Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Semi

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is vaak als je met de cijfers aankomt dat een gedeelte begint te steigeren.


Goede vraag, ik erger mij vooral aan die presentatie bij die trucks vorige week, heel de zaal vol (ver)blinde juigaapjes. je weet als er teveel gejuigd word moet dat even gerelativeerd worden, praatjes worden nu eenmaal sneller geloofd dan cijfers. Vandaar.
Uiteraard vind je de grootste fans en/of klapvee op zo'n evenement. Die mensen hebben echter wel een heel goede reden om fan te zijn: Musk heeft met zijn bedrijven en resultaten een deur geopend naar een betere toekomst, in plaats van het behouden van wat er nu is.
Je kunt je daar aan storen omdat je het huidige juist prima vindt, of je kunt je storen aan het hyperige/hijgerige karakter ervan, maar het werkt wel, Tesla is nu een wereldberoemd merk geworden.

Daarnaast levert Elon Musk wel (grotendeels) wat hij belooft en zijn de auto's van Tesla echt hun tijdperk ver vooruit, evenals bijbehorende service. Dat maakt mensen enthousiast.

Dat omzetten van een vloeistof (heb het niet specifiek over fossiele brandstof die uit de grond wordt gehaald waardoor je hier als oliemannetje wordt weggezet) is minder efficiënt dan een elektromotor, daar is nog veel onderzoek voor nodig ondanks dat ze daar al 100 jaar mee bezig zijn.
Inderdaad, dat omzetten van een vloeistof is zeer ingewikkeld, daar kun je bizar veel onderzoek in kwijt...

Elektromotoren en accu's zijn veel en veel simpeler, en elektromotoren passen veel beter bij het gebruik (koppel bij 0 toeren, veel grotere range etc). Als ik bekijk wat de voortgang is qua efficientie van ICE's in pakweg de laatste 30 jaar (minder dan 10%?), en wat we in die 30 jaar met accu's qua verbetering kunnen bewerkstelligen (5% per jaar was het geloof ik?)...

Toch zal er in mijn toekomst (ik hoop nog vele decenniums ) zal daar nog steeds gebruikt zal moeten worden. Simpelweg een mens wil zo snel mogelijk van a naar b, willen op vakantie naar een ver land, en de schappen moeten blijven worden gevuld. Dat kan gewoon niet alleen met elektromotors en diens energiedragers die accu heten.
Uhm, het vakantiedraadje op dit forum al eens doorgenomen? Allemaal blije mensen die uitgerust op bestemming aankomen?
Dat we NU niet allemaal in een EV kunnen stappen, tja nee natuurlijk, met maar een handjevol fabrikanten en de rest die zich maar een beetje op het hoofd krabt hoe ze dit nu gaan doen...
Maar als je vanuit grondstoffen en energiebeschikbaarheid kijkt dan is het prima mogelijk. Het is puur een engineeringsprobleem om de fabrieken en dergelijke uit de grond te stampen. Een fantastisch gat in de markt voor iedereen in de automotive wereld als je het aan mij vraagt.

Waar zeg ik nee tegen? ik zeg alleen niet over ja op zoals op de tesla-semi die geen algehele vervanger is voor al het vrachtverkeer.
Elektrische vrachtenwagens rijden er al, voor bevoorrading in steden, het idee Musk is niet nieuw, het is schromelijk overdreven en daardoor onrealistisch.
Dat hoor je niemand zeggen hier, dat het een algehele vervanger is. Pas wanneer er een dicht en uitgebreid genoeg megacharger netwerk is, dan is het een volwaardige vervanger. Maar Tesla heeft ons laten zien met het huidige supercharger netwerk dat ze het kunnen.
Het is dan ook zeer zeker realistisch dat er over een jaar of 5 een dicht netwerk van megachargers geplaatst is (net als dat ze nu in 5 jaar een dicht netwerk van superchargers hebben geplaatst).
Ik kan er niets overdreven aan vinden. Ze hebben het al gedaan met personenauto's, en nu doen ze het gewoon opnieuw met personenauto x4 (4 accu's, vier motoren per truck, 4 supercharger stalls in 1 om zo'n truck op te laden, extra accupack naast de lader om het net niet over te belasten) en hoppa. Allemaal reeds ontwikkelde technologie die vandaag de dag gebruikt wordt, en niet vreselijk duur ook.
 
upload_2017-10-25_12-46-8-png.256064


Nog meer vragen ?

