Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
In de luchtvervuiling zijn kop gegaan en op zijn wieltjes geland.
Blijft verhaal met veel leed, helaas.

Even los van de autcorrectie. Blijkens het artikel hebben de vijf inzttenden zelf de auto kunnen verlaten. Veel leed, dat ongetwijfeld, maar het had nog veel erger kunnen zijn. Niemand in levengevaar geweest zegt de politie (die overigens gelijk de schade schat op 100k, maar dat is kennelijk gebruikelijk in Duitsland)
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Leuk filmpje. Goede vent die Robert Llewellyn. Dus de beste schatting is 4.5 kWh per gallon benzine, dus 4.5 kWh per 3,78 liter benzine. Lijkt mij aan de lage kant.

Daar komt nog bij de elektriciteit/energie die nodig is voor het oppompen, het transport wereldwijd naar de raffinaderijen, en het transport van de raffinaderijen naar de talloze verkooppunten. En natuurlijk alle energie die nodig is om die infra te bouwen en te onderhouden. Ergens las ik dat iemand die een benzinestation beheert vertelde dat dit station al goed was voor een gebruik van 200 mWh per jaar terwijl zijn EV het met 20 mWh aankan (wat al best veel is want daar rijdt je een ton mee).

Zet je dat dan naast het scenario van een aantal zonnepanelen die rechtstreeks (of straks via een Powerwall of Powerpack) stroom in de auto laden (dat zal op enig moment best wel zonder DC naar AC en vervolgens weer AC naar DC omzetten kunnen, maar met weinig verliezen rechtstreeks DC) dan schrik je je eigenlijk rot.
 
Dat is dan "6 km aan elektriciteit" verbruiken voor een liter benzine. Dat heb ik al vaker gehoord/gelezen.

Ja, dat klopt inderdaad.

Daar komt nog bij de elektriciteit/energie die nodig is voor het oppompen, het transport wereldwijd naar de raffinaderijen, en het transport van de raffinaderijen naar de talloze verkooppunten. En natuurlijk alle energie die nodig is om die infra te bouwen en te onderhouden. Ergens las ik dat iemand die een benzinestation beheert vertelde dat dit station al goed was voor een gebruik van 200 mWh per jaar terwijl zijn EV het met 20 mWh aankan (wat al best veel is want daar rijdt je een ton mee).

Zet je dat dan naast het scenario van een aantal zonnepanelen die rechtstreeks (of straks via een Powerwall of Powerpack) stroom in de auto laden (dat zal op enig moment best wel zonder DC naar AC en vervolgens weer AC naar DC omzetten kunnen, maar met weinig verliezen rechtstreeks DC) dan schrik je je eigenlijk rot.

Zeker, dat mag niet vergeten worden. Interessant gegeven van dat pompstation.
 
image.jpeg
Kostenvergleich: E-Autos mit Benziner und Diesel | ADAC

Wij kunnen blijkbaar met z'n allen niet rekenen. Treurig dat een "onafhankelijk" instituut met zulke conclusies komt.

Het enige goede aan het artikel is de timing en dat het de deur openzet naar een vloed aan meer realistische berekeningen.

Trouwens, dit is wat de lokale krant er aan wil wijden. En dat in de "Teslatown" van Europa.
 
Kostenvergleich: E-Autos mit Benziner und Diesel | ADAC

Wij kunnen blijkbaar met z'n allen niet rekenen. Treurig dat een "onafhankelijk" instituut met zulke conclusies komt.

Ze rekenen met 4 jaar en 15.000 km per jaar EN ze nemen de aanschaf van de auto mee in de berekening. Dan is Tesla kansloos, omdat deze veel duurder is dan de andere auto's die meegenomen zijn. Dat verschil maak je niet goed binnen 60.000 km. Bovendien rekenen ze met 28 cent per kWh! Dat is echt enorm hoog.
 
Kostenvergleich: E-Autos mit Benziner und Diesel | ADAC

Wij kunnen blijkbaar met z'n allen niet rekenen. Treurig dat een "onafhankelijk" instituut met zulke conclusies komt.
Zitten wel wat parameters in, waar je aan kunt twijfelen.
  • Elektriciteit € 0,28 per kWh
  • 15.000 km/jaar over een periode van 4 jaar
  • Waar zijn de lagere onderhoudskosten
  • Waar is de hogere inruilwaarde na 4 jaar?
  • Hoezo zit er aanschafpremie op Fords, Citroens, Kias, Mitsubishis, Peugeots, Nissans? Die doen niet mee aan het Duitse feestje.
  • Het kostenplaatje lijkt me gebaseerd op de particulier/consument. Geen BTW verrekening, geen fiscale besparing op afschrijven en geen besparing op bijtelling. (Ja, die hebben Duitsers ook. 12% per jaar en 0,03% per jaar per woon-werk km enkele reis)