Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Waar staat trouwens die regel voor die timeout na 5 seconden? En staat er niet gewoon dat de lane change moet beginnen na 5 seconden? Een halve lane change afbreken is echt wel idioot.

3.5.1. Lane change functional test

3.5.1.1. The test vehicle shall be driven in a lane of a straight test track, which has at least two lanes in the same direction of travel, with road markings on each side of the lanes. The vehicle speed shall be: Vsmin + 10km/h.

The ACSF of Category C shall be activated (standby mode) and another vehicle shall approach from the rear in order to enable the system as specified in paragraph 5.6.4.8.3 above.

The approaching vehicle shall then pass the vehicle under test entirely.

A lane change into the adjacent lane shall then be initiated by the driver.

The lateral acceleration and the lateral jerk shall be recorded during the test.

3.5.1.2. The requirements of the test are fulfilled if:

(a) The lateral movement towards the marking does not start earlier than 1 second after the lane change procedure was initiated,

(b) The lateral movement to approach the lane marking and the lateral movement necessary to complete the lane change manoeuvre are completed as one continuous movement,

(c) The recorded lateral acceleration does not exceed 1 m/s2,

(d) The moving average over half a second of the lateral jerk does not exceed 5 m/s3,

(e) The measured time between the start of the lane change procedure and the start of the lane change manoeuvre is not less than 3,0 seconds and not more than 5,0 seconds,

(f) The system provides information to the driver to indicate that the lane change procedure is ongoing,

(g) The lane change manoeuver is completed in less than 5 seconds for M1, N1 vehicle categories and less than 10 s for M2, M3, N2, N3 vehicle categories,

(h) ACSF of Category B1 automatically resumes after the lane change manoeuvre is completed, and

(i) The direction indicator is deactivated not before the end of the lane change manoeuvre and no later than 0,5 seconds after ACSF of Category B1 has resumed.
 
Als je alleen AP hebt dan klopt dat, je hebt dan Autosteer en TACC, maar geen lane changes. Voor iedere lane change moet je hem dus afzetten (of gewoon er doorheen sturen zodat hij zelf afschakeld) en na de lane change eea weer zelf handmatig inschakelen.
Oow, ok, apart.
Als ik op de website kijk onder mijn account naar de instructie filmpjes zou het wel in AP moeten zitten.
 
Op 2 vakbannen lukt het mij ook niet om zo van baan te wisselen. Wat bij mij wel lukt is de hendel van de knipper naar omlaag te drukken voor kort knipperen, maar de hendel niet to lossen tot het wisselen van rijbaan is gestart.

Oo deze manier kan ik altijd wisselen van baan. Dit als ik zo NOA rij.

De knipper doordrukken gebruik ik dan op 3- vakbanen.
Voor de rest wissels die perfect. Als ik voor naar links te gaan maar wacht tot ik effectief een meter of 3 voorbij de wagen ben.

Druk verkeer is altijd iets moeilijker...
Heb jij de M3 met FSD?
Ik heb alleen AP.
 
Ben wel een beetje klaar met NOA, het is vermoeiender om te rijden met NOA dan zonder. De toegevoegde waarde is minimaal (bij een afrit bespaar je de richtingaanwijzer aanraken) maar ik irriteer ik me aan de verkeerde lane change aanwijzingen, phantom breaks, etc. Ik heb het maar uitgezet op 16.3 en terug naar reguliere autopilot.
 
Eigenlijk wel door de software. Het komt omdat de regelgeving niet wil dat het knipperlicht eindeloos blijft knipperen om een opening te dwingen.

De oplossing zit hem dan ook in dat Autopilot niet knippert tot deze wel over kan gaan tot verplaatsing.

ÎÎÎÎ Dit, inderdaad !

(en kan iemand me uitleggen hoe anderen zo'n mooiere pijltjes naar boven tekenen op een Mac :)?)
 
Wow, wat een tekst. Niet te verwonderen dat AP zo slecht rijdt als hij al die domme en veel te specifieke regeltjes moet volgen.

Het citaat dat je postte, was de functionele test. Die zegt alleen dat de auto in die welbepaalde test zijn maneuver in 5 seconden moet uitvoeren. Dat is helemaal niet overdreven, ze willen gewoon dat de auto op een vlotte manier van baan verandert. Niemand wil een systeem dat 20 seconden doet over een lane change. Maar er staat in dat stukje niets over het afbreken van een lane change, gewoon dat hij in normale omstandigheden vlot van baan moet veranderen.

Interessanter wordt het wanneer je de echte reglementering gaat lezen hogerop in het document, punt 5.6.4.6. Dat is echt ongelooflijk ingewikkeld geschreven maar ik probeer het samen te vatten:

- De "Lane change procedure" begint (per definitie) onmiddellijk na het aantikken van de richtingaanwijzer.
- De "lateral movement of the vehicle towards the intended lane" begint ten vroegste 1 seconde na het begin van de "procedure".
- De "Lane change manoeuvre" begint ten vroegste 3 seconden en ten laatste 5 seconden na het begin van de "procedure"

De definitie van Lane change manoeuvre is: (2.4.17)
(a) Starts when the outside edge of the tyre tread of the vehicle's front wheel closest to the lane markings touches the inside edge of the lane marking to which the vehicle is being manoeuvred,
(b) Ends when the rear wheels of the vehicle have fully crossed the lane marking.

