Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trage haperende opstart / DAB Glitch / stotter problemen met Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat SC na een half jaar knutselen aan de auto aangeeft dat dit probleem bekend en is ik op een FW-update met oplossing moet wachten wil ik graag weten of andere hier ook last van hebben en dit hebben kunnen oplossen.

Ik heb nu ongeveer een half jaar last (misschien zelfs eerder maar ging toen pas weer naar radio luisteren i.p.v. Bluetooth) de bovengenoemde problemen, de problemen worden ook steeds erger, steeds sneller en meer gestotter, dit is vooral merkbaar als je de volume van bedient tijdens het rijden.
Heb het idee dat als de computer harder moet werken, dus meer animeren, camerabeelden moet tonen, drukke verkeers-situaties, achteruit rijden het gestotter erger wordt.
Ook als ik sóchtens weg wil rijden, dan hoor ik enorm veel gestotter / gehaper, richting aanwijzer hoor ik niet, en dan 5 a 6 seconden worden systeemgeluiden weer een beetje normaal. DAB gestotter blijft echter. Ook de menu / navigeren door Netflix is enorm traag en niet tot nauwelijks te doen viel me laatst op.

Wat heeft Tesla gedaan om dit proberen op te lossen:
Gehele auto gereset = geen effect
DAB module vervangen= geen effect
Achteruit vervangen = geen effect
Nu weer de achteruit vervangen = geen effect (dit omdat ze bij de 1e vervanging het glas niet gecentreerd hadden geplaatst)
-
Heb al meerdere keren aangegeven naar de MCU te kijken in plaats van achteruit, DAB module, etc, maar dit doen ze niet. Heb namelijk het idee dat het RAM geheugen volloopt waardoor dit probleem ontstaat, of de processor kan het allemaal niet aan.

Vandaag krijg ik te horen dat het probleem aan de firmware ligt (kennelijk dus al meer dan 6 maanden) en we moeten wachten op een fix via een update, wanneer dit komt weet niemand. Vind dit wel een beetje raar en onacceptabel, ondertussen lijkt dit probleem alleen maar te verergeren en loopt de garantie op dit soort zaken (voor mij) af in augustus.
Hoe weet ik dat dit probleem ooit nog wel wordt opgelost als er geen update met fix is geweest voor augustus vraag ik mij dan af.

Hebben andere ook dit probleem? ben benieuwd naar de ervaringen en mogelijke oplossingen, ik las namelijk dat in USA het bij iemand was opgelost door midden van een MCU vervanging. Heeft iemand dit in NL kunnen laten vervangen onder garantie?
 
Er zijn meerdere bestuurders met vergelijkbare problemen op dit forum. Even de zoekfunctie gebruiken.

Maar, nog geen half jaar zoals TS aangeeft.

@Devian: Vraag (of eis) een schriftelijk bewijs dat de foutmelding (goed omschreven en zeker volledig) al bestaat vanaf datum X en dat er op datum Y en Z volgende vervangingen zijn gebeurd zonder resultaat. Dat bij het niet oplossen van deze problemen voor het verstrijken van de garantietermijn deze fouten en de herstelling daarvan zeker nog vallen onder garantievoorwaarden.

Ook zou ik al eens bij mijn rechtsbijstand gaan aankloppen.

Nooit denken: "dat doe je toch niet" als zij het ook doen met jou!
 
Ik heb gezocht maar toch zie ik verschillende soort problemen die op elkaar lijken maar toch niet hetzelfde zijn, heb wel in USA hetzelfde gevonden waarbij een MCU vervanging heeft geholpen, dit ook aangehaald maar USA auto's zijn anders dan EU auto's (ook al is die van mij in USA gemaakt)....

Vandaag dus auto opgehaald, in de nieuwe achteruit zat een dikke kras (precies onderin naast de remlicht), die gaan ze dus WEER vervangen volgende maand. Over het DAB probleem gesproken en volgens de LOG's ligt het echt aan de FW zeggen ze nu (na van alles op de MCU na vervangen te hebben), blijkbaar is er voor het vervangen van de MCU extra toestemming nodig waarbij ze allerlei logs gaan nakijken, en dat was voor de voorgaande pogingen van allerlei vervangingen niet nodig.

