Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla prijsverlagingen 13-01-2023 - compensatie?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop op gratis EAP voor klanten die de hoofdprijs hebben betaald. Maar hoe groot is deze kans? Als ik Twitter mag geloven is het minder dan 0%.
Inderdaad het laatste. Je gaat helaas echt niks krijgen. Vergelijk het met een aanbieding op de nieuwste iPhone. Ook jammer als je ‘m net hebt gekocht. Of dat huis wat na aankoop ineens scherp in waarde daalt.

Veel kopers zullen niet blij zijn, maar de tijd heelt alle wonden. Velen zullen de volgende keer gewoon weer een Tesla kopen als dat de beste auto of het beste totaalpakket is.

Tegelijk zijn er nu heel veel mensen die ineens wel een Tesla kunnen/ willen bestellen. Dat is voor Tesla (lees: aandeelhouders) veel belangrijker.
 
Maar vergelijk de MY LR nu eens met de iX3 of de Q4 etron. Buiten de badge, en misschien een beetje het interieur verslaat de MY die 2 op alle vlakken. Bereik, laden, prestaties, laadruimte…. Allemaal in het voordeel van de Tesla.
Ik heb tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto de MYP vergeleken met wat auto's die als niet vergelijkbaar worden voorgesteld, zoals een Taycan CS en een BMW iX50. Met de zaken die wij (gezin van 5 & hond, hoewel die laatste niet mocht mee beslissen) belangrijk vinden (comfort, ruimte qua achterbank en koffer, gemak) was de MYP een duidelijke winnaar, daarenboven nog voor minder geld.
 
Ik heb tijdens de zoektocht naar een nieuwe auto de MYP vergeleken met wat auto's die als niet vergelijkbaar worden voorgesteld, zoals een Taycan CS en een BMW iX50. Met de zaken die wij (gezin van 5 & hond, hoewel die laatste niet mocht mee beslissen) belangrijk vinden (comfort, ruimte qua achterbank en koffer, gemak) was de MYP een duidelijke winnaar, daarenboven nog voor minder geld.
Dit dus, als je de emoties even weg haalt, en objectief gaat vergelijken, dan wint de Model Y van heel veel auto's.
Daarom dus werken die duitse merken zo hard aan imago, en perceptie van interieurkwaliteit. Dat zijn de enige dingen die mensen er toe kan bewegen meer geld uit te geven voor hun minderwaardige technologie.
 
Dus ik ben verward: In September 2022 een Model S Plaid FSD besteld (157k euro), die wou Tesla graag leveren in December 2022 maar dit paste mij niet (gelukkig denk ik).

Ondertussen is er een upgrade met betere remmen en rond stuur, OK top. Maar blijkt de prijs onzeker... als de prijs in de US 21k USD kan zakken dan zou ik hetzelfde (toch zeker 15k eruo) verwachten in de EU gezien de wisselkoers vrij stabliel was rond 1.0 tussen september en vandaag en ze zelf verklaren dat de prijs val komt door de verlaging van de productie kost.... daarboven kreeg ik een email dat er een lagere prijs aankomt binnen de 48h maar dat is al van vrijdag geleden.
 
Dus ik ben verward: In September 2022 een Model S Plaid FSD besteld (157k euro), die wou Tesla graag leveren in December 2022 maar dit paste mij niet (gelukkig denk ik).

Ondertussen is er een upgrade met betere remmen en rond stuur, OK top. Maar blijkt de prijs onzeker... als de prijs in de US 21k USD kan zakken dan zou ik hetzelfde (toch zeker 15k eruo) verwachten in de EU gezien de wisselkoers vrij stabliel was rond 1.0 tussen september en vandaag en ze zelf verklaren dat de prijs val komt door de verlaging van de productie kost.... daarboven kreeg ik een email dat er een lagere prijs aankomt binnen de 48h maar dat is al van vrijdag geleden.
ik heb vrijdag exact dezelfde mail ontvangen, maar tot op heden nog geen verandering te zien in mijn account.
 
