Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
een van ene bas...
Ja keihard ben ik, ik deel ze uit alsof het pepernoten op sinterklaasavond zijn ;)

Maarre, die ratings zijn er om vele "+1" posts te voorkomen, dus nu moeten we dat niet teniet doen door er een hele pagina over vol te spammen...
@Maarten: die disagree heb je van @PioNeer gehad, als je je echt gestoken voelt, wellicht maar via PM uitvechten?

Tesla in de pers? Iemand nog iets on topic te melden?

Zo hee, ik kan nu denk ik wel op voor het examen voor moddereter (nee geen ambities :D)
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Tesla crash: father of dead driver blames Tesla’s ‘rocketship-like’ acceleration for his daughter’s death

Aangezien ik steeds vaker het argument van deze vader heb zien langskomen op andere sites, vraag ik me af wat we er hier van vinden.

Nu wordt de zeer stevige acceleratie "gebruikt" om EV's (en voornamelijk Tesla's) in twijfel te trekken. Termen als "levensgevaarlijk", "laat ze focussen op range ipv acceleratie" komen dan langs. Het een ontstaan uit onwetendheid over EV's, het ander mogelijk door afgunst.

Zou er een maximale versnelling afgedwongen moeten worden voor een auto dat voor de "massa" geproduceerd wordt? Zou een bedrijf dat moeten zien als onderdeel van "passieve" veiligheid?

Het gat tussen een standaardauto welke met 9-12 sec naar de 100 gaat en een Model S/X welke in 4-5 seconden hetzelfde doet, is erg groot. Ook de 3 zal tussen de 4 en 6 seconden over dat sprintje gaan doen.

Persoonlijk vind ik dit de verantwoordelijkheid van de bestuurder, maar aan de andere kant begrijp ik ook dat de directe acceleratie overweldigend kan zijn. Overweldigd worden door je auto zorgt voor ongelukken, of hindert je vermogen een ongeluk te vermijden.

Wat vinden jullie?
 
Wat vinden jullie?

Het aantal Tesla's met schade is, naar ik dacht ik elders op dit forum te hebben gelezen, behoorlijk hoog in vergelijking met de auto's met de plofmotor. Of dat aan de auto, of aan de mensen die er in rijden, of juist de combinatie, geen idee. Ik denk het laatste, maar dat is slechts onderbuikgevoel.
Wel houd ik mijn hart vast als de Model S in de toekomst in de handen valt van de "petjes", die nu nog in de GTI rondscheuren (maar zich behoorlijk tam houden als er een S naast staat).
Just my 2 cts.
 
Tesla crash: father of dead driver blames Tesla’s ‘rocketship-like’ acceleration for his daughter’s death

Aangezien ik steeds vaker het argument van deze vader heb zien langskomen op andere sites, vraag ik me af wat we er hier van vinden.

Nu wordt de zeer stevige acceleratie "gebruikt" om EV's (en voornamelijk Tesla's) in twijfel te trekken. Termen als "levensgevaarlijk", "laat ze focussen op range ipv acceleratie" komen dan langs. Het een ontstaan uit onwetendheid over EV's, het ander mogelijk door afgunst.

Zou er een maximale versnelling afgedwongen moeten worden voor een auto dat voor de "massa" geproduceerd wordt? Zou een bedrijf dat moeten zien als onderdeel van "passieve" veiligheid?

Het gat tussen een standaardauto welke met 9-12 sec naar de 100 gaat en een Model S/X welke in 4-5 seconden hetzelfde doet, is erg groot. Ook de 3 zal tussen de 4 en 6 seconden over dat sprintje gaan doen.

Persoonlijk vind ik dit de verantwoordelijkheid van de bestuurder, maar aan de andere kant begrijp ik ook dat de directe acceleratie overweldigend kan zijn. Overweldigd worden door je auto zorgt voor ongelukken, of hindert je vermogen een ongeluk te vermijden.

Wat vinden jullie?

Vanuit mijn vak, maar het is menselijk dus het geldt voor iedereen, weet ik dat deze vader natuurlijk enorm verdriet heeft om wat er gebeurd is. Hij zoekt een weg om daar iets mee te doen en dan komen allerlei reacties, die meer horen bij het persoonlijk verwerkingsproces. Dat daarmee vervolgens aan de haal wordt gegaan door klikbeluste media is niet iets waar we trots op moeten zijn.

