Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De fout (makkelijk achteraf gepraat) zit 'm in de X. Te duur, te lang geduurd en levert nauwelijks iets op op de korte termijn. Als men eerder aan de 3 was begonnen i.p.v. de X was het een heel ander verhaal geweest. Nogmaals, makkelijk achter gezegd.

Persoonlijk zie ik het grootste gevaar de combinatie van lange levertijden en dus dat niemand een S of X meer koopt. "Want ik wacht wel op de M3". De M3 boort een nieuwe Tesla markt aan, maar hoeveel potentiele S rijders nemen niet net zo makkelijk een full options Model 3? Ik ken er een aantal.....
Ik geloof in de 'complot' theorie dat Elon de Model X een plekje heeft gegeven in het productengamma (fase tweeeneenhalf) om zijn inmiddels ex-vrouw ter wille te zijn. Hence the name X. :( Die fase zijn we nu dus voorbij en kan hij werken aan nummer drie. :cool:
 
  • Funny
Reactions: HWS
Wellicht net iets negatiever dan ik het zou verwoorden, maar deze journalist slaat een aantal spijkers wel echt goed op hun kop.
Tesla’s Model 3 Could Destroy Elon Musk’s Company

Tesla is er nog lang niet (hoe erg ik ze het ook gun) en de 3 wordt echt de make-or-brake voor Tesla.
Dat realiseren ze zich bij Tesla ook wel hoorde ik tussen de regels door (werd niet tegengesproken toen naar mijn mening gevraagd werd) maar gaan ze natuurlijk niet hardop roepen.

Vind dit ook wel een intelligente analyse (voor zover ik er iets van ken, wat niet zoveel is). Wel redeneert de auteur nog iets te 'old style' zou ik denken:
- de relevantie van de opmerking "the not entirely justified perception that Tesla alone is pushing electric cars into the mass market" ontgaat me: er is vandaag maar één merk dat plausible EV's maakt. Plausibiliteit komt door (i) range en (ii) SuCs. : de Zoés en Leafs bespelen de zogenaamde "niche-markt van de EV", terwijl Tesla met de MS (met succes overigens) de strijd aanging met Mercedes S-Klasse etc. en die categorie "veroverde". Precies omdat het niét (in de eerste plaats) een EV was, maar gewoon een goed alternatief. M3 komt ook met goede range en dezelfde SuCs, dus waarom zou het niet het segment van de A4 / BMW 3 pijn doen?
- "too high burn rate" : lijkt me sowieso waarschijnlijk dat er een SPO aankomt voor we 2018 schrijven. Trouwens de idee om het SuC-netwerk te verdubbelen nog vooraleer er een M3 rijdt zal heus wel met de waarde zelf van het netwerk te maken hebben (is niet alleen om te anticiperen op de M3, zou ik denken), en is wel tekenend voor het vertrouwen dat Tesla schijnt te hebben in het nut van geld aldus verbranden.
- M3 grootste vijand van MS/MX: kan voor een deel, maar er is heus nog wel wat marktaandeel van de luxemerken éérst weg te kapen. 31/3 zal ook vele andere ogen geopend hebben.
- Tesla zal batterijen maken. Van geen belang of die voor de M3 dienen, voor andere automerken, voor een al dan niet zelf uitgebouwd robottaxi-netwerk van witte-producten-wagens, of nog voor iets anders: Tesla zal vooral een batterij-maker zijn, en geen automobielproducent.
- en vooral: de auteur vergeet dé disruptie: autonoom rijden. Tesla's autopilot heeft wat voorsprong op de grote merken (niet op Google en mogelijk Apple, maar die staan dan weer minder ver in auto's en SuC's maken), en die voorsprong wordt elke dag met een paar miljoen kilometer zelf-leren bevestigd.

In het tweede deel van het artikel laat de auteur zich wat gaan: niet alle SuCs zijn op zonne-energie en dat is toch erg schandelijk (want de meeste VW-dieselmotoren draaien wel op zonne-energie, of zo?), Tesla's kwaliteitsprobeem is uniek (we kennen dit euvel allen natuurlijk, maar feit is dat eenmaal kinderziektes opgelost zijn, een aluminium EV gewoon 30 jaar lang en een paar miljoen kilometer zou moeten kunnen meegaan zonder wezenlijk onderhoud, net als de Scalextric-wagentjes uit onze jeugd ook voor onze kleinkinderen nog werken). De voorlaatste paragraaf is onder de gordel, en behoeft geen commentaar, en zijn conclusie in de laatste paragraaf ("de revolutie is aan de gang, maar vertrouw daarvoor vooral maar op GM, VW, Toyota etc.") vind ik, tja, vreemd.
 
  • Like
Reactions: HWS
De fout (makkelijk achteraf gepraat) zit 'm in de X. Te duur, te lang geduurd en levert nauwelijks iets op op de korte termijn. Als men eerder aan de 3 was begonnen i.p.v. de X was het een heel ander verhaal geweest. Nogmaals, makkelijk achter gezegd.

