Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
6B246481-9E31-4A35-A493-150E4C485E83.jpeg


Range wel ellende nu, denk 200 km max realistisch is. Maar goed het is ook wel bijzonder koud nu.
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Wat is het precies wat je ervaart? Is het trilling in de cabine of ook echt in het stuur? Ik merk wel iets van een lichte trilling bij 130+ maar niet in het stuur. Problemen met banden voel je vaak ook in het stuur.
Wat ik merkte was een trilling, maar werd veroorzaakt door een soort hobbel. Alsof ik elke keer over iets heen reed. Ik kon het ook herleiden naar mijn achterbanden, voornamelijk de linker achterband. Bij het ophalen reed ik zonder muziek terug naar huis om gebreken meteen op te merken, en je hoorde ook op een regelmatige toon vanuit achter dat ik "over iets heen reed". Ben zelfs gestopt om te kijken of ik een kiezelsteen kon vinden in het profiel 😋

Aangekomen bij de TC bij mij in de buurt had de monteur geen 10meter nodig om te constateren dat er wat mis was. Die liet mij toen uitstappen en reed de auto verder naar binnen. Vervolgens gaven ze aan dat de achterbanden afgevlakt waren.

Harder oppompen was een optie die ze gaven. Vervolgens hebben ze op mijn verzoek de banden toch vervangen en alsnog harder opgepompt (was eerst 2,9bar, na de wissel 3,5 bar). Eerst dacht ik dat ze me bedonderd hadden door alleen de banden op te pompen zonder een wissel uit te voeren. Maar vervolgens kreeg ik een factuur in de app waarop stond dat ik 2 nieuwe banden heb gekregen (ze vragen trouwens een vermogen hiervoor, mij zien ze nooit terug voor een wissel). Factuur was voor mij €0 uiteraard. Maar waar het mij uiteindelijk om ging was dat het nare rijgevoel weg was. Is toch prettig als je een gloednieuwe auto in ontvangst neemt. Ik merk op dat Tesla bij velen met heel veel wegkomt. Software matig wil ik nog wel zaken door de vingers zien. Bij alle merken is daar wel iets op aan te merken. Maar bij rij comfort ga ik wel op mijn strepen staan. Ik wil niet geloven dat als iemand een tweedehandse auto koopt, je dit accepteert en/of de verkoper op zijn woord gelooft. Waarom wel bij een eerste handse auto? Sure, je hebt garantie dus je kan terug. Maar dit mogen ze ook bij afleveren in orde maken, ongeacht de "logische" oorzaak. Just my 2 cents..
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
With this weather and salt on the road, my white MY is getting dirty. I read elsewhere that the Tesla’s in general are more prone to paint damage in an automated car wash. Is that the general opinion of the members in this forum? Also what kind of wash is recommended in general? Washbox/Drive through/Hand wash. Thanks!
 
With this weather and salt on the road, my white MY is getting dirty. I read elsewhere that the Tesla’s in general are more prone to paint damage in an automated car wash. Is that the general opinion of the members in this forum? Also what kind of wash is recommended in general? Washbox/Drive through/Hand wash. Thanks!
My model 3 has never seen an automated car wash. Glass coating, and after that, once a month a special “low water” rinse, half a bucket and a half a bucket clean water to clean the sponge. Then dry with special cloth, takes me 10 minutes to do the whole car.
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
With this weather and salt on the road, my white MY is getting dirty. I read elsewhere that the Tesla’s in general are more prone to paint damage in an automated car wash. Is that the general opinion of the members in this forum? Also what kind of wash is recommended in general? Washbox/Drive through/Hand wash. Thanks!
White M3LR here. Went every week for one year to an automated car was. Still looks brand new.
 
With this weather and salt on the road, my white MY is getting dirty. I read elsewhere that the Tesla’s in general are more prone to paint damage in an automated car wash. Is that the general opinion of the members in this forum? Also what kind of wash is recommended in general? Washbox/Drive through/Hand wash. Thanks!
Elke lak beschadigd in een wasstraat. Tegelijk is het ook een stukje gemak. Zelf was ik op de oprit met een biologisch afbreekbaar wasmiddel. Als het niet vriest dan…
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
Heel eerlijk, na paar jaar een keertje polijsten en alle poetskrasjes zijn weg. Bespaart je een vermogen aan glasscoatings ppf etc. Een flink steentje gaat ook dwars door je ppf heen, tegenhouden ga je het nooit.