En vervolgens staat er in 5.6.4.6.8:

The lane change procedure shall be suppressed automatically by the system when at least one of the following situations occurs before the lane change manoeuvre has started:
(...)
(f) The lane change manoeuvre has not commenced within 5,0 seconds following the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2;

Dus: de buitenkant van het eerste voorwiel moet de binnenkant van de lijn van de nieuwe rijstrook raken tussen de 3 en de 5 seconden na het aantikken van de richtingaanwijzer. Als hij daar na 5 seconden niet over is, moet hij terug. Maar eens hij daar over is, mag hij volgens mij wel degelijk verder gaan. Tenzij er iets anders gebeurt, zoals de detectie van een aankomende auto langs achter (een gebeurtenis die in geuren en kleuren en meter per seconde kwadraat beschreven wordt in 5.6.4.7).


Mensen lief toch. En ik veronderstel dat TACC in even veel detail beschreven wordt in een ander document en dat daar staat dat hij altijd minstens 1 seconde afstand moet houden en dus vol op de rem moet als er iemand voor piept? Heeft iemand toevallig een link naar die wet?
 
Zojuist heb ik de volgende feedback gegeven via [email protected] en

====
Since 2019.16.x the lance change assist aborts if it cannot change lanes within 5 seconds due to Tesla conforming to UN/ECE R79 which states that a driving assist feature should not blink very long.

This makes the Navigate on Autopilot feature in combination with Lane Change Confirmations/Assist pretty useless on (Dutch) highways with moderate/regular traffic.

It would be better is you could PULL the Autopilot stalk once to confirm the lane change. This way, after confirmation, Autopilot should NOT use the blinker but use its 360 view to wait for the appropriate moment to change lanes and when there is a gap to then blink and move within 5 seconds.

On the Model 3 confirmation could be done by tapping the right stalk once, set the car in D which it already is.
====

Indien jullie dit ook een goed idee vinden, graag dit verzoek ook indienen via [email protected]
Ik lees in de procedure onder item 3.1.5.2 sub e dat er tussen de start van de procedure (het aangeven van de bestuurder dat hij van baan wilt wisselen) en het starten van de daadwerkelijke manoeuvre er een minimale tijd van 3 sec en maximale tijd van 5 sec mag zitten. Jouw voorstel kan dus volgens mij niet.
 
Beginnersvraagje

Wanneer ik met autopilot rij in mij M3, hoe kan ik dan van rijbaan wisselen? Als ik richting aangeef gebeurd er niets, of ik ben erg ongeduldig. Wanneer ik vervolgens naar links stuur gaat autopilot eraf.

Neem toch aan dat het niet de bedoeling is om na elke inhaalpoging autopilot weer te activeren.
 
Beginnersvraagje

Wanneer ik met autopilot rij in mij M3, hoe kan ik dan van rijbaan wisselen? Als ik richting aangeef gebeurd er niets, of ik ben erg ongeduldig. Wanneer ik vervolgens naar links stuur gaat autopilot eraf.

Neem toch aan dat het niet de bedoeling is om na elke inhaalpoging autopilot weer te activeren.

Jawel hoor.

Het is heel simpel: auto lane change is overgeheveld naar FSD. In de hoop dat iedereen gek wordt van keer op keer aan en uitzetten van autopilot en dan maar even € 6.400 gaat aftikken om de ergernis te doen verdwijnen.
 
  • Funny
Reactions: MusQueTear
Wow, wat een tekst. Niet te verwonderen dat AP zo slecht rijdt als hij al die domme en veel te specifieke regeltjes moet volgen.

Het citaat dat je postte, was de functionele test. Die zegt alleen dat de auto in die welbepaalde test zijn maneuver in 5 seconden moet uitvoeren. Dat is helemaal niet overdreven, ze willen gewoon dat de auto op een vlotte manier van baan verandert. Niemand wil een systeem dat 20 seconden doet over een lane change. Maar er staat in dat stukje niets over het afbreken van een lane change, gewoon dat hij in normale omstandigheden vlot van baan moet veranderen.

Interessanter wordt het wanneer je de echte reglementering gaat lezen hogerop in het document, punt 5.6.4.6. Dat is echt ongelooflijk ingewikkeld geschreven maar ik probeer het samen te vatten:

- De "Lane change procedure" begint (per definitie) onmiddellijk na het aantikken van de richtingaanwijzer.
- De "lateral movement of the vehicle towards the intended lane" begint ten vroegste 1 seconde na het begin van de "procedure".
- De "Lane change manoeuvre" begint ten vroegste 3 seconden en ten laatste 5 seconden na het begin van de "procedure"

De definitie van Lane change manoeuvre is: (2.4.17)
(a) Starts when the outside edge of the tyre tread of the vehicle's front wheel closest to the lane markings touches the inside edge of the lane marking to which the vehicle is being manoeuvred,
(b) Ends when the rear wheels of the vehicle have fully crossed the lane marking.

