Uiteraard vind je de grootste fans en/of klapvee op zo'n evenement. Die mensen hebben echter wel een heel goede reden om fan te zijn: Musk heeft met zijn bedrijven en resultaten een deur geopend naar een betere toekomst, in plaats van het behouden van wat er nu is.Dat is vaak als je met de cijfers aankomt dat een gedeelte begint te steigeren.
Goede vraag, ik erger mij vooral aan die presentatie bij die trucks vorige week, heel de zaal vol (ver)blinde juigaapjes. je weet als er teveel gejuigd word moet dat even gerelativeerd worden, praatjes worden nu eenmaal sneller geloofd dan cijfers. Vandaar.
Je kunt je daar aan storen omdat je het huidige juist prima vindt, of je kunt je storen aan het hyperige/hijgerige karakter ervan, maar het werkt wel, Tesla is nu een wereldberoemd merk geworden.
Daarnaast levert Elon Musk wel (grotendeels) wat hij belooft en zijn de auto's van Tesla echt hun tijdperk ver vooruit, evenals bijbehorende service. Dat maakt mensen enthousiast.
Inderdaad, dat omzetten van een vloeistof is zeer ingewikkeld, daar kun je bizar veel onderzoek in kwijt...Dat omzetten van een vloeistof (heb het niet specifiek over fossiele brandstof die uit de grond wordt gehaald waardoor je hier als oliemannetje wordt weggezet) is minder efficiënt dan een elektromotor, daar is nog veel onderzoek voor nodig ondanks dat ze daar al 100 jaar mee bezig zijn.
Elektromotoren en accu's zijn veel en veel simpeler, en elektromotoren passen veel beter bij het gebruik (koppel bij 0 toeren, veel grotere range etc). Als ik bekijk wat de voortgang is qua efficientie van ICE's in pakweg de laatste 30 jaar (minder dan 10%?), en wat we in die 30 jaar met accu's qua verbetering kunnen bewerkstelligen (5% per jaar was het geloof ik?)...
Uhm, het vakantiedraadje op dit forum al eens doorgenomen? Allemaal blije mensen die uitgerust op bestemming aankomen?Toch zal er in mijn toekomst (ik hoop nog vele decenniums ) zal daar nog steeds gebruikt zal moeten worden. Simpelweg een mens wil zo snel mogelijk van a naar b, willen op vakantie naar een ver land, en de schappen moeten blijven worden gevuld. Dat kan gewoon niet alleen met elektromotors en diens energiedragers die accu heten.
Dat we NU niet allemaal in een EV kunnen stappen, tja nee natuurlijk, met maar een handjevol fabrikanten en de rest die zich maar een beetje op het hoofd krabt hoe ze dit nu gaan doen...
Maar als je vanuit grondstoffen en energiebeschikbaarheid kijkt dan is het prima mogelijk. Het is puur een engineeringsprobleem om de fabrieken en dergelijke uit de grond te stampen. Een fantastisch gat in de markt voor iedereen in de automotive wereld als je het aan mij vraagt.
Dat hoor je niemand zeggen hier, dat het een algehele vervanger is. Pas wanneer er een dicht en uitgebreid genoeg megacharger netwerk is, dan is het een volwaardige vervanger. Maar Tesla heeft ons laten zien met het huidige supercharger netwerk dat ze het kunnen.Waar zeg ik nee tegen? ik zeg alleen niet over ja op zoals op de tesla-semi die geen algehele vervanger is voor al het vrachtverkeer.
Elektrische vrachtenwagens rijden er al, voor bevoorrading in steden, het idee Musk is niet nieuw, het is schromelijk overdreven en daardoor onrealistisch.
Het is dan ook zeer zeker realistisch dat er over een jaar of 5 een dicht netwerk van megachargers geplaatst is (net als dat ze nu in 5 jaar een dicht netwerk van superchargers hebben geplaatst).
Ik kan er niets overdreven aan vinden. Ze hebben het al gedaan met personenauto's, en nu doen ze het gewoon opnieuw met personenauto x4 (4 accu's, vier motoren per truck, 4 supercharger stalls in 1 om zo'n truck op te laden, extra accupack naast de lader om het net niet over te belasten) en hoppa. Allemaal reeds ontwikkelde technologie die vandaag de dag gebruikt wordt, en niet vreselijk duur ook.