Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla en het Coronavirus

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Musk lijkt me geniaal, grenzend aan waanzinnig. Doortastend. Vooruitziend. Grensverleggend. Een entrepreneur waar dat woord voor is uitgevonden. Maar wijs??

Laat ik het zo zeggen: als mijn M3 er mee stopt dan ga ik niet aan van Dissel vragen wat die er van denkt. En net zomin vraag ik aan Musk of een lockdown wel zo zinnig is.

Musk roept niet zomaar wat. Hij haalt ook wat artikelen aan:

The data is in — stop the panic and end the total isolation

Opinion | Do Lockdowns Save Many Lives? In Most Places, the Data Say No

En er zijn heel veel van dit soort artikelen te vinden. Vaak gebaseerd op zorgvuldig dataonderzoek.

Pro lockdown is voorlopig niet echt data te vinden. Het is vooral ‘we moesten iets doen, maar we hebben geen idee wat het effect is van de maatregelen, daarom moeten we ze ook langzaam afbouwen’.

Terwijl ondertussen de economie volledig gesloopt is. Best case scenario voor de EU is een min 12% als we nu snel alles weer als vanouds hebben en er geen second wave komt. Alles als vanouds kun je vergeten, want het dichthouden van grote evenementen lijkt wel effect te hebben en afschermen van ouderen lijkt zeer belangrijk om de gezondheidszorg niet overspoeld te krijgen. Geen second wave lijkt ook onmogelijk.

Met een beetje pech kom je gevaarlijk dicht bij een min van 20% of meer.

Lockdowns houden (al dan niet op gezette tijden als het virus de kop weer opsteekt) en dat tot er een vaccin is, zal zo tot een min van 40-50% kunnen leiden, gelet op de waarschijnlijke duur van deze pandemie en de tijd die het gaat kosten om een vaccin te krijgen.

Kortom, de strategie van lockdowns is simpelweg niet vol te houden. En ik voorspel dat de komende verkiezingen in vrijwel ieder land heel slecht gaan aflopen voor de huidige leiders. Want als we de pijn achter de economische cijfers gaan voelen, dan pas snapt de grote groep wat deze desastreuze cijfers betekenen.
 
Tja, ik ben niet opgeleid als viroloog of epidemioloog dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen, over hoe goed of hoe slecht een lockdown werkt.

Ook ben ik geen econoom; maar aangezien dat een vak is waarbij astrologie soms een exacte wetenschap lijkt durf ik daar wel een mening over te hebben. En dan met name over die door de Coronacrisis veroorzaakte economische krimp, waar iedereen en zijn moeder zich zo over opwindt. We gaan met z'n allen de bietenbrug op. Helemaal naar de kloten. Niets blijft er over van ons mooie landje.

Maar wat betekent dat nou echt? Als ik het goed heb uitgerekend dan zou een krimp van -20% ons terugzetten naar het bbp dat we in 2004 hadden in ons land. Ik kan me nog herinneren dat toen iedereen in ons land te eten had. De dot-com bubbel was gebarsten en dat waren we, net als het Y2K probleem, al zowat weer vergeten. De meeste mensen hadden een baan en sommigen een uitkering. Vrijwel iedereen had een dak boven het hoofd en dan vaak nog een koopdak ook. Iedereen kon naar de dokter. De meeste mensen konden op vakantie, ook naar verre buitenlanden. De Polderbaan baan was net geopend. De meeste gezinnen hadden meer dan 1 auto voor de deur staan. Het ging, kortom, helemaal niet zo slecht in Nederland. Toegegeven, we hadden een miljoen minder inwoners en de levensverwachting lag 2 jaar lager, maar toch.

Het is natuurlijk nooit leuk om even iets minder te kunnen. Maar als je het zo bekijkt dan is het toch ook weer niet zo heel erg om de economie even te vertragen teneinde een ongebreidelde verspreiding van een nog grotendeels onbekend virus te voorkomen. Want zo'n ongebreidelde verspreiding heeft ook onbekende economische gevolgen. En als die eventueel groter zouden blijken dan de gevolgen van een lockdown dan kan je er op dat moment niets meer aan doen. Lockdowns lijken me een manier 'to err on the side of caution'. Maar dat is natuurlijk een begrip dat in het woordenboek van Musk niet voorkomt :)
 
Tja, ik ben niet opgeleid als viroloog of epidemioloog dus ik kan er weinig zinnigs over zeggen, over hoe goed of hoe slecht een lockdown werkt.

Ook ben ik geen econoom; maar aangezien dat een vak is waarbij astrologie soms een exacte wetenschap lijkt durf ik daar wel een mening over te hebben. En dan met name over die door de Coronacrisis veroorzaakte economische krimp, waar iedereen en zijn moeder zich zo over opwindt. We gaan met z'n allen de bietenbrug op. Helemaal naar de kloten. Niets blijft er over van ons mooie landje.