Daarom dus werken die duitse merken zo hard aan imago, en perceptie van interieurkwaliteit. Dat zijn de enige dingen die mensen er toe kan bewegen meer geld uit te geven voor hun minderwaardige technologie.
Wat stom is, want als ze nu zouden gaan voor efficiëntie, integratie, automatisatie en connectiviteit zouden ze ook voor mij kans maken.

Of is dat te duur of te moeilijk om dat klaar te krijgen? Vermoedelijk wel.
 
Ik heb net pas (17:00 uur) de lang verwachte email ontvangen met daarin een aangepast overeenkomst. Bij mij gaat het om een MY LR, maar is dus niet binnen die 48 uur verstuurd wat in de email van afgelopen vrijdag stond. Wacht nog ff, vermoedelijk ga je rijk beloond worden:)

Ik ben er als consument heel blij mee, die € 12.002,50 kan ik toch niet binnen paar maanden verdienen.
Jawel, € 2,50 extra korting, ivm verlaagde recycle bijdrage....
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FrankNL
Wat was de reden?

Ik rij zelf in een hoop verschillende auto’s en onlangs ook in de Taycan (Sport Turismo Turbo S) mogen rijden.

Zelf ga ik binnenkort (als dat ding eindelijk een keer geleverd gaat worden) ook naar de MX Plaid, alleen qua bochtenwerk is een Tesla (ook de S niet) niet te vergelijken met een Taycan (of Audi RS GT). Is voor mij geen zwaar genoeg wegende factor om over te stappen naar Porsche/Audi voor mijn EV tegenover alle pluspunten aan een MX, maar toch wel een punt waar Tesla nog wat van kan leren.
Dit is het 10e jaar dat ik Tesla rij; zowel ikzelf als mijn vrouw. Mijn MX P100D wordt bijna 5 jaar en moet vervangen gaan worden. Daar waar er 5 jaar geleden nog geen alternatief was voor een dergelijke auto is dit er nu op papier wel. Ik heb voor ik Tesla ging ging rijden alle duitsers gereden en onlangs ben ik bij allen weer op bezoek geweest. BMW en Mercedes vallen per direct af. Audi heb ik de sportback S gereden maar deze viel op alle fronten tegen. De Taycan was de enige op mijn lijst die nog een kans maakte. De turbo S viel direct af ivm prijsstelling. Qua power laat de 4S te wensen over. Verder is het gehele digitale gebeuren (interface) echt ouderwets t.ov. mijn huidige Tesla; laat staan met de refresh. Tel daar de ruimte in de X, de autopilot en het SuC netwerk bij op dan is de Tesla de winnaar. Helemaal na de refresh in het echt te hebben gevoeld; de kwaliteit is op het niveau van de Duitsers.
Overigens durf ik het qua bochtenwerk ,als oud racer, met een performance S tegen de Taycan en RS GT op te nemen!
 
Ik reageer toch even aangezien ik een Taycan Turbo S rij uit 2020. Fenomenale auto, maar te duur voor wat hij kan. Zit erg goed in elkaar. Rijdt beter dan de Model S van mijn vrouw op alle fronten. Voelt gewoon degelijker aan en ik vind het design meer bijzonder. Een scherpe bocht nemen met 150 km/u, lukt in de Taycan zonder moeite en is onmogelijk in de Model S. Maar ja wanneer doe je dat nou? :)

Software technisch ligt Porsche lichtjaren achter op Tesla. Mijn achteruitrij camera is kansloos in de Taycan. Apple carplay vind ik wel handig maar dat is een kwestie van smaak.

Ook denk ik dat de Plaid versie van de model S en de X, de Taycan uit de markt prijst. De Taycan is gewoon te duur ook al zit het nog zo goed in elkaar.

We kijken nu naar een Model X LR of Plaid voor mijn vrouw. Rijdende computer, maar daardoor erg gaaf en cult in mijn ogen. Ook al zag ik in de showroom dat de naden en spatborden scheef zaten. Ook de rubbers waren matig gemonteerd.

