Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla prijsverlagingen 13-01-2023 - compensatie?

This site may earn commission on affiliate links.
You win some you lose some zullen we maar zeggen 😅

Toch wel mooi dat Tesla de prijzen naar beneden schroeft en daarmee de concurrentie positie nog beter maakt.

Na 25k km met de MYP nog altijd onwijs blij met de auto/service. Vergeleken met zijn duitse premium voorgangers is dat toch wel een pluim😄
 
Doordat je de bestelling al een tijd had staan was jou prijs toch al veel gunstiger dan de huidige prijzen? Ik hoop voor je dat je je niet ontzettend in je vingers gaat snijden door hem nu terug te brengen.

Je hebt overigens idd recht op herroeping maar bedenk wel dat in die zelfde clausule staat dat Tesla toekomstige bestelling wel kan weigeren.
Nee, ik heb alleen gereserveerd in 2022, toen stonden er al geen prijzen meer.
 
  • Informative
Reactions: adjego
Zakelijke klant = auto gekocht op naam van een bedrijf/vennootschap.
Ben zelf ook wel benieuwd nu, heb een MY RWD op 31/12 geleverd gekregen en besteld op de zaak. Kom ik in aanmerking voor de korting denken jullie?
Ik zou het proberen (wel morgen nog bellen anders val je buiten de 14 dagen) maar officieel is het:
Zakelijk: wel korting/compensatie als hij nog niet is geleverd.
Particulieren: wel kortingen compensatie binnen 14 dagen na aankoop. Wel verlies je de 10.000km superchargen als je die had.
Helaas was mijn levering begin dec dus zowel geen supercharger bonus en geen compensatie.

Bovenstaande is voor NL, weet niet hoe het zit in BE.
 
Ik zou het proberen (wel morgen nog bellen anders val je buiten de 14 dagen) maar officieel is het:
Zakelijk: wel korting/compensatie als hij nog niet is geleverd.
Particulieren: wel kortingen compensatie binnen 14 dagen na aankoop. Wel verlies je de 10.000km superchargen als je die had.
Helaas was mijn levering begin dec dus zowel geen supercharger bonus en geen compensatie.

Bovenstaande is voor NL, weet niet hoe het zit in BE.
Ja, waarom doen ze dit, omdat anders iedereen de auto terug gaat brengen binnen 14 dagen. Wat een geweldig "coulant" bedrijf is het :) Als zakelijk klant heb je geen poot om op te staan helaas.
 
Tja, het is vrijdag de dertiende voor iets natuurlijk.

Er is trouwens vandaag een speciaal draadje geopend voor de "genaaiden" onder ons.

Dan kunnen we het hier verder over de model S en model X hebben.
Oh hah, vrijdag de dertiende nu je het zegt, zullen ze het er om gedaan hebben? :) Bedankt! Ik zal verder zeuren in dat draadje, kunnen we het hier inderdaad over de auto zelf hebben inderdaad.
Nu we het er toch over hebben, zitten bij jullie beide logo's (voor en achter) ook scheef op de auto gemonteerd?
 
Vrees ook dat herroeping geldt als je ongebruikt retour stuurt. Dus niet mee gereden, geen gebruikssporen, gaat lastig worden als er paar honderd kilometers op staan. Als je hem in de showroom weigert is het wat anders of hem op een trailer meeneemt en er niet mee rijdt.. Zo heb ik het juridisch geïnterpreteerd / overlegd.
 
Vrees ook dat herroeping geldt als je ongebruikt retour stuurt. Dus niet mee gereden, geen gebruikssporen, gaat lastig worden als er paar honderd kilometers op staan. Als je hem in de showroom weigert is het wat anders of hem op een trailer meeneemt en er niet mee rijdt.. Zo heb ik het juridisch geïnterpreteerd / overlegd.
Volgens tesla gaan ze de auto inspecteren en als ze schade constateren dan wordt het verrekend.
Ook vragen ze 0,55 cent per km vergoeding.
 
Buiten een klein stofje in de lak op rechter achterscherm is auto onberispelijk. Ze hebben het er meteen uit gepolijst. ik detail mijn auto's zelf. ik heb het goedgekeurd. Auto is verder volledig kraak en rammel vrij. Alles sluit goed en ziet er goed afgemonteerd uit. Updates gedaan, alles werkt naar behoren.
Heb menig Alfa's gerestaureerd en verzamel ondertussen best wel wat auto's. Kan dus beetje vergelijken. vooralsnog dikke voldoende. prestaties verdienen een kwalificatie : Uitmuntend. (En nee. ik ben geen overdreven Tesla fan of zo )
 
  • Like
Reactions: Phil V
225 Wh/km - 89km/u. Volgens Tezlab een efficiency van 85%

Ik ben behoorlijk onder de indruk. Dit is zuiniger dan mijn vorige S 100D. Op deze manier red je de 450 km op een volle lading wel in de “winter”. Ik rij met 22”, over 2 weken komen er de 20” met winterbanden onder ben benieuwd wat hij dan doet. En uiteraard ook heel benieuwd hoe het straks in de zomer is.
In Noorwegen zijn de prijzen van de S/X blijkbaar met meer dan 10% gezakt...
Ik wacht nog wat om mijn reservatie te activeren...
Zo was het inderdaad bij de vorige MS. Maar niet bij de refresh.
View attachment 893934
Als iedereen zoals ik wacht op de prijsverlaging, dan zal het niet lang duren.
+1
 
Ik heb een 2022 reservering staan voor een model S plaid voor 120k. Die kon ik afnemen tussen kerst en oud en nieuw, ware het niet dat wij toen op vakantie waren.