Edit: genoeg. Terug naar de Tesla Semi.

Ja gaf er 2 meer koper neodymium en mijn vraag over die co² tax voor vliegtuigen die je niet wil beantwoorden.
 
Uiteraard vind je de grootste fans en/of klapvee op zo'n evenement. Die mensen hebben echter wel een heel goede reden om fan te zijn: Musk heeft met zijn bedrijven en resultaten een deur geopend naar een betere toekomst, in plaats van het behouden van wat er nu is.
Je kunt je daar aan storen omdat je het huidige juist prima vindt, of je kunt je storen aan het hyperige/hijgerige karakter ervan, maar het werkt wel, Tesla is nu een wereldberoemd merk geworden.

Daarnaast levert Elon Musk wel (grotendeels) wat hij belooft en zijn de auto's van Tesla echt hun tijdperk ver vooruit, evenals bijbehorende service. Dat maakt mensen enthousiast.


Inderdaad, dat omzetten van een vloeistof is zeer ingewikkeld, daar kun je bizar veel onderzoek in kwijt...

Elektromotoren en accu's zijn veel en veel simpeler, en elektromotoren passen veel beter bij het gebruik (koppel bij 0 toeren, veel grotere range etc). Als ik bekijk wat de voortgang is qua efficientie van ICE's in pakweg de laatste 30 jaar (minder dan 10%?), en wat we in die 30 jaar met accu's qua verbetering kunnen bewerkstelligen (5% per jaar was het geloof ik?)...


Uhm, het vakantiedraadje op dit forum al eens doorgenomen? Allemaal blije mensen die uitgerust op bestemming aankomen?
Dat we NU niet allemaal in een EV kunnen stappen, tja nee natuurlijk, met maar een handjevol fabrikanten en de rest die zich maar een beetje op het hoofd krabt hoe ze dit nu gaan doen...
Maar als je vanuit grondstoffen en energiebeschikbaarheid kijkt dan is het prima mogelijk. Het is puur een engineeringsprobleem om de fabrieken en dergelijke uit de grond te stampen. Een fantastisch gat in de markt voor iedereen in de automotive wereld als je het aan mij vraagt.


Dat hoor je niemand zeggen hier, dat het een algehele vervanger is. Pas wanneer er een dicht en uitgebreid genoeg megacharger netwerk is, dan is het een volwaardige vervanger. Maar Tesla heeft ons laten zien met het huidige supercharger netwerk dat ze het kunnen.
Het is dan ook zeer zeker realistisch dat er over een jaar of 5 een dicht netwerk van megachargers geplaatst is (net als dat ze nu in 5 jaar een dicht netwerk van superchargers hebben geplaatst).
Ik kan er niets overdreven aan vinden. Ze hebben het al gedaan met personenauto's, en nu doen ze het gewoon opnieuw met personenauto x4 (4 accu's, vier motoren per truck, 4 supercharger stalls in 1 om zo'n truck op te laden, extra accupack naast de lader om het net niet over te belasten) en hoppa. Allemaal reeds ontwikkelde technologie die vandaag de dag gebruikt wordt, en niet vreselijk duur ook.
We zullen het zien of het hem gaat lukken duurt tenslotte maar een paar jaar.
Tenminste een positief geluid na al de kritische teksten die ik nu op mijn statement "vloeibare brandstoffen zijn de beste accus's" heb gehad.
Ligt blijkbaar erg gevoelig hier.
 
