manueel inhalen is nog steeds een probleem van weigering. Heb dit wel weten te omzeilen door steeds de richtingaanwijzer één tik te geven tot de eerste aanslag, los te laten, en meteen weer tot de eerste aanslag vasthouden. Je krijgt nog wel de melding, maar meestel wisselt mijn tesla X dan meteen van baanvak als het veilig is. Al bij al ben ik dus best tevreden van deze update t.o.v de vorige.
 
Suggested lane changes waren goed, en hoe tof is het om opeens je knipperlicht aan te horen gaan en de afrit te pakken? Gelukkig kan je ook gewoon van rijbaan veranderen zonder noa uit te schakelen. noa is op het moment nog een beetje een linkshanger.
Mad Max aanzetten, anders is het idd helemaal een oud omaatje hehe. En idd Mad Max is nog best conservatief.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik vind de NoA helaas van 0 toegevoegde waarde. Nog geen 'gekke' dingen meegemaakt, behalve het 'ontkennen van wegversmallingen van bijv 3 naar 2 baans'. Door altijd bevestiging te moeten geven en het zo voorzichtig of vroegtijdig adviseren van rijstrook te wisselen, ervaar ik het als slecht bruikbaar. In combinatie met het op gewoon AP niet meer reageren op de baanwissel, waardoor je AP uit en aan moet zetten, komt het er praktisch op neer om de linkerbaan te kiezen en te blijven hangen… hoop gevestigd op een volgende versie
Eigenlijk sinds mijn eerste S 5 jaar geleden de meest tegenvallende update, op de spelletjes na
 
Ik heb nu 2019.16.2

Geen baanwissel meer mogelijk op Centrale As.. Dit is de autoweg van Dokkum richting Drachten. Hij ziet het als één baan..

Heel vreemd..

View attachment 415334

Later tijdens de rit op een andere weg steeds deze melding:


View attachment 415335

Oftewel geen vooruitgang met de 2019.16.2.

Verandert de 16.3 hier nog iets aan? Die staat klaar maar ik heb hem nog niet geïnstalleerd.

Of verandert het aanzetten van noa hier iets aan?
Volgens mij heb je bij de laatste foto de richtingaanwijzer helemaal door gedrukt. Je mag hem alleen tot de aanslag drukken en dan loslaten.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik ben blij met elke software verandering, de ontwikkeling gaat nu eenmaal door leren van de fouten in real life senarios. Tesla is de enige die zich voorop zet en alle software nog-niet-klaar-voor productie live zet.

Ja, het is irritant en dus verveld om als huidige gebruiker AP of NoA nog helemaal niet naar wens is, maar gezien de ontwikkelingen ben is serieus blij als het niet werkt.

Werkt het namelijk niet (bijvoorbeeld een lanechange) wordt er heel actief op gewerkt om beter te maken.

Ik heb met mijn ervaringen sinds juni 2016 AP1 en sinds een aantal maanden op AP2.5 bijna elke firmware een verandering gemerkt in de lange changes, soms meer soepel, soms slechter, soms zelfs onmogelijk, maar ook soms brilliant.

Over tijd door de constante veranderingen is de lijst van changes echt gigantisch.

En het accepteren dat je voor je gevoel een achteruitgang ervaart komt doordat de ontwikkeling van diverse algoritme nu simpelweg niet alleen maar toevoeging is, uiteindelijk moet de auto een keuze zelf maken, de algoritme om dit de doen veranderd dus continu.

Ik zie het als ontwikkel traject, accepteer dat je 'nog er midden in zit'
 
Vandaag 2019.16.3.2 NoAP uitgeprobeerd tussen Ternat en Erpe-Mere in Mad Max mode, dit werkt zeer goed. Zowel inhalen, na bevestiging, invoegen vanuit de oprit en afrit volledig automatisch. Het afremmen op de afrit gaat wel wat heftiger dan ik spontaan zelf zou doen. Leuk dat je de richtaanwijzer niet meer moet uitzetten. Nog wel de negging om de 14 sec maar met een continue druk naar links of rechts op het stuurwiel heb je daar geen last meer van. Manueel inhalen is nog steeds een probleem van weigering. Heb dit wel weten te omzeilen door steeds de richtingaanwijzer één tik te geven tot de eerste aanslag, los te laten, en meteen weer tot de eerste aanslag vasthouden. Je krijgt nog wel de melding, maar meestel wisselt mijn tesla X dan meteen van baanvak als het veilig is. Al bij al ben ik dus best tevreden van deze update t.o.v de vorige.
Hallo Chwi,
Heb een MS en weet niet hoe ik hem op Mad Max mode moet zetten, jij schrijft dat je een MX hebt dus leg mij ff uit hoe dat werkt.