En vervolgens staat er in 5.6.4.6.8:

The lane change procedure shall be suppressed automatically by the system when at least one of the following situations occurs before the lane change manoeuvre has started:
(...)
(f) The lane change manoeuvre has not commenced within 5,0 seconds following the deliberate action of the driver described in paragraph 5.6.4.6.2;

Dus: de buitenkant van het eerste voorwiel moet de binnenkant van de lijn van de nieuwe rijstrook raken tussen de 3 en de 5 seconden na het aantikken van de richtingaanwijzer. Als hij daar na 5 seconden niet over is, moet hij terug. Maar eens hij daar over is, mag hij volgens mij wel degelijk verder gaan. Tenzij er iets anders gebeurt, zoals de detectie van een aankomende auto langs achter (een gebeurtenis die in geuren en kleuren en meter per seconde kwadraat beschreven wordt in 5.6.4.7).


Mensen lief toch. En ik veronderstel dat TACC in even veel detail beschreven wordt in een ander document en dat daar staat dat hij altijd minstens 1 seconde afstand moet houden en dus vol op de rem moet als er iemand voor piept? Heeft iemand toevallig een link naar die wet?
Ik gruw van de gedachte dat een commissie in Europa tot op dit detailniveau self driving regels opstelt. Volkomen doorgeschoten. Gaat ervan uit dat de commissie weet wat goed en veilig is. Eerlijk is eerlijk, uiteindelijk zullen human drivers dan aan dezelfde regels moeten voldoen. Rekenliniaal meenemen op je rijexamen. AI camera’s schrijven straks automatisch bekeuringen uit als je niet binnen 5 tellen inhaalt.
 
Jawel hoor.

Het is heel simpel: auto lane change is overgeheveld naar FSD. In de hoop dat iedereen gek wordt van keer op keer aan en uitzetten van autopilot en dan maar even € 6.400 gaat aftikken om de ergernis te doen verdwijnen.

Oh haha. Naja met de cruisecontrol red ik mij ook wel prima. Autopilot zonder FSD is dus gewoon onbruikbaar op snelwegen, misschien handig voor een saaie provinciale 100km weg.

Wacht wel tot FSD weer keertje in de aanbieding is. 2k zou ik al veel vinden voor de extra functionaliteit die je er op dit moment bij krijgt.
 
een commissie in Europa

Het is een UN-commissie. Als er "een commissie in Europa" zou bestaan, dan zou die juist (net zoals in de VS) de UN-regels kunnen interpreteren met wat gezond verstand en met duidelijkere richtlijnen.

Anderzijds, de regels zelf zijn niet eens zo mis en laten constructeurs wel degelijk toe verschilende opties te gebruiken om eraan te voldoen.

De huidige AP doet wat hij doet omdat er de kleinst mogelijke ingreep kwam om de huidige software te doen "voldoen" (bijvoorbeeld die "5s" regel: als Tesla besloot de richtingaanwijzers wat later aan te zetten dan zouden er wat minder problemen zijn. En de regel zegt niet dat als het niet lukt je terug moet, de regel zegt juist dat je na 5 seconden de lane change moet gedaan hebben als het veilig was en bleef! Tesla komt er enkel meer weg omdat "het beta is", en ze dus op elk moment er de brui aan kunnen geven en zeggen "zoek het maar zelf uit").

En 2019.16.3.2 kiest om in sommige bochten te vertragen om de laterale versnelling in de bocht binnen de perken te houden, waar de vorige versie de snelheid niet aanpaste en midden in de bocht zei "zoek het maar zelf uit".

Dat was zelfs niet naar de letter van de VN-regel, dat was een luie software-ingenieur die de voor hem makkelijkste manier zocht om niets te herschrijven (want als jij dan de bocht verder ingaat met te hoge laterale versnelling, dan "is het niet meer zijn probleem". Da's zoals zeggen dat iemand van een klip duwen geen moord is, want wat er daarna gebeurt "ligt niet aan jou").

Net zoals "Europa" is "de VN" een makkelijke zondebok. Ja, standaarden worden geschreven in een gruweltaaltje waar je eerst een paar jaar moet lezen om alles te begrijpen en dat is niet zo fijn, maar ze dienen ook precies te zijn (het probleem onstaat als ze tegelijk moeilijk te begrijpen zijn EN ambigu, of je in sectie X ook moet weten wat er 32 bladzijden eerder werd geschreven om het te snappen); dat is heus niet enkel deze standaard. Je moest eens de ISO-standaard van de C++-programmeertaal lezen, of de POSIX-standaarden voor UNIX-achtige besturingssystemen...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: fauquemont