Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaFi data logger

This site may earn commission on affiliate links.
Verliezen tijdens P en Zzz.
De P status in TeslaFi geeft maar zelden de juiste drain aan. Het zal mensen zijn opgevallen dat vooral bij de korte inslaaptijden van 12 minuten heel vaak 0 verlies staat vermeld en een andere keer 0,21 kWh. Dat is natuurlijk onzin. Daar zijn verschillende redenen voor aan te wijzen. De P startwaarde van de range wordt bij een slaappoging altijd door het begin moment van P bepaald en het einde door de laatste slaappoging die 10 minuten voor het slapen plaatsvindt. Dat zijn dus twee samples met maar 2 minuten tijdsverschil in 12 minuten. (Let wel de Idle before....is dan ook op 1 min ingesteld). Voor een Zzz tijd is het nog veel erger. Die kent geen beginsample en neemt dus het laatste sample uit P maar over. Als die samples nu ook niet eens de juiste verlieswaardes weergeven wordt het een stuk erger.

Hier komt dat ergste: de range waardes die gemeten worden komen van de spanning van de 400V batterij. De werkelijke verliezen vinden voornamelijk plaats in de 12V batterij, want die voedt alle elektronica. De 400V batterij voedt de 12V batterij via een 400 naar 12 DCtoDC converter. En die laadt deze incidenteel bij met tussenpozen van ca 40 tot 60 minuten. Dus je kunt over een periode van b.v. 50 minuten gemakkelijk een verlies nul meten terwijl er in werkelijkheid reeds 0,2 kWh (1,4 km) is verbruikt omdat er nog niets is bijgepompt naar de 12V batterij, en dus ook geen verlies wordt gemeten.

Tel daarbij op dat de bovenstaande sample momenten ook nog niet eens op de juiste momenten plaatsvinden en dan begrijp je dat er niets van klopt tenzij je over hele lange periodes gaat meten, zodat al deze grove fouten wat uitmiddelen.

Zo heb ik nu mijn Model 3 (75 kWh) 25 uur wakker gehouden en meet nu over die tijd 0,145 kWh energieverlies per uur. Dus 145 Watt verbruik. (Mijn vroegere onnauwkeuriger metingen over langere periodes lieten ruim 200 Watt verbruik zien, maar mogelijk heeft Tesla ook in updates zaken nog verbeterd?)
Het gaat hier om 2.5 hardware, voor 3.0 kunnen andere waardes gelden.
 
TeslaFi doet het dus wel goed en onderneemt geen slaappogingen als Sentry Mode aan staat.
Nog even gechecked en dan kun je zien dat i.p.v. P een dikke rode stip in zwarte achtergrond verschijnt, en hieronder zie je ook het fenomeen dat verliezen incidenteel gemeten worden, de eerste 62 minuten (zie: Idle Time) alle samples 338,59 en dan pompt de 400V de 12V pas weer bij en zijn er weer 40-60 minuten gelijke samples 337,9
IMG_6301.jpg
 
Last edited:
De 400V batterij voedt de 12V batterij via een 400 naar 12 DCtoDC converter. En die laadt deze incidenteel bij met tussenpozen van ca 40 tot 60 minuten

Dit deed me afvragen of het verschijnsel dat ik waarneem dat mijn auto ongeveer elke 2 uur heel even iets bij gaat laden vanwege de 12V batterij zou kunnen zijn. Maw: van laadpaal via ac-dc-dc naar de 12v batterij...
 
Even een hulpvraag in dit draadje, gezien mijn kennis ontoereikend is op dit gebied, en er hier toch een paar expert of op zijn minst ervaringsdeskundigen zijn.

Ben e.e.a. aan het uitzoeken n.a.v. Volledig eigenaarschap verkrijgen na aanschaf tweedehands Tesla .

De volgende twee quotes lijken mij helder, door bijvoorbeeld een account switch via Tesla vervallen veel mogelijk nog bestaande autorisaties met betrekking tot toegang tot de data van de auto.
Misschien buiten TeslaFI nog andere apps/websites toegang tot de auto?
Ook mijn idee, reset je Tesla wachtwoord even en kijken even aan of de auto dan wel in slaap valt.

Onderstaand stukje is mij niet duidelijk. Stel dat er tokens zijn aangemaakt in een eerder stadium, dan kan ik mij voorstellen dat die autorisatie is afgegeven op een ander niveau dan de user account credentials. Daarvoor is mijn kennis niet toereikend.

Ik vraag mij af hoe dit zit; of de tokens of andere toegangen bijvoorbeeld automatisch komen te vervallen op moment dat het paswoord wordt gewijzigd, of dat er toch andere handelingen vereist zijn om dit te verhelpen.

Je kunt enkel ook een token doorgeven aan Teslafi en niet je wachtwoord delen. Dat zou ik sowieso niet aanbevelen.
 
Even een hulpvraag in dit draadje, gezien mijn kennis ontoereikend is op dit gebied, en er hier toch een paar expert of op zijn minst ervaringsdeskundigen zijn.

Ben e.e.a. aan het uitzoeken n.a.v. Volledig eigenaarschap verkrijgen na aanschaf tweedehands Tesla .

De volgende twee quotes lijken mij helder, door bijvoorbeeld een account switch via Tesla vervallen veel mogelijk nog bestaande autorisaties met betrekking tot toegang tot de data van de auto.



Onderstaand stukje is mij niet duidelijk. Stel dat er tokens zijn aangemaakt in een eerder stadium, dan kan ik mij voorstellen dat die autorisatie is afgegeven op een ander niveau dan de user account credentials. Daarvoor is mijn kennis niet toereikend.

Ik vraag mij af hoe dit zit; of de tokens of andere toegangen bijvoorbeeld automatisch komen te vervallen op moment dat het paswoord wordt gewijzigd, of dat er toch andere handelingen vereist zijn om dit te verhelpen.
Ja, tokens expiren gelijk zodra je wachtwoord is aangepast. Die zie je ook bijv in de mobiele app, daar moet je opnieuw inloggen zodra je wachtwoord is veranderd.
 
  • Like
Reactions: Knooijer
Dit deed me afvragen of het verschijnsel dat ik waarneem dat mijn auto ongeveer elke 2 uur heel even iets bij gaat laden vanwege de 12V batterij zou kunnen zijn. Maw: van laadpaal via ac-dc-dc naar de 12v batterij...
Ik neem inderdaad aan dat als de drain ervoor zorgt dat je onder de ingestelde limiet komt dat hij weer bijlaadt. Ik heb dat verschijnsel zelf ook waargenomen met die aantekening dat in die gevallen ook bleek dat er niet in slaap werd gevallen na het laden. Dus tussen de 2 uur laadtijd herhalingen bleef hij wakker. In die 2 uur zal hij ca 2-3 keer de 400V batterij belasten. Valt hij snel (zoals bij mij in 12 min.) in slaap dan wordt de drain 10x zo klein, waardoor het ook 10x zolang zal gaan duren voor hij weer bijlaadt. Dus dan wordt het ca 20 uur of i.d. Je zou dat in een vakantie of een weekeinde kunnen waarnemen als je hem aan de laadpaal laat hangen en ervoor zorgt dat hij niet wakker blijft (dus b.v. geen Sentry mode).
 
Ik heb de laatste tijd gewerkt aan mijn eigen Tesla logger (zeg maar een Nederlandse TeslaFi), screenshots: 1, 2, 3. Vooralsnog gebruik ik het voor mezelf (bijhouden thuislaadkosten voor declaratie aan BV) maar ik zou er ook een SaaS-model aan kunnen hangen. Bijv XAR ritregistratie export zou makkelijk toe te voegen zijn.
Is er interesse voor een dergelijke service? Of voldoet TeslaFi voor de meesten?
Ik zou er wel iets voor over hebben om een goedgekeurd RRS te kunnen gebruiken die werkt op basis van de Tesla API. Maar dan moet er wel een grote overlap zijn in de functionaliteit van TeslaFi want dat zit toch best goed in elkaar.

Ik heb ook geëxperimenteerd met TeslaLogger en dat werkt ook best goed, maar voor $50 per jaar neem ik liever een service af bij TeslaFi dan dat ik zelf moet gaan zorgen dat de logger altijd aan staat, de juiste rapporten maakt, geen bugs heeft, etc.
 
  • Like
Reactions: Niek and Robipad
Extra verliezen Sentry mode aan i.v.m. 'toch al wakker zijn', zijn verwaarloosbaar en slechts 5 Watt meer voor alle camera's samen heb ik vastegesteld over 25 uur meten dus dan zit je op 150 Watt totaal. Wel gemeten zonder extra geheugen tools, maar dat is ook minder dan 2 Watt extra.
 
Mooi overzicht inderdaad in die nieuwe batterij status Beta. Hierin kan ik goed zien dat mijn batterij een opmerkelijke wederopstanding heeft meegemaakt. Nog geen idee hoe dit komt, mogelijk toch iets met superchargen, daar ben ik bij ca. 46K kilometer mee gestopt, daarvoor laadde ik regelmatig bij Ionity. Gratis natuurlijk......
Of deze grafiekjes nog steeds leuk zijn als de eigen batterij conditie tot onder het gemiddelde naar beneden duikt weet ik niet.....
grab98.jpg
 
Fasen correctie! Correctie voor fasen weergave tijdens laden waarbij default altijd 32A staat vermeldt als je 3 fasen laadt wat feitelijk 48A moet zijn kan worden uitgevoerd door op het "Home" icon te drukken en vervolgens Advanced + te kiezen en dan krijg je daar de keuze wat je moet invullen. Default is dus fout! Vul 3 in als je 3 fasen laadt!
 
Mooi overzicht inderdaad in die nieuwe batterij status Beta. Hierin kan ik goed zien dat mijn batterij een opmerkelijke wederopstanding heeft meegemaakt. Nog geen idee hoe dit komt, View attachment 516782
Als je goed kijkt loopt dit parallel met het dalen van de temperatuur. Als het eventjes iets warmer is, loopt de range direct weer op. Maar eens goed kijken wat er in het voorjaar gebeuren gaat. De lijn van de "fleet" loopt vrijwel parallel met mijn curve. Maar ik (en ook de rest van de floot) zijn echt niet in 9 maanden 5% capaciteit kwijt geraakt.

Schermafbeelding 2020-03-01 om 20.50.15.png
 
@Robipad Ik heb dit ook gezien, maar zag op die momenten geen extra verbruik op mijn laadpaal.
Ik weet niet wat je laadpaal registreert, dus of je het gebruik als functie van tijd kan natrekken. Wat ik vooral wil zeggen is dat het verhogen van het percentage gebeurt in de tijd dat er geslapen wordt maar dat het resultaat daarvan pas in P zichtbaar wordt (76%). Dus je moet gedurende de slaapperiode tijd kijken of er niet "stiekem" bijgeladen wordt, want daar gebeurt dat altijd. En de "percentage" verhoging wordt dus niet in de slaapperiode geregistreerd. Wel het verbruik in kWH want dat staat dan als negatief geregistreerd (-1.26), er kan hier dus vanaf 23:01 ca 8 min bijgeladen zijn.
IMG_6302.jpg
 
Last edited:
Eindelijk inderdaad een fleet battery rapport om te vergelijken.

Initieel was de groene lijn erg jerky maar dat is te verhelpen.

FusionCharts (2).png



Bij de instellingen de volgende waarden invoeren:

Include fleet charges with odometer within 999 miles of range
Include fleet data with completed charges over 50%

Standaard staan deze waardes niet goed. Ik laad b.v. thuis altijd tot 70%

Wat ik jammer vind is dat je het laad gedrag van de 'beter' range niet kunt kijken. Ik zou graag willen zien of zij b.v. altijd tot 90% laden maar dat is op te lossen door daar dus 90% in te vullen. In beide gevallen doet mijn 100D iets slechter dan gemiddeld op dezelfde kilometerstand.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz and Robipad
Fasen correctie! Correctie voor fasen weergave tijdens laden waarbij default altijd 32A staat vermeldt als je 3 fasen laadt wat feitelijk 48A moet zijn kan worden uitgevoerd door op het "Home" icon te drukken en vervolgens Advanced + te kiezen en dan krijg je daar de keuze wat je moet invullen. Default is dus fout! Vul 3 in als je 3 fasen laadt!
Bij mij staat het aantal fasen op "default" en hij rekent wel met 48A zoals het hoort.
 
Bij mij staat het aantal fasen op "default" en hij rekent wel met 48A zoals het hoort.
Het probleem zit misschien alleen in de Model 3. TeslaFi bevestigde dat het een fout van Tesla is. Kennelijk hebben ze daarom de mogelijkheid geschapen dat zelf te corrigeren. De keuzemogelijkheid is er niet voor niks ingezet. Het heeft overigens geen invloed op alle andere berekeningen.
 
Last edited:
Ik blijf het gekke verschijnsel houden dat de auto op mijn werk elke twee uur aan de TWC even 0.1- 0.2 kWh gaat bijladen.
Voor zover ik weet gebeurt het niet als hij aan een publieke laadpaal hangt.
Bij mijn Model S was de tijd waarna hij weer ging bijladen veel langer
View attachment 577707
Vampire drain! Heeft je auto een wifi verbinding op je werk die er bij een publieke laadpaal niet is?
 
Vampire drain! Heeft je auto een wifi verbinding op je werk die er bij een publieke laadpaal niet is?
Dat heeft hij inderdaad. Maar
1) een Wifi connectie op zich hoeft niet zo veel te verbruiken.
2) dan nog zou ik verwachten dat hij pas gaat bijladen als er 5 of 10 km range is verdwenen, net als met mijn oude S
3) en thuis heeft hij ook een wifi verbinding bedenk ik me nu want ik heb een mifi router in de auto liggen.