Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Uit het FD:

Wiebes bereid tot concessies voor draagvlak autobelasting
Vandaag, 00:56Update: vandaag, 07:46
VVD-staatssecretaris Eric Wiebes is bereid concessies te doen aan vooral de christelijke partijen om een meerderheid veilig te stellen voor aanpassingen in het belastingregime voor auto's. In de Tweede Kamer kreeg hij woensdag steun van de coalitie voor gelijktrekking van de bijtelling voor alle niet-elektrische lease-auto's vanaf volgend jaar op 22% en verlaging van de aanschafbelasting met 12%. Maar dat is in de Eerste Kamer niet genoeg.

Het CDA was nog het meest positief over het wetsvoorstel. Volgens Kamerlid Pieter Omtzigt ziet zijn partij het wetvoorstel 'in grote lijnen wel zitten'. Maar de christendemocraten willen in ruil voor hun steun wel de zekerheid dat de relatief lage belasting op elektrische auto's niet tot excessen op de markt leidt zoals dat eerder gebeurde met hybride plugin-auto's als de Mitsubishi Outlander.

Elektrische auto's ontzien

Voor volledige elektrische auto's met een cataloguswaarde tot €50.000 stelt Wiebes een bijtelling voor van 4% en een blijvende vrijstelling van de bpm-verkoopbelasting en motorrijtuigenbelasting. Waar GroenLinks voorstelde om die grens te verhogen tot een cataloguswaarde van €100.000, waarschuwt Omtzigt juist dat de elektrische auto's, en vooral de Californische fabrikant Tesla, daarmee een onevenredig groot voordeel in de schoot geworpen krijgt.

'Over een week komt de Tesla 3 op de markt, met een cataloguswaarde van €35.000 die €50 euro per maand bijtelling kost, waar je voor een derdehands VW Lupo €300 kwijt bent. Dat is een ongelooflijk groot verschil.' Omtzigt stelde voor de bijtelling naar ten minste 10% te brengen. Wiebes, die toegaf een lobbyist van Tesla op bezoek te hebben gehad, zegde toe dat hij zich beraadt op een mechanisme om dat eventueel te doen als de markt te heftig reageert.

Tweedehands plugin-hybride

Om ook de stemmen van de ChristenUnie te paaien, zegde Wiebes toe dat hij zal overwegen om het aantrekkelijker te maken een tweedehands plugin-hybride aan te schaffen als die eenmaal uit de leasemarkt verdwijnen. Nu is voorzien dat de motorrijtuigenbelasting daarvoor in 2017 en 2018 de helft van het reguliere tarief zal blijven en daarna driekwart.

ChristenUnie-woordvoerster Carola Schouten stelde voor het halve tarief twee jaar langer te handhaven. Wiebes noemde dat 'niet onmogelijk'. CDA, ChristenUnie en SGP kunnen in de Senaat de 17 zetels leveren die de coalitie daar tekort komt.

SP wil 23% bijtelling

Ook de SP maakte duidelijk zijn stem aan het wetsvoorstel te kunnen geven. Maar Wiebes voelde niet veel voor de voorwaarde van Farshad Bashir dat het normale bijtellingtarief dan wel moet worden verhoogd naar 23% zodat met de opbrengst de belasting voor particuliere autobezitters kan worden verlaagd.

PVV-er Tony van Dijck zei dat hij zijn partij nog niet wil vastpinnen om een voor- of tegenstem. Hij hekelde wel het huidige beleid, dat van de auto in Nederland 'de grootste melkkoe van Europa' maakt. Zo wordt er €1,4 mrd belasting op de aanschaf betaald, €8 mrd aan brandstofaccijns, €1,5 mrd aan provinciale opcenten en €1,9 mrd aan inkomstenbelasting via de bijtelling.

Stoppen met milieuzones

Hoewel de belastingaanpassing budgetneutraal is en dus geen belastingverlaging inhoudt, vindt de VVD het een goed voorstel, omdat 90% van de 8 miljoen automobilisten er beter van wordt. Wel vindt de partij dat steden moeten ophouden met milieuzones voor oude dieselauto's. Onderdeel van het plan is dat die auto's ook extra worden belast. Maar daar gaat Wiebes niet over, benadrukte hij.

Alleen D66 maakte duidelijk het wetsvoorstel te zullen afwijzen. Volgens Kamerlid Steven van Weyenberg leidt het nieuwe beleid tot 100.000 minder elektrische auto's, terwijl nieuwe auto's gemiddeld 10% meer CO2 zullen uitstoten dan met het huidige beleid.

