Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Helaas niet vanaf het begin Teslafi in gebruik maar een zeer interessante data logger. Zit nu nog in de test fase maar volgens mij is de normale prijs 5 EUR per maand.

Polled de API van je Tesla elke minuut om te kijken wat de variabelen zijn en op basis van die gegevens laat deze veel zaken zien zoals batterij info, verbruik en ritten registratie.

User interface mag iets beter maar de getoonde gegevens zijn enorm makkelijk te interpreteren.

Probeert ook de auto te laten slapen op toegestane adressen via hun algoritmes. Hierdoor amper meer phantom drain volgens mij.

Ook interessant dat hij de efficiency van het laden via AC toont. Bij mij tot nu toe steeds tegen de 85%.
 
Helaas niet vanaf het begin Teslafi in gebruik maar een zeer interessante data logger. Zit nu nog in de test fase maar volgens mij is de normale prijs 5 EUR per maand.

Polled de API van je Tesla elke minuut om te kijken wat de variabelen zijn en op basis van die gegevens laat deze veel zaken zien zoals batterij info, verbruik en ritten registratie.

User interface mag iets beter maar de getoonde gegevens zijn enorm makkelijk te interpreteren.

Probeert ook de auto te laten slapen op toegestane adressen via hun algoritmes. Hierdoor amper meer phantom drain volgens mij.

Ook interessant dat hij de efficiency van het laden via AC toont. Bij mij tot nu toe steeds tegen de 85%.

Vind je het geen probleem dat je je Tesla inlog gegevens met een derde moet delen? Is toch zo ongeveer hetzelfde alsof je je sleutel afgeeft aan een vreemde.... om nog maar te zwijgen over wanneer kwaadwillenden de site van Teslafi hacken...
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: wooter and job-lek
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar er zijn zat andere iOS apps die je Tesla wachtwoord nodig hebben.
Het verschil met een website is natuurlijk wel dat die apps je token als het goed is alleen op je telefoon opslaan.

Los van het feit dat Teslafi best mooie functionaliteit heeft zou ik nooit, maar dan ook nooit, mijn login gegevens daar achterlaten zolang er nog geen read only tokens aan te maken zijn.

Bedenk je goed dat zij remote jouw auto kunnen ontgrendelen en starten. Sta je dan met je pin to drive en je sleutels in een kooi van faraday.

Ik blijf zelf in ieder geval heel ver weg van third party apps en websites.
 
Ik gebruik teslafi al een tijdje, en vind het wel handig.

Merk op dat teslafi je login gegevens niet nodig heeft, enkel een token die de service toegang geeft tot uw auto via de Tesla API. Je kan via de website het token aanmaken door je login gegevens in te geven, maar deze worden niet bewaard. Verder kan je het token manueel aanmaken buiten de site om, zonder op de site ooit uw login gegevens in te geven.

Om de auto te ontgrendelen is een token alleen niet genoeg, ook uw login en passwoord zijn daarvoor nodig. maw, een black-hat hacker die de teslafi site hacked, kan daarmee nog niet wegrijden met uw auto. Blijft wel het feit dat een hoop gegevens verzameld worden en dat kwaadwillenden daarmee wel goed aan de slag kunnen.
 
Ik gebruik teslafi al een tijdje, en vind het wel handig.

Merk op dat teslafi je login gegevens niet nodig heeft, enkel een token die de service toegang geeft tot uw auto via de Tesla API. Je kan via de website het token aanmaken door je login gegevens in te geven, maar deze worden niet bewaard. Verder kan je het token manueel aanmaken buiten de site om, zonder op de site ooit uw login gegevens in te geven.

Om de auto te ontgrendelen is een token alleen niet genoeg, ook uw login en passwoord zijn daarvoor nodig. maw, een black-hat hacker die de teslafi site hacked, kan daarmee nog niet wegrijden met uw auto. Blijft wel het feit dat een hoop gegevens verzameld worden en dat kwaadwillenden daarmee wel goed aan de slag kunnen.
Fair enough, het starten (en summon) lijkt inderdaad het wachtwoord nodig te hebben. Bij de overige endpoints voldoet een token echter prima.

Lijkt me nog steeds voldoende controle over een auto, met alleen een token... Daarnaast zal het niet de eerste keer zijn dat een cleartext wachtwoord toch opgeslagen is, of per ongeluk ergens in een logfile terecht is gekomen.

Ik wacht nog even tot er read only tokens aan te maken zijn, wat heel waarschijnlijk niet gaat gebeuren omdat het geen supported API is.
 
Je moet inderdaad niet je logingegevens met ze delen, enkel een token is genoeg.

Als Tesla nu ook een readonly token ter beschikking zou stellen, of zelfs bepalen welke dingen zo een token mag lezen, zou het idd nog beter zijn.
 
  • Love
Reactions: Jpvk
om nog maar te zwijgen over wanneer kwaadwillenden de site van Teslafi hacken

Het component dat de tokens in geheugen heeft is naar ik weet goed geïsoleerd en extra beveiligd. Een hack van de website of reken logica of database heeft betekend niet dat een hacker bij de tokens kan. Het draait weer op een andere machine met een kleinere tech stack om juist de mogelijke kwetsbaarheden nog verder te beperken.

Voor dit component kun je ook aangeven of je 'control' functies wilt afschermen. Met andere woorden, commandos zoals toeteren etc. vanuit de website ook al worden die verstuurd naar het component dat deze daadwerkelijk uitvoert worden dan genegeerd.

Ik hoop ook dat Tesla het straks toestaat om tokens te creëren met een set aan rollen/functies.
 
Ik had vannacht een alarmmelding op mijn bedrijf (gelukkig loos). Met gezwinde spoed over de lege wegen heen en weer gereden (als in: hard).
Vanmorgen tijdens bakkie koffie dacht ik even mij te verbazen/verlekkeren/schamen over het enorm hoge verbruik en opende Teslafi. Tot mijn verbazing is het hele ritje niet gezien en geeft de data aan dat de Tes van 0:09 tot 5:30 in slaap was. En dat dit slaapje 7,3 kWh heeft gekost. Was mij niet eerder opgevallen, heeft iemand een verklaring?
 
Ik had vannacht een alarmmelding op mijn bedrijf (gelukkig loos). Met gezwinde spoed over de lege wegen heen en weer gereden (als in: hard).
Vanmorgen tijdens bakkie koffie dacht ik even mij te verbazen/verlekkeren/schamen over het enorm hoge verbruik en opende Teslafi. Tot mijn verbazing is het hele ritje niet gezien en geeft de data aan dat de Tes van 0:09 tot 5:30 in slaap was. En dat dit slaapje 7,3 kWh heeft gekost. Was mij niet eerder opgevallen, heeft iemand een verklaring?

Welke firmware versie heb je? Ik heb vanochtend b.v. de laatste versie gekregen. Soms heeft dit effect op de API en het slaapgedrag.

Zelf heb ik een Android mobiel en gebruik ik Tasker om de Teslafi API aan te roepen en de Teslafi sleep modus uit te schakelen wanneer m'n mobiel verbinding maakt met Tesla Bluetooth.

- Consider creating an ios/android app that uses bluetooth connectivity events ... / General / TeslaFi


Soms ligt de LTE/3G verbinding eruit en dan werkt de API ook niet. Helaas is Teslafi dan niet zo gemaakt dat deze onzichtbare rit toch als echt rit is aangemaakt.
 
Welke firmware versie heb je? Ik heb vanochtend b.v. de laatste versie gekregen. Soms heeft dit effect op de API en het slaapgedrag.

Zelf heb ik een Android mobiel en gebruik ik Tasker om de Teslafi API aan te roepen en de Teslafi sleep modus uit te schakelen wanneer m'n mobiel verbinding maakt met Tesla Bluetooth.

- Consider creating an ios/android app that uses bluetooth connectivity events ... / General / TeslaFi


Soms ligt de LTE/3G verbinding eruit en dan werkt de API ook niet. Helaas is Teslafi dan niet zo gemaakt dat deze onzichtbare rit toch als echt rit is aangemaakt.
Bij het nachtelijke vertrek de update nog even weggeklikt, bij thuiskomst hem gelijk aangezet. Dus na het ritje op 20.4.3.
Zeker dat je niet in de settings van Sleep Mode hebt ingesteld dat ie niets moet doen tussen 1 en 5?
Goede gedachtegang, dacht ik ook al, ik zie in de settings de 'gewone' sleepmode aanstaan en de 'deepsleep' mode uit staan. De overige ritten zijn wel geregistreerd. Ik check het bij een volgend nachtelijk gebruik...