De Taycan houd ik voor mijzelf. Maar na meerdere 911’s, inclusief de GT3 touring, denk ik stiekem dat Porsche beter is in het produceren van 911’s dan electrische Porsches. Het geluid en die auto’s maakt het merk bijzonder. Nu is de Taycan ook de eerste electrische auto van Porsche natuurlijk en komt er genoeg aan, maar door de prijs van een Model S/X plaid kun je bijna niet goedpraten dat de Taycan duurder is.

Overigens vind ik 2 model Y’s voor 1 model X plaid ook bezopen. De X is niet 2x zo goed. Derhalve wacht ik ook op de prijsdaling van de model X.
 
Morgen kan mijn leasemaatschappij mijn Model Y rwd ophalen in Tilburg. Tesla heeft aangegeven dat ze de korting willen doorberekenen aan de leasemaatschappij . De auto staat echter al op kenteken. Ik zou dus over de oude prijs bijtelling gaan betalen. Volgens mij kan de bestelling nu nog geannuleerd worden? Wat is jullie advies?
 
Morgen kan mijn leasemaatschappij mijn Model Y rwd ophalen in Tilburg. Tesla heeft aangegeven dat ze de korting willen doorberekenen aan de leasemaatschappij . De auto staat echter al op kenteken. Ik zou dus over de oude prijs bijtelling gaan betalen. Volgens mij kan de bestelling nu nog geannuleerd worden? Wat is jullie advies?
Nee, normaliter kun je een bestelling bij een leasemij niet annuleren. Daarnaast is hier geen sprake van een consumentenkoop.

Netjes dat Tesla het verrekent overigens.
 
Last edited:
Ik reageer toch even aangezien ik een Taycan Turbo S rij uit 2020. Fenomenale auto, maar te duur voor wat hij kan. Zit erg goed in elkaar. Rijdt beter dan de Model S van mijn vrouw op alle fronten. Voelt gewoon degelijker aan en ik vind het design meer bijzonder. Een scherpe bocht nemen met 150 km/u, lukt in de Taycan zonder moeite en is onmogelijk in de Model S. Maar ja wanneer doe je dat nou? :)

Software technisch ligt Porsche lichtjaren achter op Tesla. Mijn achteruitrij camera is kansloos in de Taycan. Apple carplay vind ik wel handig maar dat is een kwestie van smaak.

Ook denk ik dat de Plaid versie van de model S en de X, de Taycan uit de markt prijst. De Taycan is gewoon te duur ook al zit het nog zo goed in elkaar.

We kijken nu naar een Model X LR of Plaid voor mijn vrouw. Rijdende computer, maar daardoor erg gaaf en cult in mijn ogen. Ook al zag ik in de showroom dat de naden en spatborden scheef zaten. Ook de rubbers waren matig gemonteerd.

De Taycan houd ik voor mijzelf. Maar na meerdere 911’s, inclusief de GT3 touring, denk ik stiekem dat Porsche beter is in het produceren van 911’s dan electrische Porsches. Het geluid en die auto’s maakt het merk bijzonder. Nu is de Taycan ook de eerste electrische auto van Porsche natuurlijk en komt er genoeg aan, maar door de prijs van een Model S/X plaid kun je bijna niet goedpraten dat de Taycan duurder is.

Overigens vind ik 2 model Y’s voor 1 model X plaid ook bezopen. De X is niet 2x zo goed. Derhalve wacht ik ook op de prijsdaling van de model X.
Met alle respect voor Porsche, maar ik denk dat het bij 2 keer betalen voor een auto in vergelijking met een ander model bij dat merk de "bezopenheidsfactor" bij Porsche vele malen hoger ligt dan bij Tesla maar dat terzijde. De demo auto welke ik van Porsche meekreeg vond ik enorm duiken bij het aan remmen van bochten. Dit werd door de verkoper later onderkent en hij gaf aan dat met mijn rijstijl de opties Torque Vectoring Plus én Dynamic Chassis Control Sport mee besteld dienden te worden; weer ff 5K op de prijs! Dat is in die prijsklasse in mijn ogen pas bezopen......
Overigens deel ik, uit ervaring, je menig over het verschil tussen de MYP en X niet. Mijn vrouw rijdt een Model Y Performance en ik vind het een geweldig karretje om mee te rijden maar de X P100D en straks de Plaid is voor mij het prijsverschil meer dan waard. Maar dat is persoonlijk uiteraard.....
Vooralsnog ben ik blij alleen maar kleuren te hoeven kiezen.......;-)
 