We zullen het zien of het hem gaat lukken duurt tenslotte maar een paar jaar.
Tenminste een positief geluid na al de kritische teksten die ik nu op mijn statement "vloeibare brandstoffen zijn de beste accus's" heb gehad.
Ligt blijkbaar erg gevoelig hier.
We hebben 5 jaar lang op allerlei familiefeestjes, op fora en allerlei media te horen moeten krijgen dat we compleet gestoord waren om in die gesubsidieerde stekkerauto's te stappen, alsmaar onbegrip, gebrek aan kennis en afgunst. Dan wordt je erg goed in het reageren, we hebben hier allemaal 5 jaar ervaring en de bookmarks klaarstaan. Moet je kijken hoeveel posts er sinds 11:00 uur vanochtend in dit draadje bijgekomen zijn...
 
Klopt, alleen met zon en wind en water ben je niet gegarandeerd van 24h 7 dagen per week stroom.
Zoals in de hierboven getoonde grafiek is dat ook op het land nodig in vrachtauto's en binnen vaartschepen. uitgebreid recentelijk wetenschappelijk onderzocht door de Ir's op de TUE.

Klopt...je hebt dan ook nodig: zon, wind, water....en.....accu's.

Natuurlijk zijn alle grondstoffen uiteindelijk (economisch/technisch) "op". Koper en al die zaken die je noemde ook. Net als olie, gas, uranium, etc. Toch zijn er best veel nuttige dingen te doen met de spullen die we wel uit de aarde kunnen halen. Daarnaast zal het recyclen en hergebruiken van grondstoffen steeds belangrijker worden.

Let op bij "wetenschappelijk" onderzoek. Veelal vindt dat plaats op basis van uitputtend literair onderzoek. En de technieken in de literatuur hoeven niet overeen te komen met de staat van de techniek nu, of over een onbekende periode in de toekomst. Een voorspellend model optuigen is erg lastig wanneer diverse variabelen zo sterk ontwikkelen.

Er zijn natuurwetten die altijd gelden en er bestaat niet zoiets als een eenvoudige "eindoplossing". Ik zie vaak (en ook in deze discussie) zaken "doodgeredeneerd" worden. "We krijgen problemen wanneer iedereen x", of "er is niet genoeg als iedereen y". Een mogelijk oplossing platslaan omdat er een praktisch probleem ontstaat wanneer 100% de oplossing gebruikt, is niet altijd verstandig.

Waterstof en thorium worden erg vaak als heilige gralen gezien. Vaak als 10talle jaren. Soms zelfs gecombineerd met "kernfusie". Feit is dat accutechniek en de kosten per kWh van accu's spectaculaire exponentiële "groei"cijfers laten zien. Bestaande techniek, op korte termijn. Haalbaar en reëel. Het was immers nog niet zo lang geleden dat een kWh aan li-ion accu $1000 moest kosten. Nu lijkt het hard richting de $100 per kWh te gaan (geruchten beweren dat Tesla hier al zo'n beetje op moet zitten, al betwijfel ik dat een beetje..maar aangezien dat onderbuikgevoel is, kan ik er ook niet meer van zeggen).

Het grafiekje klopt. In 2012 was het comfortabel afleggen van zeer lange afstanden in een BEV onmogelijk. Toen was daar een € 100.000+ kostende auto (Model S85) en een Supercharger station...lange afstanden piece of cake. Inmiddels kan je met een Model 3 voor letterlijk de helft van het geld als de originele S85, dezelfde afstand afleggen met één acculading....en het aantal superchargers is gigantisch toegenomen. Lange afstanden kunnen nu moeiteloos elektrisch worden afgelegd. Ja, het kost iets meer tijd op een zeer lange trip, maar het is zeer goed mogelijk.

En economisch "werken" die auto's ook nog gezien de 25% bruto marge (komend jaar door opschalen Model 3, tijdelijk rond de 15-18%) van de huidige Tesla's.

Zo zou het ook kunnen gaan met vrachtwagens. En ook voor schepen is elektrisch zeer mogelijk. Ooit hebben we in een ander draadje menig servetje volgeschreven met berekeningen. Was voor een containerschip overigens. Ik had daar PowerPacks in zeecontainers als "penlites" voor verzonnen. Het "laden" van het schip gaan dan via het standaard laden en lossen. De Penlites op de kade laden tot deze op een ander schip ingeplugd moeten worden. Kan niet van vandaag op morgen, maar technisch hoeft dat geen probleem te zijn.

