Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Wat maak je hier dan van?

Er staat toch echt '...will vary based on vehicle configurations...'
Aangezien er honderdduizenden verschillende configuraties mogelijk zijn, kun je nooit 100% zeker weten of je aan de beurt bent.
(Geduld is een schone zaak.)

Ik maak ervan dat een identieke Model3 van een collega de update wel krijgt en ik niet en dat de omschrijving van de advanced toggle dus niet klopt. En jij moet niet zo wijsneuzen cq uit de hoogte doen.
 
Over wijsneuzen gesproken
Ik maak ervan dat een identieke Model3 van een collega de update wel krijgt en ik niet en dat de omschrijving van de advanced toggle dus niet klopt. En jij moet niet zo wijsneuzen cq uit de hoogte doen.
Je kan van alles concluderen maar @PaulusdB schrijft gewoon op zoals het (al jaren) werkt, dat uitrollen van updates en dat verandert niet door een update aan de cliënt kant. Er kan door SeC gepushed worden om een reden maar andere prio’s zijn er niet en komen er niet. Niet leuk om te horen misschien als je de releasenotes anders had begrepen maar een gestrekt been naar een gewaardeerd forumlid lijkt me wat too much.
 
Ik lees nergens dat EAP/FSD alleen geschikt is voor de snelweg. Overigens staat op de website van Tesla zelf (link) dat FSD geschikt is voor automatisch rijden in de stad. Het voorbeeldfilmpje laat ook een filmpje zien dat in de stad is opgenomen. Tesla wekt zeker de indruk dat het in de stad is te gebruiken, maar dat is in de EU absoluut niet het geval. Het is zelfs gevaarlijk, dus ik daarom zou ik er voorstander van zijn dat EAP niet beschikbaar zou zijn in de stad. TACC is prima (als het een beetje zou werken en niet bij elke fietser vol in de ankers zou gaan).
.

Copy paste vanaf de website Tesla:

Volledig zelfrijdende besturing
  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
  • Summon: uw auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar u toe. Echt waar.
Later dit jaar verwacht:

  • Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden binnen de bebouwde kom.
Dus, daar heb je je antwoord.

De algemene link die je geeft is het toekomst-beeld verhaaltje. Alles nog zeker niet zover.
Wat mij betreft disablen ze het inderdaad buiten de snelweg, autosteer en cruisecontrol is meer dan genoeg op het moment, de rest werkt toch niet.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Vandaag weer een heftige remactie bij deze situatie:
upload_2019-6-24_19-14-37.png


Een 100km/u weg, waarbij ik geen enkel verkeer voor of achter mij. Ik reed 100km/u op EAP en toen deze vrachtwagen mij tegemoet kwam rijden ging de auto vol in de ankers. Ik rij nu op 2019.20.2.1 en de nieuwe kaarten. Voorheen werden dit soort situaties prima opgepakt. Ook is EAP in het algemeen wat schokkerige geworden. Met tegemoetkomend verkeer merk je heel vaak dat die heel kort de regen invliegt en weer oppakt. Je snelheid veranderd er niet echt van (daarvoor is het te kort), maar het is zeer oncomfortabel.

Iets wat mij vandaag opviel (rij sinds vandaag met 2019.20.2.1) dat ook tegemoetkomende auto's worden weergegeven in het instrumentencluster. Het lijkt alsof de oude DAF achteruitrijraces weer zijn begonnen, want ik zie ze allemaal achteruit voorbijkomen. Wellicht dat dit ook de oorzaak is dat het niet meer lekker werkt. Ook heb ik sinds gisteren de nieuwe kaarten gekregen.

