Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Het artikel in het FD: Sylvia de Haas on Twitter:

B04zjydIgAAJ85F.jpg
 
Doorbraak in batterijen voor elektrische auto | De Tijd

Artikel bevat mixed info mbt de Tesla batterij.

Financial Times | Error | Akamai Error voor degenen die geen Tijd abo zijn.

Er wordt nogal gretig een verwarring gezaaid tussen de kost van de batterij en de gross margin van de fabrikant. ;-)

Zelfs als de batterij op de MS een paar K kost, dan nog kan het interssant zijn om later te upgraden naar een nieuwe batterij, voor zover natuurlijk er waarheid in deze nieuwe technologie zit
 
Doorbraak in batterijen voor elektrische auto | De Tijd

Artikel bevat mixed info mbt de Tesla batterij.

Toch wel interessant. Probleem van dit nieuwe type lijkt de herlaadbaarheid te zijn, maar wellicht oplosbaar. Tesla had bijvoorbeeld een patent om twee typen batterijen te combineren. Eentje bijvoorbeeld van een hoge capaciteit, die minder snel kan ontladen en minder vaak geladen kan worden, en eentje die minder capaciteit per gewichtseenheid heeft, maar wel vaker kan laden en meer vermogen kan afgeven. Zo benut je bij optrekken batterij-deel A, en bij langere ritten deel B. Stel dat er een batterij-type is dat twee keer zoveel capaciteit per gewicht / volume heeft, dan kom je bijvoorbeeld tot (bij gelijkblijvende grootte van het pakket) tot een helft van de batterij met "nieuwe technologie" van 42.5 x 2 en een helft van de huidige batterij "Li-ion" van 42.5 maakt totaal 127.5 kWh. En daar worden we wel blij van. Meer zou ik niet hoeven, sterker, ik zou wellicht blijer worden van het bereik dat we nu hebben, maar dan dus een goedkoper accupakket.
 
whoa !

ScreenShot035.jpg


(Belga, via het laatste nieuws)

de argumentatie : doordat electrische auto's zwaarder zijn (de batterij, weet je wel ?), veroorzaken zij meer slijtage aan remmen, banden én wegdek.

De petroleumlobby wordt steeds radelozer.
Nu alle argumenten als 'lelijk', 'zwakke prestaties' of vooral 'geen bereik' etc van de kaart geveegd zijn door Tesla; zoekt men wanhopig zijn toevlucht tot dit soort beweringen.
 
Last edited:
whoa !

View attachment 63306

(Belga, via het laatste nieuws)

de argumentatie : doordat electrische auto's zwaarder zijn (de batterij, weet je wel ?), veroorzaken zij meer slijtage aan remmen, banden én wegdek.

De petroleumlobby wordt steeds radelozer.
Nu alle argumenten als 'lelijk', 'zwakke prestaties' of vooral 'geen bereik' etc van de kaart geveegd zijn door Tesla; zoekt men wanhopig zijn toevlucht tot dit soort beweringen.

"Bron": http://www.tmleuven.be/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf
Zegt genoeg denk ik...
 
Hier ook: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01367656

Lijkt me inderdaad iets behoorlijk fout met onderzoek en/of berichtgeving:
Remmen die meer zouden slijten lijkt me nogal straf aangezien het remmen hoofdzakelijk gebeurd op de motor voor de energierecuperatie. Ik heb geen idee van de extra slijtage aan banden en wegdek. Dat zou wel eens kunnen, want het gewicht van elektrische wagens is inderdaad hoger. Maar het fijn stof van de productie van banden is perfect in de fabriek op te vangen en te neutraliseren, terwijl de uitstoot van een benzinewagen niet verder op te vangen valt dan de huidige filters.
Bovendien is de conclusie helemaal fout. Dank zij de subsidies (aftrek in vennootschap) lijkt het voor mij haalbaar om voor een Tesla te gaan i.p.v. mijn huidige diesel. No way dat ik die vervang door een klein stadswagentje op benzine. Dat betekent dat volgens de resultaten van dit onderzoek ik van 79mg naar 17mg zou gaan. Behoorlijk de moeite zou ik zo denken.
Bovendien wordt hier net verondersteld of fijn stof het enige criterium zou zijn. De broeikasgassen worden zomaar eventjes vergeten. Dat maakt dhr. Van Zeebroecks vragen bij het fiscaal stimuleren van elektrische wagens nogal verdacht. Zo'n scheve voorstelling van zaken en overdreven conclusies ruikt inderdaad meer naar lobbyisme dan naar neutraal wetenschappelijk onderzoek. Spijtig dat ik op dat krantenartikel niet rechtstreeks kan reageren.