ebullio
Well-Known Member
Uit het FD:
Wiebes bereid tot concessies voor draagvlak autobelasting
Vandaag, 00:56Update: vandaag, 07:46
VVD-staatssecretaris Eric Wiebes is bereid concessies te doen aan vooral de christelijke partijen om een meerderheid veilig te stellen voor aanpassingen in het belastingregime voor auto's. In de Tweede Kamer kreeg hij woensdag steun van de coalitie voor gelijktrekking van de bijtelling voor alle niet-elektrische lease-auto's vanaf volgend jaar op 22% en verlaging van de aanschafbelasting met 12%. Maar dat is in de Eerste Kamer niet genoeg.
Het CDA was nog het meest positief over het wetsvoorstel. Volgens Kamerlid Pieter Omtzigt ziet zijn partij het wetvoorstel 'in grote lijnen wel zitten'. Maar de christendemocraten willen in ruil voor hun steun wel de zekerheid dat de relatief lage belasting op elektrische auto's niet tot excessen op de markt leidt zoals dat eerder gebeurde met hybride plugin-auto's als de Mitsubishi Outlander.
Elektrische auto's ontzien
Voor volledige elektrische auto's met een cataloguswaarde tot €50.000 stelt Wiebes een bijtelling voor van 4% en een blijvende vrijstelling van de bpm-verkoopbelasting en motorrijtuigenbelasting. Waar GroenLinks voorstelde om die grens te verhogen tot een cataloguswaarde van €100.000, waarschuwt Omtzigt juist dat de elektrische auto's, en vooral de Californische fabrikant Tesla, daarmee een onevenredig groot voordeel in de schoot geworpen krijgt.
'Over een week komt de Tesla 3 op de markt, met een cataloguswaarde van €35.000 die €50 euro per maand bijtelling kost, waar je voor een derdehands VW Lupo €300 kwijt bent. Dat is een ongelooflijk groot verschil.' Omtzigt stelde voor de bijtelling naar ten minste 10% te brengen. Wiebes, die toegaf een lobbyist van Tesla op bezoek te hebben gehad, zegde toe dat hij zich beraadt op een mechanisme om dat eventueel te doen als de markt te heftig reageert.
Tweedehands plugin-hybride
Om ook de stemmen van de ChristenUnie te paaien, zegde Wiebes toe dat hij zal overwegen om het aantrekkelijker te maken een tweedehands plugin-hybride aan te schaffen als die eenmaal uit de leasemarkt verdwijnen. Nu is voorzien dat de motorrijtuigenbelasting daarvoor in 2017 en 2018 de helft van het reguliere tarief zal blijven en daarna driekwart.
ChristenUnie-woordvoerster Carola Schouten stelde voor het halve tarief twee jaar langer te handhaven. Wiebes noemde dat 'niet onmogelijk'. CDA, ChristenUnie en SGP kunnen in de Senaat de 17 zetels leveren die de coalitie daar tekort komt.
SP wil 23% bijtelling
Ook de SP maakte duidelijk zijn stem aan het wetsvoorstel te kunnen geven. Maar Wiebes voelde niet veel voor de voorwaarde van Farshad Bashir dat het normale bijtellingtarief dan wel moet worden verhoogd naar 23% zodat met de opbrengst de belasting voor particuliere autobezitters kan worden verlaagd.
PVV-er Tony van Dijck zei dat hij zijn partij nog niet wil vastpinnen om een voor- of tegenstem. Hij hekelde wel het huidige beleid, dat van de auto in Nederland 'de grootste melkkoe van Europa' maakt. Zo wordt er €1,4 mrd belasting op de aanschaf betaald, €8 mrd aan brandstofaccijns, €1,5 mrd aan provinciale opcenten en €1,9 mrd aan inkomstenbelasting via de bijtelling.
Stoppen met milieuzones
Hoewel de belastingaanpassing budgetneutraal is en dus geen belastingverlaging inhoudt, vindt de VVD het een goed voorstel, omdat 90% van de 8 miljoen automobilisten er beter van wordt. Wel vindt de partij dat steden moeten ophouden met milieuzones voor oude dieselauto's. Onderdeel van het plan is dat die auto's ook extra worden belast. Maar daar gaat Wiebes niet over, benadrukte hij.
Alleen D66 maakte duidelijk het wetsvoorstel te zullen afwijzen. Volgens Kamerlid Steven van Weyenberg leidt het nieuwe beleid tot 100.000 minder elektrische auto's, terwijl nieuwe auto's gemiddeld 10% meer CO2 zullen uitstoten dan met het huidige beleid.
€6 mrd weggegooid
Wiebes wees die berekening naar de prullenbak en zei dat het huidige beleid hoe dan ook onhoudbaar is en ook door alle deskundigen wordt gekraakt. 'We hebben €6 mrd aan belastinginkomsten verloren en opgeofferd met een klimaateffect van nul.' Via constructies om de bpm te ontwijken worden er 150.000 relatief nieuwe auto's geïmporteerd. 'Er is een hele bedrijfstak ontstaan die bezig is met bpm-ontwijking', aldus de staatssecretaris.
Nederland zet nu in op het Europese CO2-beleid dat volgens de regering en stuk effectiever is dan specifiek Nederlands klimaatbeleid via de autobelastingen. Volgens Wiebes komt de Europese Commissie binnenkort met hele strenge nieuwe voorstellen. 'Verschonen van het beleid in Nederland is gezichtsbedrog, allemaal weggegooid geld'.
