Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Plug-in Hybrides (en de Tesla model S) kosten de belastingbetaler 500 miljoen euro!
De Volkskrant ontdekt een groot schandaal en besteedt er in de krant van vandaag bijna 4 volle pagina's aan.

Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.18.03 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.25.31 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.22.59 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.22.45 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.22.34 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.22.19 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.20.01 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.19.40 PM.png
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.18.52 PM.png
    Schermafbeelding 2014-03-29 om 4.18.52 PM.png
    1.4 MB · Views: 374
Plug-in Hybrides (en de Tesla model S) kosten de belastingbetaler 500 miljoen euro!
De Volkskrant ontdekt een groot schandaal en besteedt er in de krant van vandaag bijna 4 volle pagina's aan.

View attachment 46041View attachment 46042View attachment 46043View attachment 46044View attachment 46045View attachment 46046View attachment 46047View attachment 46048

Ik had me voorgenomen er niet op te reageren.... Maar wat n onzin!

A. Dit is het meest gunstige plaatje (voor de journalist)
B. Ik zou mijn 5 jaar oude Lexus ( 0% bijtelling want ik schreef mijn kms) nooit hebben ingeruild anders
C. Die half miljard blijft niet in een sok zitten maat wordt besteed aan loon (IB), aan consumptie (Btw) of als winst genomen (VPB of IB )
D. Wat zijn de baten? NL heeft de meeste CO2 reductie bereikt, mede door dit beleid. Wat was het equivalent in CO2 certificaten geweest?
E. Etc
 
Ik had me voorgenomen er niet op te reageren.... Maar wat n onzin!

A. Dit is het meest gunstige plaatje (voor de journalist)
B. Ik zou mijn 5 jaar oude Lexus ( 0% bijtelling want ik schreef mijn kms) nooit hebben ingeruild anders
C. Die half miljard blijft niet in een sok zitten maat wordt besteed aan loon (IB), aan consumptie (Btw) of als winst genomen (VPB of IB )
D. Wat zijn de baten? NL heeft de meeste CO2 reductie bereikt, mede door dit beleid. Wat was het equivalent in CO2 certificaten geweest?
E. Etc

Wat natuurlijk wel belachelijk is is het feit dat er ook een hoop mensen een gesubsidieerde hybride auto hebben kunnen kopen maar die auto praktisch nooit opladen. Dat zou natuurlijk nooit hebben moeten kunnen gebeuren. En 0% bijtelling voor een hybride auto vind ik ook overdreven, dat had best 7% of iets dergelijks mogen zijn. Dan had al 't subsidie geld gebruikt kunnen worden om volledig elektrische auto's voorlopig nog wel op 0% bijtelling te kunnen houden.
 
Ik had me voorgenomen er niet op te reageren.... Maar wat n onzin!

Exact ook mijn dilemma bij dergelijke eenzijdige artikelen: ingezonden stuk sturen o.i.d. of voor de zoveelste keer de schouders maar weer ophalen
Probleem is dat als we onze tegenstem niet laten horen de politiek dit onmiddellijk oppakt om stemmen te winnen bij de slecht geïnformeerde kiezers.


B. Ik zou mijn 5 jaar oude Lexus ( 0% bijtelling want ik schreef mijn kms) nooit hebben ingeruild anders

De kosten van 0% bijtelling voor de belastingbetaler zijn in dit geval dus NUL. Je betaalde niets en met de Tesla betaal je ook niets.

Ik veronderstel dat er op die manier heel wat zelfstandigen zijn die hun auto in privé hebben ingeruild voor een 0% plug-in.
In mijn omgeving ken ik er in ieder geval al een aantal.
 
De voorloper van de Tesla was een toen nog MRB-vrije Benz uit 1986 die 52% van 35% van € 10.000,00 per jaar aan bijtelling voor de staat opbracht. Daar is een vergelijkbaar rumoer omheen ontstaan en inderdaad heeft dat tot een slechtere regeling (voor mij) geleid.
 
De voorloper van de Tesla was een toen nog MRB-vrije Benz uit 1986 die 52% van 35% van € 10.000,00 per jaar aan bijtelling voor de staat opbracht. Daar is een vergelijkbaar rumoer omheen ontstaan en inderdaad heeft dat tot een slechtere regeling (voor mij) geleid.