Daarnaast bleek dat de remlichten werkten dus de auto was niet eens aan het versnellen. We hebben het dan nog niet over het feit dat de bestuurster zwaar onder invloed was. Alles enorm tragisch, maar je moet wel heel vrij kunnen denken om de verantwoordelijkheid bij de autobouwer te leggen.
Bovendien is het niet zo dat elke Tesla zo snel is. Mijn 70D trekt ook lekker op, ergens tussen de 5 en 6 seconden naar honderd en dat is voor de instappers zo. Is dat een extreme acceleratie? Ja, voor wie het voor het eerst voelt maar ook weer niet spectaculair en zeker niet om van buiten westen te raken.
De standaard 90 doet het iets sneller maar om echt snel te gaan maak je een bewuste (met name ook financiële) keuze om voor de P versies met L. te gaan. Dat is verre van standaard en natuurlijk, in verkeerde handen is dat gevaarlijk maar ook een Polo op snelheid kan dramatische effecten geven.
Wil je hier iets aan doen moet je gewoon sportwagens gaan verbieden. Dat wil ook weer niemand.
 
  • Like
Reactions: Keezje
//**//
Zou er een maximale versnelling afgedwongen moeten worden voor een auto dat voor de "massa" geproduceerd wordt? Zou een bedrijf dat moeten zien als onderdeel van "passieve" veiligheid?
//**//
Wat vinden jullie?

Ik vind de acceleratie van m'n Tesla net een onderdeel van actieve veiligheid.
Bvb bij invoegen op de snelweg, oversteken van rijbaan, inhaalmanoeuvers... etc...
 
  • Like
Reactions: HWS
@Hans Noordsij ; Ja, ik denk dat 5 a 6 seconden behoorlijk overweldigend zal zijn. Zeker wanneer je uit een ICE komt die er gemiddeld genomen twee zeer zo lang over doet. Nu zou je de X en S als duurdere auto's als "sportauto's" kunnen bestempelen, maar we krijgen een veelvoud van zeer snelle auto's op de weg door bijvoorbeeld de Model 3.

Het is vooral de directe acceleratie (ook bij tussensprintjes), die overweldigend kan zijn. Zelfs een zeer ervaren EV rijder (onze held Bjorn) heeft het aangezicht van zijn S geschonden door een "Tesla-schade". Voorganger ging ook naar links bij het invoegen en accelereerde vol....Bjorn ging ook direct naar links en accelereerde veel sneller...als gevolg dook hij in de kont van de voorganger. Natuurlijk de fout van Bjorn...gaf hij ook toe. En ik pleit ook zeker niet voor beperkingen....echter vraag ik me af of het daadwerkelijk wel veiliger wordt wanneer zoveel "normale" weggebruikers de beschikking krijgen over sportauto-achtige acceleratie. Misschien is het een idee dat Tesla een soort "vermogen" menu in elkaar zet. Van Valet naar Vol met een paar tussenstapjes?
 
Ik zou niet zo veel waarde hechten aan het verhaal. Het is gewoon een van de vele uitwassen van de Amerikaanse claimcultuur. Geen eigen verantwoordelijkheid willen nemen en zo veel mogelijk geld proberen te peuren uit de partij met de diepste zakken. Pathetisch.
Die vader heeft nog een paar andere opties om te 'suen': de boom natuurlijk, de tegenligger, de kroeg of winkel die de drank leverde, de gemeente omdat zij het mogelijk maakten om tegen de richting in te rijden, enzovoorts, enzovoorts.

Eigenlijk zou hij zichzelf een proces moeten aandoen wegens het niet leveren van een deugdelijke opvoeding aan zijn dochter.
 
Het aantal Tesla's met schade is, naar ik dacht ik elders op dit forum te hebben gelezen, behoorlijk hoog in vergelijking met de auto's met de plofmotor. Of dat aan de auto, of aan de mensen die er in rijden, of juist de combinatie, geen idee. Ik denk het laatste, maar dat is slechts onderbuikgevoel. (...)
Just my 2 cts.

