De Column van Bert Wagendorp in de Volkskrant gelezen ? Geweldig, helemaal mee eens De typering van Halbe Zijlstra is heel treffend, gegeven zijn reactie op de PvdA auto-planen !
"Zijlstra heeft de verbeeldingskracht van de secretaris van de postduivenvereniging en verkeert nog in het pre-Elon Musk tijdperk".
Het is tegen mijn principes om betaalde artikelen te kopieren, maar deze is echt heel erg raak. Iedereen laren lezen!
Column Bert Wagendorp
Model 3
BERT WAGENDORP
Autofabrikant Tesla had gisteren al 180 duizend Model 3's in bestelling. Dat is knap, want die auto werd donderdag pas gepresenteerd en het duurt nog tot najaar 2017 voor de eerste exemplaren van de lopende band komen. Als alles tenminste volgens planning verloopt - wat niet zeker is. Tesla maakt alleen maar elektrische auto's en Model 3 is de eerste Tesla voor een redelijke prijs: 35 duizend euro.
Als er later door autohistorici een moment wordt aangewezen waarop het einde van de oude verbrandingsmotor definitief werd aangekondigd, dan zou het weleens de presentatie van de Model 3 kunnen zijn, op 31 maart 2016.
Ze noemen Tesla's Elon Musk (44) de nieuwe Steve Jobs en tijdens de presentatie van de Model 3 zag je ook van die typische Apple-taferelen: een trotse CEO met zijn nieuwe product en een zaal vol fans die bij het zien daarvan in gejuich uitbarstten. Heel bijzonder ziet de Model 3 er niet uit: misschien waren het milieubewuste chauffeurs die blij waren met de nieuwe mijlpaal in het schone rijden. Of aandeelhouders die de koers al zagen exploderen.
Deze week nam de Tweede Kamer een motie van de PvdA aan waarin stond dat het kabinet ernaar moet streven dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar elektrische- of op waterstof rijdende nieuwe auto's worden verkocht en dat er vanaf 2030 een algemeen verbod van kracht wordt op benzine- en dieselauto's. Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat het over minder dan negen jaar ook inderdaad zo ver is, er gaat wel vaker een streven de mist in, maar het was toch opmerkelijk. Nog even en je moet er serieus rekening mee gaan houden in verband met de inruilprijs van je benzineslurper.
Kamerlid Jan Vos presenteerde namens de PvdA half maart zijn energieplan Werk uit transitie en daar stond het allemaal al in. In 2030 zoemen er acht miljoen zelfrijdende zero-emissie-auto's over onze wegen, ligt er in de Noordzee een gigawindmolenpark waarmee al die auto's van energie worden voorzien, vormen de accu's van die auto's tevens een immens opslagreservoir voor als het even windstil is, zijn alle kolencentrales gesloten en alle benzinestations omgebouwd tot snellaadpunten waar je even je batterij volgooit.
Je vraagt je af wat er opeens in Jan Vos was gevaren, maar het klonk in elk geval goed. Hij is ook niet alleen. Shell is opeens zeer geïnteresseerd in windmolenparken; daar zien ze de bui ook hangen. Alle grote automerken werken aan elektrische auto's: het ruikt naar grote veranderingen.
Natuurlijk stonden er onmiddellijk mensen op die de PvdA-plannen onrealistisch en onbetaalbaar vonden, Halbe Zijlstra (VVD) voorop. Maar Zijlstra heeft de verbeeldingskracht van een secretaris van de postduivenvereniging en verkeert nog in het pre-Elon Musk-tijdperk.
Behalve zijn ene visioen, een wereld vol elektrische Tesla's, heeft Musk nog een droom: de kolonisatie van Mars. Daar hoef je bij Halbe Zijlstra helemáál niet mee aan te komen. Het ís natuurlijk ook een krankzinnig idee, maar het is ook mooi dat er pioniers zijn die zich bloedserieus bezighouden met wat onmogelijk lijkt: dat brengt ons verder.
Elke samenleving heeft een paar mensen nodig van wie de meeste andere mensen zeggen dat ze last hebben van waanvoorstellingen en koortsvisioenen.
Tussen de eerste iPhone en dit moment ligt evenveel tijd als tussen de presentatie van de Model 3 en 2025. Wie in 2007 naar 2016 had kunnen kijken, had zijn ogen niet geloofd. Ik zou nu graag even naar 2025 gaan, naar de A1 bij Amsterdam op vrijdagmiddag.