Even ter controle dat ik het goed heb begrepen: De elektronische zekering en Inconel contactoren zorgen enkel voor een hogere (piek-) belasting (1500 Ampère i.p.v. 1300 Ampère).
Het is een beetje complexer. :smile: De oude "analoge" zekering, die bij de P85D slechts kortstondig gepusht kan worden tot 1300A, is in de praktijk maar 630A. Het is voor de levensduur en betrouwbaarheid van die dingen dus niet ideaal om die zo zwaar over hun spec te belasten. De nieuwe elektronische variant is een mooi staaltje van de Tesla R&D welke nu toe laat zwaardere belastingen beter en langer onder controle te houden.
Voor diegenen die de dissectie uitgevoerd door wk057 niet gevolgd hebben op het Amerikaanse forum, zijn hier een paar foto's van de zekering en de locatie (aan de voorkant van het pack):
De contactoren krijgen het bij piekstromen ook zwaar te verduren, in die mate dat de contacten kunnen samensmelten bij belastingen boven de 1300A. Om boven de 500 pk te geraken was de 1300A van de Insane P85D niet genoeg. Dat is intussen voor iedereen duidelijk, vermoed ik. :tongue: Inconel is een veel duurzamer materiaal wat er voor zorgt dat de contactoren hogere stromen kunnen schakelen en veel langer mee gaan.
De contactoren bevinden zich aan het hele andere eind van het battery pack, in de achterste rand:
Bij meerdere rondjes racen op het circuit is niet de zekering, noch de "oude" contactoren de beperkende/limiterende factor, waardoor niet meer maximaal vermogen genoten kan worden. Deze beperkende factor is de warmte-ontwikkeling van de batterij, waardoor een P90DL na een paar rondjes "planken" ook tegen deze beperking aanloopt. Correct?
Zowat alles wordt warm onder piekbelasting. Het is niet echt duidelijk wat uiteindelijk de zwakste schakel is in het koelsysteem van de Model S. Vermoedelijk kunnen verschillende componenten op verschillende momenten oververhit geraken.
Dit is dan ook waarom ik niet zomaar bereid ben om veel geld te geven voor een Ludicrous upgrade. Vanaf 150 a 160 km/u is het snel over bij een P85D. Op circuit rij je aan deze snelheden permanent met een gele stippellijn. Ik weet echter niet of het vooral de batterij is, dan wel de motor(en) die beschermd moet(en) worden.
De kans bestaat dat onder een Ludicrous belasting van 1500A de boel nog sneller te warm wordt dan bij een Insane belasting van 1300A. En ik heb aanwijzingen dat dat ook zo is. Op dit moment is het verschil tussen een P85D en een
P90D op de 1/4 mijl maar 0,2 seconden. De topsnelheid (trap speed) ligt ook nauwelijks uit mekaar. Volgens mij is de reden dat die 1500A bepaalde componenten alleen nog maar sneller doet oververhitten. De PD varianten zijn fantastisch om vanaf een verkeerslicht weg te scheuren maar qua endurance of autobahn capaciteiten is er nog veel werk aan de winkel.