Dag allen. Ik zou normaal niet snel een topic openen maar ik wil graag delen wat ik heb meegemaakt + een algemene opmerking richting Tesla. Moraal van het verhaal: Tesla heeft authorized service dealers nodig!
Het is iedereen bekend dat een auto met meer kilometers en hogere leeftijd meer service nodig heeft. Ik rij een Model S uit 2013 en deze auto is geen uitzondering. Wat wel uitzonderlijk is, is dat het in principe de bedoeling is dat alle service bij Tesla gebeurt. En die service is zeer, zeer beroerd. Tot op een punt dat het totaal onacceptabel is.
Mijn ervaring begint in April als één van mijn dimlichten het begeeft. Ingepland via Tesla service, uiteindelijke rekening: €1600. Waarom: hele koplamp vervangen, reden onbekend, en wordt ook niet uitgelegd. Ik krijg een auto terug met koplamp die alles en iedereen verblindt, dus gewoon niet afgesteld... Afgelopen oktober valt mijn andere koplamp uit, verwarming valt uit, 12V batterij kapot, meer ellende. Na een maand (!) wachten op een service afspraak wordt alles gerepareerd, maar de auto kan niet APK worden afgemeld want 'dan moeten we emissie apparatuur kopen en dat is duur'. (mijn mening: lulkoek, dat is helemaal niet zo duur versus de service die je levert aan je klanten van het eerste uur). Weer €2000 armer, geen APK. Een lokale garage op de hoek keurt vervolgens mijn auto af want: fuseekogels versleten. En toen werd het pas echt gortig want: als je de draagarmen (voor, onder) wilt vervangen moet het batterijpakket & de motor verwijderd worden (!). Dit kost bij Tesla ongeveer €5k. Dat was bij mij de druppel.
Op aanraden van een Tesla taxi chauffeur ben ik dan maar een keer _niet_ naar Tesla gegaan en naar een partij in Hoofddorp. Daar kon ik direct afgelopen zaterdag terecht, zondag diagnose gesteld en gewoon een keer terug gebeld met een prijsopgaaf vooraf. (Full disclosure: ik ben fan van ze - T Service Hoofddorp). Ze konden me ook vertellen dat het verloop van monteurs bij Tesla Amsterdam enorm is. De werkdruk is daar niet te doen (ik zie het zelf aan vermoeide baliemedewerkers die de huid volgescholden wordt...). Monteurs die bij Tesla stoppen gaan bij T Service Hoofddorp aan de slag.
Terug naar mijn eerste punt. Tesla moet zichzelf op gebied van service serieus her-organiseren en het antwoord is simpel: geef 3e partijen gewoon de ruimte om service te organiseren voor een groeiende vloot van oudere Tesla's die écht nog minimaal 10 jaar mee moeten gaan. Die 'wij doen alles' strategie leidt tot heel veel pijn, zowel aan de klant-kant, als bij de Tesla organisatie. Bij mijn weten is Tesla dit zelfs verplicht:
"Behalve met de verkoop van nieuwe personenauto’s hield Verordening 1400/2002 zich ook bezig met de aftersales markt, dat wil zeggen de reparatie- en onderhoudsmarkt en de verkoop van auto-onderdelen. De Commissie had zich in 2000 tot doel gesteld met name de concurrentie tussen de dealers en onafhankelijke garages te vergroten. Om dit te bereiken waren drie zaken van essentieel belang:
Benieuwd naar jullie mening!
Het is iedereen bekend dat een auto met meer kilometers en hogere leeftijd meer service nodig heeft. Ik rij een Model S uit 2013 en deze auto is geen uitzondering. Wat wel uitzonderlijk is, is dat het in principe de bedoeling is dat alle service bij Tesla gebeurt. En die service is zeer, zeer beroerd. Tot op een punt dat het totaal onacceptabel is.
Mijn ervaring begint in April als één van mijn dimlichten het begeeft. Ingepland via Tesla service, uiteindelijke rekening: €1600. Waarom: hele koplamp vervangen, reden onbekend, en wordt ook niet uitgelegd. Ik krijg een auto terug met koplamp die alles en iedereen verblindt, dus gewoon niet afgesteld... Afgelopen oktober valt mijn andere koplamp uit, verwarming valt uit, 12V batterij kapot, meer ellende. Na een maand (!) wachten op een service afspraak wordt alles gerepareerd, maar de auto kan niet APK worden afgemeld want 'dan moeten we emissie apparatuur kopen en dat is duur'. (mijn mening: lulkoek, dat is helemaal niet zo duur versus de service die je levert aan je klanten van het eerste uur). Weer €2000 armer, geen APK. Een lokale garage op de hoek keurt vervolgens mijn auto af want: fuseekogels versleten. En toen werd het pas echt gortig want: als je de draagarmen (voor, onder) wilt vervangen moet het batterijpakket & de motor verwijderd worden (!). Dit kost bij Tesla ongeveer €5k. Dat was bij mij de druppel.
Op aanraden van een Tesla taxi chauffeur ben ik dan maar een keer _niet_ naar Tesla gegaan en naar een partij in Hoofddorp. Daar kon ik direct afgelopen zaterdag terecht, zondag diagnose gesteld en gewoon een keer terug gebeld met een prijsopgaaf vooraf. (Full disclosure: ik ben fan van ze - T Service Hoofddorp). Ze konden me ook vertellen dat het verloop van monteurs bij Tesla Amsterdam enorm is. De werkdruk is daar niet te doen (ik zie het zelf aan vermoeide baliemedewerkers die de huid volgescholden wordt...). Monteurs die bij Tesla stoppen gaan bij T Service Hoofddorp aan de slag.
Terug naar mijn eerste punt. Tesla moet zichzelf op gebied van service serieus her-organiseren en het antwoord is simpel: geef 3e partijen gewoon de ruimte om service te organiseren voor een groeiende vloot van oudere Tesla's die écht nog minimaal 10 jaar mee moeten gaan. Die 'wij doen alles' strategie leidt tot heel veel pijn, zowel aan de klant-kant, als bij de Tesla organisatie. Bij mijn weten is Tesla dit zelfs verplicht:
"Behalve met de verkoop van nieuwe personenauto’s hield Verordening 1400/2002 zich ook bezig met de aftersales markt, dat wil zeggen de reparatie- en onderhoudsmarkt en de verkoop van auto-onderdelen. De Commissie had zich in 2000 tot doel gesteld met name de concurrentie tussen de dealers en onafhankelijke garages te vergroten. Om dit te bereiken waren drie zaken van essentieel belang:
- De toegang tot technische informatie die nodig is om onderhoud en reparaties uit te kunnen voeren. Onafhankelijke garages die niet tot het netwerk van een bepaald automerk behoren, moeten vrij zijn dergelijke informatie te verkrijgen;
- De verkrijgbaarheid van niet-originele onderdelen in het merkgebonden kanaal;
- Het verbreken van de link tussen verkoop en aftersales en de introductie van de erkende reparateur.
Benieuwd naar jullie mening!