Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Uitlijning, askanteling en rijhoogte

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Vanochtend m'n banden vervangen en de wielen laten uitlijnen met het volgende uitlijn overzicht:

1628515413751.png




De vorige keer uitlijnen (2 jaar geleden) gaf dit overzicht:

1628515492023.png



Beide keren valt op dat de askanteling 5 graden is en volgens deze gegevens buiten specificatie.

Dit is gedaan met de luchtvering op Low. Vooraf had ik contact gehad met het SuC om te vragen of het uitmaakt op welke stand de luchtvering staat met uitlijnen en het antwoord was "Ja, zet de luchtvering op de stand waar u altijd mee rijdt.".

In mijn geval is dat Low want boven de 80 gaat deze automatisch naar Low dus ik dacht waarom dan niet altijd op Low.

Na het uitlijnen werd aangegeven dat de askanteling niet verder is te verbeteren. Na een tweede keer contact met Tesla over dit overzicht gaf deze aan dat uitlijnen op "normal" moet en is tegenstrijdig met het eerste gesprek. Vooral ook waarom zou je uitlijnen op "normal" als je altijd op "low" rijd.


Als je de rijhoogte wijzigd, wijzigt dan enkel de askanteling? Ik had eigenlijk moeten vragen haar een overzicht op Low en op Normal.
 
[..]
Na het uitlijnen werd aangegeven dat de askanteling niet verder is te verbeteren. Na een tweede keer contact met Tesla over dit overzicht gaf deze aan dat uitlijnen op "normal" moet en is tegenstrijdig met het eerste gesprek. Vooral ook waarom zou je uitlijnen op "normal" als je altijd op "low" rijd[..].
De gewenste camber van de achterassen van models S en Y is niet te realiseren in de low of lowest-stand. Daaraan is een YT-filmpje gewijd:
. Vanaf ca. 4:00 wordt dit gesteld en toegelicht (in het Duits). Deze techneut heeft daar een instelbare tool voor ontwikkeld, die zijn klant (een taxi-ondernemer) laat installeren. Voor een normale sterveling waarschijnlijk een onrendabele investering.
 
Niet alleen askanteling, ook de sporing verandert een klein beetje met een andere rijhoogte. Askanteling en sporing hebben altijd invloed op elkaar. Daarom zou ik het dus ook logischer vinden om uit te lijnen in de stand waarin je het vaakst rijdt. Low dus in jouw geval. En niet op Normal.
 
Askanteling is bij een S
Vanochtend m'n banden vervangen en de wielen laten uitlijnen met het volgende uitlijn overzicht:

View attachment 694171



De vorige keer uitlijnen (2 jaar geleden) gaf dit overzicht:

View attachment 694172


Beide keren valt op dat de askanteling 5 graden is en volgens deze gegevens buiten specificatie.

Dit is gedaan met de luchtvering op Low. Vooraf had ik contact gehad met het SuC om te vragen of het uitmaakt op welke stand de luchtvering staat met uitlijnen en het antwoord was "Ja, zet de luchtvering op de stand waar u altijd mee rijdt.".

In mijn geval is dat Low want boven de 80 gaat deze automatisch naar Low dus ik dacht waarom dan niet altijd op Low.

Na het uitlijnen werd aangegeven dat de askanteling niet verder is te verbeteren. Na een tweede keer contact met Tesla over dit overzicht gaf deze aan dat uitlijnen op "normal" moet en is tegenstrijdig met het eerste gesprek. Vooral ook waarom zou je uitlijnen op "normal" als je altijd op "low" rijd.


Als je de rijhoogte wijzigd, wijzigt dan enkel de askanteling? Ik had eigenlijk moeten vragen haar een overzicht op Low en op Normal.
Askanteling is bij een S prima af te stellen, wat mij op valt is dat de waardes van de askanteling vooraf en actueel precies hetzelfde zijn bij het 1e en ook het 2e rapport. Mocht de bout van de afstelling los geweest zijn om te stellen en hij buiten zijn stelbereik valt zie je toch wel vaak wel een miniem verschil tussen vooraf en actueel zoals je bij bijvoorbeeld bij de sporing wel ziet.

