Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla prijsverlagingen 13-01-2023 - compensatie?

This site may earn commission on affiliate links.
Nogmaals, dit is niet netjes van Tesla. Iedereen zitten pushen om de auto vorig jaar geleverd te krijgen, gratis 10000km supercharging aanbieden om die laatste paar mensen toch te overtuigen om hun auto geleverd te krijgen. toen ze dat deden, dacht ik nog, hier zit vast een addertje onder het gras... Maar ja, he... je denkt, dan moet ik straks langer wachten, wat doe ik... Toch besluiten om de auto dan maar te laten leveren. Vervolgens, letterlijk een week later, wijzingen doorvoeren op de auto, en nu nog een week later de prijzen omlaag knallen... Ik noem dit helemaal niet netjes.
En wat had je dan voorgesteld? Dat Tesla de leveringen een maand had uitgesteld met alle economische gevolgen voor hen, en vele boze leaserijders en consumenten die gebruik hoopten te maken van fiscale en subsidie regelingen tot en met 31-12, een heads up zodat iedereen individueel kon bepalen (met alle logistieke implicaties voor Tesla), zeg het maar……

Tesla voert constant veranderingen door en de prijs ook. Dat is niet nieuw en dat gaat gelukkig ook niet veranderen. Waar Tesla wel uniek in is is dat je de auto altijd krijgt voor de ‘afgesproken’ prijs, en dus niet met de prijsverhogingen tijdens het wachten. Dat de je bijna alle verbeteringen ook doorgevoerd krijgt op je eerder aangeschafte auto, zo’n beetje maandelijks. Dat ze transparant zijn over prijzen en het niet verpakken in allerlei zaken als inruilwaarde, korting en pakketten die grotendeels individueel zijn.
Verder hoor ik nooit iemand klagen over bijvoorbeeld de We wanneer een gisteren gekocht overhemd a € 70,00, morgen een korting heeft van 25%………
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik vond die 10000km suc niet zo boeiend, vertegenwoordigd toch geen enorm bedrag. Heb ook toen meteen aangedrongen op levering 2023. Heb nu 1e toelating en tenaamstelling 2e week januari. Hoe je het ook wendt of keert, later zal het toch iets gunstiger zijn qua restwaarde, ik vond 90 k ook max prijs die ik kwijt wilde zijn ( 2021-02 ). Heb de auto nu prive / cash buy gedaan, dan moet je voor jezelf gewoon lijn trekken. Is nieuwe prijs al bekend ? Op site nog steeds ong. 115k
 
En wat had je dan voorgesteld? Dat Tesla de leveringen een maand had uitgesteld met alle economische gevolgen voor hen, en vele boze leaserijders en consumenten die gebruik hoopten te maken van fiscale en subsidie regelingen tot en met 31-12, een heads up zodat iedereen individueel kon bepalen (met alle logistieke implicaties voor Tesla), zeg het maar……

Tesla voert constant veranderingen door en de prijs ook. Dat is niet nieuw en dat gaat gelukkig ook niet veranderen. Waar Tesla wel uniek in is is dat je de auto altijd krijgt voor de ‘afgesproken’ prijs, en dus niet met de prijsverhogingen tijdens het wachten. Dat de je bijna alle verbeteringen ook doorgevoerd krijgt op je eerder aangeschafte auto, zo’n beetje maandelijks. Dat ze transparant zijn over prijzen en het niet verpakken in allerlei zaken als inruilwaarde, korting en pakketten die grotendeels individueel zijn.
Verder hoor ik nooit iemand klagen over bijvoorbeeld de We wanneer een gisteren gekocht overhemd a € 70,00, morgen een korting heeft van 25%………
Dit is dan ook geen overhemd van 70 euro, kromme vergelijking. Overigens gaan leaserijders ook chagrijnig worden want als de catalogusprijs met 20k omlaag gaat, dan gaat de bijtelling omlaag i.p.v. omhoog, omdat zon Model S toch al voor het grootste gedeelte in de 22 procent zit. Maar we gaan het zien. Als de prijs met 20k omlaag gaat, kan het voor mij nog wel eens voordelig zijn om een nieuwe te bestellen en de huidige in te ruilen, afhankelijk van de inruilwaarde. Verzekering + bijtelling worden beide goedkoper, dan verdien je dan wel weer terug.
 
@Snirpo ... als Tesla de prijzen naar boven aanpast na uw levering. Dan ga ik ervan uit dat je het ook netjes zou vinden dat jij achteraf het verschil gaat bijbetalen?
Nogmaals, ik weet dat het zo werkt. En dat we er niks aan kunnen veranderen. Het ging mij meer om het "netjes van Tesla". Tesla is niet "netjes". Tesla doet gewoon wat voor Tesla het best is, net als elk ander commercieel bedrijf. Maar ze doen het nogal in extreme vorm, wat we overigens ook van Tesla gewend zijn.