Dit voorbeeld is op de N36 en ik vind het dermate slecht dat ik me niet kan voorstellen dat het op alle wegen is bij alle auto's. Herkennen meerdere mensen dit probleem? Op de snelweg (A35) leek het allemaal wel naar behoren te werken.
Copy paste vanaf de website Tesla:

Volledig zelfrijdende besturing
  • Navigeren met Autopilot: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen.
  • Autopark: zowel fileparkeren als haaks parkeren.
  • Summon: uw auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar u toe. Echt waar.
Later dit jaar verwacht:

  • Herkennen van, en reageren op verkeerslichten en stopborden.
  • Automatisch rijden binnen de bebouwde kom.
Dus, daar heb je je antwoord.

De algemene link die je geeft is het toekomst-beeld verhaaltje. Alles nog zeker niet zover.
Wat mij betreft disablen ze het inderdaad buiten de snelweg, autosteer en cruisecontrol is meer dan genoeg op het moment, de rest werkt toch niet.
Als EAP niet werkt binnen de bebouwde kom dan snap ik niet dat ze het wel toestaan. Er wordt van alles gegeoblockt, dus EAP hadden ze dan ook prima kunnen doen (of gewoon blokkeren als de max. snelheid < 60km/u is).

Ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar ik heb ook meer de indruk dat de vetgedrukte quote die jij aanhaalt slaat op FSD. Ik vind EAP namelijk verre van automatisch rijden, maar meer een assistentie. Autosteer en de cruisecontrol werkten op de provinciale wegen in het verleden ook prima (sinds 2019.16 is dat een stuk minder geworden bij mij).

We zijn het er i.i.g. over eens dat EAP niet echt bruikbaar is in de bebouwde kom en mijn originele post ging er over dat ik het wat onverantwoordelijk vind dat je het wel kunt inschakelen. Het wekt namelijk de suggestie dat het allemaal naar behoren werkt. Ik vind dat Tesla veiligheid wel wat hoger op de agenda mag zetten. In het begin reden de pioniers in een Tesla, maar het wordt steeds meer voor het gewone volk. Daarbij komen ook extra verantwoordelijkheden (IMHO).
 
Last edited:
Kijk eens goed naar dat prentje, en bedenk eens hoe een computer dat moet zien... Die ziet niet noodzakelijk een weg die naar rechts afbuigt, maar die ziet het kleurverschil in de witte lijnen tussen schaduw en zon, en net daar zegt de radar dat ook een object nadert.

Het is niet ideaal, maar hoort wel bij een neural net dat langzaam zit te leren over de omgeving.

Je befaamde Audi of Volvo radar hadden die vrachtwagen ook gedetecteerd, maar daarin staat geprogrammeerd om dat ding te negeren, met om plotse remacties te voorkomen.
 
Ik heb vandaag mijn M3 gaan ophalen. Ik heb hem meegekregen met versie 2019.20.2.1 geïnstalleerd. Na calibratie die vrij vlot verliep en ik een serieus stuk Belgische autostrade gedaan (+/- 150 km) met file, drukke stukken en rustigere stukken.

NoA heb ik nog niet geprobeerd, maar de TACC heeft eigenlijk correct gewerkt heel de tijd, geen phantom breaks ervaren. De autosteer heb ik ook met tijden aangehad. Maar daar lag het eerder aan de andere weggebruikers dat hij soms wat raar deed naar mijn inschatting.

Voorlopig dus een tevreden klant!
 
Over wijsneuzen gesproken

Je kan van alles concluderen maar @PaulusdB schrijft gewoon op zoals het (al jaren) werkt, dat uitrollen van updates en dat verandert niet door een update aan de cliënt kant. Er kan door SeC gepushed worden om een reden maar andere prio’s zijn er niet en komen er niet. Niet leuk om te horen misschien als je de releasenotes anders had begrepen maar een gestrekt been naar een gewaardeerd forumlid lijkt me wat too much.
Sorry maar ik zie hier soms iets te veel uit de hoogte en betweterig gedoe. Ik haal duidelijk aan waar mijn perceptie vandaan komt en welke verwachtingen Tesla daarmee (in ieder geval bij mij) daarmee wekt. En dan krijg ik een wijsneus opmerking als “wat maak je hier van” en een uit de hoogte “geduld is een schone zaak”.

