Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Update voor hw2 auto's

This site may earn commission on affiliate links.
Idem:
upload_2017-3-14_8-31-18.png
 
Ook zonder update wordt TACC steeds beter: eergisteravond van Spijkenisse naar Brussel gereden en gisteren weer terug en pak 'm beet 90-95% op TACC gereden en zeer soepeltjes! Allebei de ritten in het donker gereden en maar 1x een onverwachte remactie. Nog steeds 1x te veel natuurlijk maar eerlijk is eerlijk: dat een paar weken geleden echt heel anders! Om het berichtje niet teniet te doen ga ik het niet over de Tesla navigatie hebben ;-). Wat me opviel bij het superchargen bij vdV in Brussel dat de auto enorm lawaai maakt, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
 
Dat lawaai ga je nog wel meer krijgen als het straks zomer is. Is de koeling van de accu tijdens het laden. Is normaal. Overigens valt mij aan de TACC op dat er ook enige AP-intelligentie in zit. Als je op TACC een bocht in gaat (bv A9/A2) vermindert de auto zo nodig snelheid om niet te snel door de bocht te gaan - ook als er geen auto voor rijdt. Erg fraai. Waar TACC niet werkt is als een andere auto ineens kort voor je van de linker of rechter baan komend voor je komt rijden. De auto ziet deze wagen absoluut niet en ingrijpen is noodzakelijk als deze auto langzamer rijdt dan dat jij dat doet.
 
Dat lawaai ga je nog wel meer krijgen als het straks zomer is. Is de koeling van de accu tijdens het laden. Is normaal. Overigens valt mij aan de TACC op dat er ook enige AP-intelligentie in zit. Als je op TACC een bocht in gaat (bv A9/A2) vermindert de auto zo nodig snelheid om niet te snel door de bocht te gaan - ook als er geen auto voor rijdt. Erg fraai. Waar TACC niet werkt is als een andere auto ineens kort voor je van de linker of rechter baan komend voor je komt rijden. De auto ziet deze wagen absoluut niet en ingrijpen is noodzakelijk als deze auto langzamer rijdt dan dat jij dat doet.
Dat laatste komt vermoed ik omdat alleen de Hoofdcamera voorzijde geactiveerd is en de kijkhoek te klein is om objecten die dichtbij zijn waar te nemen. De radar heeft volgens het plaatje dezelfde kijkhoek als de Afstandscamera voorzijde. Ik vermoed dat deze overigens in de laatste update 17.9.3 geactiveerd is daar ik nu "ver weg" meer voertuigen in mijn display zie. Ik denk dat het waarnemen van auto's dichtbij beter wordt als ook de Overzichtscamera voorzijde geactiveerd wordt. Sprak hij "in alle wijsheid" ;-)
upload_2017-3-23_7-48-21.png
 
Dat lawaai ga je nog wel meer krijgen als het straks zomer is. Is de koeling van de accu tijdens het laden. Is normaal. Overigens valt mij aan de TACC op dat er ook enige AP-intelligentie in zit. Als je op TACC een bocht in gaat (bv A9/A2) vermindert de auto zo nodig snelheid om niet te snel door de bocht te gaan - ook als er geen auto voor rijdt. Erg fraai. Waar TACC niet werkt is als een andere auto ineens kort voor je van de linker of rechter baan komend voor je komt rijden. De auto ziet deze wagen absoluut niet en ingrijpen is noodzakelijk als deze auto langzamer rijdt dan dat jij dat doet.
Dit doet AP1 ook. Is te overrulen door even gas bijgeven.
 
Als je juist moet remmen is het niet zo handig om gas bij te geven.....

Ik herken het ook hoor, als de auto die de baan opkomt sneller rijd dan dat je zelf rijd is er niets aan de hand. Als de auto die jouw baan opkomt langzamer rijd, grijpt de TACC ook wel in door te remmen, maar pas als de auto volledig op de rijbaan rijdt.
 