Maar goed, laten we maar ophouden in dit topic over de bedrijfsstrategie van Tesla en het houden op de auto zelf.
 
Last edited:
Dit is dan ook geen overhemd van 70 euro, kromme vergelijking. Overigens gaan leaserijders ook chagrijnig worden want als de catalogusprijs met 20k omlaag gaat, dan gaat de bijtelling omlaag i.p.v. omhoog, omdat zon Model S toch al voor het grootste gedeelte in de 22 procent zit. Maar we gaan het zien. Als de prijs met 20k omlaag gaat, kan het voor mij nog wel eens voordelig zijn om een nieuwe te bestellen en de huidige in te ruilen, afhankelijk van de inruilwaarde. Verzekering + bijtelling worden beide goedkoper, dan verdien je dan wel weer terug.
Oftewel wat je ook doet, er zijn er altijd voor wie het minder uitpakt. Als je dat wil voorkomen, doe je uiteindelijk niets…..

En hoezo is de vergelijking met een overhemd krom? Gaat toch om exact dezelfde situatie/principe? Of ligt er nog een grens wat betreft bedrag waar een fabrikant dan rekening mee moet houden 🙈.

Ik kocht een huis en rap daarna ging de overdrachtsbelasting van 6 naar 2%. Ik ga geen ‘gratis’ kinderopvang meemaken en blijk de duurste jaren als ouder gehad te hebben. Ouderverlof? 2 dagen. Pensioengerechtigde leeftijd, pfff. Maar er staan nu ook 2 4% bijtellers voor de deur. You win some, you loose some.

Er staat bij ons een oude M3 LR voor de deur (geen kachel, mogelijkheid tot trekhaak, etc) die destijds tegen de 60k kostte. Nu is die verbeterde versie ‘slechts’ 53k. Fijn voor nieuwe kopers, en ondertussen hebben wij de mazzel al 4 jaar in een hele fijne auto te rijden.
 
Ik kocht een huis en rap daarna ging de overdrachtsbelasting van 6 naar 2%. Ik ga geen ‘gratis’ kinderopvang meemaken en blijk de duurste jaren als ouder gehad te hebben. Ouderverlof? 2 dagen. Pensioengerechtigde leeftijd, pfff. Maar er staan nu ook 2 4% bijtellers voor de deur. You win some, you loose some.


Ik voel helemaal met je mee. Zelfde euvel met kids, overdrachtsbelasting en pensioen. Dat terwijl ik begon met werken mensen met 50 jaar vervroegd pensioen mochten.

Vele bedrijven stunten waardoor je je altijd bevoorrecht of benadeeld kan voelen. Op het moment van aanschaf vond je het een goede keuze.
Zo heb ik ETH en BTC (gelukkig met winst) een paar weken geleden verkocht voor TSLA. Toen een goede keuze ;) Met de kennis van nu,.... not so much.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Oftewel wat je ook doet, er zijn er altijd voor wie het minder uitpakt. Als je dat wil voorkomen, doe je uiteindelijk niets…..

En hoezo is de vergelijking met een overhemd krom? Gaat toch om exact dezelfde situatie/principe? Of ligt er nog een grens wat betreft bedrag waar een fabrikant dan rekening mee moet houden 🙈.

Ik kocht een huis en rap daarna ging de overdrachtsbelasting van 6 naar 2%. Ik ga geen ‘gratis’ kinderopvang meemaken en blijk de duurste jaren als ouder gehad te hebben. Ouderverlof? 2 dagen. Pensioengerechtigde leeftijd, pfff. Maar er staan nu ook 2 4% bijtellers voor de deur. You win some, you loose some.

Er staat bij ons een oude M3 LR voor de deur (geen kachel, mogelijkheid tot trekhaak, etc) die destijds tegen de 60k kostte. Nu is die verbeterde versie ‘slechts’ 53k. Fijn voor nieuwe kopers, en ondertussen hebben wij de mazzel al 4 jaar in een hele fijne auto te rijden.
Nogmaals nogmaals, mijn punt is alleen dat Tesla geen "netjes" bedrijf is, maar gewoon een commerciële organisatie die doet wat het best is voor hunzelf. Dat was mijn punt.

Overigens is je vergelijking van de M3 wel grappig. Want ja de LR is nu goedkoper, maar jij hebt voor de twee M3's wel ongeveer 200 euro bijtelling minder per maand betaald dan een nieuwe LR. Dit is in 4 jaar zo'n 10000 euro. Dus zo slecht kom je er dan niet af met een iets mindere auto dan het huidige model.
Overigens zijn jou twee Model 3's door de prijsverlaging nu ook een stuk minder waard geworden en is door deze prijsverlaging. De tweedehandse markt is compleet ingestort. Denk aan alle handelaren die 3/Y op voorraad hebben staan. Vooral als je alleen in Tesla's handeld. Die hebben nu heel erg pech.

