Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Stukje in ANWB blaadje over 7-zits auto's :

image.jpeg
 
Bloomberg onderbouwt de penibele toekomst van Audi en dergelijke.

Why Tesla’s Mass-Market Car Should Scare Mercedes and BMW

Het maken van Duitse verbrandingsmotoren wordt binnen 5 jaar van imago juweel tot molensteen.
Men spreekt altijd over BMW, Mercedes, Audi en Porsche, maar kijk eens in die tabel: op nummer 2 staat Toyota! Als (ex-)Prius rijder kan ik bevestigen dat met een Prius rijden je enorm veel goesting geeft om 100% electrisch te gaan.

Hmmja. Ware het niet dat in die tabel naar huidige Tesla kopers gekeken wordt, die dus een dure model S of X kopen in plaats van een dure Porsche of topmodel BMW of Mercedes. Wat heeft dat nu te maken met het type koper dat een model 3 bestelt?
Daarmee is dus de basis van het artikel niet meer geldig en kan ik er alleen nog uithalen dat mensen die een Tesla kopen geen ander merk auto zullen kopen...duh.

Ik denk dat die 500k auto's per jaar een druppel op de gloeiende plaat zullen zijn en geen reden zullen zijn waardoor andere merken plotseling verlies gaan draaien. Ik denk wel dat het aan zal tonen dat hier een gat in de markt ligt, en dat andere merken zich gedwongen zullen voelen hierin te springen (en anders worden ze door hun shareholders wel gedwongen).
En dat is precies wat we nodig hebben om de revolutie te laten slagen.
Ik hoop wel dat de gevestigde merken niet alleen maar topsegment BEV's neer gaan zetten, maar meteen ook mass-volume modellen en daarmee de route die Elon gedwongen moest nemen (sportwagen-topsegment-middensegment) overslaan.
(de invloed van overheden moeten we eigenlijk ook niet vergeten: als Tesla laat zien dat er 'uitstootloze' auto's en masse gemaakt kunnen worden, wordt het makkelijker om de milieunormen harder aan te scherpen en zo de fabrikanten te dwingen over te stappen).
 
  • Like
Reactions: Keezje
Hmmja. Ware het niet dat in die tabel naar huidige Tesla kopers gekeken wordt, die dus een dure model S of X kopen in plaats van een dure Porsche of topmodel BMW of Mercedes. Wat heeft dat nu te maken met het type koper dat een model 3 bestelt?
Daarmee is dus de basis van het artikel niet meer geldig en kan ik er alleen nog uithalen dat mensen die een Tesla kopen geen ander merk auto zullen kopen...duh.
Hmm, ik heb de sterke overtuiging dat de meeste Teslarijders nu in een 2x zo dure auto rijden dan hun vorige. Dat is de meest gemaakte fout vanuit welk marktsegment de concurrentie verwacht wordt. Op hetzelfde prijsniveau vergelijken is dom...
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Hmm, ik heb de sterke overtuiging dat de meeste Teslarijders nu in een 2x zo dure auto rijden dan hun vorige. Dat is de meest gemaakte fout vanuit welk marktsegment de concurrentie verwacht wordt. Op hetzelfde prijsniveau vergelijken is dom...

Dat zou wel eens kunnen kloppen - de duurste auto die ik ooit zelf gekocht heb was een hybride Toyota... aan 25% van de prijs van de Tesla die ik besteld heb; de andere was een Leaf als bedrijfswagen. Een Porsche of BMW met verbrandingsmotor van die prijsklasse zou ik gewoon geen seconde overwegen.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Dat zou wel eens kunnen kloppen - de duurste auto die ik ooit zelf gekocht heb was een hybride Toyota... aan 25% van de prijs van de Tesla die ik besteld heb; de andere was een Leaf als bedrijfswagen. Een Porsche of BMW met verbrandingsmotor van die prijsklasse zou ik gewoon geen seconde overwegen.
Idem bij mij. MIjn Prius was de duurste auto die ik ooit gekocht heb (voor mijn Model S)
 
Hmm, ik heb de sterke overtuiging dat de meeste Teslarijders nu in een 2x zo dure auto rijden dan hun vorige. Dat is de meest gemaakte fout vanuit welk marktsegment de concurrentie verwacht wordt. Op hetzelfde prijsniveau vergelijken is dom...

Dat is precies wat ze in het artikel doen, daarom gaat het mank...

Het gaat niet om het prijsniveau van de auto, het gaat om het te bedrag dat de consument te besteden heeft, en dat is niet hetzelfde, namelijk:
Als er geen belastingvoordelen waren geweest, had iedereen hier dan ook een model S gekocht? Ik denk het niet, en de outlander was in NL dan ook zeldzaam geweest... Voor de meesten hier zal het daarom netto zeker geen factor 2 duurder zijn dan wat ze anders gekocht hadden, eerder vergelijkbaar of goedkoper (qua TCO).