Elon Musk mag "mijn" idee zo gratis gebruiken...wil dan wel graag een stoeltje op de kade bij de onthulling van de Tesla Maersk. Het containerschip dat "leeg" 0-100 doet in 5s :D

Bottom line:

Tesla kan het zich niet permitteren een vrachtwagen met verlies te verkopen. Dikwijls is gezegd dat de opgehypte, particuliere fans een blinde liefde hebben voor Tesla en de personenauto's. De vervoersbedrijven zouden niet op gevoel werken, maar op basis van harde cijfers en garanties. Prima, zegt Tesla...gaan we doen met de Semi. Een vrachtwagen voor de lange afstand die wij denken met voldoende marge te kunnen verkopen en waar we van verwachten dat de nuchtere transportsector dat ding goed vindt.

Alle discussies ten spijt...in 2021/2022 komen we erachter of Elon Musk heeft lopen roeptoeteren of dat de claims werkelijkheid zijn geworden. De werkelijkheid zal ons gegeven worden door de transportbedrijven die de Semi in gebruik hebben. Cijfers uit de praktijk...niet uit persuitingen of (verouderde) voorspellende modellen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BobbyKings
Dan zal er weinig gevolgen gaan worden als co² bepalend is voor de prijs van een vliegticket, beetje boeing 777 heeft 200K liter brandstof bij.
Dan zal ik die maar beantwoorden. Er wordt nu veeeeeel te veel gevlogen omdat vliegen zwaar gesubsidieerd wordt. Het is vreselijk slecht voor het milieu. Vloeibare brandstof is daar voor lange afstanden inderdaad praktisch, denk in de richting van mierenzuur. Vliegen binnen continenten op afstanden van minder dan 1000 kilometer moeten we zo snel mogelijk de nek omdraaien.
En dus investeer ik in hyperloop technologie, want dat kan dit probleem in zijn geheel oplossen. Dus intercontinentaal op carbonloze energiedragers vliegen, continentaal door vacuumbuizen scheuren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
We hebben 5 jaar lang op allerlei familiefeestjes, op fora en allerlei media te horen moeten krijgen dat we compleet gestoord waren om in die gesubsidieerde stekkerauto's te stappen, alsmaar onbegrip, gebrek aan kennis en afgunst. Dan wordt je erg goed in het reageren, we hebben hier allemaal 5 jaar ervaring en de bookmarks klaarstaan. Moet je kijken hoeveel posts er sinds 11:00 uur vanochtend in dit draadje bijgekomen zijn...
Klopt, vondt die mercedes SLS Electric ook erg mooi (wel vreselijk duur) helaas uit productie genomen, snap dat niet, mooie wagen snel, fatsoenlijk afgewerkt i.t.t. tesla (kwestie van smaak) probleem actieradius 60kWh accu.

Tesla heeft het netwerk gepromoot met die laders, en veel mensen zijn bereid daar veel (teveel m.i.) geld voor te betalen voor een tesla.
Qua oogpunt van minder co² uitstoot is dat natuurlijk niet (nissan leaf voor de echte groene sokken) , ik zie het meer als een testfase om auto's elektrisch te krijgen, ontwikkeling erin zit vooral in lichtere betere accu's (bv grafeen)
Screen Shot 11-27-17 at 05.35 PM.PNG
Die bookmarks hebben mijn stelling niet onderuitgehaald :) want dat blijft gewoon een feit.
 
Druk draadje geworden plots. Mijn nederige verzoek is om het strikt tot de Tesla Semi te houden en CO2, vliegreizen en andere onderwerpen in een ander draadje te bespreken.