Met alle respect voor Porsche, maar ik denk dat het bij 2 keer betalen voor een auto in vergelijking met een ander model bij dat merk de "bezopenheidsfactor" bij Porsche vele malen hoger ligt dan bij Tesla maar dat terzijde. De demo auto welke ik van Porsche meekreeg vond ik enorm duiken bij het aan remmen van bochten. Dit werd door de verkoper later onderkent en hij gaf aan dat met mijn rijstijl de opties Torque Vectoring Plus én Dynamic Chassis Control Sport mee besteld dienden te worden; weer ff 5K op de prijs! Dat is in die prijsklasse in mijn ogen pas bezopen......
Overigens deel ik, uit ervaring, je menig over het verschil tussen de MYP en X niet. Mijn vrouw rijdt een Model Y Performance en ik vind het een geweldig karretje om mee te rijden maar de X P100D en straks de Plaid is voor mij het prijsverschil meer dan waard. Maar dat is persoonlijk uiteraard.....
Vooralsnog ben ik blij alleen maar kleuren te hoeven kiezen.......;-)
Eens hoor. Slaat ook nergens op.
De auto duikt bij mij ook, ondanks alle opties. Maar ben het gewend.

Veel plezier in de plaid straks! Hopelijk gaan de prijzen nog dalen. Weet iemand daar misschien nog meer over?
 
  • Like
Reactions: is3
Voor diegenen hier die de vermindere inruilwaarde als negatief gevolg van de prijsverlaging zien.
Wat maakt het uit als de nieuwe wagen die je koopt nog veel meer in prijs gedaald is?

Zo kocht ik in 2005 een huis van iemand die de waarde van zijn huis had zien verdubbelen sedert hij het 10 jaar daarvoor gekocht had. Hij wou per sé die verdubbeling verzilveren. Dat zijn nieuwe woonst ondertussen ook dubbel zo veel kostte was hij even vergeten. Ondertussen is het huis bog eens met 50% in waarde gestegen.
 
Voor diegenen hier die de vermindere inruilwaarde als negatief gevolg van de prijsverlaging zien.
Wat maakt het uit als de nieuwe wagen die je koopt nog veel meer in prijs gedaald is?

Zo kocht ik in 2005 een huis van iemand die de waarde van zijn huis had zien verdubbelen sedert hij het 10 jaar daarvoor gekocht had. Hij wou per sé die verdubbeling verzilveren. Dat zijn nieuwe woonst ondertussen ook dubbel zo veel kostte was hij even vergeten. Ondertussen is het huis bog eens met 50% in waarde gestegen.
Als je je huidige auto verkoopt en een nieuwe voor terugkoopt ben ik het met je eens. Maar in mijn geval heb ik een leasewagen tot mijn beschikking die ik dan alleen wilde gebruiken, na verkoop Model Y. Wat nu dus niet doorgaat.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Na ontvangst van de e-mail van Tesla, heb ik ze een compliment gestuurd voor deze prijsverlaging en tevens gevraagd of ze nog compensatie overwegen voor de eigenaren die de hoofdprijs hebben betaald.
Het antwoord van Jasper Aben, Tesla Operations Supervisor Delivery, EMEA:

Hartelijk dank voor uw e-mail bericht en fijn om te horen dat u de auto fantastisch vindt en u de transitie aanmoedigt naar een betaalbare elektrische auto voor iedereen.
Enkel voor klanten die de laatste 14 dagen de auto hebben afgenomen maken kans op een compensatie. Auto’s die voor die tijd zijn geleverd kunnen dat niet.


Voor verzekeraars betekent dit een flinke afname van financieel risico en dat voordeel steken ze graag geheel in eigen zak, bleek vandaag bij navraag
Post in thread 'Model Y verzekering Nederland'
Model Y verzekering Nederland
 
  • Like
Reactions: DM231191