Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Belgium (B)

This site may earn commission on affiliate links.
50kWh en 1200kWh bedoel je denk ik? ;)

Laden doen we met kW en de hoeveelheid energie drukken we uit in kWh, zoals dat je Model S accu in kWh uitgedrukt wordt.

Jep, ik blijf zo af en toe de eenhedenpolitie uithangen!

Groot gelijk...kan het niet meer aanpassen :)

Maar belangrijker blijft originele vraag, klopt het dat de SuC volledig door eigen zonne-energie gevoed wordt?
 
Tesla opent eerste Supercharger op zonne-energie in België
volgens dit artikel wel...

Aan de eenhedenpolitie: het zonnedak levert 2MWp aan energie..(zie artikel) enig idee wat dat is ?

Een enkel zonnepaneel levert bij maximale zon en optimale plaatsing zo'n 250 watt, dat is de piek die hij kan leveren.
2000000 Wattpiek is dus best veel, 8000 panelen.
Ik gok dat het naburige Nomad Power er 7000+ heeft liggen, en de truckstop zelf ook nog eens 170

Untitled.jpg
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Tesla opent eerste Supercharger op zonne-energie in België
volgens dit artikel wel...

Aan de eenhedenpolitie: het zonnedak levert 2MWp aan energie..(zie artikel) enig idee wat dat is ?

Piek vermogen. Het aardige is dat in onze streken je (zeer ruw) kan zeggen dat 1 W piekvermogen overeenkomt met een jaarproductie van 1000 Wh. Oftewel, dat je op jaarbasis ongeveer 1000 virtuele piekuren hebt. De panelen uit het artikel leveren dus 2000MWh op jaarbasis op of 6 MWh per dag. Genoeg voor een 100tal laadsessies. Uiteraard zal je opbrengst op een koele heldere lentedag eerder goed zijn voor 300 laadsessies terwijl je op een duistere winterdag misschien nog niet eens aan 10 sessies komt.
 
Piek vermogen. Het aardige is dat in onze streken je (zeer ruw) kan zeggen dat 1 W piekvermogen overeenkomt met een jaarproductie van 1000 Wh. Oftewel, dat je op jaarbasis ongeveer 1000 virtuele piekuren hebt. De panelen uit het artikel leveren dus 2000MWh op jaarbasis op of 6 MWh per dag. Genoeg voor een 100tal laadsessies. Uiteraard zal je opbrengst op een koele heldere lentedag eerder goed zijn voor 300 laadsessies terwijl je op een duistere winterdag misschien nog niet eens aan 10 sessies komt.

Ik heb begrepen dat deze superchargers ook uitgebreid worden met Powerpacks. Deze kunnen elk ruim 200 kWh opslaan en tegelijk meedoen in balancering van het net. Ik zou daar wel wat meer over willen weten, lijkt me interessant.
 
De SuC zal dan ook gewoon aan het grid hangen en dan later met powerpack er bij.

Kan zo lekker balancen e.d.

Snap offgrid gaan ook niet echt, want je kan prima een kleine 50kW aansluiting houden bijv om je powerpacks te laden indien nodig.
 
Nog 6 maand om 5 SuC bij te bouwen dit jaar.....dit alles met powerpacks en zonnepanelen enz...nog wat werk aan de winkel;)

Na Verviers nog geen nieuwe locaties te horen of te zien van Brugge Gent Doornik Antwerpen en Luik.

Hopelijk volgend jaar een SuC in Namen.
 
Nu we eenmaal wat verwend raken inzake SuCs, lijkt Namen me ook een op te vullen leemte. Je hebt morgen bijv. Luik én Verviers vrijwel vlak naast elkaar maar niets tussen Zaventem/Nijvel en Arlon, 200 km verder.
 
Ik heb begrepen dat deze superchargers ook uitgebreid worden met Powerpacks. Deze kunnen elk ruim 200 kWh opslaan en tegelijk meedoen in balancering van het net. Ik zou daar wel wat meer over willen weten, lijkt me interessant.
Ik schat dat ze de PoP's (PowerPacks) vooral gaan gebruiken, of toch in eerste instantie, om de maandelijkse verbruikspieken er uit te halen. Want dit telt zwaar door in de facturatie van een MS-aansluiting.
 
VdV Oostkamp geen SuC beweging wel stuk afgesloten parking waar een SuC zou kunnen komen. zie foto

Fastned zou ook bij alle VdV in België laadstations bouwen. zie artikel De Tijd


De Nederlandse laadpalenexploitant heeft een akkoord op zak met de hotelketen Van der Valk.

Fastned heeft een overeenkomst gesloten met Van der Valk over laadstations op enkele tientallen plekken bij hotels en restaurants van die keten. De groep heeft 13 hotels in ons land, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Fastned heeft al 63 snellaadstations in Nederland. Dat zijn 'tankstations' met snelladers met speciale stekkers met hoge capaciteit. Daarmee kunnen elektrische auto's relatief snel worden opgeladen.

Het bedrijf heeft de ambitie een Europees netwerk uit te bouwen. Eerder werd al een samenwerking met Van der Valk aangekondigd in Duitsland. Daar moeten voor het einde van het jaar zes stations verrijzen. Verder heeft het samen met vier andere partijen een aanbesteding gewonnen voor laadstations rondom Londen.

Fastned is niet de enige Nederlandse partij die laadinfrastructuur in België komt plaatsen. In het kader van het actieplan van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) om 2.500 extra publieke laadpalen te installeren tegen 2020 werd onlangs bekendgemaakt dat het laadpalenbedrijf Allego dit jaar 650 laadpalen zal plaatsen in Vlaanderen.
 

Attachments

  • image-2017-06-14.jpg
    image-2017-06-14.jpg
    351.5 KB · Views: 37
VdV Oostkamp geen SuC beweging wel stuk afgesloten parking waar een SuC zou kunnen komen. zie foto

Fastned zou ook bij alle VdV in België laadstations bouwen. zie artikel De Tijd


De Nederlandse laadpalenexploitant heeft een akkoord op zak met de hotelketen Van der Valk.

Fastned heeft een overeenkomst gesloten met Van der Valk over laadstations op enkele tientallen plekken bij hotels en restaurants van die keten. De groep heeft 13 hotels in ons land, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Fastned heeft al 63 snellaadstations in Nederland. Dat zijn 'tankstations' met snelladers met speciale stekkers met hoge capaciteit. Daarmee kunnen elektrische auto's relatief snel worden opgeladen.

Het bedrijf heeft de ambitie een Europees netwerk uit te bouwen. Eerder werd al een samenwerking met Van der Valk aangekondigd in Duitsland. Daar moeten voor het einde van het jaar zes stations verrijzen. Verder heeft het samen met vier andere partijen een aanbesteding gewonnen voor laadstations rondom Londen.

Fastned is niet de enige Nederlandse partij die laadinfrastructuur in België komt plaatsen. In het kader van het actieplan van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) om 2.500 extra publieke laadpalen te installeren tegen 2020 werd onlangs bekendgemaakt dat het laadpalenbedrijf Allego dit jaar 650 laadpalen zal plaatsen in Vlaanderen.
Dat ziet er veelbelovend uit. Bedankt om eens te gaan kijken.
 
Gisteren een OTD geregeld voor een vennoot van me en de sales guy wist niet zoveel te vertellen over de bijkomende SuC's maar blijkbaar zou die in Brugge in het centrum gepland zijn o_O. Of zouden ze bewust uit de loop gehouden worden? Over het SeC in Hasselt was dan blijkbaar wel witte rook, deze wordt nog in de loop van dit jaar geopend...
 
  • Love
Reactions: Fangio