Persoonlijk zie ik het grootste gevaar de combinatie van lange levertijden en dus dat niemand een S of X meer koopt. "Want ik wacht wel op de M3". De M3 boort een nieuwe Tesla markt aan, maar hoeveel potentiele S rijders nemen niet net zo makkelijk een full options Model 3? Ik ken er een aantal.....

Dat de modelX voor te veel vertraging heeft gezorgd ben ik mee akkoord. Maar nu ik de kleine kofferopening van de model 3 heb gezien vind ik de modeldifferentatie voldoende dat ze niet elkaars vliegen gaan afvangen. Dan is de Bolt een grotere concurrent die weliswaar geen AP en"gratis" suc over heel europa heeft.

Kan Tesla (om aan de vraag te kunnen voldoen) niet bij een out-house constructeur zoals Nedcar aanbellen? Want wachttijden van +3 jaar gaan het grote publiek misschien niet aanvaarden. Hoewel dit dan de exclusiviteit hoog houdt, een beetje zoals Wiessman of Donkervoort :cool:
 
De Column van Bert Wagendorp in de Volkskrant gelezen ? Geweldig, helemaal mee eens De typering van Halbe Zijlstra is heel treffend, gegeven zijn reactie op de PvdA auto-planen !

"Zijlstra heeft de verbeeldingskracht van de secretaris van de postduivenvereniging en verkeert nog in het pre-Elon Musk tijdperk".
 
De Column van Bert Wagendorp in de Volkskrant gelezen ? Geweldig, helemaal mee eens De typering van Halbe Zijlstra is heel treffend, gegeven zijn reactie op de PvdA auto-planen !

"Zijlstra heeft de verbeeldingskracht van de secretaris van de postduivenvereniging en verkeert nog in het pre-Elon Musk tijdperk".

Het is tegen mijn principes om betaalde artikelen te kopieren, maar deze is echt heel erg raak. Iedereen laren lezen!

Column Bert Wagendorp

Model 3
BERT WAGENDORP

Autofabrikant Tesla had gisteren al 180 duizend Model 3's in bestelling. Dat is knap, want die auto werd donderdag pas gepresenteerd en het duurt nog tot najaar 2017 voor de eerste exemplaren van de lopende band komen. Als alles tenminste volgens planning verloopt - wat niet zeker is. Tesla maakt alleen maar elektrische auto's en Model 3 is de eerste Tesla voor een redelijke prijs: 35 duizend euro.

Als er later door autohistorici een moment wordt aangewezen waarop het einde van de oude verbrandingsmotor definitief werd aangekondigd, dan zou het weleens de presentatie van de Model 3 kunnen zijn, op 31 maart 2016.

Ze noemen Tesla's Elon Musk (44) de nieuwe Steve Jobs en tijdens de presentatie van de Model 3 zag je ook van die typische Apple-taferelen: een trotse CEO met zijn nieuwe product en een zaal vol fans die bij het zien daarvan in gejuich uitbarstten. Heel bijzonder ziet de Model 3 er niet uit: misschien waren het milieubewuste chauffeurs die blij waren met de nieuwe mijlpaal in het schone rijden. Of aandeelhouders die de koers al zagen exploderen.

Deze week nam de Tweede Kamer een motie van de PvdA aan waarin stond dat het kabinet ernaar moet streven dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar elektrische- of op waterstof rijdende nieuwe auto's worden verkocht en dat er vanaf 2030 een algemeen verbod van kracht wordt op benzine- en dieselauto's. Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat het over minder dan negen jaar ook inderdaad zo ver is, er gaat wel vaker een streven de mist in, maar het was toch opmerkelijk. Nog even en je moet er serieus rekening mee gaan houden in verband met de inruilprijs van je benzineslurper.

Kamerlid Jan Vos presenteerde namens de PvdA half maart zijn energieplan Werk uit transitie en daar stond het allemaal al in. In 2030 zoemen er acht miljoen zelfrijdende zero-emissie-auto's over onze wegen, ligt er in de Noordzee een gigawindmolenpark waarmee al die auto's van energie worden voorzien, vormen de accu's van die auto's tevens een immens opslagreservoir voor als het even windstil is, zijn alle kolencentrales gesloten en alle benzinestations omgebouwd tot snellaadpunten waar je even je batterij volgooit.

Je vraagt je af wat er opeens in Jan Vos was gevaren, maar het klonk in elk geval goed. Hij is ook niet alleen. Shell is opeens zeer geïnteresseerd in windmolenparken; daar zien ze de bui ook hangen. Alle grote automerken werken aan elektrische auto's: het ruikt naar grote veranderingen.

Natuurlijk stonden er onmiddellijk mensen op die de PvdA-plannen onrealistisch en onbetaalbaar vonden, Halbe Zijlstra (VVD) voorop. Maar Zijlstra heeft de verbeeldingskracht van een secretaris van de postduivenvereniging en verkeert nog in het pre-Elon Musk-tijdperk.