Maar ik hou er nu over op. Het is klaar, het is wat het is. Het is k*t, maar het is niet anders. Voor alle bestaande eigenaren of handelaren van Tesla's is deze enorme prijsverlaging gewoon niet fijn.
 
  • Like
Reactions: Newnewman
Als je als particulier binnen de 14 dagen zit, zeker doen. Niet geschoten is altijd mis.
Zeker, daarom ga ik mijn model S ook terugbrengen. De meeste hebben nu zeker een vermoeden dat er op korte termijn ook een prijsdaling komt bij de S en de X. Ik bestel wel iets later weer een S of een X.

20K ongeacht of je een auto van 140k kan veroorloven is wel echt serieus veel geld.

Natuurlijk weten we niet of de prijs met 20k zakken, maar als ik nieuwe ga bestellen dan zal de nieuwe s op op zijn minst verbeterd zijn tov de huidige S en dan ook nog eens voor een goedkopere prijs.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zou het proberen (wel morgen nog bellen anders val je buiten de 14 dagen) maar officieel is het:
Zakelijk: wel korting/compensatie als hij nog niet is geleverd.
Particulieren: wel kortingen compensatie binnen 14 dagen na aankoop. Wel verlies je de 10.000km superchargen als je die had.
Helaas was mijn levering begin dec dus zowel geen supercharger bonus en geen compensatie.

Bovenstaande is voor NL, weet niet hoe het zit in BE.
Dank aan o.a. @Skippy1 en @Thijsla voor de informatie. Ik heb een Model Y RWD particulier gekocht en gefinancierd. Ik heb gisteravond voor 00:00 uur een mail gestuurd naar degene bij wie ik mijn auto heb gekocht en op 31-12-2022 heb opgehaald. Hij heeft me vanmorgen meteen gebeld en me twee opties geboden:

1) Het prijsverschil (3.000) terugstorten, in ruil voor de 10.000 km gratis Superchargen die ik had ontvangen
2) Vandaag de auto daar inleveren, mijn aankoopbedrag (minus rijklaar maken) retour ontvangen en de optie hebben om bijvoorbeeld de Model Y AWD Performance aan te schaffen.

Aangezien ik huurkoop heb en de auto reeds voorzien heb van kappen op de remklauwen en hem heb gewrapt, heb ik voor optie 1 gekozen. Een mailtje gestuurd en klaar. In ieder geval 3.000 "verdiend". Dank nogmaals voor de informatie op dit forum, anders had ik niks gedaan en ook niks gekregen. Overigens wel top coulante service. Verschil retour kon overigens alleen omdat ik inderdaad als consument zelf de auto heb gekocht.
 
Het is gewoon een commercieel bedrijf die niks geeft om klanten.
Is een bedrijf dat niet achterom ziet en doet wat nu op dit moment best is.

Schitterend toch.
Die prijsverlaging is overal aangekondigd. Zelfs algemeen voor alle EVs is dat al 10 jaar de verwachting. Als je dat niet inzag, betaal je nu de prijs om ziende blind te zijn.
Ik ben blij dat ik al 2 keer de transitie een stap in de goede richting geholpen heb door de R&D te sponsoren door meer te betalen dan de intrinsieke waarde. Liever dat dan de marketing van de klassieke merken te betalen.
Dat ik daarbij zelf enorm genoten heb van mijn aankopen is mooi mee genomen en zijn geld zeker waard.
Jullie kunnen beter hetzelfde doen als Tesla: niet achterom kijken en genieten.
 
Is een bedrijf dat niet achterom ziet en doet wat nu op dit moment best is.

Schitterend toch.
Die prijsverlaging is overal aangekondigd. Zelfs algemeen voor alle EVs is dat al 10 jaar de verwachting. Als je dat niet inzag, betaal je nu de prijs om ziende blind te zijn.
Ik ben blij dat ik al 2 keer de transitie een stap in de goede richting geholpen heb door de R&D te sponsoren door meer te betalen dan de intrinsieke waarde. Liever dat dan de marketing van de klassieke merken te betalen.
Dat ik daarbij zelf enorm genoten heb van mijn aankopen is mooi mee genomen en zijn geld zeker waard.
Jullie kunnen beter hetzelfde doen als Tesla: niet achterom kijken en genieten.
Dus niks geeft om bestaande klanten inderdaad, goed samengevat ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Tesla technologisch een geweldig bedrijf. Maar commercieel gezien zijn ze zeker niet lief. Uiteindelijk gaat het allemaal om geld.
 
Last edited: