De filosofie van Tesla heeft wel iets weg van Apple. Zij weten wat goed voor je is en laten je geen foute keuzes / instellingen maken.
Het verschil is alleen dat Apple over het algemeen laat op de markt komt, maar dat het dan wel helemaal werkt zoals je zou verwachten. Bij EAP/NoA is de ervaring toch wel heel wat anders.
Die werkt goed omdat die gewoon minder kan. Het is ook waarom gewone cruise control ook beter werkt dan TACC: als ze voor je remmen, herkent standaard CC niks en knal je er vrolijk achterop in.
De ACC van Audi (andere merken heb ik geen ervaring mee) werkt een heel stuk soepeler en minder schokkerig dan die van Tesla. Kan wel zijn dat die minder kan, maar hij is i.i.g. wel bruikbaar. Ook met AP1 schijnt het een heel stuk soepeler te gaan. Tesla heeft dit gewoon niet goed voor elkaar. Daar kun je allerlei smoesjes voor verzinnen, maar dat ze na zoveel jaar nog geen soepele ACC kunnen maken vind ik treurig voor een bedrijf die roept dat over een half jaar FSD feature-complete is.
De aan/uit optie zou ik graag willen hebben voor de EU regels.
Helaas werkt het niet zo. Regels zijn regels. Als je die optie geeft, dan zal iedereen dat soort opties uitzetten.
Lees goed, hij heeft het over dat hij rijbaanverplaatsing met ProPilot beter vind werken sinds 16.x en ik ben het totaal met hem eens. Sinds 16.x is met een beetje normaal verkeer op de weg Lane Change Assist amper te gebruiken door de aborts en dus moet je het zelf doen en helaas kan dat dan enkel door AP te moeten deactiveren en daarna weer te activeren.
Ik geef pas richting aan als ik zeker weet dat ik meteen de lane-change kan doen. Eigenlijk kun je dan net zo goed zelf gaan sturen, maar dan moet je de hele tijd EAP uit- en aanzetten. Daarbij vind ik het wel een voordeel dat ik zelf volledig in-control ben en niet vertrouw op de intelligentie van Tesla.
Ook active lane assist van Audi werkt heel subtiel. Staat eigenlijk gewoon altijd aan, maar je kunt ook zelf blijven sturen. Doe je niets dan houd de wagen de auto tussen de lijntjes. De weerstand is heel licht als ALA is ingeschakeld. Nooit gezeik met een ruk aan je stuur moeten geven om te overrulen en het staat altijd aan. Bij Tesla al wel eens gehad dat ik per ongeluk ACC had ingeschakeld ipv EAP. Scheelde niet veel of ik zat in de berm. Active lane assist van Audi kan wel weer met minder situaties overweg, maar een beetje tussen de lijnen houden ging prima op normale wegen. Afslagen, vluchtheuvels, ... zijn dan een no-go, dus alleen echt te gebruiken op snelwegen en provinciale wegen. Ik gebruik EAP ook op andere wegen, maar eigenlijk is zelf rijden dan vaak relaxter.
Ik vind het belachelijk dat er een regel wordt bedacht dat robotten binnen 5 seconden na het starten van het knipperen, al de rijstrookwissel moet ingezet hebben. Die verplichting is er toch niet voor mensen?
In NL is het zo dat je pas richting aan mag geven als je daadwerkelijk voornemens bent om van rijbaan te wisselen. Die verplichting is er dus voor mensen ook, maar die kun je niet afdwingen en geen agent zal je ervoor bekeuren.
Dus in een file mag je niet vriendelijk met je richtingaanwijzer aangeven dat je graag van baan zou veranderen, maar moet je wachten tot iemand spontaan een gat laat vallen waarna je snel knippert en je erin gooit?
Regelgeving werkt sowieso niet echt lekker in de file. Dan komt anticiperen op de situatie om de hoek kijken. Rechts inhalen in de file mag gewoon, mits het snelheidsverschil laag is en er stapvoets gereden wordt. Hetzelfde voor het eerder richting aangeven. Anticiperen op de situatie is niet iets waar Tesla op dit moment erg goed in is. Als ik in de file rij en er ontstaat een gat van 200m voor mij ga ik niet proberen om meteen naar de 130km/u te gaan, maar rijd het met een lagere snelheid dicht. Dat soort dingen werkt nog voor geen meter. Daarom vertrouw ik ook nog helemaal niet op FSD (helemaal niet in Europa) en zal ik dat ook niet gaan aanschaffen totdat ik er tekenen van zie dat het kan gaan werken.
Ik ben ook een groot fan van het systeem van flexibele rijstroken in Italiaanse steden. Ze tekenen drie rijstroken op het asfalt, maar bij druk verkeer gaan ze spontaan met 4 of 5 naast elkaar rijden. Daarbij mag ook een halve rijstrook van de tegenovergestelde richting gebruikt worden. Ik vraag me af hoe NOA daarmee om gaat gaan...
Als een fietspad aan de zijkant (60km wegen) al levensgevaarlijke situaties opleveren, dan zal dit ook gegarandeerd verkeerd gaan. Dat zijn situaties die gewoon niet gaan werken voorlopig.