Zeker kan je het overrulen.. maar ik merk dat ik voor het dagelijkse woon/werk file rijden als het even kan gewoon AP2 op 90km/u aanzet. zeker eind van de dag.. je bent moe, hebt je hoofd er niet zo bij.. op de A10 of tussen Amsterdam en Breukelen scheelt het enkele minuten ... why bother. en dan is het wel zo prettig als de bochten ook goed gaan.
 
Zeker kan je het overrulen.. maar ik merk dat ik voor het dagelijkse woon/werk file rijden als het even kan gewoon AP2 op 90km/u aanzet. zeker eind van de dag.. je bent moe, hebt je hoofd er niet zo bij.. op de A10 of tussen Amsterdam en Breukelen scheelt het enkele minuten ... why bother. en dan is het wel zo prettig als de bochten ook goed gaan.
Ik had de link naar de verkeerde zin gelegd.....

Op zich is het mooi dat hij snelheid minderd, maar soms is het ook wel "spannend" of hij ook snelheid gaat minderen en niet volle snelheid doorstoomt. Valt mij ook met name op bij bijvoorbeeld rotondes, dan durf ik toch niet af te wachten of hij nog wel vaart gaat minderen. Zijn er ervaringen bekend waar wel vaart geminderd wordt bij rotondes, of is het systeem nog niet zover (geweest)?
 
Niet door mij. Rotondes, scherpe bochten, stukje uitwijken voor iets in de middenberm.. geen AP2 vooralsnog. En eerlijk gezegt heb ik ook al een paar keer moeten ingrijpen omdat AP de bochten niet goed nam en de auto tegen de wegafbakening dreigen de rijden -:) .. we hebben nog wel even te gaan.
 
Ja dat ben ik eens: ik ben ook heel benieuwd hoe AP1 eigenlijk met rotondes etc nu omgaat. Want op rotondes ontbreekt vaak de weg belijning en zie je vaak het midden van de rotonde (waar je als het ware omheen draait) veel variaties. Nu schakelt mijn AP2 domweg uit bij het naderen van een rotonde maar dat moet natuurlijk wel mogelijk gaan worden als er OOIT full autonoom rijden mogelijk moet worden. Natuurlijk moet dat ook de navigatie een mega update gaan krijgen ;-). Ik heb nog steeds mijn vertrouwde TomTom Go op mijn iPhone actief, en gelukkig maar: de Tesla nav was volledig de weg kwijt in de buurt van het hotel in Brussel Airport! Maar.... TACC zorgt wel dat ik veel relaxer rijdt nu al, hoewel de afstand tot mijn voorganger (met de instelling op de kortste afstand) nog steeds heel veilig is (waarschijnlijk de 2 seconde regel) maar praktisch gezien zoveel ruimte laat dat ik persoonlijk het irritant vind omdat het andere weg-horken uitnodigt gauw nog even hun auto ertussen te prakken. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
 
Ja dat ben ik eens: ik ben ook heel benieuwd hoe AP1 eigenlijk met rotondes etc nu omgaat. Want op rotondes ontbreekt vaak de weg belijning en zie je vaak het midden van de rotonde (waar je als het ware omheen draait) veel variaties. Nu schakelt mijn AP2 domweg uit bij het naderen van een rotonde maar dat moet natuurlijk wel mogelijk gaan worden als er OOIT full autonoom rijden mogelijk moet worden.
AP1 kan weinig tot niets met rotondes. Gaat op ruime rotondes soms wel met een ruk rechtsom, op kleine rotondes rijdt ie meestal gewoon rechtdoor. Simpelweg vergeten.
 
Dus in dat opzicht is TACC van HW1 en HW2 wel al gelijkwaardig ;-)..... beiden raken in een stuip bij rotondes :)

TACC doet niks met rotondes maar is adaptieve cruise control. Sturen is autosteer functie en geen enkele tesla is geschikt (officieel) voor andere wegen dan snelwegen met goede belijning. Dat veel andere situaties ook goed gaan is een mooie en knappe bijkomstigheid.
 
  • Like
Reactions: S-19910