Het heeft niets met geduld te maken maar simpelweg met een optie die Tesla sinds kort in de software aanbiedt en die niet voor mij uitpakt zoals *ik* de informatie interpreteer. Tesla zeg duidelijk “You now have the option to receive new software updates as soon as they are available for your car configuration and region“. De bewuste image is vrijgegeven voor de EU regio én voor exact mijn configuratie (getuige updates die ik op andere M3’s heb gezien). En toch krijg ik die update niet... dan klopt het statement van Tes dus niet. Is niet erg, maar wees dan helder in de informatie in de releasenotes en tooltips.

Jij maakt het feitelijk nog erger door me fijntjes te wijzen op “hoe het al jaren werkt”. Over wijsneuzen gesproken, indeed. De “advanced” software release optie is nieuw en impliceert nieuw gedrag. Wat doet het er dan toe hoe het tot nu toe heeft gewerkt?

Ik vind het allemaal prima, maar ik heb niet met je op school gezeten en heb niet met je geknikkerd. Ik behandel volgens mij iedereen hier die vragen stelt ook met respect. Een opmerking als “geduld is een schone zaak” voelt bij mij als een belerende tik op de vingers omdat ik simpelweg een bepaalde perceptie heb. Of mijn perceptie nou fout is of dat Tesla ambigu is in haar documentatie doet er niet eens toe, maar ik zit hier niet op de kleuterschool waar ik bestraffend wordt toegesproken omdat ik niet voldoe aan andermans ideale plaatje van de gehorige Tesla-klant.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Over wijsneuzen gesproken

Je kan van alles concluderen maar @PaulusdB schrijft gewoon op zoals het (al jaren) werkt, dat uitrollen van updates en dat verandert niet door een update aan de cliënt kant. Er kan door SeC gepushed worden om een reden maar andere prio’s zijn er niet en komen er niet. Niet leuk om te horen misschien als je de releasenotes anders had begrepen maar een gestrekt been naar een gewaardeerd forumlid lijkt me wat too much.
Bedankt voor je bijval. E.
Maar er is natuurlijk wel iets veranderd in het updateproces. Je kunt nu door de nieuwe instelling sneller een update aanvragen/krijgen dan vroeger. Toen moest je inderdaad nog meer geduld hebben dan nu met deze nieuwe mogelijkheid.
Maar om een nieuwe update te kunnen gebruiken moet die wel geschikt zijn voor de configuratie van jouw auto en
voldoen aan de eisen van jouw regio. Het is gewoon mogelijk dat er al recentere versies voor ongeveer dezelfde configuratie beschikbaar zijn, die echter niet voor elke auto geschikt zijn. Een andere versie van de Bosch remdruk-booster, een ander merk 12V accu, andere Bluetooth modules, etc, etc; er zijn heel veel verschillende configuraties mogelijk. Die allemaal aan de beurt komen, maar niet bij elke software versie.
 
Last edited:
Kijk eens goed naar dat prentje, en bedenk eens hoe een computer dat moet zien... Die ziet niet noodzakelijk een weg die naar rechts afbuigt, maar die ziet het kleurverschil in de witte lijnen tussen schaduw en zon, en net daar zegt de radar dat ook een object nadert.

Het is niet ideaal, maar hoort wel bij een neural net dat langzaam zit te leren over de omgeving.

Je befaamde Audi of Volvo radar hadden die vrachtwagen ook gedetecteerd, maar daarin staat geprogrammeerd om dat ding te negeren, met om plotse remacties te voorkomen.
Het is niet ideaal?
Wel humor vind ik. Ik noem het een fout, een bug.
Maar knap hoe je alles positief probeert te zien.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
@Odie kom op hey, waarom van die lange tenen? Het forum is er ook om een beetje te plagen en te vermaken. Wat Paul schrijft is toch helemaal niet zo erg? We zitten hier op een enthousiastelingen forum over Tesla, niet in een cyber security seminar specialist discussiegroep ofzo.