Askanteling stellen is bij een S iets lastiger dan bijvoorbeeld de sporing of camber dus dat word vaak overgeslagen of bedrijven weten niet dat dit af te stellen valt omdat het bij een hoop auto's normaal gesproken niet af te stellen is.

Ik zeg niet dat het in jou geval ook zo is maar ik vind het wel opmerkelijk dat de waardes van vooraf en actueel geen miniem verschil aangeven mocht er aan gesteld zijn.

Lang verhaal kort, ik verwacht niet dat je dit zult merken en je zal het ook niet terug zien in je bandenslijtage. Eventueel bij de volgende keer uitlijnen even de monteur aanspreken dat de askanteling te stellen is onder de voorste bodemplaat. (zonder speciaal gereedschap moet je deze dus even demonteren om de askanteling te stellen)

Wat het filmpje van de Duitser betreft, dit gaat over de camber (wielvlucht) aan de achterkant en niet over jou askanteling aan de voorkant. Wel een interessant filmpje overigens.
 
Wie kan mij vetellen wat askanteling is.
Bij mijn raceauto stel ik zelf het camber, caster, sporing en de cross weight af tijdens het uitwegen van de raceauto.
Maar van askanteling heb ik nog nooit gehoord.
Is het misschien het caster of is het de Ackermann?
 
Askanteling is bij een S prima af te stellen, wat mij op valt is dat de waardes van de askanteling vooraf en actueel precies hetzelfde zijn bij het 1e en ook het 2e rapport.

Daarom ook dit topic. Er zit 2 jaar tussen deze uitlijningen.

Askanteling stellen is bij een S iets lastiger dan bijvoorbeeld de sporing of camber dus dat word vaak overgeslagen of bedrijven weten niet dat dit af te stellen valt omdat het bij een hoop auto's normaal gesproken niet af te stellen is.

Bedankt voor deze informatie. Ik heb hier gisteren aardig wat voor betaald bij Euromaster dus ik mag ook verwachten dat dit zou zijn afgesteld mits het kan. Ik ga ze nog even bellen hierover maar helaas ga ik vandaag op vakantie.

ik verwacht niet dat je dit zult merken en je zal het ook niet terug zien in je bandenslijtage.
Dank voor deze opmerking. Mijn vorige setje is 30.000 meegegaan met rustig rijgedrag en vond dat achterbanden aardig netjes versleten zijn. Voor toch een licht meer slijtage naar de buitenkant. Typische rotonde slijtage noem ik het maar.
 
Ik breng hem zelf bij een lokale bandenboer / all round garage die veel ervaring hebben met het uitlijnen van de Tesla Model X,S en 3 :)

Toevalliger heb ik hem vorige week nog gebracht voor de tweede keer... de resultaten van de eerste keer bij het verwisselen naar nieuwe banden feb 2021)

Tesla_1stekeeruitlijnen.jpg



Vorige week voor de zekerheid nog een keer laten uitlijnen..... na ongeveer 8.000KM
tesla_x_uitlijnen.jpg
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Wie kan mij vetellen wat askanteling is.
Bij mijn raceauto stel ik zelf het camber, caster, sporing en de cross weight af tijdens het uitwegen van de raceauto.
Maar van askanteling heb ik nog nooit gehoord.
Is het misschien het caster of is het de Ackermann?
Askanteling oftewel caster is het verschil tussen de draaias van het wiel en de verticale lijn.

askanteling-balhoofdhoek.jpg


Heel grof:

Hoe groter deze hoek (denk aan een chopper met een lange schuine voorvork) stabiel rechtuit maar ongunstig voor scherp stuurgedrag.
Hoe kleiner deze hoek (bijv. een wegracer, voorvork staat bijna rechtop) scherpe stuurbewegingen zijn hierdoor mogelijk maar relatief onstabiel op hoge snelheid.