Ik vermoed dat dit vooral gaat om blikschade van mensen die de omvang van de auto onderschatten bij het inparkeren. Iets waar verzekeringsmaatschappijen chagrijnig van worden, maar dat verder niet echt iets zegt over veiligheid Het is mij wel eens opgevallen dat de sensoren bij lage hindernissen (kleine paaltjes, plantenbakken, zeg maar net hoog genoeg om nog wat lak- of blikschade te veroorzaken) hun werk niet altijd doen. De autopilot schijnt van de Tesla juist een relatief veilige auto te maken doordat de menselijke factor wordt ingeperkt.

Elon Musk: Tesla's Autopilot is twice as safe as humans
 
Ik vermoed dat dit vooral gaat om blikschade van mensen die de omvang van de auto onderschatten bij het inparkeren. Iets waar verzekeringsmaatschappijen chagrijnig van worden, maar dat verder niet echt iets zegt over veiligheid Het is mij wel eens opgevallen dat de sensoren bij lage hindernissen (kleine paaltjes, plantenbakken, zeg maar net hoog genoeg om nog wat lak- of blikschade te veroorzaken) hun werk niet altijd doen. De autopilot schijnt van de Tesla juist een relatief veilige auto te maken doordat de menselijke factor wordt ingeperkt.

Elon Musk: Tesla's Autopilot is twice as safe as humans

En ik ben al een paar keer gered doordat ik snel weg kon komen. Een keer omdat ik invoegde en iemand niet had zien naderen maar hem voor kon blijven en een keer in België op een rare situatie waar ik van rechts niets verwachtte en er ineens een vrachtauto kwam waar ik net voor weg kon springen. Een beetje snel ter been zijn heeft ook voordelen. En ook ik heb, toen ik een Hongaarse vriend van het vliegveld in Eindhoven ophaalde toen hij zijn Tesla ging ophalen in Tilburg, bij een volgas invoegen op de snelweg bijna de voorganger geraakt. Elk voordeel heb zijn nadeel, en, simpel is het ingewikkeldst.
 
Ik vind de acceleratie van m'n Tesla net een onderdeel van actieve veiligheid.
Bvb bij invoegen op de snelweg, oversteken van rijbaan, inhaalmanoeuvers... etc...
Ik kijk al vanaf mijn 18de jaar met één oog. Dit betekent dat ik domweg geen afstand meer kan inschatten. Ik haal zelden in, ik heb alle tijd, maar als ik het doe en zie dat ik het beter niet had moeten doen, dan is een snel accelererende auto een enorme veiligheidsfactor.
Om die ene reden reed ik ook altijd snelle 8-cilinder Audi's.
 
Ik zou niet zo veel waarde hechten aan het verhaal. Het is gewoon een van de vele uitwassen van de Amerikaanse claimcultuur. Geen eigen verantwoordelijkheid willen nemen en zo veel mogelijk geld proberen te peuren uit de partij met de diepste zakken. Pathetisch.
Die vader heeft nog een paar andere opties om te 'suen': de boom natuurlijk, de tegenligger, de kroeg of winkel die de drank leverde, de gemeente omdat zij het mogelijk maakten om tegen de richting in te rijden, enzovoorts, enzovoorts.

Eigenlijk zou hij zichzelf een proces moeten aandoen wegens het niet leveren van een deugdelijke opvoeding aan zijn dochter.
Ik heb dit artikel misbruikt als voorbeeld voor een meer bredere discussie. Los van dit incident merk ik een tendens (op andere sites/fora) dat de snelle acceleratie een mogelijk veiligheidsprobleem wordt gevonden. En dat wanneer een auto "voor de gewone man/vrouw" zo hard kan optrekken, dit mogelijk ongewenst zou zijn. Diverse mensen roepen zelfs op tot ingrijpen van de overheid.

In het kader van "voorkomen is beter dan genezen" zou ik het niet eens raar vinden als je als bestuurder zelf diverse vermogensinstellingen tot je beschikking hebt (zoals eerder gezegd). Afgezien van je eigen rechtervoet. Je blijft dan het "politiseren" van dit onderwerp voor...want dat leidt tot opgelegde beperkingen en daar zit niemand op te wachten. Het is wel de tijd dat werkelijk alles als stok wordt opgepakt om te kunnen slaan richting EV's. Acceleratie wordt nu door Tesla gebruikt als Selling Point...is dat verstandig voor het beeld in de publieke opinie?