Daarom denk ik niet dat men op basis van de verkopen van model S en X kan beweren dat vooral de Duitse premium automerken de komst van de model 3 gaan voelen (zoals in het artikel wordt gezegd).
Jouw redenering volgend, lijken het me dan ook eerder de goedkopere middenklassers die het zullen merken (GM bijv.), want men is bereid meer voor de model 3 te betalen. Of eigenlijk gaat gewoon iedereen het een beetje voelen, want ik verwacht dat er van allerlei soorten mensen een model 3 hebben besteld, en niet alleen Audi, Porsche, BMW en Mercedes klanten...

Eerlijk gezegd is 500k auto's per jaar niet heel erg spannend vergeleken met de aantallen die de rest maken, maar o wee als Tesla verder kan opschalen, dan wordt het leuk.
 
Als de leukere Model 3 straks rond 45-50k gaat kosten en je bedenkt dat in dat prijssegment de zakelijke markt de dienst uitmaakt, die TCO's berekent, kun je er wel vanuit gaan dat we vooral wat minder 3-series en A4's e.d. gaan zien..
 
Last edited:
Dat is precies wat ze in het artikel doen, daarom gaat het mank...

Het gaat niet om het prijsniveau van de auto, het gaat om het te bedrag dat de consument te besteden heeft, en dat is niet hetzelfde, namelijk:
Als er geen belastingvoordelen waren geweest, had iedereen hier dan ook een model S gekocht? Ik denk het niet, en de outlander was in NL dan ook zeldzaam geweest... Voor de meesten hier zal het daarom netto zeker geen factor 2 duurder zijn dan wat ze anders gekocht hadden, eerder vergelijkbaar of goedkoper (qua TCO).

Daarom denk ik niet dat men op basis van de verkopen van model S en X kan beweren dat vooral de Duitse premium automerken de komst van de model 3 gaan voelen (zoals in het artikel wordt gezegd).
Jouw redenering volgend, lijken het me dan ook eerder de goedkopere middenklassers die het zullen merken (GM bijv.), want men is bereid meer voor de model 3 te betalen. Of eigenlijk gaat gewoon iedereen het een beetje voelen, want ik verwacht dat er van allerlei soorten mensen een model 3 hebben besteld, en niet alleen Audi, Porsche, BMW en Mercedes klanten...

Eerlijk gezegd is 500k auto's per jaar niet heel erg spannend vergeleken met de aantallen die de rest maken, maar o wee als Tesla verder kan opschalen, dan wordt het leuk.

Het is natuurlijk koffiedik kijken. Ik denk juist dat de model 3 gaat concurreren met een VW golf, BMW 1, Audi a3. En daarom in zeer grote aantallen gekocht gaat worden. De variabele kosten zijn fors lager dan een conventioneel aangedreven auto. Daarom is de tco van de model 3 vergelijkbaar met de modellen die ik hierboven noem. Daarom denk ik dat deze merken het alsnog flink zullen gaan merken.
 
Onlangs las ik dat er van de BMW 3 serie 300k en de Audi A4 400k per jaar verkocht worden. Als Tesla dergelijke aantallen van de model 3 gaat produceren denk ik dat ze het daar zeker merken in Duitsland.

Naar mijn mening worden de fiscale voordelen van een EV fors overschat in de BV. Niet zeggende dat t er nog wel is. Het grootste voordeel is de bijtelling in privé.

Binnenkort moeten we eerst met z'n allen bijgeschoold worden lees ik net...

image.jpeg
 
Ik denk dat de model 3 zowel met de drie serie, C, A4 klasse auto's als de middenklasse tussen de 20 en 30 k klasse zal concurreren. Ongeveer wat nu ook het geval is bij de model S (in de daaraan gerelateerde prijsklassen).

Juist dat zou moeten maken dat de alle mainstream merken erg ongerust zouden moeten worden.
Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, het moet allemaal nog maar blijken, maar dat leaserijders die nu tot 30k mogen gaan i.g.v. een Model 3 in een hogere prijsklasse mogen zitten, geloof ik zomaar niet, ook al zou de TCO beter zijn. De kale leaseprijs zou het dan moeten gaan doen; ben daar wel benieuwd naar.
Consumenten zullen al helemaal niet makkelijk 10-20k extra neertellen, TCO speelt dan een andere rol.
Ik zie het echte slagveld dus in de hogere groep van de 3-serie en A4 c.s. ontstaan.
 
Onlangs las ik dat er van de BMW 3 serie 300k en de Audi A4 400k per jaar verkocht worden. Als Tesla dergelijke aantallen van de model 3 gaat produceren denk ik dat ze het daar zeker merken in Duitsland.

Naar mijn mening worden de fiscale voordelen van een EV fors overschat in de BV. Niet zeggende dat t er nog wel is. Het grootste voordeel is de bijtelling in privé.

Binnenkort moeten we eerst met z'n allen bijgeschoold worden lees ik net...

View attachment 176511
Heerlijke betutteling. Moet ik straks twee uur een stoffige ambtenaar gaan aanhoren die er minder verstand van heeft dan ik? en dat voor iets wat je binnen vijf minuten onder de knie hebt?