En voor wat betreft de verwachtingen... dat is hetzelfde als met beledigen. Je voelt je beledigt en het zijn jouw verwachtingen. Dat wil niet zeggen dat iemand jouw heeft willen beledigen of de verwachting te schetsen hoe jij hem interpreteert.

Doe je voordeel met de kennis van de oud gedienden en draag ook zoveel mogelijk zelf bij...
 
@Odie kom op hey, waarom van die lange tenen? Het forum is er ook om een beetje te plagen en te vermaken. Wat Paul schrijft is toch helemaal niet zo erg? We zitten hier op een enthousiastelingen forum over Tesla, niet in een cyber security seminar specialist discussiegroep ofzo.

En voor wat betreft de verwachtingen... dat is hetzelfde als met beledigen. Je voelt je beledigt en het zijn jouw verwachtingen. Dat wil niet zeggen dat iemand jouw heeft willen beledigen of de verwachting te schetsen hoe jij hem interpreteert.

Doe je voordeel met de kennis van de oud gediende....

Helemaal mee eens.

Daarom mijn vraag:
Heeft iemand al Beach Buggy gespeeld zonder uit de bocht te vliegen?
 
  • Funny
Reactions: pvh and shthpnz
Kijk eens goed naar dat prentje, en bedenk eens hoe een computer dat moet zien... Die ziet niet noodzakelijk een weg die naar rechts afbuigt, maar die ziet het kleurverschil in de witte lijnen tussen schaduw en zon, en net daar zegt de radar dat ook een object nadert.

Het is niet ideaal, maar hoort wel bij een neural net dat langzaam zit te leren over de omgeving.

Je befaamde Audi of Volvo radar hadden die vrachtwagen ook gedetecteerd, maar daarin staat geprogrammeerd om dat ding te negeren, met om plotse remacties te voorkomen.
Feit is dat deze weg het afgelopen half jaar prima gewerkt heeft (op deze route) en dat het sinds een tijdje alleen maar slechter wordt. Dit is één van de meest overzichtelijke gevallen die je kunt voorstellen. Duidelijke strepen aan de zijkanten, duidelijke scheidslijn en beide voortuigen rijden in hun eigen vak. De lijnen zijn duidelijk zichtbaar en als het niet mogelijk is dat je daarmee kunt bepalen dat de weg naar rechts afbuigt, dan kun je beter stoppen. Camera's zijn overigens helemaal schoon (heb ik achteraf gecontroleerd).

Ik ben zelf al 25 jaar software ontwikkelaar, dus ik begrijp echt wel dat hetgeen Tesla doet lastig is. Het probleem is vooral dat men alles zelf wil doen met één systeem. Alles in-house heeft zo zijn voordelen, maar de ingekochte (veelal Bosch) systemen zijn helemaal doorontwikkeld, waarbij Tesla alle kinderziektes weer opnieuw voor zijn kiezen krijgt. Daarbij houden ze erg vast door alles op basis van vision te doen (en eventueel radar). Het meest tekende voorbeeld zijn de automatische ruitenwissers. Dat kun je oplossen met een IR-led en reflectiemeting (kost vrijwel niets), maar Tesla doet het via AI. Leuk bedacht dat je wat hardware uitspaart, maar je verdoet veel computing power door iets dat je met een eenvoudig stukje extra hardware kunt oplossen en dat al 20 jaar probleemloos werkt. Daarbij is het blijkbaar erg lastig om dit op basis van vision te doen (gezien het resultaat).

Ik heb niet een Tesla gekocht om beta-tester te zijn. Prima dat sommigen dat wel willen, maar kan ik dan alsjeblieft voor een opt-out kiezen en dat ik op een stable release blijf. Vrijwel alle grotere software distributies (bijv. Windows, Chrome, ...) hebben de optie om voor stable, beta of canary te kiezen. Bij Tesla zit je ongevraagd op de canary release en krijg je ook alle meuk voor de kiezen. Het is de laatste versie of helemaal geen updates.