Behalve zijn ene visioen, een wereld vol elektrische Tesla's, heeft Musk nog een droom: de kolonisatie van Mars. Daar hoef je bij Halbe Zijlstra helemáál niet mee aan te komen. Het ís natuurlijk ook een krankzinnig idee, maar het is ook mooi dat er pioniers zijn die zich bloedserieus bezighouden met wat onmogelijk lijkt: dat brengt ons verder.

Elke samenleving heeft een paar mensen nodig van wie de meeste andere mensen zeggen dat ze last hebben van waanvoorstellingen en koortsvisioenen.

Tussen de eerste iPhone en dit moment ligt evenveel tijd als tussen de presentatie van de Model 3 en 2025. Wie in 2007 naar 2016 had kunnen kijken, had zijn ogen niet geloofd. Ik zou nu graag even naar 2025 gaan, naar de A1 bij Amsterdam op vrijdagmiddag.
 
  • Like
Reactions: Pebe and CO2CLEAN
Mensen moeten dan wel bereid zijn om 3-4 jaar te wachten. Als over een aantal dagen de wachtrij is opgelopen tot 500.000 model 3's zal dat toch een beetje de wachttijd gaan worden. Ik denk dat er voorlopig nog wel een hoop S en X kopers te vinden zijn maar het komt wel onder druk te staan inderdaad! Ik ben benieuwd wanneer Tesla naast de referral programs aan prijsverlagingen of reclame gaat doen voor de S en X!

De model 3 wordt de grootste uitdaging tot nu toe maar het zal met wat horten en stoten zeker gaan lukken. Misschien wordt het doel van 500k auto's in 2020 een aantal jaar opgeschoven, uiteindelijk komen ze er wel. Geld is in ieder geval het probleem niet want de marge op de S en X levert een hoop geld op en daarnaast is extra geld ophalen zeker met de huidige koers en vooruitzichten een piece of cake voor Tesla.

de marge op de model S en X leveren veel centen op maar de investeringen zijn navenant.

ze verbranden erg veel cash.

Ze zullen hun Sec toch echt wel moeten uitbouwen.
 
Van Putten in de NRC van gisteren. "een magische auto is het, al vier jaar enig in zijn soort. Hou vol Elon."


t in n - 2.jpg
t in n - 1.jpg
 
Dat de modelX voor te veel vertraging heeft gezorgd ben ik mee akkoord. Maar nu ik de kleine kofferopening van de model 3 heb gezien vind ik de modeldifferentatie voldoende dat ze niet elkaars vliegen gaan afvangen. Dan is de Bolt een grotere concurrent die weliswaar geen AP en"gratis" suc over heel europa heeft.

Kan Tesla (om aan de vraag te kunnen voldoen) niet bij een out-house constructeur zoals Nedcar aanbellen? Want wachttijden van +3 jaar gaan het grote publiek misschien niet aanvaarden. Hoewel dit dan de exclusiviteit hoog houdt, een beetje zoals Wiessman of Donkervoort :cool:

Tesla heeft in elk geval iets geleerd door de Model X te over-engineeren maar als je iets wil maken dat boven de crowd uitsteekt moet je natuurlijk wel uitpakken.

De marge op de Model X zit momenteel nog niet goed maar zou ondanks de vele dure snufjes toch richting 25% moeten evolueren tegen het einde van het jaar als de lijn gesmeerd loopt. Voor de Model S zou Tesla dan op 30% moeten zitten. De kinderziektes op de S zijn intussen onder controle. Hopelijk laten ze op dit vlak geen steken vallen bij de X.

Schaarste is in de huidige markt nog steeds een goed scenario. Dat heeft de voorbije jaren goed gewerkt voor Tesla en zal minstens de komende 2 jaar nog goed werken gezien er geen concurrentie is. Zo kunnen ze voorrang geven aan de hogere marge configuraties om de miljarden investeringen er sneller uit te halen. De productie van batterijen is de bottleneck dus ook als ze dat zouden willen kunnen ze vandaag die 250000 Model III niet meteen produceren.

Wat had Elon ook alweer gezegd over het opstarten van productiefaciliteiten in Europa en China? Ik weet het niet meer precies maar ik dacht dat het 250K bestellingen waren per regio of zoiets? Tot een productie van 500K per jaar kunnen ze in elk geval in Fremont aan dus die fabriek kunnen ze met het huidige succes nu helemaal gaan uitbouwen.

De hamvraag voor de beurswaarde van TSLA is hoeveel marge ze op de Model III kunnen maken als ze hem scherp in de markt zetten. Aan $35K zal dat niet in dezelfde grootte orde liggen als bij de S of X. Als ze deze transitie van niche naar mainstream op het vlak van productie en service de komende 3 jaar goed weten maken, is Tesla pas echt goed vertrokken. En waarschijnlijk is dat ook het moment waarop Elon het roer zal/kan/moet overdragen aan anderen om zijn persoonlijke dromen verder waar te maken.