Ik spoel letterlijk velgenreiniger over mn hele auto in de wasbox (en dat met een vinyl wrap!) En ik kan je zeggen, mensen zijn te bang. Vorige auto 3jaar zo iedere 3-4dagen gewassen en alles pico bello.
Deze manier valt het vuil zo van je auto, zonder die krasborstel over je auto heen te trekken. Naar mijn mening nog slechter. En laten we eerlijk zijn, als een wrap velgenreiniger kan verduren kan je autolak dat ook.

Note: raad niet per se mensen hun auto aan in de velgenreiniger te spuiten, persoonlijke ervaring bij een vaste wasbox waarbij ik weet dat het onschadelijk voor lak en wrap is.
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
Vandaag de Y RWD opgepikt in Tilburg. Kort samengevat: erg tevreden. Heb mezelf een half uurtje vermaakt met checks en setup voordat ik uiteindelijk weg reed.

Heb ook last van de banden trillingen. Ben benieuwd, heb volgende week vrijdag winterbanden wissel gepland staan. Hiermee zal het issue wss wel verholpen zijn. Kan me wel voorstellen met dit koude weer dat het rubber niet snel soepel gaat zijn.
 

Attachments

  • IMG20221212162328.jpg
    IMG20221212162328.jpg
    587.1 KB · Views: 130
  • Like
Reactions: Jawbone and JanV23
Vandaag de Y RWD opgepikt in Tilburg. Kort samengevat: erg tevreden. Heb mezelf een half uurtje vermaakt met checks en setup voordat ik uiteindelijk weg reed.

Heb ook last van de banden trillingen. Ben benieuwd, heb volgende week vrijdag winterbanden wissel gepland staan. Hiermee zal het issue wss wel verholpen zijn. Kan me wel voorstellen met dit koude weer dat het rubber niet snel soepel gaat zijn.
Komt wel goed met die banden. Ik had dit ook de eerste +- 500kms maar door de berichten op dit forum geen al te groot issue van gemaakt en de trillingen zijn nu volledig weg. Een langere rit maken zodat de banden op kunnen warmen helpt (al is dat met dit weer ietsje moeilijker)
 
Vandaag de Y RWD opgepikt in Tilburg. Kort samengevat: erg tevreden. Heb mezelf een half uurtje vermaakt met checks en setup voordat ik uiteindelijk weg reed.
Mooi! Vraagje: achterruiten lijken al 'geblindeerd'. Is dat fabriek af tegenwoordig? Met de M3SR+ kon dat niet namelijk, en moest het na levering gebeuren. Heb de optie ook niet zien langskomen bij de LR. Thnx voor de info.
 
Zo, hij is ff af. Velgjes zitten eronder. Gewoon 19”, want ik houd van comfort, goedkope banden en effiency ;P

View attachment 884439
Super nice! I see that you have also attached the mud flaps for front wheels. Did you do it on your own and if so how easy/difficult it was? Also planning to buy the original ones from tesla to avoid stone chips and car getting dirty. Thanks!
 
Super nice! I see that you have also attached the mud flaps for front wheels. Did you do it on your own and if so how easy/difficult it was? Also planning to buy the original ones from tesla to avoid stone chips and car getting dirty. Thanks!
Yes, original ones, SUPER easy. Pop two clips open with a small flat screw driver, pop the mud flaps on with two new (slightly longer) clips.

10 minutes work. Tesla ones are nice quality, they start out as hard ABS and transition to a softer compound which bends when you drive over obstacles.
 
  • Like
Reactions: mr_nederland
Mooi! Vraagje: achterruiten lijken al 'geblindeerd'. Is dat fabriek af tegenwoordig? Met de M3SR+ kon dat niet namelijk, en moest het na levering gebeuren. Heb de optie ook niet zien langskomen bij de LR. Thnx voor de info.
De Model Y heeft op alle varianten standaard de ramen getint. Model 3 (nog) niet, al gaan er geruchten dat die binnenkort ook weer een refresh gaan krijgen. Wellicht ook met tint?
 
  • Like
Reactions: NielsA