Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad, al die EV tegenwerpingen zijn het gevolg van cognitieve dissonantie. (de onaangename spanning die ontstaat bij het kennisnemen van feiten of opvattingen die strijdig zijn met een eigen overtuiging of mening, of bij gedrag dat strijdig is met de eigen overtuiging, waarden en normen)

Ander voorbeeld: een som geld lenen bij de bank, terwijl je meer dan dat op je spaarrekening hebt staan. (is ook een soort van overdreven zelfdiscipline om niet aan je - geoormerkte - spaargeld te komen.)
 
Dat telegraaf-stukje over waterstof had ik ook gelezen. Ik moest wel grinniken om de collectieve wijsheid die aan 'het Nederlandse publiek' wordt toegedicht als het gaat om de energiebronnen voor auto's in de nabije toekomst.

De opinie in de discussies over groene energie, andere autobrandstof etc. is wel opvallend vaak dat we maar moeten wachten totdat de toekomst een nog beter alternatief brengt dan de alternatieven die nu al voorhanden zijn. Electrisch rijden? Laten we vooral niet inzetten op wat nu al kan (goede accu's, hele goede aandrijving) maar gaan wachten op waterstof (waarvoor waarschijnlijk een tank nodig is met een druk van vele tientallen atmosfeers en dat energetisch minder efficient is dan energie direct in een accu laden).

Bij windenergie speelt hetzelfde: weinig feiten, en zelfs als je ze midden op zee zet is er nog een Nimby-lobby die vreest voor zichtbederf van dingen die zo ver weg staan dat ze normaal alleen met een verrekijker zijn waar te nemen. Ondertussen moeten we volgens geenstijl-reaguurders en telegraaflezers wachten op een 'doorbraak' van groene stroom die kennelijk zo groen moet zijn dat de opwekking geen enkele hinder in wat voor vorm dan ook meer mag veroorzaken...
 
Laten we vooral niet inzetten op wat nu al kan (goede accu's, hele goede aandrijving) maar gaan wachten op waterstof (waarvoor waarschijnlijk een tank nodig is met een druk van vele tientallen atmosfeers en dat energetisch minder efficient is dan energie direct in een accu
De druk in de opslagtanks in de auto's is zelfs 700 bar, ik vind 8 bar in m'n fietsband al veel!
 
Ja leuk! "Een auto die je als petrol head ook gewoon wil hebben". Wel een keer een nader verhaal dan heel veel autobladen die toch blijven benadrukken dat alles onder 6 cilinders en zonder veel herrie geen echte auto's zijn. Beide is natuurlijk op zijn eigen manier gaaf. Maar dit is wel de toekomst wat mij betreft.

Nou, ook als "niet-petrolhead" wil ik hem gewoon hebben....