€6 mrd weggegooid

Wiebes wees die berekening naar de prullenbak en zei dat het huidige beleid hoe dan ook onhoudbaar is en ook door alle deskundigen wordt gekraakt. 'We hebben €6 mrd aan belastinginkomsten verloren en opgeofferd met een klimaateffect van nul.' Via constructies om de bpm te ontwijken worden er 150.000 relatief nieuwe auto's geïmporteerd. 'Er is een hele bedrijfstak ontstaan die bezig is met bpm-ontwijking', aldus de staatssecretaris.

Nederland zet nu in op het Europese CO2-beleid dat volgens de regering en stuk effectiever is dan specifiek Nederlands klimaatbeleid via de autobelastingen. Volgens Wiebes komt de Europese Commissie binnenkort met hele strenge nieuwe voorstellen. 'Verschonen van het beleid in Nederland is gezichtsbedrog, allemaal weggegooid geld'.
 
Tesla anno 1973: http://jalopnik.com/i-cant-believe-i-was-lucky-enough-to-find-this-1973-tes-1768025398

nzpheknxvoqnukupej5t.jpg


:) :) :)
 
Waarom altijd toch ook die fixatie op CO2? De in de file staande ICE-wagens in onze Brusselse Wetstraat en Belliardstraat zorgen voor lelijke, lawaaierige straten met roetzwarte gevels die weinig fietsers of voetgangers met plezier willen gebruiken, vermits de walmen van die wagens inademen nu eenmaal noch leuk noch gezond is. Als EV's alvast dàt probleem kunnen oplossen krijgen we ook veel meer volk op de fiets en te voet in de binnenstad. Op de duur ga je je afvragen of het CO2-verhaal geen uitvinding is van de ICE-lobby zélf, om de écht gevaarlijke CO, Nox etc.-problemen daarachter te verstoppen.
 
  • Like
Reactions: Pebe
Waarom altijd toch ook die fixatie op CO2? De in de file staande ICE-wagens in onze Brusselse Wetstraat en Belliardstraat zorgen voor lelijke, lawaaierige straten met roetzwarte gevels die weinig fietsers of voetgangers met plezier willen gebruiken, vermits de walmen van die wagens inademen nu eenmaal noch leuk noch gezond is. Als EV's alvast dàt probleem kunnen oplossen krijgen we ook veel meer volk op de fiets en te voet in de binnenstad. Op de duur ga je je afvragen of het CO2-verhaal geen uitvinding is van de ICE-lobby zélf, om de écht gevaarlijke CO, Nox etc.-problemen daarachter te verstoppen.

Ik wil de gezondheidsrisico's niet verbloemen... maar CO2 betreft uiteraard de klimaatontwikkeling.. dat is toch wel een wat fundamenteler risico lijkt me. Zeker als we bepaalde tipping points hebben bereikt en verdere opwarming niet meer te stoppen is door (veel te laat) dan genomen maatregelen. Plat gezegd: CO2-probleem impliceert meer doden, meer fundamentele impact dan de gezondheidsissues.
 
De timing van dit artikel, net op de dag van de model 3 onthulling, 'stinkt'. Oude industrie veroorzaakt ook andere soort pollution; media vervuiling, desinformatie. We moeten het maar als een compliment zien; Tesla wordt steeds meer gezien als bedreiging door hen en op dat punt hebben ze wel gelijk.


inderdaad daarom dat ik het hier op het forum zette.
 
Zo negatief is dat artikel helemaal niet. Maar altijd grappig, zo'n kop: "aren't as green as you might think". Er zullen er nogal wat gretig op duiken met die kop en dan wellicht achteraf denken: "are greener than I thought".

Met alles wat ik heb gelezen, denk ik vaak: de oogkleppen zijn aan beide zijden van het spectrum te vinden.

Het belangrijkst is de conclusie: we zitten met EV's op de goede weg!
 
Last edited:
Hebben jullie misschien links naar TV / pers coverage van de preorder gisteren en de live stream vanochtend? Ik kijk nagenoeg geen live TV meer en volg maar heel selectief nieuws (IT nieuws voornamelijk), dus ik weet niet wie wat heeft uitgezonden of online heeft staan.
Bij uitzending gemist voor RTL4 kun je misschien het RTL nieuws van 19:30 terug zien. Die hadden wel een item van een paar minuten. Ik kom een aantal keer vluchtig in beeld (terwijl ik nog zo mijn best deed om die cameraploegen te ontwijken), genoeg om gisteren bedolven te worden onder berichten van vrienden en kennissen die me enthousiast vertelden dat ik 'op het nieuws' was. Als jij bent die ik denk dat je bent (liep jij de deur uit met de opmerking dat je geen personeel in dienst had omdat je zzp-er bent?) kom jij geloof ik niet in beeld.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G