Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla prijsverlagingen 13-01-2023 - compensatie?

This site may earn commission on affiliate links.
Ok duidelijk en dat is wat ik ook denk.
Maar dus toch enige vorm van vraagprobleem.
Ik denk ook dat men de capaciteit van bv Berlijn op dit moment met de huidige bestellingen niet 100% kan benutten. Dat er maw sprake is van overcapaciteit en dat blijkbaar op de drie belangrijkste markten: VS, China en Europa.
 
Ok duidelijk en dat is wat ik ook denk.
Maar dus toch enige vorm van vraagprobleem.
Ik denk ook dat men de capaciteit van bv Berlijn op dit moment met de huidige bestellingen niet 100% kan benutten. Dat er maw sprake is van overcapaciteit en dat blijkbaar op de drie belangrijkste markten: VS, China en Europa.
Niet met de huidige bestellingen klassiek tijdens Q1, en 2 nieuwe fabrieken.

Maar punt was net dat Tesla prijzen kan laten dalen wanneer men moet sturen naar vraag, wat men hier gedaan heeft.

En niet vergeten dat Tesla een hele tijd de prijs heeft opgedreven, met net hetzelfde argument: meer vraag dan aanbod.

De nieuwe prijzen zijn ook niet abnormaal laag. De basis Model 3 is nog altijd 45K BTW in. Doe er 10% importtaksen vanaf, 21% BTW, omzetten naar USD, en is nog altijd 2K duurder dan de beloofde 35K Tesla Model 3. Meer nog, neem de basis Model 3 uit de VS + 10% import + 21% BTW en die zou hier €54K kosten. Maar als je er de 7,5K aan belastingkorting af trekt, landt je op 45K in Europa.
 
Er bestaat zoiets als persoonlijke voorkeur, dat jij een Tesla of iPhone het beste ter wereld vind, betekend niet dat iedereen dat vind.
Er bestaat zeker persoonlijke voorkeur, maar voor een paar producten is er wel consensus van wat het beste is. Er is geen allround betere smartphone, er is geen allround beter ecosysteem dan dat van Apple, en er is geen allround betere EV dan Tesla. Ja, een Audi Q4 e-tron zal ook goed rijden, net zoals een Skoda Enyaq en een Mercedes EQS, maar er is geen twijfel dat momenteel Tesla trendsetter in het segment is, en de rest volgers.
 
Hoe doe je dit met de pdc dan? Ook compensatie eisen?

Dit werkt momenteel niet op de laatste en nieuwe leveringen van de MY. En ik verwacht er ook niet veel van.
Welja, ik heb de EAP aangeschaft omdat o.a. Summon en Smart Summon daarop aanwezig zijn. Voor levering moest ik dan akkoord gaan met het feit dat die tijdelijk onbeschikbaar zullen zijn. Daar kan ik allemaal mee leven, maar als het te lang duurt ga ik er achter aan 🙂

Ook geen biepjes bij inparkeren btw… niet fijn 🥲
 
Er bestaat zeker persoonlijke voorkeur, maar voor een paar producten is er wel consensus van wat het beste is. Er is geen allround betere smartphone, er is geen allround beter ecosysteem dan dat van Apple, en er is geen allround betere EV dan Tesla. Ja, een Audi Q4 e-tron zal ook goed rijden, net zoals een Skoda Enyaq en een Mercedes EQS, maar er is geen twijfel dat momenteel Tesla trendsetter in het segment is, en de rest volgers.
Wat jij het best vind ;) Ik vind een iPhone niks, maar heb een Pixel, omdat ik deze fijner vind. Heb wel een MacBook, omdat ik deze fijn vind werken. Kwa EV's ben ik het met je eens. Tesla loopt wat mij betreft voorop. Maar iemand anders kan een Tesla helemaal niks vinden en liever een wat traditioneler merk rijden. Het blijft toch heel persoonlijk. En dat is maar goed ook, want geen concurrentie is niet goed.
 
Wat jij het best vind ;) Ik vind een iPhone niks, maar heb een Pixel, omdat ik deze fijner vind. Heb wel een MacBook, omdat ik deze fijn vind werken. Kwa EV's ben ik het met je eens. Tesla loopt wat mij betreft voorop. Maar iemand anders kan een Tesla helemaal niks vinden en liever een wat traditioneler merk rijden. Het blijft toch heel persoonlijk. En dat is maar goed ook, want geen concurrentie is niet goed.
Natuurlijk, die concurrentie hebben we nodig.

Maar vergelijk de MY LR nu eens met de iX3 of de Q4 etron. Buiten de badge, en misschien een beetje het interieur verslaat de MY die 2 op alle vlakken. Bereik, laden, prestaties, laadruimte…. Allemaal in het voordeel van de Tesla.

Maar ja, er zullen nog altijd mensen zijn die graag 15-20k meer uitgeven omdat het een Audi of BMW is.
Ik heb er mee gereden, en …. tja, nu wordt het Tesla, en daar ben ik heel blij mee.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Natuurlijk, die concurrentie hebben we nodig.