De "befaamde" Audi / Volvo adaptieve cruise-control (maar ook de Suzuki die ik vorig jaar heb gehuurd) doen bovenstaande situatie inderdaad probleemloos. Ik zou graag een bron zien dat een Volvo ACC vol achterop een file zou knallen (ik betwijfel dat gezien de reputatie van het merk). Daarbij let ik zelf op en zijn dat situaties waar je zelf ingrijpt. Ook bij de Tesla haal ik EAP er af als ik een file zie aankomen. Rustig de regeneratie in is een stuk comfortabeler dan een laat en heftig remmende EAP met alle bijgeluiden van dien.

Het probleem van Tesla's TACC is juist dat die ingrijpt op totaal onvoorspelbare momenten. Daar kan je niet op anitciperen. Dat vind ik vervelender, dan wanneer een auto niet in zou grijpen in een situatie die ik zie aankomen (bijv. file). Ook bij TACC en EAP moet je opletten, dus die file zie je echt niet zo snel over het hoofd. Als ik bij elke vrachtwagen die mij tegemoet komt gas bij moet geven, dan is zelf rijden (zonder TACC) comfortabeler.
 
Heeft iemand al Beach Buggy gespeeld zonder uit de bocht te vliegen?
Ik heb begrepen dat de EU een regel heeft ingesteld dat je stuurhoek niet te groot mag zijn in dit soort auto-software. Daarom kun je die bocht niet halen als je te snel rijdt, maar moet je vol in de ankers. Neem een voorbeeld aan EAP sinds 2019.16.x ;)

Zou wel cool zijn als je een knop FSD zou hebben in dit spel waarbij die zelf zou blijven rijden...
 
  • Funny
Reactions: pvkeep and Erik-S85
Sorry maar ik zie hier soms iets te veel uit de hoogte en betweterig gedoe. Ik haal duidelijk aan waar mijn perceptie vandaan komt en welke verwachtingen Tesla daarmee (in ieder geval bij mij) daarmee wekt. En dan krijg ik een wijsneus opmerking als “wat maak je hier van” en een uit de hoogte “geduld is een schone zaak”.

Het heeft niets met geduld te maken maar simpelweg met een optie die Tesla sinds kort in de software aanbiedt en die niet voor mij uitpakt zoals *ik* de informatie interpreteer. Tesla zeg duidelijk “You now have the option to receive new software updates as soon as they are available for your car configuration and region“. De bewuste image is vrijgegeven voor de EU regio én voor exact mijn configuratie (getuige updates die ik op andere M3’s heb gezien). En toch krijg ik die update niet... dan klopt het statement van Tes dus niet. Is niet erg, maar wees dan helder in de informatie in de releasenotes en tooltips.

Jij maakt het feitelijk nog erger door me fijntjes te wijzen op “hoe het al jaren werkt”. Over wijsneuzen gesproken, indeed. De “advanced” software release optie is nieuw en impliceert nieuw gedrag. Wat doet het er dan toe hoe het tot nu toe heeft gewerkt?

Ik vind het allemaal prima, maar ik heb niet met je op school gezeten en heb niet met je geknikkerd. Ik behandel volgens mij iedereen hier die vragen stelt ook met respect. Een opmerking als “geduld is een schone zaak” voelt bij mij als een belerende tik op de vingers omdat ik simpelweg een bepaalde perceptie heb. Of mijn perceptie nou fout is of dat Tesla ambigu is in haar documentatie doet er niet eens toe, maar ik zit hier niet op de kleuterschool waar ik bestraffend wordt toegesproken omdat ik niet voldoe aan andermans ideale plaatje van de gehorige Tesla-klant.
Allemachtig, laten we het gezellig houden, relax een beetje. Geniet van het mooie weer en voel je niet bij het minste of geringste zo aangevallen.