Maar wat betekent dat nou echt? Als ik het goed heb uitgerekend dan zou een krimp van -20% ons terugzetten naar het bbp dat we in 2004 hadden in ons land. Ik kan me nog herinneren dat toen iedereen in ons land te eten had. De dot-com bubbel was gebarsten en dat waren we, net als het Y2K probleem, al zowat weer vergeten. De meeste mensen hadden een baan en sommigen een uitkering. Vrijwel iedereen had een dak boven het hoofd en dan vaak nog een koopdak ook. Iedereen kon naar de dokter. De meeste mensen konden op vakantie, ook naar verre buitenlanden. De Polderbaan baan was net geopend. De meeste gezinnen hadden meer dan 1 auto voor de deur staan. Het ging, kortom, helemaal niet zo slecht in Nederland. Toegegeven, we hadden een miljoen minder inwoners en de levensverwachting lag 2 jaar lager, maar toch.

Het is natuurlijk nooit leuk om even iets minder te kunnen. Maar als je het zo bekijkt dan is het toch ook weer niet zo heel erg om de economie even te vertragen teneinde een ongebreidelde verspreiding van een nog grotendeels onbekend virus te voorkomen. Want zo'n ongebreidelde verspreiding heeft ook onbekende economische gevolgen. En als die eventueel groter zouden blijken dan de gevolgen van een lockdown dan kan je er op dat moment niets meer aan doen. Lockdowns lijken me een manier 'to err on the side of caution'. Maar dat is natuurlijk een begrip dat in het woordenboek van Musk niet voorkomt :)

A. De pijn wordt niet eerlijk verdeeld. Sommigen gaan er 20% op vooruit, anderen failliet.

B. Bereken eens wat het voor een gemiddeld gezin in Nederland betekent als ze 20% minder inkomen hebben.
 
Je bedoelt dat de miljardairs er erg op vooruit gaan en de rest achteruit?

Niet zo binair, maar ik verwacht wel dat de zwaarste klappen zullen vallen bij de laagste inkomens. In Nederland hebben we een goed vangnet (maar dat zal ook uitgekleed moeten worden, want als er structureel minder binnenkomt...), maar wereldwijd niet. Dit kan wereldwijd voor meer dan een miljard mensen betekenen dat ze weer onder de armoedegrens duiken.

De gedachte ‘het valt allemaal best mee’ kan ik totaal niet onderschrijven. Niet in Nederland, totaal niet in de EU en al helemaal niet wereldwijd.

En dan heb ik het nog niet over dat de geschiedenis ons leert dat bij zo’n zware recessie de kans op oorlog erg groot is. Rusland is in extreem zwaar weer (ook al vanwege de olieprijs) en China heeft intern een groot probleem met de middenklasse als die het niet jaar na jaar beter hebben. Dat is een explosieve situatie.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Elon denkt misschien ook aan zijn bijna miljard bonus in de vorm van opties met prijs 350$ als de koers niet terug wegzakt.
Elk nadeel hep ze voordeel
(of was het andersom?)
687EB64C-9BA2-469E-A1E5-CFF8F5129D5F.png 40DF4BAC-64CB-48C4-ADFB-FA699C1865E4.png
 
Het is wel zo dat Californië met zijn 40 miljoen inwoners nog geen 2200 corona slachtoffers heeft. Dat is 55 slachtoffers per 1 mln.

Dat wijst erop dat de totale lockdown (alle bedrijven zijn gesloten) werkt. Nederland zit immers met 17 mln inwoners al bijna op 5.000 gestorven medelanders. Dat zijn er 295 per mln, een factor 5,3 t.o.v. Californië !
Bij ons dus relatief ruim 5 keer zoveel sterfgevallen.

Maar het vangnet in Californië ontbreekt. En daar wringt de schoen. Geschat wordt dat de ellende die dat met zich meebrengt tot een veelvoud aan doden gaat leiden.

Stel je bent de Gouverneur daar, wat zou jij doen?
 
Last edited:
Het is wel zo dat Californië met zijn 40 miljoen inwoners nog geen 2200 corona slachtoffers heeft. Dat is 55 slachtoffers per 1 mln.

Dat wijst erop dat de totale lockdown (alle bedrijven zijn gesloten) werkt. Nederland zit immers met 17 mln inwoners al bijna op 5.000 gestorven medelanders. Dat zijn er 295 per mln, een factor 5,3 t.o.v. Californië !
Bij ons dus relatief ruim 5 keer zoveel sterfgevallen.

Maar het vangnet in Californië ontbreekt. En daar wringt de schoen. Geschat wordt dat de ellende die dat met zich meebrengt tot een veelvoud aan doden gaat leiden.

Stel je bent de Gouverneur daar, wat zou jij doen?

Het virus kwam pas later naar de VS dus de cijfers van vandaag vergelijken is sowieso scheef.
 
