Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Sound system defect?

This site may earn commission on affiliate links.

Lt. J. Dangle

⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
Aug 21, 2019
40
11
Earth
Een paar weken geleden luisterde ik een bepaald nummer op (bijna?) max. volume. Ineens hoorde ik een harde PLOP voorin. Het geluid klonk toen ineens gedempt vanuit de voorkant/bovenkant auto.

Ik heb elke speaker die ik kon vinden gecheck op gehoor en overal komt geluid uit, tenzij ik er een aantal heb gemist. Wat me wel op viel is dat er uit sommige tweeters (voorin links en rechts boven deurstijl) bijna geen geluid komt. Ik kan geen verschil in geluid horen tussen links en rechts in de auto.

Inmiddels ben ik aan dit geluid gewend en vraag ik me nu af of het inderdaad minder is. Het klinkt nog steeds goed. Maar volgens mij klonk het ooit beter dan goed...

Misschien zijn het niet de speakers die beschadigd zijn maar misschien is het de versterker? Heeft iemand een idee of het eenvoudig te checken is door een service center? Ik vind het even lastig te bepalen wat ik ermee moet. Zonde om het zo te laten als het echt slechter is dan het zou moeten zijn en ook jammer om naar een service center te gaan en te horen naja we kunnen er niet zoveel mee want het klinkt niet verkeerd ....
 
Soms valt subwoofer of gedeelte van geluidsveld bij mij ook even weg. Vaak is het maar heel kort en komt het met paar seconden weer terug. Indien niet, na een harde reset (scrollwieltjes indrukken + rempedaal totdat T-logo op scherm komt) is het altijd weer in orde!
 
  • Like
Reactions: Lt. J. Dangle
Weet iemand wat dit is. Ik hoor hier geen geluid door. Bedoel dus het ronde speakertje.
 

Attachments

  • B08F1A73-D065-4652-81C5-D6371FBAE773.png
    B08F1A73-D065-4652-81C5-D6371FBAE773.png
    569.6 KB · Views: 107
Misschien zijn het niet de speakers die beschadigd zijn maar misschien is het de versterker? Heeft iemand een idee of het eenvoudig te checken is door een service center? Ik vind het even lastig te bepalen wat ik ermee moet. Zonde om het zo te laten als het echt slechter is dan het zou moeten zijn en ook jammer om naar een service center te gaan en te horen naja we kunnen er niet zoveel mee want het klinkt niet verkeerd ....
onbewuste geluidsmanipulatie
hss?
 
Deze tweeters zitten zo dichtbij je oren dat ze bij teveel volume het geluidsbeeld alleen maar kunnen aantasten. Er zal ook wel sound-processing zijn toegepast. Deze speakers hebben een kleinere afstand te overbruggen tot de luisteraar dan de andere speakers. Als die gelijktijdig met de andere frontspeakers worden afgespeeld zullen de hoge tonen te veel gaan overheersen in je waarneming omdat het geluid eerder bij de luisteraar arriveert. Bij de voorruit zitten ook hoogtoners die op een betere positie zijn geplaatst. Deze tweeters zullen waarschijnlijk een soort surround effect moeten toevoegen.
 
Onlangs vreselijk harde klap na het wisselen van bron- volgens mij naar een FM-Zender die daar geen bereik had? In ieder geval leek het er op dat de volumeregeling voor verschillende bronnen niet onafhankelijk was, en een veel te zachte Bluetooth bron ervoor zorgde dat de FM ons allemaal zonder overdrijven oorpijn bezorgde. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat voor de toestand van de speakers niet goed kan zijn. Gelukkig geen audiofiel ... Maar dit was niet grappig.