Ik kon een andere S voor hetzelfde bedrag afnemen in dit kwartaal. Voorlopig wacht ik nog maar even af.
 
  • Like
Reactions: is3
Ja, waarom doen ze dit, omdat anders iedereen de auto terug gaat brengen binnen 14 dagen. Wat een geweldig "coulant" bedrijf is het :) Als zakelijk klant heb je geen poot om op te staan helaas.
Dit zijn de regels van de EU, particulieren beschermen en bedrijven kunnen wel meer risico lopen. Ik denk dat je blij mag zijn dat ze particulieren 14 dagen geven, in veel andere landen is dat niet het geval.

In dit geval dus zo dat particulieren beschermd zijn (eigenlijk hebben ze geluk en krijgen geld terug), Tesla krijgt de klap, zakelijke klanten van Tesla hebben gekregen waar ze voor betaald hebben.
 
Last edited:
Ff schrikken die kortingen.. mijn levering valt helaas net buiten de 14 dagen.
In mijn geval lig ik er niet wakker van. Het prijsverschil bij de Model Y RWD is niet groot, zeker met de 10.000 gratis supercharger kms.
Voor klanten met een pas geleverde Model Y LR vind ik het wel sneu, echt een heel groot prijsverschil.
Leuk voor de nieuwe klanten uiteraard, maar kan me wel voorstellen dat het voor de anderen geen fijn bericht is...

Heeft Tesla in het verleden deze klanten nooit vergoed met een gratis 'enhanced autopilot' activatie ofzo? Zou een mooie compensatie zijn, aan de andere kant: waar trek je de grens. :D
 
Ik kocht in maart 2019 een nieuwe Model X Performance, vlak na de price-drop (price-adjustment 68K). Die auto’s zijn later alleen maar terug duurder geworden. Ik heb die auto in 2021 verkocht met 46k km en slechts 500euro verlies.

De nieuwe prijzen kunnen dus ook een opportuniteit zijn!

Verder had de price-drop in 2019 zeker ook een link met de S/X Raven versies die er aankwamen. De face-lift voor Model 3 zal dus wel voor heel binnenkort zijn.
 
Is al iemand in NL met een niet geleverde bestelling die deze mail heeft gehad? In Duitsland (volgens tff forum) gaan er al mails rond over een prijsverlaging voor de S en X. Deze zou maandag geupdate worden worden op de site.
ik heb vorige week vrijdag mijn MS besteld, nadat ik op 10/12/2021 een reservering had geplaatst. 10/12/2021 was de datum waarop de prijzen verdwenen waren. Ik heb daar ferm spijt van gehad, want mijn broer bestelde zijn MS iets voordien, en die kreeg hem op 31/12/22 geleverd (en betaalde een stuk minder dan de prijs waartegen ik nu bestelde). Maar kijk, gisteren een mail:

1673681582863.png
 
ik heb vorige week vrijdag mijn MS besteld, nadat ik op 10/12/2021 een reservering had geplaatst. 10/12/2021 was de datum waarop de prijzen verdwenen waren. Ik heb daar ferm spijt van gehad, want mijn broer bestelde zijn MS iets voordien, en die kreeg hem op 31/12/22 geleverd (en betaalde een stuk minder dan de prijs waartegen ik nu bestelde). Maar kijk, gisteren een mail:

View attachment 895636
Heel netjes van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Gerrit Vos
Heel netjes van Tesla.
Nogmaals, dit is niet netjes van Tesla. Iedereen zitten pushen om de auto vorig jaar geleverd te krijgen, gratis 10000km supercharging aanbieden om die laatste paar mensen toch te overtuigen om hun auto geleverd te krijgen. toen ze dat deden, dacht ik nog, hier zit vast een addertje onder het gras... Maar ja, he... je denkt, dan moet ik straks langer wachten, wat doe ik... Toch besluiten om de auto dan maar te laten leveren. Vervolgens, letterlijk een week later, wijzingen doorvoeren op de auto, en nu nog een week later de prijzen omlaag knallen... Ik noem dit helemaal niet netjes. Het is gewoon een commercieel bedrijf die niks geeft om klanten. Overigens maken ze wel leuke auto's.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: Noik and Tazmanian