A. De pijn wordt niet eerlijk verdeeld. Sommigen gaan er 20% op vooruit, anderen failliet.
Dat is niet anders dan tijdens een 'normale' economische situatie. Faillissementen zijn nou eenmaal de catharsis van ons kapitalistische systeem. Me dunkt dat regeringen wereldwijd op dit moment alles uit de kast trekken om bedrijven niet voor niets op de fles te laten gaan. Zaak voor diezelfde regeringen om de pijn die dat later oplevert deze keer wel eerlijk te verdelen.

[PETPEEVE] Iets dat we trouwens al lang een keer hadden moeten aanpakken, die verdeling. Dus niet zoals na de kredietcrisis jou en mij de rekening laten betalen in de vorm van enorme bezuinigingen op van alles, terwijl de bedrijven die met dat geld voor de poorten van de hel zijn weggesleept mooi weer spelen naar hun aandeelhouders, beurswaarde en bonusgraaiers. [/PETPEEVE]

Bedrijven helpen de huidige crisis te overleven zou moeten betekenen dat ze die hulp terugbetalen na stabilisatie en begin van herstel. Dat gaat prima in de vorm van belasting. Desnoods verzinnen we een speciale Coronatax. Denk daar maar eens aan bij de volgende verkiezingen.

En ja, veel bedrijven zullen de komende maanden en jaren op de fles gaan. Maar dat heeft m.i. meer te maken met het feit dat ze tot nu toe kunstmatig in leven zijn gehouden dan met de Coronacrisis.

B. Bereken eens wat het voor een gemiddeld gezin in Nederland betekent als ze 20% minder inkomen hebben.
20% minder bbp betekent niet automatisch 20% minder inkomen voor een gezin. Zoals gezegd, dat heeft alles te maken met een betere verdeling. Afgezien daarvan, als ik mezelf als voorbeeld neem, mijn (zzp) inkomen kachelt al twintig jaar op en neer en vaak een stuk meer dan 20%. Ik leef nog steeds. Ik hou er rekening mee. Het is (niet altijd, maar wel vaak) een kwestie van keuzes. In mijn geval voor een rijke vrouw ;)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
View attachment 538157

Factcheck:
Eerste gemelde geval in Californië eind januari.
Eerste gemelde geval Nederland eind februari

Conclusie: Fake news. (helaas Devils son, betere research aub)

Eerste positieve test zegt niets over de verspreiding. Als je het nieuws gevolgd hebt is de uitbraak in Europa eerder op gang gekomen dan in de VS, waar de uitbraak zich eerst vooral openbaarde in New York.
 
Ik wil graag geloven dat het snel betert, maar ik denk het eigenlijk niet...

Nicolas Vandewalle on Twitter

Nicolas Vandewalle on Twitter

Natuurlijk is het model simplistisch, maar het moet duidelijk zijn dat een heropstart echt niet kan zonder adequate maatregelen om besmetting te voorkomen. Restaurantbezoek en concerten zitten er dus echt niet in voor de komende maanden.
 
Restaurantbezoek en concerten zitten er dus echt niet in voor de komende maanden.

Tja, ik ben er ook bang voor. Grote groepen bij elkaar gaat het voorlopig niet worden, tenminste niet zonder aanvullende bescherming (waar geen mens op zit te wachten, bij een concert, in de kroeg, of in de tram).

Afgezien daarvan vraag ik me af of een paar simpele gedragsmaatregelen de angel uit de pandemie zouden kunnen halen. Ik denk dan aan die dingen die eigenlijk als eerste werden ingesteld:

- Geen handen schudden of omhelzen. Dus eigenlijk altijd een beetje afstand bewaren tot anderen. Hoeft niet eens 1,5 meter te zijn.
- Handen regelmatig wassen.
- Thuisblijven als je je ook maar een beetje ziek voelt of symptomen hebt. Dus niet stoer naar je werk als je verkouden bent zoals wij allemaal tot op heden deden.

Dit soort maatregelen zijn veel langer vol te houden dan lockdowns in welke intelligente vorm dan ook.

Maar goed, zoals eerder gesteld, ik ben geen epidemioloog, dus ik laat me graag corrigeren.
 
Het kan wat worden als je massaal inzet op thuiswerk voor iedereen die dat kan, en een legertje plexiglas en mondmaskers en alcoholgel waar dat niet kan. Maar ik hoor geluiden van bedrijven die enkel door technologische achterstand niet kunnen thuis werken (on-site telefooncentrales, niet genoeg laptops want men had geïnvesteerd in desktops, onvoldoende voorziene bandbreedte, ...) die graag terug willen opstarten en allerlei naïeve ideeën hebben over hoe hun personeel terug samen in een ruimte gaat zitten en gaat lunchen in het bedrijfsrestaurant en met het openbaar vervoer naar het werk gaat.
 
Dat je met een laptop aan de keukentafel dezelfde productie kunt halen als met een perfect afgesteld bureau met dubbele of driedubbele schermen en een full size toetsenboord is gewoon kolder.

Natuurlijk zijn er ook beroepen waarbij het weinig uit maakt maar er zijn er meer waar het verschil tussen een laptop en een desktop een groter verschil is dan tussen een laptop en je telefoon.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Status
Not open for further replies.