Wiebes bereid tot concessies voor draagvlak autobelasting
Vandaag, 00:56Update: vandaag, 07:46
VVD-staatssecretaris Eric Wiebes is bereid concessies te doen aan vooral de christelijke partijen om een meerderheid veilig te stellen voor aanpassingen in het belastingregime voor auto's. In de Tweede Kamer kreeg hij woensdag steun van de coalitie voor gelijktrekking van de bijtelling voor alle niet-elektrische lease-auto's vanaf volgend jaar op 22% en verlaging van de aanschafbelasting met 12%. Maar dat is in de Eerste Kamer niet genoeg.
Het CDA was nog het meest positief over het wetsvoorstel. Volgens Kamerlid Pieter Omtzigt ziet zijn partij het wetvoorstel 'in grote lijnen wel zitten'. Maar de christendemocraten willen in ruil voor hun steun wel de zekerheid dat de relatief lage belasting op elektrische auto's niet tot excessen op de markt leidt zoals dat eerder gebeurde met hybride plugin-auto's als de Mitsubishi Outlander.
Elektrische auto's ontzien
Voor volledige elektrische auto's met een cataloguswaarde tot €50.000 stelt Wiebes een bijtelling voor van 4% en een blijvende vrijstelling van de bpm-verkoopbelasting en motorrijtuigenbelasting. Waar GroenLinks voorstelde om die grens te verhogen tot een cataloguswaarde van €100.000, waarschuwt Omtzigt juist dat de elektrische auto's, en vooral de Californische fabrikant Tesla, daarmee een onevenredig groot voordeel in de schoot geworpen krijgt.
'Over een week komt de Tesla 3 op de markt, met een cataloguswaarde van €35.000 die €50 euro per maand bijtelling kost, waar je voor een derdehands VW Lupo €300 kwijt bent. Dat is een ongelooflijk groot verschil.' Omtzigt stelde voor de bijtelling naar ten minste 10% te brengen. Wiebes, die toegaf een lobbyist van Tesla op bezoek te hebben gehad, zegde toe dat hij zich beraadt op een mechanisme om dat eventueel te doen als de markt te heftig reageert.
Tweedehands plugin-hybride
Om ook de stemmen van de ChristenUnie te paaien, zegde Wiebes toe dat hij zal overwegen om het aantrekkelijker te maken een tweedehands plugin-hybride aan te schaffen als die eenmaal uit de leasemarkt verdwijnen. Nu is voorzien dat de motorrijtuigenbelasting daarvoor in 2017 en 2018 de helft van het reguliere tarief zal blijven en daarna driekwart.
ChristenUnie-woordvoerster Carola Schouten stelde voor het halve tarief twee jaar langer te handhaven. Wiebes noemde dat 'niet onmogelijk'. CDA, ChristenUnie en SGP kunnen in de Senaat de 17 zetels leveren die de coalitie daar tekort komt.
SP wil 23% bijtelling
Ook de SP maakte duidelijk zijn stem aan het wetsvoorstel te kunnen geven. Maar Wiebes voelde niet veel voor de voorwaarde van Farshad Bashir dat het normale bijtellingtarief dan wel moet worden verhoogd naar 23% zodat met de opbrengst de belasting voor particuliere autobezitters kan worden verlaagd.
PVV-er Tony van Dijck zei dat hij zijn partij nog niet wil vastpinnen om een voor- of tegenstem. Hij hekelde wel het huidige beleid, dat van de auto in Nederland 'de grootste melkkoe van Europa' maakt. Zo wordt er €1,4 mrd belasting op de aanschaf betaald, €8 mrd aan brandstofaccijns, €1,5 mrd aan provinciale opcenten en €1,9 mrd aan inkomstenbelasting via de bijtelling.
Stoppen met milieuzones
Hoewel de belastingaanpassing budgetneutraal is en dus geen belastingverlaging inhoudt, vindt de VVD het een goed voorstel, omdat 90% van de 8 miljoen automobilisten er beter van wordt. Wel vindt de partij dat steden moeten ophouden met milieuzones voor oude dieselauto's. Onderdeel van het plan is dat die auto's ook extra worden belast. Maar daar gaat Wiebes niet over, benadrukte hij.
Alleen D66 maakte duidelijk het wetsvoorstel te zullen afwijzen. Volgens Kamerlid Steven van Weyenberg leidt het nieuwe beleid tot 100.000 minder elektrische auto's, terwijl nieuwe auto's gemiddeld 10% meer CO2 zullen uitstoten dan met het huidige beleid.
€6 mrd weggegooid
Wiebes wees die berekening naar de prullenbak en zei dat het huidige beleid hoe dan ook onhoudbaar is en ook door alle deskundigen wordt gekraakt. 'We hebben €6 mrd aan belastinginkomsten verloren en opgeofferd met een klimaateffect van nul.' Via constructies om de bpm te ontwijken worden er 150.000 relatief nieuwe auto's geïmporteerd. 'Er is een hele bedrijfstak ontstaan die bezig is met bpm-ontwijking', aldus de staatssecretaris.
Nederland zet nu in op het Europese CO2-beleid dat volgens de regering en stuk effectiever is dan specifiek Nederlands klimaatbeleid via de autobelastingen. Volgens Wiebes komt de Europese Commissie binnenkort met hele strenge nieuwe voorstellen. 'Verschonen van het beleid in Nederland is gezichtsbedrog, allemaal weggegooid geld'.