Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het belachelijk dat er een regel wordt bedacht dat robotten binnen 5 seconden na het starten van het knipperen, al de rijstrookwissel moet ingezet hebben. Die verplichting is er toch niet voor mensen? Ik vond het heerlijk dat mijn Model X aan 2019.12.x gewoon blijf knipperen tot er een gat ontstond waar ie kon invoegen. Dat moest geen 3 minuten duren, maar was wel net zoals de menselijke reactie.
 
Ik vind het bloed irritant als mensen het knipperlicht al aanzetten terwijl er nog geen ruimte is.. ook levert dit gevaarlijke situaties op naar mijn idee omdat sommige mensen op de linkerbaan denken dat je ook echt naar de andere rijbaan komt en dus hard gaan remmen..

Tenminste ik heb geleerd om pas te knipperen als er ruimte is en je gaat.

Mijn vrouw heeft hetzelfde geleerd maar dat is naar mijn mening toch echt niet de manier. Door je intentie aan te geven kan overig verkeer er al rekening mee houden. Mensen kunnen juist schrikken als er wordt geknipperd en er gelijk van rijstrook wordt gewisseld in een drukke situatie. Ook doen vrachtwagens dit precies zo omdat ze er anders nooit tussenkomen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nederland: Richtingaanwijzer gebruiken: wat zijn de regels?

Je mag je knipperlicht niet dwingend gebruiken, ofwel richting aangeven voordat je van baan gaat wisselen om ruimte te creëren. Ik ben het er ook niet echt mee eens maar dat zijn de regels, en als iedereen zich aan dezelfde regels houdt gaat het toch echt beter op de weg dan dat sommige mensen eigen regels gaan hanteren ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hbrink
Mijn vrouw heeft hetzelfde geleerd maar dat is naar mijn mening toch echt niet de manier. Door je intentie aan te geven kan overig verkeer er al rekening mee houden. Mensen kunnen juist schrikken als er wordt geknipperd en er gelijk van rijstrook wordt gewisseld in een drukke situatie. Ook doen vrachtwagens dit precies zo omdat ze er anders nooit tussenkomen.
In Frankrijk zou jij je prima voelen, daar gaat de knipper aan bij starten en weer uit na parkeren (ik chargeer)
Maar ik schrik mij wezenloos als er schuin voor mijn neus een knipperlicht aangaat. Ik weet niet beter dan dat het betekent; "Opgelet, hier kom ik"
 
Het is een UN-commissie. Als er "een commissie in Europa" zou bestaan, dan zou die juist (net zoals in de VS) de UN-regels kunnen interpreteren met wat gezond verstand en met duidelijkere richtlijnen.

Anderzijds, de regels zelf zijn niet eens zo mis en laten constructeurs wel degelijk toe verschilende opties te gebruiken om eraan te voldoen.

De huidige AP doet wat hij doet omdat er de kleinst mogelijke ingreep kwam om de huidige software te doen "voldoen" (bijvoorbeeld die "5s" regel: als Tesla besloot de richtingaanwijzers wat later aan te zetten dan zouden er wat minder problemen zijn. En de regel zegt niet dat als het niet lukt je terug moet, de regel zegt juist dat je na 5 seconden de lane change moet gedaan hebben als het veilig was en bleef! Tesla komt er enkel meer weg omdat "het beta is", en ze dus op elk moment er de brui aan kunnen geven en zeggen "zoek het maar zelf uit").

En 2019.16.3.2 kiest om in sommige bochten te vertragen om de laterale versnelling in de bocht binnen de perken te houden, waar de vorige versie de snelheid niet aanpaste en midden in de bocht zei "zoek het maar zelf uit".

Dat was zelfs niet naar de letter van de VN-regel, dat was een luie software-ingenieur die de voor hem makkelijkste manier zocht om niets te herschrijven (want als jij dan de bocht verder ingaat met te hoge laterale versnelling, dan "is het niet meer zijn probleem". Da's zoals zeggen dat iemand van een klip duwen geen moord is, want wat er daarna gebeurt "ligt niet aan jou").

Net zoals "Europa" is "de VN" een makkelijke zondebok. Ja, standaarden worden geschreven in een gruweltaaltje waar je eerst een paar jaar moet lezen om alles te begrijpen en dat is niet zo fijn, maar ze dienen ook precies te zijn (het probleem onstaat als ze tegelijk moeilijk te begrijpen zijn EN ambigu, of je in sectie X ook moet weten wat er 32 bladzijden eerder werd geschreven om het te snappen); dat is heus niet enkel deze standaard. Je moest eens de ISO-standaard van de C++-programmeertaal lezen, of de POSIX-standaarden voor UNIX-achtige besturingssystemen...
Dank voor de toelichting.

De UN weet dus hoe je veilige self driving doet. Het resultaat moet dan door een Europese commissie geamendeerd gaan worden. Die bestaat nog niet. Daar is het wachten op. Anders rijdt de Tesla straks net zo behouden als Waymo.
 