Mvg Lucas
 
Ik ben blij met elke software verandering, de ontwikkeling gaat nu eenmaal door leren van de fouten in real life senarios. Tesla is de enige die zich voorop zet en alle software nog-niet-klaar-voor productie live zet.

Ja, het is irritant en dus verveld om als huidige gebruiker AP of NoA nog helemaal niet naar wens is, maar gezien de ontwikkelingen ben is serieus blij als het niet werkt.

Werkt het namelijk niet (bijvoorbeeld een lanechange) wordt er heel actief op gewerkt om beter te maken.

Ik heb met mijn ervaringen sinds juni 2016 AP1 en sinds een aantal maanden op AP2.5 bijna elke firmware een verandering gemerkt in de lange changes, soms meer soepel, soms slechter, soms zelfs onmogelijk, maar ook soms brilliant.

Over tijd door de constante veranderingen is de lijst van changes echt gigantisch.

En het accepteren dat je voor je gevoel een achteruitgang ervaart komt doordat de ontwikkeling van diverse algoritme nu simpelweg niet alleen maar toevoeging is, uiteindelijk moet de auto een keuze zelf maken, de algoritme om dit de doen veranderd dus continu.

Ik zie het als ontwikkel traject, accepteer dat je 'nog er midden in zit'
Ik denk dat er een groot aantal Tesla rijders vanwege de updates voor Tesla hebben gekozen (waaronder ik). Deze week hebben we ook kunnen zien dat er aanpassingen gemaakt worden door Tesla op basis van de community feedback (o.a. het hier veel besproken ELDA).

Wat voor mij zou helpen is als Tesla de extra optie aanbiedt om veranderingen die niet goed uitpakken te kunnen negeren. B.v. standaard uitzetten van ELDA, of de mogelijkheid om een standaard cruise control te gebruiken zonder Autosteer of TACC. Door de huidige phantom brakes gebruik ik beide niet. (maar zou wel de gewone cruise control gebruiken als de mogelijkheid aanwezig was)

Wat overigens goed werkt is NOA als er er weinig verkeer is: lane changes gaan dan zeer soepel. Dit biedt hoop voor de toekomst....
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Ik denk dat er een groot aantal Tesla rijders vanwege de updates voor Tesla hebben gekozen (waaronder ik). Deze week hebben we ook kunnen zien dat er aanpassingen gemaakt worden door Tesla op basis van de community feedback (o.a. het hier veel besproken ELDA).

Wat voor mij zou helpen is als Tesla de extra optie aanbiedt om veranderingen die niet goed uitpakken te kunnen negeren. B.v. standaard uitzetten van ELDA, of de mogelijkheid om een standaard cruise control te gebruiken zonder Autosteer of TACC. Door de huidige phantom brakes gebruik ik beide niet. (maar zou wel de gewone cruise control gebruiken als de mogelijkheid aanwezig was)

Wat overigens goed werkt is NOA als er er weinig verkeer is: lane changes gaan dan zeer soepel. Dit biedt hoop voor de toekomst....
De filosofie van Tesla heeft wel iets weg van Apple. Zij weten wat goed voor je is en laten je geen foute keuzes / instellingen maken. Drivers downloaden en installeren, wanneer je een nieuwe muis koopt. Haha, je Mac herkent ‘m bij het inpluggen en na een paar seconden werkt-ie ook echt. (Kan Windows inmiddels ook wel, maar toch.)
Zo vindt Tesla dat regeneratie maximaal moet zijn. Er is wel een ‘Low’ setting, maar geen ‘Off’. Dit om ons tegen onszelf te beschermen. Eigenlijk wilden ze ook permanente ‘Creep Off’, maar stonden uiteindelijk toch toe dat ‘Creep On’ mogelijk werd. Dat is een van de weinige voorbeelden van buigen voor een klantwens voor een andere setting.

Zo ook met je verplichte rol als softwaretester. Als iedereen alle toeters, bellen en nieuwerwetse fratsen al te gemakkelijk uit kon zetten met een extra optie, dan werd er niet genoeg getest en werden de ontwikkelaars en de product architect onvoldoende geremd in het bedenken en realiseren van nog meer tierlantijntjes. (Een Tesla heeft nu al meer games en easter eggs aan boord dan ik ooit zal gebruiken.)

Lever dus je bijdrage; laat alle bèta functies aan staan en rapporteer braaf elke tekortkoming.
 