Vind het zonde van hun kosten en alle tijd, thuisafspraak van ruim een uur met alles resetten, DAB module vervangen, 3 x een goede achteruit vervangen met volgende maand meegeteld.

Dus wat nu? Wachten op een update waarvan we niet weten wanneer die komt en dan hopen dat die het oplost.
Betreft garantie, alles staat in de service-logs, dus ze zijn op de hoogte als de garantie voorbij is, dat dit probleem binnen de garantie al bestond.
Ik ga inderdaad toch kijken wat ik nog meer kan doen, als ik straks de auto wil verkopen moet ik dit verhaal ook weer aan de nieuwe koper uitleggen, niet echt positief.
 
Zijn er bedrijven die wel 100% correct werken dan?
Nee dat niet maar als je zoveel vervangt dan moet je toegeven dat er iets meer aan de hand is en kun je het niet afschuiven op firmware, dan zou iedereen met die hardware het probleem hebben.
In een ver verleden ook een auto gehad met een vreemde storing, nooit bewijsbaar aangetoond dat het de brandstof pomp was maar op basis van wat ik zei kwam de monteur tot de conclusie dat het alleen dat onderdeel kon zijn. Hebben ze onder garantie vervangen terwijl hij het gewoon leek te doen en ik heb nooit meer een probleem gehad met dat voertuig. Soms moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.
 
Nee dat niet maar als je zoveel vervangt dan moet je toegeven dat er iets meer aan de hand is en kun je het niet afschuiven op firmware, dan zou iedereen met die hardware het probleem hebben.
In een ver verleden ook een auto gehad met een vreemde storing, nooit bewijsbaar aangetoond dat het de brandstof pomp was maar op basis van wat ik zei kwam de monteur tot de conclusie dat het alleen dat onderdeel kon zijn. Hebben ze onder garantie vervangen terwijl hij het gewoon leek te doen en ik heb nooit meer een probleem gehad met dat voertuig. Soms moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Dat ‘zoveel vervangen’ noem ik ‘zoveel verbeteren’. En inderdaad, soms sla je de bal eens verkeerd. Maar zo ga je wel vooruit.
Je moet de fimpjes van Joe Justice eens bekijken ( de man is heel hautain, maar zijn filmpjes zijn een must voor iedereen die met manufactering bezig is. Of al eens beginnen met de recording van de investors day. Ik ben 35 jaar met process improvement bezig. Dit overtreft alles wat ik gezien heb.
En oh ja. Onderstaande geldt ook nog steeds. Dank zij die filosofie rijden we nu met zo’n schitterende wagen.
failure is an option.jpeg
 
Omdat SC na een half jaar knutselen aan de auto aangeeft dat dit probleem bekend en is ik op een FW-update met oplossing moet wachten wil ik graag weten of andere hier ook last van hebben en dit hebben kunnen oplossen.

Ik heb nu ongeveer een half jaar last (misschien zelfs eerder maar ging toen pas weer naar radio luisteren i.p.v. Bluetooth) de bovengenoemde problemen, de problemen worden ook steeds erger, steeds sneller en meer gestotter, dit is vooral merkbaar als je de volume van bedient tijdens het rijden.
Heb het idee dat als de computer harder moet werken, dus meer animeren, camerabeelden moet tonen, drukke verkeers-situaties, achteruit rijden het gestotter erger wordt.
Ook als ik sóchtens weg wil rijden, dan hoor ik enorm veel gestotter / gehaper, richting aanwijzer hoor ik niet, en dan 5 a 6 seconden worden systeemgeluiden weer een beetje normaal. DAB gestotter blijft echter. Ook de menu / navigeren door Netflix is enorm traag en niet tot nauwelijks te doen viel me laatst op.

Wat heeft Tesla gedaan om dit proberen op te lossen:
Gehele auto gereset = geen effect
DAB module vervangen= geen effect
Achteruit vervangen = geen effect
Nu weer de achteruit vervangen = geen effect (dit omdat ze bij de 1e vervanging het glas niet gecentreerd hadden geplaatst)
-
Heb al meerdere keren aangegeven naar de MCU te kijken in plaats van achteruit, DAB module, etc, maar dit doen ze niet. Heb namelijk het idee dat het RAM geheugen volloopt waardoor dit probleem ontstaat, of de processor kan het allemaal niet aan.

Vandaag krijg ik te horen dat het probleem aan de firmware ligt (kennelijk dus al meer dan 6 maanden) en we moeten wachten op een fix via een update, wanneer dit komt weet niemand. Vind dit wel een beetje raar en onacceptabel, ondertussen lijkt dit probleem alleen maar te verergeren en loopt de garantie op dit soort zaken (voor mij) af in augustus.
Hoe weet ik dat dit probleem ooit nog wel wordt opgelost als er geen update met fix is geweest voor augustus vraag ik mij dan af.

Hebben andere ook dit probleem? ben benieuwd naar de ervaringen en mogelijke oplossingen, ik las namelijk dat in USA het bij iemand was opgelost door midden van een MCU vervanging. Heeft iemand dit in NL kunnen laten vervangen onder garantie?
Ik heb dit issue nog steeds en het zou na software updates opgelost worden. Inmiddels op 2023.12.9. Alle bevenstaande acties uitgevoerd. Ik had het idee dat het na de update even weg was maar nu is het weer. Bij DAB+ alle zenders. Tikken/glitchen/stotteren. Wie heeft dit nog meer?
 
Hier ook de slechte audiokwaliteit van de radio weer terug. Versie 12.5.
Laatst ook de glitch bij het opstarten gemerkt. Ik gaf vrijwel direct na het wegrijden richting aan en dan wordt het hem even te veel om te verwerken lijkt het wel.

Voorlopig maar weer over op andere audio bronnen.
 
  • Like
Reactions: SpaceNL
Hallo, ook bij mijn Tesla S (2015) is de haperige DAB ondanks de verschillende updates niet verholpen. Sterker nog het is de laatste tijd weer veel erger. Na installatie van de afgelopen 2 updates lijkt het even weg / althans veel minder maar het komt weer terug... Ik hoop op een snelle definitieve oplossing.
 
  • Like
Reactions: SpaceNL
Je radio en instrumentatie zal maar gaan stotteren in je Starship in de eerste minuten na de start 🤣

Ik heb met mijn 2019 model ook dat de radio hapert, is na een van de afgelopen 2 updates gekomen. Nu rijd ik trouwens weinig met de radio aan, ik hou meer van het zachte windgeruis langs de ramen en ventilatie 😊 daardoor stoor ik me er ook niet aan.
Wat dan wel weer vervelend is, is dat als je achteruit rijdt de oprit af, 9 vd 10x de zijcameras niet opkomen.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and SpaceNL
Hier ook nog steeds het probleem, garantie loopt bijna af, ik ga nu wel kijken hoe ik een officiële klacht kan indienen, dit is serieus onacceptabel. Verder een prima auto, maar het is een schande dat ik alweer bijna een jaar niet normaal radio heb kunnen luisteren. Iemand al een klacht ingediend met resultaat?
 
Hier ook nog steeds het probleem, garantie loopt bijna af, ik ga nu wel kijken hoe ik een officiële klacht kan indienen, dit is serieus onacceptabel. Verder een prima auto, maar het is een schande dat ik alweer bijna een jaar niet normaal radio heb kunnen luisteren. Iemand al een klacht ingediend met resultaat?
Succes met het indienen van een klacht. Want hoe doe je dat? Ik had laatst ook een dingetje maar je kunt het alleen kwijt bij een SeC en dan mag je blij zijn dat ze het doorzetten. Emailadressen werken niet meer en via een voicecommand evenin. Ik heb het maar opgegeven. Life goes on.