Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Terugroepacties

This site may earn commission on affiliate links.
Goede dag allemaal,


Ik heb een vraag over terugroepacties.
Na het redelijk goed door pluizen van alle informatie hier heb ik een vraag.

het vervangen van de bout(en) van de stuurbekrachtigingspompcilinder betekend dat er opnieuw draad getapt moet worden zodat er voldoende basis is.

je leest regelmatig problemen met de stuurbekrachtiging systeem. Dingen die breken of gewoon defect raken. Kosten rond de €3600,-

wat ik mij nu afvraag is, zolang Tesla niet actief auto’s terugroept om het bout probleem op te lossen in hoeverre is Tesla aansprakelijk voor het defect raken van het stuurbekrachtiging systeem? En wat als het wel is gedaan in hoeverre heeft deze ingreep op het systeem effect en zit dit met garantieregeling????
 
Goede dag allemaal,


Ik heb een vraag over terugroepacties.
Na het redelijk goed door pluizen van alle informatie hier heb ik een vraag.

het vervangen van de bout(en) van de stuurbekrachtigingspompcilinder betekend dat er opnieuw draad getapt moet worden zodat er voldoende basis is.

IK HEB GELEZEN OVER problemen met de stuurbekrachtiging systeem. Dingen die breken of defect raken. Kosten rond de €3600,-

wat ik mij nu afvraag is, zolang Tesla niet actief auto’s terugroept om het bout probleem op te lossen in hoeverre is Tesla aansprakelijk voor het defect raken van het stuurbekrachtiging systeem? En wat als het wel is gedaan in hoeverre heeft deze ingreep op het systeem effect en zit dit met garantieregeling????

ik kan mijn tekst niet aanpassen dus dan maar op deze manier
 
Goede dag allemaal,


Ik heb een vraag over terugroepacties.
Na het redelijk goed door pluizen van alle informatie hier heb ik een vraag.

het vervangen van de bout(en) van de stuurbekrachtigingspompcilinder betekend dat er opnieuw draad getapt moet worden zodat er voldoende basis is.

je leest regelmatig problemen met de stuurbekrachtiging systeem. Dingen die breken of gewoon defect raken. Kosten rond de €3600,-

wat ik mij nu afvraag is, zolang Tesla niet actief auto’s terugroept om het bout probleem op te lossen in hoeverre is Tesla aansprakelijk voor het defect raken van het stuurbekrachtiging systeem? En wat als het wel is gedaan in hoeverre heeft deze ingreep op het systeem effect en zit dit met garantieregeling????
Even voordat alle Model 3 eigenaren zich zorgen gaan maken: dit is een terugroepactie voor Model S (en X?) en overigens voor heel veel andere merken, want het was een foutje van de toeleverancier.
Inhoudelijk: Voor zover ik me kan herinneren ging het er om dat de bouten waarmee de stuurbekrachtigingscylinder vastzit kunnen roesten in landen met een erg winters klimaat en veel pekel. De bouten worden dan vervangen door RVS bouten. (Nogmaals dit is wat ik me kan herinneren, ik heb niet opnieuw nagezocht). In dat geval kan ik me alleen voorstellen dat er nieuw draad getapt moet worden als de oude bouten niet los willen komen en uitgeboord moeten worden. In ieder geval moet er per klacht gekeken worden of er een relatie kan zijn met die bevestiging. Je kunt daar in algemene termen niet veel over zeggen.
 
Kreeg vandaag via de sms volgende bericht van Tesla:
Beste meneer .....
Voor uw Model S staat er nog een terugroepactie open voor werkzaamheden aan de high voltage battery.
Via de app kunt u een afspraak inplannen voor het service center Tilburg.
Met vriendelijke groet,
Team Tesla Tilburg Service

Had er niet eerder over gehoord. Een van jullie bekend met deze terugroepactie?
 
En als dan de terugroepactie uitgevoerd is, zoals bij mij in september 2019, dan meldt Tesla de reparatie niet bij de RDW:
Dit staat er bij mij bij de RDW:

Openstaande terugroepactie(s) (1)
Referentiecode producent SB-19-20-001

Omschrijving defect
Bij het activeren van de passagiersairbag kan in het ontstekingsmechanisme een te hoge druk ontstaan. Hierdoor kan de behuizing van het ontstekingsmechanisme barsten en metalen fragmenten losraken.

Materiële gevolgen
Losrakende fragmenten kunnen de inzittenden raken en verwonden.

Mogelijk gevaar
Verhoogde kans op letsel bij een ongeval

Beschrijving van het herstel
De producent neemt maatregelen. De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De airbag wordt dan vervangen.

