Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
AP schiet af bij baanwissel? Bij mij helemaal niet, gaat gewoon door. Tenzij je de autosteer bedoeld, maar dat lijkt me redelijk logisch.
Autosteer bedoel ik inderdaad. De Traffic Aware Cruise Control blijft dan wel aan.

Het kan wellicht logisch zijn, maar ik vind het wel irritant. Bij andere merken blijven dit soort rijhulpen volgens gewoon actief na (handmatige) baanwissel.

Gevolg bij mij was dat ik na een half uur rijden de Autosteer voor gezien heb gehouden, omdat ik m telkens opnieuw moest aanzetten.
 
Autosteer bedoel ik inderdaad. De Traffic Aware Cruise Control blijft dan wel aan.

Het kan wellicht logisch zijn, maar ik vind het wel irritant. Bij andere merken blijven dit soort rijhulpen volgens gewoon actief na (handmatige) baanwissel.

Gevolg bij mij was dat ik na een half uur rijden de Autosteer voor gezien heb gehouden, omdat ik m telkens opnieuw moest aanzetten.
Eens, bij druk verkeer rijd ik ook liever op TACC... overigens zijn de verborgen rijhulpen wel actief (lane keep etc..)
Bij rechte stukken met weinig verkeer zijn autopilot en ik nu wel vrienden.

Kwam er trouwens achter dat je de hoedenplank weg kan schuiven voor de achterbank.
Erg handig als je wat hoge spullen aan het vervoeren bent en niet de hoedenplank ergens in huis wil leggen.
 
Ja dat doet het! Ik heb een third party type 2 laadkabel met zo een knopje in de socket. Zowel openen van laadpoort als stoppen van laadsessie en ontgrendelen.

“Voorzichtig met spullen uit China”. Tjah wat koop je. Dit stelt weinig voor. Ik meen zelfs te herinneren dat iemand hier in het forum deze knopjes zelf bouwde in de beginjaren. Is een bepaalde frequentie waarmee je alle tesla laadpoorten kunt openen.
De knop in de connector werkt net iets anders dan een losse. De losse stuurt alleen maar een RF signaal en daar wordt je kabel niet door ontgrendeld. Dat gebeurd omdat er ook iets wordt door gelust in de connector dat de auto weet dat de kabel ontgrendeld moet worden.
 
  • Like
Reactions: Freak
het EAP-pakket heeft wat tijd nodig om te begrijpen hoe te rijden. wanneer vol AP is, gewoon de richtingaanwijzer aanzetten, de auto zal vanzelf van rijstrook wisselen, forceer het stuur niet. als je zelf aan het stuur draait, wordt AP uitgeschakeld.
Het kostte me even om dit uit te zoeken. het maakt allemaal deel uit van het leren van de nieuwe manier van autorijden, gewoon met één pedaal rijden
 
Vanmiddag Tesla MY RWD geleverd gekregen. Goeie uitleg/installatie gekregen in Tilburg.

Vond de auto iets minder comfortabel en rumoeriger dan tijdens proefrit, denk dat ook mijn banden wat plat zijn en ik dit nog los moet rijden.

Met rijden best irritant dat de AP er af schiet bij baanwissel en dat je die dan weer moet aanzetten. Om hier nou €3800 voor EAP voor te gaan aftikken….

Nog een kleine ergenis, waar ik na wat Googlelen nog geen oplossing voor heb: de laadstekker van mijn Wallbox Pulse blijft vergrendeld, ook als de auto ontgrendeld is. Wat is de beste manier om als je aan komt lopen snel die stekker er uit te kunnen trekken?

Verder mooie kar en verbruik was rond 160wh/km erg netjes (110km via snelweg, 9 graden)
Met dit kitje kan je zo'n 'Tesla knop' aan je bestaande stekker toevoegen. Tesla knop retrofit kit - evChargeking
 
  • Like
Reactions: Freak
het EAP-pakket heeft wat tijd nodig om te begrijpen hoe te rijden. wanneer vol AP is, gewoon de richtingaanwijzer aanzetten, de auto zal vanzelf van rijstrook wisselen, forceer het stuur niet. als je zelf aan het stuur draait, wordt AP uitgeschakeld.
Het kostte me even om dit uit te zoeken. het maakt allemaal deel uit van het leren van de nieuwe manier van autorijden, gewoon met één pedaal rijden
Mijn MY heeft geen EAP, de auto lane change functie lijkt me erg relaxed, maar vind de prijs van het EAP pakket met €3.800 wel fors (privé auto). Al vragen ze er in de USA zelfs $6K voor!
 
  • Like
Reactions: AGNL
Met dit kitje kan je zo'n 'Tesla knop' aan je bestaande stekker toevoegen. Tesla knop retrofit kit - evChargeking
aha, dus dit is het "doorlussen" waar @adjego het over had. de connectie naar de PE/PP pin wordt ook onderbroken. Ik heb zelf ook een kabel van evchargeking met zo een knop. Ik ging er eigenlijk van uit dat zo een losse knop van aliexpress precies hetzelfde doet. niet dus.
 