Ik vind het bloed irritant als mensen het knipperlicht al aanzetten terwijl er nog geen ruimte is.. ook levert dit gevaarlijke situaties op naar mijn idee omdat sommige mensen op de linkerbaan denken dat je ook echt naar de andere rijbaan komt en dus hard gaan remmen..

Tenminste ik heb geleerd om pas te knipperen als er ruimte is en je gaat.
Dit is 1 van de vele verschillen tussen Nederland en België. In België leer je de knipper aan te zetten als je - wilt - gaan. In Nederland leren we de knipper aan te zetten als je daadwerkelijk gaat binnen nu en een seconde.

Let er maar eens op. Bij een Belgische nummerplaat gaat het bijna altijd zo. Soms niet, dan zit er een Nedervlaming achter het stuur :D
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Rla and ramonneke
Ik vind het bloed irritant als mensen het knipperlicht al aanzetten terwijl er nog geen ruimte is.. ook levert dit gevaarlijke situaties op naar mijn idee omdat sommige mensen op de linkerbaan denken dat je ook echt naar de andere rijbaan komt en dus hard gaan remmen..

Tenminste ik heb geleerd om pas te knipperen als er ruimte is en je gaat.

Eens, maar aan de andere kant... De wereld veranderd, technologie ontwikkeld zich. Dus waarom dan ook niet af en toe de regels veranderen ?
 
Eens, maar aan de andere kant... De wereld veranderd, technologie ontwikkeld zich. Dus waarom dan ook niet af en toe de regels veranderen ?
Ga even bij jezelf te rade. Je zit naast een vrachtwagen in de dode hoek. Hoe voel je jezelf als zijn richtingaanwijzer aan gaat en hij een klein beetje naar links begint te komen. Inderdaad. Je denkt. Hij rijdt me plat!
 
Een vier-secondenregel, iemand? Je zàl (niet wil) van rijvak veranderen en kondigt dit vier seconden op voorhand aan.

De één-seconderegel = achterliggers de stuipen op het lijf jagen
De drieëntwintig-secondenregel = achterliggers evenveel seconden lang angstig maken omdat zij weliswaar voorrang hebben maar niet weten of jij hen hebt gezien, vermits je daar staat te knipperen als een idioot.

Staat inderdaad in België niet duidelijk in de wet, maar lijkt me gezond verstand (in de wet staat als ik mij goed herinner dat je 'tijdig' je intentie moet aangeven van rijvak te veranderen, maar vermits je die intentie per hypothese niet kan waarmaken zonder voorrang te verlenen, lijkt het me een 'verkeerde weergave van intentie' om te gaan knipperen terwijl je weet dat je nog niet van rijvak kàn veranderen).

Maar anyway: AP zou toch wel eens eerst moeten uitmaken of van rijvak veranderen kan, vooraleer (naar de buitenwereld toe) te beginnen knipperen. Idem dito bij afslagen op NOA: AP weet toch minstens vier seconden op voorhand dat het bedoeling is af te slaan, dus ie kan dan al beginnen knipperen (ipv meteen afslaan, vol in de remmen en tegelijk één knipperlichtje :rolleyes:).

Och, het zal wel verbeteren. Om het positief te bekijken: het is leuk dat wij als pioniers de (hobbelige) overgang meemaken van autorijden naar FSD, met de wagens die terzake vermoedelijk het meest vooruitlopend zijn in de markt. We beleven tenminste elke rit iets!

(maar zoals anderen stelden: inderdaad niet proberen met vrouw en kinderen op 2019.16.x, want de boze blikken kunnen je stripverhaalachtig elektrocuteren).
 
Last edited:
Dit is 1 van de vele verschillen tussen Nederland en België. In België leer je de knipper aan te zetten als je - wilt - gaan. In Nederland leren we de knipper aan te zetten als je daadwerkelijk gaat binnen nu en een seconde.

Let er maar eens op. Bij een Belgische nummerplaat gaat het bijna altijd zo. Soms niet, dan zit er een Nedervlaming achter het stuur :D

Maar goed, daar denken ze ook dat je ongeveer een week voordat het mist tot minimaal 2 weken nadat het heeft gemist je de mistachterlamp aan dient te zetten. ;)
 
Maar goed, daar denken ze ook dat je ongeveer een week voordat het mist tot minimaal 2 weken nadat het heeft gemist je de mistachterlamp aan dient te zetten. ;)

In US forums waait deze discussie ook steeds. Wat er ook in de wet staat, er zijn twee soorten mensen: zij die met de knipper bewust aangeven ga opzij want ik wil ertussen en zij die aangeven ik zie dat ik kan dus ik ga nu. De laatste categorie kan zich vergissen natuurlijk en is dan niet van de eerste te onderscheiden.
Ik zou geen oplossing weten.
 