Wat betreft de haalbaarheid van de Tesla Demi: we moeten het afwachten. Niemand heeft het definitieve antwoord. Ik heb ze zien rondrijden en tot nu toe heeft Tesla de prestaties gehaald die ze hebben aangekondigd bij andere modellen. Ik heb er dus voorlopig vertrouwen in :)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Druk draadje geworden plots. Mijn nederige verzoek is om het strikt tot de Tesla Semi te houden en CO2, vliegreizen en andere onderwerpen in een ander draadje te bespreken.

Wat betreft de haalbaarheid van de Tesla Demi: we moeten het afwachten. Niemand heeft het definitieve antwoord. Ik heb ze zien rondrijden en tot nu toe heeft Tesla de prestaties gehaald die ze hebben aangekondigd bij andere modellen. Ik heb er dus voorlopig vertrouwen in :)
Met last 40 ton zien rondrijden of alleen de trekker?
 
Klopt, vondt die mercedes SLS Electric ook erg mooi (wel vreselijk duur) helaas uit productie genomen, snap dat niet, mooie wagen snel, fatsoenlijk afgewerkt i.t.t. tesla (kwestie van smaak) probleem actieradius 60kWh accu.

Tesla heeft het netwerk gepromoot met die laders, en veel mensen zijn bereid daar veel (teveel m.i.) geld voor te betalen voor een tesla.
Qua oogpunt van minder co² uitstoot is dat natuurlijk niet (nissan leaf voor de echte groene sokken) , ik zie het meer als een testfase om auto's elektrisch te krijgen, ontwikkeling erin zit vooral in lichtere betere accu's (bv grafeen)
View attachment 263090
Die bookmarks hebben mijn stelling niet onderuitgehaald :) want dat blijft gewoon een feit.

Ja, het is jouw mening dat de Tesla "fans" teveel hebben betaald voor hun auto's. Echter hebben we het hier over een vrachtwagen en transportbedrijven. Die laten zich niet sturen op basis van "fan" zijn. Als het onder de streep duurder is, zullen ze de elektrische vrachtwagen laten staan. Als de Semi niet levert wat is beloofd, wordt Tesla aangeklaagd. Zo simpel is het.

De Semi laat zien wat Tesla momenteel kan maken als elektrische vrachtwagen. De Semi met de huidige specs en kostenplaatjes was onmogelijk te realiseren tot nu. Net als het lange afstand rijden in een personen auto met accu tot een paar jaar geleden onmogelijk was.

Verder wordt de Semi alleen maar beter in de toekomst. Immers gaan de ontwikkelingen op accugebied hard. Zowel op het gebied van energiedichtheid als massa als kosten. En niet onbelangrijk, worden nu sprongen gemaakt op het gebied van duurzaamheid (zeer lage degradatie).

Een diesel variant zal steeds duurder worden, doordat deze steeds "ingewikkelder" moet worden gemaakt om te blijven voldoen aan allerlei normen. Hoe ingewikkelder, hoe duurder in aanschaf en ook duurder in onderhoud.

Met last 40 ton zien rondrijden of alleen de trekker?

Nou...minimaal met ongeveer 2 ton aan vracht. Natte vinger natuurlijk...we weten immers niet hoeveel massa de nieuwe Roadster in de schaal legt ;).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Klopt...je hebt dan ook nodig: zon, wind, water....en.....accu's.

Natuurlijk zijn alle grondstoffen uiteindelijk (economisch/technisch) "op". Koper en al die zaken die je noemde ook. Net als olie, gas, uranium, etc. Toch zijn er best veel nuttige dingen te doen met de spullen die we wel uit de aarde kunnen halen. Daarnaast zal het recyclen en hergebruiken van grondstoffen steeds belangrijker worden.

Let op bij "wetenschappelijk" onderzoek. Veelal vindt dat plaats op basis van uitputtend literair onderzoek. En de technieken in de literatuur hoeven niet overeen te komen met de staat van de techniek nu, of over een onbekende periode in de toekomst. Een voorspellend model optuigen is erg lastig wanneer diverse variabelen zo sterk ontwikkelen.