Maar vergelijk de MY LR nu eens met de iX3 of de Q4 etron. Buiten de badge, en misschien een beetje het interieur verslaat de MY die 2 op alle vlakken. Bereik, laden, prestaties, laadruimte…. Allemaal in het voordeel van de Tesla.

Maar ja, er zullen nog altijd mensen zijn die graag 15-20k meer uitgeven omdat het een Audi of BMW is.
Ik heb er mee gereden, en …. tja, nu wordt het Tesla, en daar ben ik heel blij mee.
Ik heb vorige week een serieuze proefrit gemaakt met een Porsche Taycan 4S Cross Turismo; het wordt een MX Plaid.
 
Ik begrijp iets niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Tesla heeft geen vraagprobleem, verkoop zonder moeite elke auto die het maakt/zou kunnen maken en kiest er nu voor om zijn product met een aanzienlijk kleinere marge te verkopen.
Dus ze kiezen er vrijwillig voor evenveel auto's te verkopen maar dan aan een lagere prijs en dito winstmarge.
Puur altruïsme dus wat toch eerder zeldzaam is voor een commercieel bedrijf.
Ze hebben wel een vraag probleem, zeker ten opzichte van hun toegenomen productie capaciteit in alle giga factories. Daarbij loopt de vraag in China terug, en vast ook in andere wereld delen vanwege de economie. Denk dat ze wel de marge hebben om deze verlaging te pakken, maar zal ze zeker omzet kosten. Denk aan de andere kant dat ze met deze pricing marktaandeel kunnen winnen en ze het de concurrentie flink zuur maken om winst te maken (Predator Pricing).
 
Ik heb vorige week een serieuze proefrit gemaakt met een Porsche Taycan 4S Cross Turismo; het wordt een MX Plaid.
Wat was de reden?

Ik rij zelf in een hoop verschillende auto’s en onlangs ook in de Taycan (Sport Turismo Turbo S) mogen rijden.

Zelf ga ik binnenkort (als dat ding eindelijk een keer geleverd gaat worden) ook naar de MX Plaid, alleen qua bochtenwerk is een Tesla (ook de S niet) niet te vergelijken met een Taycan (of Audi RS GT). Is voor mij geen zwaar genoeg wegende factor om over te stappen naar Porsche/Audi voor mijn EV tegenover alle pluspunten aan een MX, maar toch wel een punt waar Tesla nog wat van kan leren.
 
Wat was de reden?

Ik rij zelf in een hoop verschillende auto’s en onlangs ook in de Taycan (Sport Turismo Turbo S) mogen rijden.

Zelf ga ik binnenkort (als dat ding eindelijk een keer geleverd gaat worden) ook naar de MX Plaid, alleen qua bochtenwerk is een Tesla (ook de S niet) niet te vergelijken met een Taycan (of Audi RS GT). Is voor mij geen zwaar genoeg wegende factor om over te stappen naar Porsche/Audi voor mijn EV tegenover alle pluspunten aan een MX, maar toch wel een punt waar Tesla nog wat van kan leren.
Voorheen werd heel vaak gesteld dat een Tesla alleen maar fun rechtuit is. En natuurlijk zijn er auto's met een betere wegligging in de bochten. Maar zeg eens eerlijk. Als je niet op het circuit komt, hoe vaak mis je dat dan. Terwijl een goede acceleratie iedere rit veelvuldig wordt gebruikt en de wegligging van een Tesla helemaal niet zo slecht is.
 
Ik heb voor mijn Tesla een BMW Z4M gehad, en wat je daarmee kon op (drift)circuit, kon je nooit op de openbare weg doen. Mijn Model X accelereert nog een stukje sneller dan zo een Z4M (en onze Model 3 Performance nog een stukje daarboven) en ik heb na voldoende kosten voor mezelf uitgemaakt dat je ook op circuit er niet alles uit kan halen zonder de risico's te accepteren/financieren. Ik was voor mijn aankoop van mijn Model X nog erg serieus over een 911 cabrio, maar bochtenwerk was niet een bepalende factor. Luxe was dat wel, en een 911 heeft een heel mooie interieurafwerking, maar een review van de Bentley Bentayga vs de Tesla Model X vatte het mooi samen: het ene is old style luxe, maar je laten rijden is ook erg luxe.
 
Voorheen werd heel vaak gesteld dat een Tesla alleen maar fun rechtuit is. En natuurlijk zijn er auto's met een betere wegligging in de bochten. Maar zeg eens eerlijk. Als je niet op het circuit komt, hoe vaak mis je dat dan. Terwijl een goede acceleratie iedere rit veelvuldig wordt gebruikt en de wegligging van een Tesla helemaal niet zo slecht is.
Niet veel gezien de EV des huizes een familie auto/vervoer auto is, vandaar de keuze voor een MX Plaid. Mocht ik wat harder door bochten willen (zeker op circuit), pak ik de R8.
 
  • Funny
Reactions: DM231191