Details terugroepactie
new_win.gif


Arbeitsauftrag: Replace Front Passenger Airbag
Beifahrerairbag ersetzt
Arbeitsbeschreibung: Replace Front Passenger Airbag, 2014 - 2016 Model
S, North America, EMEA, Australia, And New Zealand
Teile ersetzt oder hinzugefügt
Teil Anzahl
MS EU - PASSENGER AIRBAG ASSY (PAB)(1463363-99-
B)

1.0

Bezahlungsart: Basic Vehicle Limited Warranty 0.00
 
En als dan de terugroepactie uitgevoerd is, zoals bij mij in september 2019, dan meldt Tesla de reparatie niet bij de RDW:
Dit staat er bij mij bij de RDW:

Openstaande terugroepactie(s) (1)
Referentiecode producent SB-19-20-001

Omschrijving defect
Bij het activeren van de passagiersairbag kan in het ontstekingsmechanisme een te hoge druk ontstaan. Hierdoor kan de behuizing van het ontstekingsmechanisme barsten en metalen fragmenten losraken.

Materiële gevolgen
Losrakende fragmenten kunnen de inzittenden raken en verwonden.

Mogelijk gevaar
Verhoogde kans op letsel bij een ongeval

Beschrijving van het herstel
De producent neemt maatregelen. De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De airbag wordt dan vervangen.

Details terugroepactie
new_win.gif


Arbeitsauftrag: Replace Front Passenger Airbag
Beifahrerairbag ersetzt
Arbeitsbeschreibung: Replace Front Passenger Airbag, 2014 - 2016 Model
S, North America, EMEA, Australia, And New Zealand
Teile ersetzt oder hinzugefügt
Teil Anzahl
MS EU - PASSENGER AIRBAG ASSY (PAB)(1463363-99-
B)

1.0

Bezahlungsart: Basic Vehicle Limited Warranty 0.00
Hier idem, had al van dat verhaal gehoord dat ze de terugroepacties vergeten terug te koppelen bij de RDW dus toen ik mijne bracht voor de airbag expliciet erbij vermeld maar natuurlijk niet afgemeld bij de RDW. Met ophalen nogmaals vermeld en toen kreeg ik de reactie dat ze dat nooit doen bij terugroepacties want je hebt toch de factuur als bewijs? :confused:

Hoe het trouwens komt dat die stuurhuizen kapot gaan: simpelweg doordat er vocht/pekel in de stekker van het elektrische gedeelte van de stuurbekrachtiging loopt en daardoor gaan ze dus stuk.

Dat elektrische gedeelte van het stuurhuis is in principe los te vervangen maar zoals alles bij Tesla verkopen ze deze niet los dus je mag een complete assembly aftikken.
 
Hoe het trouwens komt dat die stuurhuizen kapot gaan: simpelweg doordat er vocht/pekel in de stekker van het elektrische gedeelte van de stuurbekrachtiging loopt en daardoor gaan ze dus stuk.

Dat elektrische gedeelte van het stuurhuis is in principe los te vervangen maar zoals alles bij Tesla verkopen ze deze niet los dus je mag een complete assembly aftikken.

Kan die stekker niet preventief worden beschermd hiertegen? Weet je zo waar deze stekker zit en of deze gemakkelijk te bereiken is?
 
Toevallig gisteren gebeld door een ranger voor een afspraak voor de vervanging van de stuurbouten. Ik was daar 2-3 jaar geleden al voor langs geweest bij het SeC, maar toen hadden ze ze niet op voorraad. Als ze toch langskomen laat ik maar gelijk de CCS upgrade doen, al kom ik eigenlijk alleen op vakantie bij een SuC.
 
Toevallig gisteren gebeld door een ranger voor een afspraak voor de vervanging van de stuurbouten. Ik was daar 2-3 jaar geleden al voor langs geweest bij het SeC, maar toen hadden ze ze niet op voorraad. Als ze toch langskomen laat ik maar gelijk de CCS upgrade doen, al kom ik eigenlijk alleen op vakantie bij een SuC.
Je hebt 2 tot 3 jaar op stuurbouten gewacht :eek::eek:
 
De befaamde bouten in het stuurhuis die er standaard inzitten zijn van aluminium en tesla zal ze vervangen door metalen bouten. Zeker geen RVS.

Kan die stekker niet preventief worden beschermd hiertegen? Weet je zo waar deze stekker zit en of deze gemakkelijk te bereiken is?

Als je de plastic frunk bak eruit haalt zie je het stuurhuis en de stekkers direct zitten dus redelijk makkelijk van bovenaf te bereiken.

Heb je een bron? Waar haal je deze informatie vandaan?

Interessant topic:

Power Steering falling apart
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
De nieuwe bouten zijn inderdaad gewoon stalen bouten. Ranger heeft ze twee jaar geleden bij mij thuis op de oprit vervangen, ik vond het leuk om mee te kijken. Na het klusje spoot hij ze in met een soort tectyl. De oude heb ik van hem gekregen en zijn superlichte bouten, ze zagen er als nieuw uit, geen spoortje corrosie te bekennen. Die terugroepactie is overigens keurig afgemeld door de ranger zelf.
 
  • Like
Reactions: RioolRat