Volgens de VK kost een Tesla de belastingbetaler wat de bijtelling betreft 5 jaar x 52% x 14% ( dit is waarschijnlijk het juiste percentage volgens de VK ) x € 110.000 = € 40.400
In jouw geval zijn de werkelijke kosten voor de belastingbetaler (verminderde opbrengst) echter 5 jaar x 52% x 35% x € 10.000 = € 9.100
Dat is dan weer een koopje om van een monsterlijk vervuilende MB uit 1986 af te komen.
 
Exact ook mijn dilemma bij dergelijke eenzijdige artikelen: ingezonden stuk sturen o.i.d. of voor de zoveelste keer de schouders maar weer ophalen
Probleem is dat als we onze tegenstem niet laten horen de politiek dit onmiddellijk oppakt om stemmen te winnen bij de slecht geïnformeerde kiezers.




De kosten van 0% bijtelling voor de belastingbetaler zijn in dit geval dus NUL. Je betaalde niets en met de Tesla betaal je ook niets.

Ik veronderstel dat er op die manier heel wat zelfstandigen zijn die hun auto in privé hebben ingeruild voor een 0% plug-in.
In mijn omgeving ken ik er in ieder geval al een aantal.

Ik heb beide heren journalisten een uitnodiging gestuurd voor de E-rally van 17 mei ;)
 
...
In jouw geval zijn de werkelijke kosten voor de belastingbetaler (verminderde opbrengst) echter 5 jaar x 52% x 35% x € 10.000 = € 9.100
Dat is dan weer een koopje om van een monsterlijk vervuilende MB uit 1986 af te komen.
Even ter verdediging van de MB 560SL. Het is het eco model met de 5,6 liter 8-cilinder met katalysator. Speciaal voor de US markt aangepast t.o.v. de 500SL 5 liter zonder kat.
Maar terug naar de artikelen in de VK. Kloppen die berekeningen wel? Het gaat nog wel eens fout met de KIA en MIA. Dat is geen BELASTINGkorting, maar een WINSTaftrek. De besparing voor de ondernemer (=kosten van de belastingbetaler) is dus voor een BV maar 20% van die aftrek. (Kan 25% zijn als je meer dan 200K€ winst maakt.) En VAMIL is slechts het in de tijd naar voren halen van een afschrijving die anders toch plaats zou vinden. Het voordeel van de ondernemer (=kosten van de belastingbetaler) is dus slechts de betere cash flow positie c.q. het afbouwende rentevoordeel over dat bedrag over vijf jaar.

En de 2,7% BTW-correctie voor het privégebruik wordt geloof ik ook maar vergeten. Is ook weer een koele 3 K€ per jaar (terug) naar de belastingbetaler...
 
Maar terug naar de artikelen in de VK. Kloppen die berekeningen wel? Het gaat nog wel eens fout met de KIA en MIA. Dat is geen BELASTINGkorting, maar een WINSTaftrek. De besparing voor de ondernemer (=kosten van de belastingbetaler) is dus voor een BV maar 20% van die aftrek. (Kan 25% zijn als je meer dan 200K€ winst maakt.) En VAMIL is slechts het in de tijd naar voren halen van een afschrijving die anders toch plaats zou vinden. Het voordeel van de ondernemer (=kosten van de belastingbetaler) is dus slechts de betere cash flow positie c.q. het afbouwende rentevoordeel over dat bedrag over vijf jaar.

En de 2,7% BTW-correctie voor het privégebruik wordt geloof ik ook maar vergeten. Is ook weer een koele 3 K€ per jaar (terug) naar de belastingbetaler...

Ze gaan uit van een zzp-er die de auto + mia/Kia volledig kan aftrekken in de 52% schaal.
 
Ze gaan uit van een zzp-er die de auto + mia/Kia volledig kan aftrekken in de 52% schaal.

45% wordt dat, door de MKB-vrijstelling...

De getallen kloppen verder wel in het artikel, maar wat misleidend is, is dat een zakelijke auto zonder MIA/KIA/VAMIL ook een veel lagere nettoprijs heeft dan de consumentenprijs vanwege BTW en normale aftrek van de winst. Er zou dus vergeleken moeten worden met de netto prijs van een vergelijkbare auto die niet voor subsidies in aanmerking komt, of met de bruto prijs, in plaats van met de consumentenprijs. Maar ja dan is het natuurlijk een stuk minder sensationeel...