  • Like
Reactions: adjego
Gisteren de model Y afgehaald in Tilburg. alles verliep zeer vlot, de auto zag er keurig uit. Netjes geladen (418 km op het display).
Ik heb hiervoor een model y SR+ 2019 gereden. Met die auto was ik al enorm blij, maar wat is de y een verademing zeg:
- Bouwkwaliteit enorm verbeterd (panel gaps / deursluiting etc)
- lekker ruim! (ook de kofferbak)
- enorm zuinig, gisteren 160 km gereden, 90% snelweg, 150 Wh/km verbruik slechts. snelheid op snelweg: 105 km/h , 10 graden (met 100% weggereden, kwam met ik meende 58% aan)
- heel blij met de LFP batterij / warmtepomp - hierdoor is het bereik naar ik schat 35% beter dan de model 3 SR (2019 ! dit was nog geen LFP) (waarom 35%? -> verbruik van de Y is in de winter en hartje zomer lager, je kunt 100% laden, circa 56 KW beschikbaar versus circa 45 kw met de model 3)
- lekker stil
- snelle processor (AMD)
- paar telefoontjes gepleegd, mensen dachten dat ik op kantoor zat, zo stil
- heb een witte, geweldige combinatie (smaak) met zwarte velgen/doppen door de zwarte accenten (spiegel, deurranden, geblindeerde achterruit)
- leuke extraatjes die ik bij de 3 niet gewend was: FSD visualisatie: hij herkend wegmarkeringen, stoplichten / dode hoek camera als je het knipperlicht activeert .
- als toetje 10.000 km gratis supercharging :)
Kortom, top auto.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat er een USB stick word bijgeleverd, deze heb ik nog niet gevonden, iemand tips waar deze mogelijk te vinden is in de auto?
 
Ook een grote range in prijzen… ik durf het niet aan als ik niet zeker ben dat ze gaan passen 🙈
Ik had ergens op dit forum een tijd geleden gelezen dat iemand deze heeft gekocht en er blij mee was. Reviews zijn zo te zien ook goed en het is betaalbaar.

€ 114,27 30% Off | DIY Car Wheel Hub Cap 19 Inch Full Cover Hubcap Black Carbon Fiber Decorative Automotive Accessories For Tesla Model Y 2021 2022
 
  • Like
Reactions: neoflux
Gisteren de model Y afgehaald in Tilburg. alles verliep zeer vlot, de auto zag er keurig uit. Netjes geladen (418 km op het display).
Ik heb hiervoor een model y SR+ 2019 gereden. Met die auto was ik al enorm blij, maar wat is de y een verademing zeg:
- Bouwkwaliteit enorm verbeterd (panel gaps / deursluiting etc)
- lekker ruim! (ook de kofferbak)
- enorm zuinig, gisteren 160 km gereden, 90% snelweg, 150 Wh/km verbruik slechts. snelheid op snelweg: 105 km/h , 10 graden (met 100% weggereden, kwam met ik meende 58% aan)
- heel blij met de LFP batterij / warmtepomp - hierdoor is het bereik naar ik schat 35% beter dan de model 3 SR (2019 ! dit was nog geen LFP) (waarom 35%? -> verbruik van de Y is in de winter en hartje zomer lager, je kunt 100% laden, circa 56 KW beschikbaar versus circa 45 kw met de model 3)
- lekker stil
- snelle processor (AMD)
- paar telefoontjes gepleegd, mensen dachten dat ik op kantoor zat, zo stil
- heb een witte, geweldige combinatie (smaak) met zwarte velgen/doppen door de zwarte accenten (spiegel, deurranden, geblindeerde achterruit)
- leuke extraatjes die ik bij de 3 niet gewend was: FSD visualisatie: hij herkend wegmarkeringen, stoplichten / dode hoek camera als je het knipperlicht activeert .
- als toetje 10.000 km gratis supercharging :)
Kortom, top auto.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat er een USB stick word bijgeleverd, deze heb ik nog niet gevonden, iemand tips waar deze mogelijk te vinden is in de auto?
worden er ook standaard vloermatten bij geleverd?
 
  • Like
Reactions: Roel040
Ik had ergens op dit forum een tijd geleden gelezen dat iemand deze heeft gekocht en er blij mee was. Reviews zijn zo te zien ook goed en het is betaalbaar.

€ 114,27 30% Off | DIY Car Wheel Hub Cap 19 Inch Full Cover Hubcap Black Carbon Fiber Decorative Automotive Accessories For Tesla Model Y 2021 2022

Dat was ik 😁, ja deze doppen zijn goed. Prima afwerking en symmetrisch.
 
Heb de originele wieldoppen vervangen voor deze. Goede kwaliteit

€ 210,04 33% Off | 4Pcs Hub Cap Prestaties Vervanging Wheel Cap Auto Wieldop Volledige Velg Cover Accessoires Voor Tesla Model Y 19 Inch 2020-2022
 

Attachments

  • D6910D04-FB6D-40B7-97F6-B8E11FF3AB88.jpeg
    D6910D04-FB6D-40B7-97F6-B8E11FF3AB88.jpeg
    697.3 KB · Views: 639