9430A1E0-B0F3-4688-9BD0-1AD0B279A7DD.jpeg

2100A161-33A5-4D6B-B9F3-50B742A7EA35.jpeg
9430A1E0-B0F3-4688-9BD0-1AD0B279A7DD.jpeg
2100A161-33A5-4D6B-B9F3-50B742A7EA35.jpeg
Hallo Chwi,
Heb een MS en weet niet hoe ik hem op Mad Max mode moet zetten, jij schrijft dat je een MX hebt dus leg mij ff uit hoe dat werkt.

Mvg Lucas

Hallo Lucas,

Ik heb er even twee fotos van gemaakt. Hopelijk helpt het je verder



Groetjes, Chris
 
De huidige AP doet wat hij doet omdat er de kleinst mogelijke ingreep kwam om de huidige software te doen "voldoen" (bijvoorbeeld die "5s" regel: als Tesla besloot de richtingaanwijzers wat later aan te zetten dan zouden er wat minder problemen zijn. En de regel zegt niet dat als het niet lukt je terug moet, de regel zegt juist dat je na 5 seconden de lane change moet gedaan hebben als het veilig was en bleef! Tesla komt er enkel meer weg omdat "het beta is", en ze dus op elk moment er de brui aan kunnen geven en zeggen "zoek het maar zelf uit").
Nee, de "Lane Change Procedure" begint wanneer de chauffeur de richtingaanwijzer aanzet, dus daar kan de AP niets aan veranderen. En hij moet wel degelijk het maneuver afbreken als hij niet binnen de 5 seconden met het eerste wiel over de lijn is (de buitenkant van het eerste voorwiel moet de binnenkant van de belijning van de nieuwe rijstrook geraakt hebben). Staat er letterlijk.

Ze zouden hem natuurlijk wel kunnen programmeren zodat hij er niet eens aan begint als hij niet 100% zeker is dat hij binnen de 5 seconden over de lijn gaat kunnen gaan. Maar dan klaagt iedereen weer dat hij te vaak weigert...

Het is een hele moeilijke evenwichtsoefening die eigenlijk nergens voor nodig is, want in de VS werkt het systeem prima zonder al die opgelegde regeltjes. Daar rijdt de AP zoals een mens dat doet. Een auto komt vlak voor je op je rijstrook? Rustig een beetje vertragen om de afstand geleidelijk terug te vergroten in plaats van levensgevaarlijke situaties te creëren door een wettelijk verplicht bruusk remmaneuver.

Nu, ik moet wel één ding toegeven: als de EU niet al die regeltjes zou bepalen, zouden alle landen afzonderlijk hun eigen regeltjes ontwerpen. En je kan je voorstellen wat voor een chaos dat zou geven...
 
Nederland: Richtingaanwijzer gebruiken: wat zijn de regels?

Je mag je knipperlicht niet dwingend gebruiken, ofwel richting aangeven voordat je van baan gaat wisselen om ruimte te creëren. Ik ben het er ook niet echt mee eens maar dat zijn de regels, en als iedereen zich aan dezelfde regels houdt gaat het toch echt beter op de weg dan dat sommige mensen eigen regels gaan hanteren ;)
Dus in een file mag je niet vriendelijk met je richtingaanwijzer aangeven dat je graag van baan zou veranderen, maar moet je wachten tot iemand spontaan een gat laat vallen waarna je snel knippert en je erin gooit? Bizar.

Bij vlot verkeer knipper ik ook pas als ik ineens kan gaan, maar als het echt moeilijk is, is er toch niets "dwingend" aan het knipperen, eerder een vriendelijk verzoek of iemand je er a.u.b. wil tussen laten.
 
  • Like
Reactions: Rla
Nee, de "Lane Change Procedure" begint wanneer de chauffeur de richtingaanwijzer aanzet, dus daar kan de AP niets aan veranderen.
Als we het hebben over zelfrijdende wagens dacht ik eerder aan NoA, en dan is het de wagen die beslist wanneer ze de richtingaanwijzer aanzet.

Met Auto Lane Change zouden ze trouwens ook de richtingaanwijzer niet kunnen aanzetten tot ze het maneuver beginnen en het aantikken van de hendel (als je niet doorduwt) enkel zien als een verzoek tot het veranderen van rijstrook, zonder dat de richtingaanwijzer onmiddellijk gaat branden. Afijn, daar kan in comités lang over gediscussieerd worden.

Het is een hele moeilijke evenwichtsoefening die eigenlijk nergens voor nodig is, want in de VS werkt het systeem prima zonder al die opgelegde regeltjes.
Dat had je gedacht -- de VS hebben zelf een orgaan die de VN regels heeft geïnterpreteerd en de aanbevelingen heeft "vertaald" voor de VS. Het is niet zo dat het daar "het wilde westen" is waar alles zomaar mag.

Het punt is net dat er niemand in Europa die oefening gemaakt heeft, dus de hele EU zit men de onverdunde (en niet geïnterpreteerde) VN-regeling. En aangezien Tesla niet weet hoe EU-instanties die gaan interpreteren trekken ze snel hun paraplu open, uit vrees dat er anders later problemen komen met de homologatie van (echt) zelfrijdende functionaliteit in de EU.
 
Last edited: