Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Storingen - Problemen Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Takelwagen is door Tesla gebeld. Het duurde wel ca 15 minuten voordat we iemand aan de lijn kregen; deze persoon begon in het Engels maar bleek ook Nederlands te spreken. Het duurde wel ca 1,5 uur voordat de takelwagen er was. Er bleek geen huurauto op die locatie, toen nog met taxi naar andere locatie 45 km verderop. Al met al 5 uur tussen moment van stilstand en vertrek met huurauto.
Dichtstbijzijnde service center voor ons (Duiven) blijkt helaas in de verbouwing en dus effectief dicht. Onze auto staat nu in Amsterdam.
Murphy strikes again.
Maar het was niet op vakantie oid, dus het kan altijd slechter, denk ik maar...

Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. In de app zie ik dat de energievoorraad in de batterij gestaag terug loopt (inmiddels nog maar voor 58 km in de batterij). Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?
 
Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. In de app zie ik dat de energievoorraad in de batterij gestaag terug loopt (inmiddels nog maar voor 58 km in de batterij). Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?

Voor de motorwissel is die van mij 7 werkdagen weggeweest. Ze hebben die van mij nog wel in Duiven gemaakt tijdens de verbouwing daar.

Waarschijnlijk staat je auto nu gewoon buiten te wachten op parkeerterrein. Ik kon trouwens de hele tijd de auto volgen waar die stond. Na het vervangen van de motor, gaan ze de auto ook opnieuw uitlijnen. In het geval van Duiven doen ze dat bij bevriende garages in de buurt.
 
Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. In de app zie ik dat de energievoorraad in de batterij gestaag terug loopt (inmiddels nog maar voor 58 km in de batterij). Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?
De X heeft 2 maanden in SeC Amsterdam gestaan. Weet dat er personen zijn die mijn record ruimschoots verbeterd hebben ! :eek:
 
Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. In de app zie ik dat de energievoorraad in de batterij gestaag terug loopt (inmiddels nog maar voor 58 km in de batterij). Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?
4.5 week voor het uitdeuken van 1 deukje van aflevering en lakschade die na polijsten nog niet weg is. En een piepend stuur dat niet geholpen is
 
Vandaag ontdekt dat ik niet kan superchargen, en dit een dikke week voordat we (met de wagen) op vakantie trekken. :mad::mad:

Het laden thuis (Tesla Wall Connector) lukt prima. Maar vandaag dacht ik (gelukkig): ik moet superchargen eens testen, want die hebben we wel nodig als we naar onze vakantiebestemming rijden. Helaas: verder dan "klaar om te laden" kwam ik niet. Meteen Tesla Service gebeld, ze vroegen eerst of ik een kredietkaart aan mijn account had gekoppeld (is het geval) en vervolgens moest ik die ene stall proberen waar een andere model 3 aan het laden was (om de stalls zelf uit te sluiten). Die M3 bestuurder wou dan ook net tot 100% laden (nee, niet 99%, echt 100%). Ook dat geprobeerd, en zoals verwacht, verder dan "klaar om te laden" kwam hij niet.

Bijkomende info:
* Ik heb ooit één keer gesupercharged. Het werkte toen, al ging het langzaam. Ik vermoed dat het eerder kwam door de drukte op de site (Heusden Zolder (BE)). Ik heb er ook netjes een afrekening van gehad.
* Sinds twee dagen (toeval?) kan ik de laadklep van de wagen niet meer openen door op dat knopje van de laadkabel van de TWC te drukken. Ook op de supercharger-locatie werkte het nooit (heb uiteindelijk drie stalls getest). Ik vroeg aan de helpdesk-medewerker of er een verband kon zijn. Hij zij dat dit bij een M3 nooit zo werkt (wat niet klopt, maar ja). Mijn theorie: dat knopje zorgt ook voor authenticatie (die wagen op die stall). Zonder authenticatie kan je niet laden.
* Reboots hielpen niet;

De helpdeskmedewerker ging het doorgeven aan Tesla Service, zij zouden me contacteren voor een afspraak. Ik zal morgen zelf eens bellen (of gewoon langsrijden - is toch maar 10min van waar ik woon).

Heeft iemand nog tips? Dingen die ik kan proberen?
Of anders: heeft iemand een M3 die hij kan missen gedurende twee weken? ;) :(

@BobbyKings , @TrebVs ,@ssdshirt : bedankt voor jullie input!

Ik heb jullie advies gevolgd en naar een Service Center gereden (Hasselt).
Het enige wat dit opleverde was een afspraak enkele dagen later. Misschien was ik iets te veel brave Vlaming. :)

Vervolgens merkte ik thuis op dat het laadklepje weer open ging door het indrukken van het knopje op de laadkabel van de TWC. Omdat ik uitga van een verband, ben ik de volgende dag naar de Supercharger geweest, en het werkte. Vervolgens nog twee keer geweest om zeker te zijn, en het ging.

Mijn Tesla-service-afspraak had ik laten staan. Die ging vandaag door. Ze hebben niets gevonden, en ook bij hen lukte het superchargen. Conclusie "het was een eenmalig iets". Maar een echte oorzaak hebben ze niet gevonden.

Ik gaf aan dat ik weldra (dit weekend) op reis vertrek en ik dit natuurlijk niet wil meemaken. "Bel dan Tesla Assistance" was het antwoord. Toen ik aangaf dat dit de vorige keer ook niets meer opleverde dan "maak een afspraak bij een Service Center" gaf de vriendelijke dame aan dat ik als ik zou stranden, ik beroep kan doen op "Testa Road Assistance". En als ik dan vroeg of die me een vervangwagen tijdens onze reis naar Noorwegen zullen bezorgen, was het antwoord "Het was een eenmalig iets, het zal waarschijnlijk niet meer voorkomen".

Hopelijk hebben ze gelijk. Het zal een beetje spannend zijn...

Verder nog:
* Ik heb geen issues met de Tesla-app of account gehad. Er speelt ook geen complexiteit van leasemaatschappij mee.
* FastNed/Ionity heb ik niet geprobeerd (niet in de buurt). Maar dat zal mijn plan B zijn op reis.
 
  • Informative
Reactions: ssdshirt
Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. In de app zie ik dat de energievoorraad in de batterij gestaag terug loopt (inmiddels nog maar voor 58 km in de batterij). Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?
Die van mij staat nu een week in Duiven voor het glazen dak te vervangen. Deze was gebarsten tijdens het monteren van de dakdragers...

Ook de lendesteun van de stoel doet het niet. De stuurkolom moet vervangen worden vanwege het knipperlicht naar links en nog wat dingen.

Verwachting is dat ik hem nog een maand kwijt ben, ik snap er niets van. Ze wisten er al 2 maanden van dat ik langs zou komen. Dan zorg je toch dat de onderdelen binnen zijn. Waarom moet je dan ruim een maand wachten tot je onderhoud klaar is.

Hopelijk heeft iemand een typefout gemaakt en is hij toch snel klaar.
 
Ik heb de AWD nu 1 week, 560km en er komt al 2 dagen tijdens het rijden dat er geen regen remmen beschikbaar is, geen tractiecontrole, cuise control etc.

Scherm resetten helpt niet, een volledige power down helpt soms voor een paar minuten.

Nog iemand die dit heeft voorgehad?
 
Die van mij staat nu een week in Duiven voor het glazen dak te vervangen. Deze was gebarsten tijdens het monteren van de dakdragers…

Ai, monteren van dakdragers is de eerste klus die op mijn lijst staat om te doen als we de auto weer terugkrijgen van service center. Heb je nog tips / ervaringen wat te doen en vermijden bij het monteren van de dakdragers?
 
Ik heb de AWD nu 1 week, 560km en er komt al 2 dagen tijdens het rijden dat er geen regen remmen beschikbaar is, geen tractiecontrole, cuise control etc.

Scherm resetten helpt niet, een volledige power down helpt soms voor een paar minuten.

Nog iemand die dit heeft voorgehad?

Deze morgen heel snel verholpen in Gent, bleek dat het stuur niet recht stond... Even uitlijnen en de errors blijven weg
 
  • Like
Reactions: Paco
Die van mij staat nu een week in Duiven voor het glazen dak te vervangen. Deze was gebarsten tijdens het monteren van de dakdragers...

Wat ging er mis bij het monteren van de dakdragers? Ik heb de dakdragers klaarliggen voor de vakantie, moet er niet aan denken dat het glazen dak een paar dagen barst voor ik op vakantie ga...

Edit: zie nu dat HeNRGi dezelfde vraag stelt. Ik heb weleens gelezen dat het dak kan barsten als je de bouten (te) hard aandraait. Vast is vast. Maar vraag is natuurlijk: was dat de oorzaak?
 
Mijn Model 3 staat nu in Eindhoven. Ze zijn er vanmorgen al direct mee bezig geweest. Ik kon vrij vlot terecht, vandaar dat ik 'm daar had gereserveerd en niet in Hasselt, daar duurde het nog 2-3 maanden. Let wel op, je mag met een loaner niet de grens over... In mijn geval deden ze het af als "dan weet je dat voor de volgende keer", maar in feite mochten ze dit dus weigeren en moest ik maar een uber of door iemand opgepikt worden.

Ik ben enkele weken terug naar Tesland gegaan voor een rubber wat tussen het panoramisch dak kan, voor wat minder geluid tijdens hoge snelheden. Echter gaven zij keurig aan dat door een te grote gap het rubber eraf gewaaid kon worden, wat uiteindelijk ook gebeurde na ik 140km/u hand aangetikt. Ik vroeg of het niet verstandiger was om wat lijm te plaatsen. Voor de mensen die nog hun panoramisch dak gaan vervangen, NIET doen. In mijn geval was de gap te groot, vandaar dat ik voorstelde om wat lijm te gebruiken. Tesla gaf dit aan:

"Er zit een rubberen afdichtrand aan het glas vast, die twee delen zitten aan elkaar vast. Door die kit die zij erop hebben gedaan, durft Tesla Eindhoven deze niet los te halen ivm mogelijke beschadigingen. Eindhoven heeft geconstateerd dat de kit er ook onder zit, onder het rubberen gedeelte van de voorruit."

Dus als ze het raam gaan vervangen omdat er bij levering 2 pitjes in het raam zaten al, dan moeten ze dus ook het voorruit vervangen. Dit kan dus niet onder garantie, oftewel vervangen kost €1500. Baal er wel een beetje van eerlijk gezegd dat ik aangaf of er ook lijm geplaatst kon worden, nu gaan ze dus niets doen meer terwijl de gaps te groot waren en dit onder garantie vervangen had moeten worden.

Overigens vroeg men eerst van "Ben je bij een andere Tesla dealer geweest?" en "Heb je dit zelf gedaan?", ik had kunnen liegen, dan was het waarschijnlijk wel vervangen geweest maarja.

Verder merk ik al een tijd wat windgeruis op boven de 90km/u aan de bestuurderskant en dan linksboven. Iemand ook ervaring mee? Mijn vriendin hoort het aan haar kant pas na 130km/u.
 
Last edited:
Ai, monteren van dakdragers is de eerste klus die op mijn lijst staat om te doen als we de auto weer terugkrijgen van service center. Heb je nog tips / ervaringen wat te doen en vermijden bij het monteren van de dakdragers?

Wat ging er mis bij het monteren van de dakdragers? Ik heb de dakdragers klaarliggen voor de vakantie, moet er niet aan denken dat het glazen dak een paar dagen barst voor ik op vakantie ga...

Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee. Ik heb netjes de handleiding gevolgd. Het ging mis tijdens het handvast aandraaien. Dus nog geen eens met de momentsleutel (welke ze niet meeleveren) aangedraaid.

En het leuke is nog; je koopt dakdragers van c.a. €500,-. Door voor mij onbekende reden gaat het dak kapot en Tesla roept direct; geen garantie! €1133,- excl btw. Discussie is niet mogelijk.

Tesla beweert zonder de auto gezien te hebben dat ik hem veel te vast aan zou hebben gedraaid. Heel raar hoe ze hier mee om gaan. En als het echt zo mega belangrijk is lever dan sowieso een momentsleutel mee ipv een simpele inbussleutel. Ik heb zelf een momentsleutel gekocht maar dus nog niet nodig gehad.

En er zit zelfs verschil in het aantal Nm wat in de handleiding staat welke mee is geleverd en welke online te vinden is.

Ik heb Tesla gevraagd om de dakdragers erop te zetten nadat het glas vervangen is om fabricagefouten uit te sluiten.
 

Attachments

  • 20190512_173334_015_saved.jpg
    20190512_173334_015_saved.jpg
    244 KB · Views: 108
  • Informative
Reactions: Jkr85 and HeNRGi
Inmiddels staat onze auto een week in het Service Center Amsterdam. [...] Wat er mis is/was met de motor is mij nog niet bekend. Ik vermoed Tesla zelf ook niet. Zijn we nu recordhouder, of zijn er hier mensen van wie de auto langer dan een week in reparatie is geweest?

Minor update: er is met spoed een nieuwe motor besteld (SR+, dus achteras). Wat er mis mee is, weet ik niet, maar het lijkt er sterk op dat onze motor dus binnen 550km kapot is gegaan en nu beyond repair is. Via mijn Twitter account @HeNRGi krijg ik gut-feeling analyses binnen dat
- er nooit olie (c.q. smeermiddel) in de motor gezeten zou hebben (toch knap dat ie het dan bijna 550km gedaan heeft....)
- de olie (c.q. het smeermiddel) is uit de motor gelopen is
- de koelvloeistof leeggelopen zou zijn (wat vreemd is want we hebben geen andere storingsmeldingen over de koeling gehad en na de motorstoring hebben we nog een uur stil gestaan met werkende aicro, terwijl het buiten 30 graden was); maar er is wel een link tussen koelvloeistof en de motorkoeling (zie
bijvoorbeeld).

De fundamentele oorzaak is mij nog steeds niet helder.
Hoe dan ook, nu maar hopen dat de nieuwe motor snel arriveert en dat de motor het enige is dat stuk is gegaan …
 
Heeft iemand ook last van geen LTE/4g verbinding? Ik heb zeer regelmatig dat mijn auto na wegrijden uit wifi geen LTE verbinding wil opbouwen. Dat blijft dan een dag of wat weg, doet het soms ineens weer. En dan weer niet.

Erg vervelend want dan doet best veel het niet. Resetten helpt dan niet. Bij het service center in Amsterdam geweest en die wilden niet kijken. Ik moest een afspraak maken via de app. En als het gebeurt op de voice knop drukken en bug report zeggen. Uitgelegd dag voice het niet doet zonder data, maar dat geloofde de service meneer niet. Hij sprak me tegen en weigerde te geloven dat 't niet zou kunnen.

Anyhow, heb voor volgende week een afspraak maar hoop eigenlijdk at iemand een eenvoudige fix weet.
 
De eerste week met de M3 erop en 1000 kilometer verder.
Vandaag ritje naar Antwerpen en terug - beviel super. Ging mij wel steeds meer irriteren aan een rameltje bij linkerwielkast vandaan.
Zag zojuist dat er een pushpin ontbreekt op de overgang van de wielkastbekleding naar de skirt die de rammel lijkt te veroorzaken.

Probeerde net via de app een afspraak in te plannen bij Tesla om dit op te lossen, eerste mogelijkheid over meer dan een maand!
Ik ga daarvoor op vakantie en wil dit wel graag opgelost zien.

Denk dat ik zelf maar ergens pushpins vandaan gaan halen. Zullen ze deze meegeven bij een servicecenter als je erom vraagt? Alternatief natuurlijk Brezan oid, wellicht Tesland?


Uiteindelijk niet de moeite genomen naar Tesla te gaan maar zelf een box met assortiment universele pushpins gekocht, in diverse soorten en maten. Totale kosten een tientje. Heb 2 pushpins geplaatst aan de voorzijde waar de wielkasten aan de bodemplaat zijn bevestigd. Daarnaast ook meteen de pushpins in de achterste wielkasten geplaatst (3 per kant). Geklapper weg :).
 
@BobbyKings , @TrebVs ,@ssdshirt : bedankt voor jullie input!

Ik heb jullie advies gevolgd en naar een Service Center gereden (Hasselt).
Het enige wat dit opleverde was een afspraak enkele dagen later. Misschien was ik iets te veel brave Vlaming. :)

Vervolgens merkte ik thuis op dat het laadklepje weer open ging door het indrukken van het knopje op de laadkabel van de TWC. Omdat ik uitga van een verband, ben ik de volgende dag naar de Supercharger geweest, en het werkte. Vervolgens nog twee keer geweest om zeker te zijn, en het ging.

Mijn Tesla-service-afspraak had ik laten staan. Die ging vandaag door. Ze hebben niets gevonden, en ook bij hen lukte het superchargen. Conclusie "het was een eenmalig iets". Maar een echte oorzaak hebben ze niet gevonden.

Ik gaf aan dat ik weldra (dit weekend) op reis vertrek en ik dit natuurlijk niet wil meemaken. "Bel dan Tesla Assistance" was het antwoord. Toen ik aangaf dat dit de vorige keer ook niets meer opleverde dan "maak een afspraak bij een Service Center" gaf de vriendelijke dame aan dat ik als ik zou stranden, ik beroep kan doen op "Testa Road Assistance". En als ik dan vroeg of die me een vervangwagen tijdens onze reis naar Noorwegen zullen bezorgen, was het antwoord "Het was een eenmalig iets, het zal waarschijnlijk niet meer voorkomen".

Hopelijk hebben ze gelijk. Het zal een beetje spannend zijn...

Verder nog:
* Ik heb geen issues met de Tesla-app of account gehad. Er speelt ook geen complexiteit van leasemaatschappij mee.
* FastNed/Ionity heb ik niet geprobeerd (niet in de buurt). Maar dat zal mijn plan B zijn op reis.

Exact bovenstaande (niet kunnen superchargen en knopje op laadkabel wat toen ook niet werkte op kantoorlader) heb ik ook meegemaakt met mijn M3. Was paar weken geleden, ook gepost hier. Daarna nooit meer gehad, Tesla wist ook geen oorzaak maar moet imo iets zijn in communicatie van auto met Tesla netwerk, maar dat verklaard niet waarom met laadknopje op kantoorlader / wallcharger ook niet meer werkt dan. Dit wil je idd niet meemaken op vakantie.
 
  • Love
Reactions: Hans_TM3