Er zijn natuurwetten die altijd gelden en er bestaat niet zoiets als een eenvoudige "eindoplossing". Ik zie vaak (en ook in deze discussie) zaken "doodgeredeneerd" worden. "We krijgen problemen wanneer iedereen x", of "er is niet genoeg als iedereen y". Een mogelijk oplossing platslaan omdat er een praktisch probleem ontstaat wanneer 100% de oplossing gebruikt, is niet altijd verstandig.

Waterstof en thorium worden erg vaak als heilige gralen gezien. Vaak als 10talle jaren. Soms zelfs gecombineerd met "kernfusie". Feit is dat accutechniek en de kosten per kWh van accu's spectaculaire exponentiële "groei"cijfers laten zien. Bestaande techniek, op korte termijn. Haalbaar en reëel. Het was immers nog niet zo lang geleden dat een kWh aan li-ion accu $1000 moest kosten. Nu lijkt het hard richting de $100 per kWh te gaan (geruchten beweren dat Tesla hier al zo'n beetje op moet zitten, al betwijfel ik dat een beetje..maar aangezien dat onderbuikgevoel is, kan ik er ook niet meer van zeggen).

Het grafiekje klopt. In 2012 was het comfortabel afleggen van zeer lange afstanden in een BEV onmogelijk. Toen was daar een € 100.000+ kostende auto (Model S85) en een Supercharger station...lange afstanden piece of cake. Inmiddels kan je met een Model 3 voor letterlijk de helft van het geld als de originele S85, dezelfde afstand afleggen met één acculading....en het aantal superchargers is gigantisch toegenomen. Lange afstanden kunnen nu moeiteloos elektrisch worden afgelegd. Ja, het kost iets meer tijd op een zeer lange trip, maar het is zeer goed mogelijk.

En economisch "werken" die auto's ook nog gezien de 25% bruto marge (komend jaar door opschalen Model 3, tijdelijk rond de 15-18%) van de huidige Tesla's.

Zo zou het ook kunnen gaan met vrachtwagens. En ook voor schepen is elektrisch zeer mogelijk. Ooit hebben we in een ander draadje menig servetje volgeschreven met berekeningen. Was voor een containerschip overigens. Ik had daar PowerPacks in zeecontainers als "penlites" voor verzonnen. Het "laden" van het schip gaan dan via het standaard laden en lossen. De Penlites op de kade laden tot deze op een ander schip ingeplugd moeten worden. Kan niet van vandaag op morgen, maar technisch hoeft dat geen probleem te zijn.

Elon Musk mag "mijn" idee zo gratis gebruiken...wil dan wel graag een stoeltje op de kade bij de onthulling van de Tesla Maersk. Het containerschip dat "leeg" 0-100 doet in 5s :D

Bottom line:

Tesla kan het zich niet permitteren een vrachtwagen met verlies te verkopen. Dikwijls is gezegd dat de opgehypte, particuliere fans een blinde liefde hebben voor Tesla en de personenauto's. De vervoersbedrijven zouden niet op gevoel werken, maar op basis van harde cijfers en garanties. Prima, zegt Tesla...gaan we doen met de Semi. Een vrachtwagen voor de lange afstand die wij denken met voldoende marge te kunnen verkopen en waar we van verwachten dat de nuchtere transportsector dat ding goed vindt.

Alle discussies ten spijt...in 2021/2022 komen we erachter of Elon Musk heeft lopen roeptoeteren of dat de claims werkelijkheid zijn geworden. De werkelijkheid zal ons gegeven worden door de transportbedrijven die de Semi in gebruik hebben. Cijfers uit de praktijk...niet uit persuitingen of (verouderde) voorspellende modellen.
Zal het on topic houden anders word ik als trol beschouwd zoals dat door @pvkeep en @WimS wordt gedacht.

De gehele presentatie waarvan ik enkele plaatjes hier geplaatst kun u na lezen.

Ik hoop dat u nog vertrouwen heeft in onze eigen Nederlandse ingenieurs.

https://static.tue.nl/fileadmin/con...demand/Bart_Somers_4_EnergyDays2015_clean.pdf
 
Last edited: