Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
Hier nu ook problemen. Telefoon app werkt niet. Horloge app zegt geen voertuig gekoppeld aan account en TeslaFi zegt:

Screenshot_20190707-005329_Chrome.jpg
 
Helaas niet vanaf het begin Teslafi in gebruik maar een zeer interessante data logger. Zit nu nog in de test fase maar volgens mij is de normale prijs 5 EUR per maand.

Polled de API van je Tesla elke minuut om te kijken wat de variabelen zijn en op basis van die gegevens laat deze veel zaken zien zoals batterij info, verbruik en ritten registratie.

User interface mag iets beter maar de getoonde gegevens zijn enorm makkelijk te interpreteren.

Probeert ook de auto te laten slapen op toegestane adressen via hun algoritmes. Hierdoor amper meer phantom drain volgens mij.

Ook interessant dat hij de efficiency van het laden via AC toont. Bij mij tot nu toe steeds tegen de 85%.
Sinds een paar weken gebruik ik Teslafi. Voornamelijk om het slapen te bekijken en het laden/superchargen te bekijken. Omdat de raw data per minuut een verslag geeft wat er gebeurt kun je de SuC resultaten precies analiseren maar er wordt geen curve gegenereerd (vroeger kennelijk wel zoals blijkt uit Teslafi forum opmerkingen). Verder ontbreken de juiste spanning en stromen en wordt de "charge rate" in mijlen gegeven. Teslafi reageert op geen enkele email noch bij support of via private wat behoorlijk frustrerend is. Kortom zero support.

Verder het slaap gebeuren is inconsistent. Ze suggereren dat ze daar invloed op hebben, maar dat is alleen in negatieve zin. Het enige wat ze kunnen doen is de "status" uitlezen van wat Tesla zelf beslist en de Tesla wakker houden door ongewenst pollen. In slaap brengen is er niet bij. De effecten van de instellingen van het slapen lijken ook nog eens te wijzigen na een Tesla software updates, wat tot verwarrende discussies leidt. Deep sleep werkt over het algemeen niet maar soms wel en één keer ging de auto midden in de nacht van asleep in parkeren. Raadselachtig. Éen andere keer ging de zaak "offline" en stopte Teslafi urenlang geheel. Door de Tesla app wakker te maken vele uren daarna kwam Teslafi weer "online" wat ik niet begrijp want dat zou betekenen dat erop de achtergrond vanuit de Tesla API een signaal naar Teslafi gaat i.p.v. andersom.

Stats: For Tesla X/S/3 is onbruikbaar voor een behoorlijke laadcurve
Teslaspy misschien wel maar trok me minder, eigenlijk ben ik met Teslafi begonnen vanwege de AC laadcurve. Maar het ging om de SuC curve en die is er niet tenzij je hem zelf construeert.
 
Ook even een Teslafi account aangemaakt dus 14 dagen om te proberen. Interessante stats maar denk dat de scheduling functie de meest (of enige) nuttige functie voor mij zal zijn.

Voor wat betreft de statistieken: het valt mij op dat er een groot verschil is tussen de Wh/km die wordt weergeven door Teslafi en door de Tesla zelf. Teslafi zit zo 20% lager. Iemand enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt?
 
Ook even een Teslafi account aangemaakt dus 14 dagen om te proberen. Interessante stats maar denk dat de scheduling functie de meest (of enige) nuttige functie voor mij zal zijn.

Voor wat betreft de statistieken: het valt mij op dat er een groot verschil is tussen de Wh/km die wordt weergeven door Teslafi en door de Tesla zelf. Teslafi zit zo 20% lager. Iemand enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt?
Onder Settings -> Account moet je zelf een geschikte correctie factor invullen. Ik had eerst 1.10475 (of iets van die strekking). Van het ene op het andere moment kwam ik daarmee te hoog uit. Weet nog steeds niet waarom.

upload_2019-7-9_13-29-43.png
 
IMG_5399.PNG
Onder Settings -> Account moet je zelf een geschikte correctie factor invullen. Ik had eerst 1.10475 (of iets van die strekking). Van het ene op het andere moment kwam ik daarmee te hoog uit. Weet nog steeds niet waarom.

View attachment 427820
Ik heb daar nog steeds 1 staan. De laadresultaten staan in bovenstaande tabellen. Voor het berekenen van de "charge rate" die in raw data als miles/h staan ingevuld vermenigvuldig ik met 1,609 om km/h te krijgen. Verder ga ik uit van 0,152 kW/km verbruik. Ik heb de vergelijkingen met de tabelgetallen niet doorgerekend. Ik zie sowieso wel wat vreemde zaken zoals ergens meer toegevoegd dan verbruikt, wat natuurlijk niet kan. Ik weet niet welke factor jij hier aankoppelt. 100% lading is bij mij 499km. De batterij beschouw ik als 75kW.
Thuisladen doe ik met 3 fasen, dat was meer om uit te proberen. Voorlopig heb ik gratis superchargen op 10km van mijn huis.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
View attachment 427840
Ik heb daar nog steeds 1 staan. De laadresultaten staan in bovenstaande tabellen. Voor het berekenen van de "charge rate" die in raw data als miles/h staan ingevuld vermenigvuldig ik met 1,609 om km/h te krijgen. Verder ga ik uit van 0,152 kW/km verbruik. Ik heb de vergelijkingen met de tabelgetallen niet doorgerekend. Ik zie sowieso wel wat vreemde zaken zoals ergens meer toegevoegd dan verbruikt, wat natuurlijk niet kan. Ik weet niet welke factor jij hier aankoppelt. 100% lading is bij mij 499km. De batterij beschouw ik als 75kW.
Thuisladen doe ik met 3 fasen, dat was meer om uit te proberen. Voorlopig heb ik gratis superchargen op 10km van mijn huis.
Die factor heeft betrekking op efficientie, dus Wh/km. zie ook de vraag van @pieter!
 
Die factor heeft betrekking op efficientie, dus Wh/km. zie ook de vraag van @pieter!
Die factor zou invloed hebben op de getoonde kWh & Wh/km staat daar. In mijn getoonde laadresultaten staan toch kWh. Maar wijzigen van dat getal heeft bij mij geen invloed op de getoonde kWh dus dan ook niet op de Wh/km neem ik aan. Overigens de correctie voor 3 fase kan niet meer dan een factor 2 zijn. Die factor werkt wel door in de getoonde resultaten van Used kWh maar 3 mag je niet gebruiken. Volgens mij kennen ze het fenomeen echte 3 fasen tot in je huis niet in de VS? Er zitten gewoon de nodige bug's in Teslafi, maar als ze geen support leveren schiet het niet op.
 
  • Like
Reactions: Jooop
Die factor zou invloed hebben op de getoonde kWh & Wh/km staat daar. In mijn getoonde laadresultaten staan toch kWh. Maar wijzigen van dat getal heeft bij mij geen invloed op de getoonde kWh dus dan ook niet op de Wh/km neem ik aan. Overigens de correctie voor 3 fase kan niet meer dan een factor 2 zijn. Die factor werkt wel door in de getoonde resultaten van Used kWh maar 3 mag je niet gebruiken. Volgens mij kennen ze het fenomeen echte 3 fasen tot in je huis niet in de VS? Er zitten gewoon de nodige bug's in Teslafi, maar als ze geen support leveren schiet het niet op.
upload_2019-7-9_18-32-28.png



Na verhoging factor van 1.05 naar 2.0 (maximum) zie ik voor dezelfde rit:

upload_2019-7-9_18-34-16.png


Efficiëntie wordt net niet aangepast. Die wordt denk ik bepaald door km driven / rated km used en wordt dus niet beïnvloed door die factor.
 
Last edited:
View attachment 427901


Na verhoging factor van 1.05 naar 2.0 (maximum) zie ik voor dezelfde rit:

View attachment 427902

Efficiëntie wordt net niet aangepast. Die wordt denk ik bepaald door km driven / rated km used en wordt dus niet beïnvloed door die factor.
Bedankt. Ander soort tabel waar het kennelijk voor bedoeld is en waar ik niet naar kijk. Goed dat je me daarop even corrigeert.;)
 
Is denk ik zelfde tabel maar met ander soorten activiteiten geactiveerd:

View attachment 427940

Bij mij staat alles aan en ik zie laadbeurten en ritten door elkaar. Het lijkt er op of bij jou alleen de laadbeurten getoond worden.
Ja dat klopt je kunt de verzamelde laadbeurten in één keer downloaden en dat heb ik gedaan omdat ik die wilde laten zien. Het gaat me vooral om het laadgedrag om daar meer inzicht in te verzamelen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
@Robipad

Laadcurve zou wel degelijk moeten kunnen, eventueel 'edit layout' en 'Charger Power' toevoegen.

Imgur
Imgur
Wel degelijk niet anders laat maar zien hoe je dat dan doet.
Wat je hier laat zien zijn de curven van een AC laadsessie. Die ken ik. Het gaat mij om de SUC laadcurven. Die zijn er ooit geweest, maar weer verdwenen. Staat ook een klacht over op Teslafi forum (al van maanden geleden). Teslafi reageert echter niet. De spanningen en stromen worden ook niet in de tabel getoond. Daar staan onzin getallen van de laatste AC laadsessie of zoiets. Wat de tabel wel laat zien is de charge rate en SoC (Battery level). De charge rate staat echter in mijlen/hr die je moet omrekenen. Uit die 2 tabel waarden kun je dan een mooie SUC laadcruve reconstrueren die klopt. Echter Teslafi moet daarvoor zorgen!
 
Wel degelijk niet anders laat maar zien hoe je dat dan doet.
Wat je hier laat zien zijn de curven van een AC laadsessie. Die ken ik. Het gaat mij om de SUC laadcurven. Die zijn er ooit geweest, maar weer verdwenen. Staat ook een klacht over op Teslafi forum (al van maanden geleden). Teslafi reageert echter niet. De spanningen en stromen worden ook niet in de tabel getoond. Daar staan onzin getallen van de laatste AC laadsessie of zoiets. Wat de tabel wel laat zien is de charge rate en SoC (Battery level). De charge rate staat echter in mijlen/hr die je moet omrekenen. Uit die 2 tabel waarden kun je dan een mooie SUC laadcruve reconstrueren die klopt. Echter Teslafi moet daarvoor zorgen!
Nee hoor, was alleen mijn laatste SuC sessie.
De vorige was in mei. Enige wat ik doe is klik de sessie aan en 'vink' rechts naast de grafiek, charger voltage+charger current+km/h+charger kw uit. Het ontbreekt echter aan automatische schalende assen / de mogelijkheid om de assen aan te passen. Die staan nu vast op charger voltage, km/h (en tijd). Dit is zeker een gemis.

Hier een andere SuC sessie, 105 kW bij 28% SoC.
Imgur
 
Nee hoor, was alleen mijn laatste SuC sessie.
De vorige was in mei. Enige wat ik doe is klik de sessie aan en 'vink' rechts naast de grafiek, charger voltage+charger current+km/h+charger kw uit. Het ontbreekt echter aan automatische schalende assen / de mogelijkheid om de assen aan te passen. Die staan nu vast op charger voltage, km/h (en tijd). Dit is zeker een gemis.

Hier een andere SuC sessie, 105 kW bij 28% SoC.
Imgur
Mooi zo. Verrassing voor mij. Er zijn verschillende zaken die ik nu moet gaan bekijken. De eerste is dat ik geen alerts krijg van deze groep en ik nog steeds niet erachter ben waarom niet. Daarom zie ik deze melding ook nu 13/06 pas.

Als je kijkt bij mijn beide overzichten, één van AC laden en één van DC laden dan zie je dat er tussen de tabel en het SUC laad-icoontje, wat ik aanklik om de tabel en de curve te laten verschijnen, gewoon niets te zien is, er valt ook niets uit te klikken. Wel voor het AC laden.
Bij AC laden kan ik wel curves uitklikken, alléén je moet dan ook de schaling kun uitvergroten maar die functie werkt nog niet op de iPad ( PC weet ik niet, want dat gebruik ik niet. Maar ik zal toch eerst een curve moeten hebben voor SUC,
Hieronder eerst AC en daarna SUC. Ik heb met edit layout vanalles geprobeerd, maar er komt nog steeds geen laadcurve. Ik zal eens kijken of ik er met bovenstaande aanwijzingen verder mee kom door in de tabel alles uit te zetten en alleen km/h over te houden.

IMG_5407.PNG

IMG_5406.PNG
 
Nee hoor, was alleen mijn laatste SuC sessie.
De vorige was in mei. Enige wat ik doe is klik de sessie aan en 'vink' rechts naast de grafiek, charger voltage+charger current+km/h+charger kw uit. Het ontbreekt echter aan automatische schalende assen / de mogelijkheid om de assen aan te passen. Die staan nu vast op charger voltage, km/h (en tijd). Dit is zeker een gemis.

Hier een andere SuC sessie, 105 kW bij 28% SoC.
Imgur
Nog eens gerommeld met edit in mijn tabel totdat ik alleen nog charge rate overhield. Maakt allemaal niets uit. Geen curve.
Ook op het forum staat hier van 1 mnd en 2 mnd geleden dat de SUC curve er niet meer is.
Supercharges have weird Voltage and Amperage / General / TeslaFi
Zie toegevoegde commentaren.
Mijn eerste poging met Teslafi is van 13 juni en daarna heb ik nog 4 keer gesupercharged.
Dus dat klopt dan ook met die klacht. Dus ik weet niet van wanneer jouw curve is? Als dat van meer dan 1-2 mnd geleden is heb ik nog geen bewijs dat het kan werken, integendeel alleen maar een bevestiging dat het niet werkt. Dus van wanneer is die curve??

Verder communiceert Teslafi totaal niet, support nul,nul is tot nu toe mijn ervaring en als je support zaken bekijkt van Teslafi zijn die niet te vinden of meestal minimaal 2 maanden oud maar merendeels 2 jaar oud. Voorspelt niet veel goeds.
 
Last edited:
TeslaFi (james) reageert wel, tenminste van de week toen ik bugje had echt binnen 2 uur antwoord en oplossing.

Dus wat jullie beweren, ervaar ik niet.
Het slapen van auto werkt ook perfect. Ik gebruik *alleen* teslafi naar de api van de auto, verder doet mijn domotica en graphing (grafana influx etc) alleen de teslafi api aanroepen. Op die manier werkt sleep echt every time....

Echt top dat TeslaFi
 
TeslaFi (james) reageert wel, tenminste van de week toen ik bugje had echt binnen 2 uur antwoord en oplossing.

Dus wat jullie beweren, ervaar ik niet.
Het slapen van auto werkt ook perfect. Ik gebruik *alleen* teslafi naar de api van de auto, verder doet mijn domotica en graphing (grafana influx etc) alleen de teslafi api aanroepen. Op die manier werkt sleep echt every time....

Echt top dat TeslaFi
Ik praat alleen voor mijzelf (dus niet jullie!) en ik heb intussen al vanaf 2 juni 4 keer support benadert zowel via het forum als private. Intussen dus vanaf een 1,5 maand geleden en de laatste keer is nu van afgelopen donderdag. Geen enkele reactie behalve een ticket no dat ik zelf kennelijk moet bekijken, maar daar staat nooit commentaar. Ik vindt Teslafi best een goed tool behalve voor SUC curves en dat werkt niet. Klacht blijkt ook algemeen te zijn. Maar òf jij hebt een ander lijntje òf ze reageren alleen maar als ze een directe oplossing hebben voor jouw probleem, maar dat vind ik dan ondermaats. Automatisch computer gestuurde berichten die automatisch verwijzingen sturen op keywoorden in je bericht naar om je op het spoor te zetten reken ik niet meteen als goed support. Als je geen directe oplossing heb laat dan weten dat je er aan werkt.
 
Last edited: