Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

To Turtel or not to Turtel...

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet wel dat er een thread aan het lopen is over de prijs per kWh, maar dit is eentje voor de Belgen. ;-)

Heb nu iets meer dan 1 jaar mijn Model S en tot grote scha en schande stel ik vast dat langs de ene kant de overheden in ons land subsidies voor EV rondstrooien, maar langs de andere kant wordt je droog genomen door de turteltaks/bijdrage energiefonds. In mijn geval, in combinatie met alle andere verbruikers, val ik door het verbruik en veelal thuis opladen van de Model S in de categorie > 20.000 kWh, en mag ik EUR 770 ophoesten, voor iets waar ik geen bal mee te maken heb (want geen zonnepanelen of dergelijke thuis)

Zitten er hier zielsverwanten in het zelfde schuitje en heeft er al iemand initiatief genomen om dat aan te kaarten bij een beleidsmaker? immers, onder druk van de publieke opinie wordt de turteltaks binnenkort afgeschaft voor gezinnen die elektrisch verwarmen. Ik ben van mening dat dat ook dient te gebeuren voor gezinnen die elektrisch rijden.

B.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
idd ik ben met je akkoord ik heb voordien voor de premies van EV eind vorig jaar wel even contact gehad met kabinet turtelboom misschien moeten we dat nog eens doen
Idd, voor personen met een elektrische auto zou er een andere berekening moeten komen want ons hoge verbruik draagt toch bij aan het milieu. Ik heb nu een jaarlijks verbruik van 3100kw/h zonder EV, straks komt die er nog bij en schat ik dat er nog eens 6000kw/h zal bijkomen (20.000km en hoofdzakelijk thuis laden) benieuwd wat dit mij weer zal kosten aan madam Turtel. Ipv te verkondigen dat iedereen zonnepanelen op zijn dak moet leggen zou Tommelein beter dit eens onder de loep nemen.
Oja, ik zit bij Lampiris en heb een zonnepaneleninstallatie van 4000kw/h.
 
Ik wil daar zeker aan meewerken, augustus lijkt me prima, vertrek nu even op vakantie.

Cfr wat er onlangs in de pers stond dat het gros van de hybride rijders niet eens de moeite doet om elektrisch te rijden maar enkel uit zijn op de fiscale voordelen, mogen de "echte" elektrische rijders niet gestraft worden. Weer een argument erbij, albeit niet echt pro-open VLD ;-)
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Hm ik ben misschien niet de slimste van de klas maar bedoelen ze met mensen die electrisch verwarmen ook diegene die met zonnepanelen verwarmen? Zou wel grappig zijn dat die dan geen Turteltaks moeten betalen terwijl deze taks er enkel door toedoen van de subsidies voor de zonnepanelen is gekomen. Veel mensen gaan volgens mij hierdoor serieus in hun gat gebeten zijn.
 
Idd, voor personen met een elektrische auto zou er een andere berekening moeten komen want ons hoge verbruik draagt toch bij aan het milieu. Ik heb nu een jaarlijks verbruik van 3100kw/h zonder EV, straks komt die er nog bij en schat ik dat er nog eens 6000kw/h zal bijkomen (20.000km en hoofdzakelijk thuis laden) benieuwd wat dit mij weer zal kosten aan madam Turtel. Ipv te verkondigen dat iedereen zonnepanelen op zijn dak moet leggen zou Tommelein beter dit eens onder de loep nemen.
Oja, ik zit bij Lampiris en heb een zonnepaneleninstallatie van 4000kw/h.
Ik moet tussenkomen want dit doet pijn aan de ogen
EENHEDENPOLITIE: kWh= batterijcapaciteit vs. kW= vermogen
 
  • Funny
Reactions: FVO
Ik stem volledig in met alles wat hier tot nu toe is gezegd!
Heb vorige maand al eens een mail gestuurd met deze bekommernis. Geen reactie natuurlijk. In september zit ik mee in het panel van bel10 van radio1 en staat reeds op mijn lijstje.
Maar schrijf gerust een goed pleidooi en ik zet er mee mijn handtekening onder.
 
Iedereen die dit onderwerp volgt:

Ik heb een lange mail naar de Vlaamse Ombudsman gestuurd met de vraag of er in de toekomst zal rekening gehouden worden met elektrische wagens in het kader van de turteltaks. Ik heb een antwoord gekregen, wat fijn is.

Het korte antwoord is: "Neen, je moet het maar doen met het 'budget' van 25000kWh per jaar"

Dus geen aanpassingen wat dan ook, niets in functie van # gereden km, geen feedback op feit dat de subsidies voor elektrische wagens eigenlijk (of toch het beleid daar rond) teniet wordt gedaan door de belasting nadien etc.

Conclusie: we are on our own, en dat met een minister die electoraal-media-geil is en enkel wil uitpakken met plannen voor laadpalen en dergelijke.
 
Billytcherno, je lijkt net als ik bijna bereid te zijn om gewoon los te koppelen van het net, gewoon om een statement te maken en vooral geen onrechtvaardige belasting hoeven te betalen. In de plaats komt dan een home battery en panelen en/of een brandstofcel op aardgas. We hebben daar in het Duurzame Energie draadje op pagina 37 recent nog over gesproken :) In mijn redenering is het niet schadelijker om in mijn LEW aardgas te verbranden in een micro-wkk dan via hoge nettarieven subsidies te blijven geven aan pv-bezitters die nu netto meer CO2 uitstoten dan voor ze panelen hadden en er nog geld bovenop krijgen ook.
Al is een eigen middenspanningscabine plaatsen misschien ook een goede oplossing... ik ga de business case 'ns maken.
 
Billytcherno, je lijkt net als ik bijna bereid te zijn om gewoon los te koppelen van het net, gewoon om een statement te maken en vooral geen onrechtvaardige belasting hoeven te betalen. In de plaats komt dan een home battery en panelen en/of een brandstofcel op aardgas. We hebben daar in het Duurzame Energie draadje op pagina 37 recent nog over gesproken :) In mijn redenering is het niet schadelijker om in mijn LEW aardgas te verbranden in een micro-wkk dan via hoge nettarieven subsidies te blijven geven aan pv-bezitters die nu netto meer CO2 uitstoten dan voor ze panelen hadden en er nog geld bovenop krijgen ook.
Al is een eigen middenspanningscabine plaatsen misschien ook een goede oplossing... ik ga de business case 'ns maken.

Ik heb ook interesse in je oplossing, ik ben het spuugzat met al die onnozelheid van de regering en netbeheerder.
Zelf heb ik er al aan gedacht zo een generator aan te kopen van het leger. En begin nu niet over het milieu hé dat word tegenwoordig misbruikt om nog meer belastingen te heffen in plaats van met oplossingen te komen.
Dat we iets moeten doen aan het milieu weet ik ook maar meer belastingen heffen en voor de rest evenveel vervuilen is ook geen oplossing.:oops:
 
Er was volgens mij in de pers ergens een melding dat wie elektrisch verwarmt (ttz toch zeker indien met warmtepomp), een verhoging zou krijgen naar meer dan 25000kwh. 'Allicht' (nu ja, dus tussen ' ' ...) zou dit ook wel kunnen gelden indien er een elektrische wagen op dat adres is ingeschreven?
Voer voor tommelein zeker?
 
Zo'n legergenerator heb ik al, om o.a. regenwater weg te kunnen pompen bij onderbrekingen op het net. Ik had voor de sport al een rekensom gemaakt: los van het net en die generator wanneer nodig laten draaien op huisbrandolie en de warmte van de koelradiator gebruiken om mijn huis te verwarmen (winter). Het is duurder dan op het net blijven en natuurlijk niet wenselijk (bah, mazout).
Ik had ook al onderzocht of een extra teller voor elektrische verwarming interessant is (UNT - Uitsluitend NachtTarief). Dat is interessant, maar niet volgens de regels die bepalen dat de verbruiker "vast aangesloten" dient te zijn. De besparing is ook maar miniem t.o.v. het klassieke tweevoudig uurtarief (TUT).
Blijft de brandstofcel op aardgas of de middenspanningscabine over.
Ik kom wel niet aan 25.000kWh op jaarbasis...