@nico180 Het probleem is, is dat na elke update je meer verrast wordt door de dingen die niet of niet goed meer functioneren waar je in het verleden geen omkijken naar had. Ik probeer het ook met de positieve bril te bekijken, maar als het bij elke rit een gok is of mijn dodehoekcamera’s het nog doen (AP en CC zijn dan nagenoeg onbruikbaar, moet dan de boel weer resetten om te kijken of het dan wel werkt, kost ook weer tijd), als AP/CC wel werkt heb je nog het risico op phantom brakes op lege snelwegen, of als je de auto wilt starten het pincode scherm onbruikbaar is (goddank kan ik de auto nog met de iPhone starten), of je autoalarm gaat op willekeurige momenten af, maar je hebt wel het nieuwste spelletje in je easter egg scherm, dan is de vooruitgang met de huidige firmwareversies wel ver te zoeken. Laat ik het anders zeggen, voor spelletjes koop ik wel een PlayStation, dus in de auto voegt dat weinig waarde toe op het gebied van de rijbeleving. Hopelijk huurt Elon binnenkort een whizzkid met een rijbewijs, zodat die ook eerst zelf zijn/haar software brouwsels kan gaan testen voordat ze die wereldwijd uitrollen.
 
De filosofie van Tesla heeft wel iets weg van Apple. Zij weten wat goed voor je is en laten je geen foute keuzes / instellingen maken. Drivers downloaden en installeren, wanneer je een nieuwe muis koopt. Haha, je Mac herkent ‘m bij het inpluggen en na een paar seconden werkt-ie ook echt. (Kan Windows inmiddels ook wel, maar toch.)
Zo vindt Tesla dat regeneratie maximaal moet zijn. Er is wel een ‘Low’ setting, maar geen ‘Off’. Dit om ons tegen onszelf te beschermen. Eigenlijk wilden ze ook permanente ‘Creep Off’, maar stonden uiteindelijk toch toe dat ‘Creep On’ mogelijk werd. Dat is een van de weinige voorbeelden van buigen voor een klantwens voor een andere setting.

Zo ook met je verplichte rol als softwaretester. Als iedereen alle toeters, bellen en nieuwerwetse fratsen al te gemakkelijk uit kon zetten met een extra optie, dan werd er niet genoeg getest en werden de ontwikkelaars en de product architect onvoldoende geremd in het bedenken en realiseren van nog meer tierlantijntjes. (Een Tesla heeft nu al meer games en easter eggs aan boord dan ik ooit zal gebruiken.)

Lever dus je bijdrage; laat alle bèta functies aan staan en rapporteer braaf elke tekortkoming.

Klinkt redelijk maar als je iedere rit :mad: binnen 2 km weer in (E)LDA getoeter en correcties verzeild raakt ( wij rijden veel regionaal op NON-Elda en NON-Lda wegen ) ben je dat getest gauw zat en iedere dag 2 tot 3x hetzelfde rapporteren is een beetje veel gevraagd. Het is van belang en ook redelijk dat een gevaarlijk ding als een auto in zijn functioneren gewoon robuust, voorspelbaar en betrouwbaar is. Is dat nou zo moeilijk. Bij ons gaat dus standaard vw. de veiligheid bij iedere rit de Buitenverlichting Aan ( tbv. goed zichtbare achterlichten, ook zoiets dat die Default op Uit gaat... ) en ELDA Uit... Dan is het weer lekker en veilig EV- rijden. :rolleyes:
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Ik heb dat bij sentrymode de rechtercamera meestal niets opneemt (bestanden zijn ook 0mb) en links zit altijd een groot grijs vlak in. Had ik hiervoor niet. De enige die het een beetje goed beeld geeft is de front camera. Ik heb wel een ander usb stick maar die zou het met 90mb/sec toch wel koeten trekken??
 
Gisteren voor de eerste keer NoA gereden met onze Model 3, op 2019.16.3.2.

Laat me stellen dat het er veelbelovend uit ziet, maar dat ik er echt wel een "eerste beta van iOS" gevoel bij heb, waarbij dat je kan zien wat de bedoeling is maar dat de software absoluut nog niet op punt is. De afrit nemen gaat allemaal wel lekker maar wat bruusk, maar de lane changes en het herkennen van trager verkeer en daarop anticiperen is nog niet op punt.

Ik hou mijn Model X tot nader order nog wel op 2019.12.x. Die rijdt goed op autopilot, maar frustreert me niet met de continue nags en de gebrekkige lane changes omdat ie binnen de 5 seconden niet van rijstrook kan wisselen. NoA moet ik dan nog even missen maar dat lukt me nog wel.
 
Ik heb dat bij sentrymode de rechtercamera meestal niets opneemt (bestanden zijn ook 0mb) en links zit altijd een groot grijs vlak in. Had ik hiervoor niet. De enige die het een beetje goed beeld geeft is de front camera. Ik heb wel een ander usb stick maar die zou het met 90mb/sec toch wel koeten trekken??

Heb je de andere USB hub geprobeerd? Bij mij werkt het daar wel sinds de laatste 2 updates. Voorheen gebruikte ik de eerste hub, maar na update 16.2 deed ie het ineens niet meer, ook enkel lege bestanden gehad. Zit nu op 16.3 en werkt nog steeds in de tweede hub, heb het meerdere malen getest, eerste is nog steeds “corrupt”