Kan de askanteling van invloed zijn op het gekraak dat ik hoor met de voorvering? Zodra het warm weer is of erg nat heb ik dit probleem niet maar onder de 20 graden zet maar kraakt het voor altijd.

Nee dat verwacht ik niet, zoals Camelroel zegt het zou een draagarm kunnen zijn, krakende draagarmkogels bij een S komt soms voor maar kunnen ook andere dingen zijn zoals de luchtveerpoten alleen dat is op afstand niet te zeggen. Als het wat kouder wordt en het gekraak goed hoorbaar is wil ik er anders best wel eens voor je naar kijken.
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: Maurice1
Even een vraag hier die misschien wel erg straight forward is,

Stel je rijdt in de zomer op 21 inch en in de winter op 19 inch moet je dan bij elke wissel de afstelling laten doen?
Nee, wisselen van de wielen heeft geen invloed hierop. Wordt alleen aangeraden als je nieuwe banden erop legt zodat je zeker bent van gelijkmatige slijtage. Verder alleen echt nodig als de auto verlaagd (of verhoogd) wordt, er iets van de ophanging los en terug vast gaat of vervangen wordt, of als je echt merkt dat die naar een kant trekt ofzo. Is dus niet iets wat je bij rotatie of wisselen van de wielen gaat doen.
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Ik kom net van de Kwikfit, besloot met nieuwe Michelin Alpine winterbanden ook het uitlijnings pakket te nemen. Resultaten:
20211202_072928 (1).jpg

Even nagebeld over de rode getallen bij Camber, en het antwoord was "Camber en Caster zijn bij een Tesla achter helaas niet in te stellen, maar deze waarden zijn prima"...
Ik overweeg een second opinion bij een bedrijf dat wel verstand heeft van Tesla's, Tips?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik kom net van de Kwikfit, besloot met nieuwe Michelin Alpine winterbanden ook het uitlijnings pakket te nemen. Resultaten:View attachment 740095
Even nagebeld over de rode getallen bij Camber, en het antwoord was "Camber en Caster zijn bij een Tesla achter helaas niet in te stellen, maar deze waarden zijn prima"...
Ik overweeg een second opinion bij een bedrijf dat wel verstand heeft van Tesla's, Tips?
@EdwinZ
een tip die ik je kan geven als je buiten tesla een partij zoekt kijk eens op de website van Tesla bij de bodyshops. Deze bodyshops zijn door tesla goedgekeurd en zijn vaak ook in het bezit van de juiste gegevens om tesla's uit te lijnen. Zoek in je omgeving op de website en waag eens een belletje.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@EdwinZ
een tip die ik je kan geven als je buiten tesla een partij zoekt kijk eens op de website van Tesla bij de bodyshops. Deze bodyshops zijn door tesla goedgekeurd en zijn vaak ook in het bezit van de juiste gegevens om tesla's uit te lijnen. Zoek in je omgeving op de website en waag eens een belletje.
Dank je wel voor de tip!
Bij Kwikfit ben ik speciaal naar een "EV capable" vestiging gegaan, maar blijkbaar zegt dat niets over uitlijnen van een Tesla...
 
Ik kom net van de Kwikfit, besloot met nieuwe Michelin Alpine winterbanden ook het uitlijnings pakket te nemen. Resultaten:View attachment 740095
Even nagebeld over de rode getallen bij Camber, en het antwoord was "Camber en Caster zijn bij een Tesla achter helaas niet in te stellen, maar deze waarden zijn prima"...
Ik overweeg een second opinion bij een bedrijf dat wel verstand heeft van Tesla's, Tips?
Ze zijn gewoon te lui, je moet namelijk even de bodemplaat demonteren aan de achterkant dan kom je er prima bij. Vraag ze anders eens: Waarom staan er dan toleranties bij de sporing en camber als je ze niet af kan stellen?

Zie hieronder de afstelbouten voor camber en sporing voor de achterkant:

wheelwell (1).jpg


Ik zou terug gaan met deze info en laat ze het deze keer wel goed doen, je hebt er tenslotte voor betaald?