Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit ook op 2019.16.3.2, maar NoA lane change lukt niet tenzij ik onmiddellijk als de wagen het voorstelt de richtingaanwijzer indrukt. Anders breekt de lane change bijna altijd af, nét voor het midden van de wagen over de streep zit. Vooral 's nachts is het nog lastiger.

@wooter, op welke volgafstand heb je je wagen ingesteld?

Ik vind trouwens nu de regeltjes van de VN nogal verkeerd ingeprogrammeerd. De 5s is blijkbaar tussen de tijd van het voorstel tot rijstrookverandering en het moment dat de wagen al meer op de volgende dan wel vorige rijstrook zat, in plaats van te tellen vanaf het moment wanneer je bevestigt. En waarom werkt Auto Lane Change niet meer als NoA werkt? Je zou toch net even goed af en toe kunnen anticiperen en zelf van rijstrook veranderen, ook als NoA actief is...
Ik heb absoluut geen problemen met auto lane change... De 5 seconden gaan volgens mij in vanaf het moment dat je de richtingsaanwijzer aan zet, en dan moet je direct even aan het stuur hangen. Als er dan niemand naast je rijdt en niemand je aan het naderen is op het andere vak, dan start de lane change onmiddellijk en ben je binnen de 5 seconden al over de lijn.

Ik rij op volgafstand 2.

Bij 2019.12.x ging auto lane change op de Model 3 overigens ook niet vaak goed, maar ik heb er blijkbaar mee leren rijden.
 
d

Dat is "Enhanced Autopilot" aka EAP. Die trouwens ook op sommige Model 3 zit.

Om de verwarring compleet te maken. EAP staat ook nog voor heel iets anders in de Tesla wereld: Early Access Program, zij die de nieuwe software eerder krijgen, maar als ze daarover een youtube filmpje maken even later weer niet.

Even voor de geschiedschrijving:
Ooit was er AP en Enhanced AP. Beide apart aan te schaffen. FSD (Full Self Drive) kon je ook al heel lang daarbovenop aanschaffen. Dat waren drie verschillende dingen. Wat er al 5 jaar terug als FSD werd verkocht ... is tot op de dag van vandaag nog niets van opgeleverd. Sommige mensen hebben hun Tesla alweer verkocht (meestal voor een volgende) zonder ooit een FSD functie te hebben zien werken. EAP had wel al diverse leuke functie werkend: baan wisselen, drive on nav en toen kwam daar ook nog smartsummon bij (dat is er nu bijna). EAP had dus al wat, FSD nog niets. Toen heeft Tesla besloten om alle EAP functies naar FSD te schuiven en EAP op te heffen voor nieuwe auto’s. FSD heeft daar door nu echt iets te bieden (al is dat nog niets meer dan wat EAP vroeger had). Even later is AP standaard geworden in de model 3 met een prijsverhoging mee. Het enige verschil tussen EAP (nu niet meer te krijgen) en FSD eigenaren is dat laatstgenoemde straks, ooit, als het tijd is de upgrade naar de nieuwe FSD computer krijgen. Concreet is er vandaag dus nog geen verschil tussen EAP en FSD.
 
  • Helpful
Reactions: Rla and PaulusdB
Ik heb de zelfde ervaring als @wooter Ik zit met soms 1000 km per week meestal aan Vmax+4 op de linkerbaan, en ga naar rechts als er iemand achterop komt rijden. 90% op AP, nog niet zoveel op NoA. Slechts 1 harde remactie in een tunnel in de laatste weken.

Zoals iemand hier al zei: je moet de techniek erachter een beetje leren begrijpen dan kan je een hoop van de aangehaalde onhebbelijkheden wel vermijden. Ik ben dan ook tevreden met de status nu, vooral omdat je weet dat erin een paar weken weer iets nieuws komt. Jammer dat FSD hier in de EU door de regulering nog een tijd gaat duren.
 
Even off-topic : ik ben op een automotive beurs in Dubai en zelfs in de professionele wereld maken ze nog grammaticale fouten tussen “to brake” en “to break”.

4517BD66-8265-41C3-BB30-6EA74A6657B0.jpeg
 
Vandaag eerste keer ervaring hoe het is wanneer Tesla je per ongeluk naar midden van de weg stuurt. Dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen. Direct deze functie maar uitgeschakeld.

Het is nog zeker niet bekend wanneer deze functie verbeterd wordt, of standaard uitgezet kan worden?
 
Klopt geen fijne ervaring! Nu al twee keer gehad... een keer rechts afslaan in een bocht, een keer slalommend, bij van die paaltjes om de snelheid uit de weg te halen. Vooral al dat langdurig hoge gepiep er bij doet je denken dat er heel wat aan de hand is.
 
Vandaag eerste keer ervaring hoe het is wanneer Tesla je per ongeluk naar midden van de weg stuurt. Dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen. Direct deze functie maar uitgeschakeld.

Het is nog zeker niet bekend wanneer deze functie verbeterd wordt, of standaard uitgezet kan worden?
Vraagje: als je op dat moment het stuur strak vast hebt, overrule je de ingreep dan ? Of is er geen ontkomen aan?
Stel als je die weg nog eens bewust neemt.
 
Ook net 2019.20.1 geïnstalleerd.
Belangrijkste voor mij is dat nu de wegoverschreiding bij noodgevallen UIT stond. Normaal standaard aan en moet ik deze elke rit uitzetten ivm de gevaarlijke acties bij fiets suggestie stroken.
Prima update dus.
200KW per uur laden is mooie stap ook. Nu nog fastned die meerdere stations plaatst waar dit ook gehaald kan worden...