Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade P85D?

This site may earn commission on affiliate links.
Goh en als ik dan eens iets post dan is het volgens sommige gelijk een Troll.... Tja Tesla een mooie wagen met veel potentie en ik heb er veel rijplezier van maarrrrrr er zijn wat zaken voor verbetering nodig 1 groot belangrijk ding: de navigatie. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon met TomTom ofzo in zee gaan, dit is trouwens voor andere merken idem ze willen allemaal het wiel opnieuw uitvinden. Heel apart.
 
Liefde maakt blind. Velen van ons (ik ook) bedekken de minpunten en problemen van Tesla met de mantel der liefde omdat de plussen zoveel groter zijn dan de minnen. Ik heb in het begin ook gedacht dat jij een troll was samen met Mindbender. Inmiddels weet ik beter. Jullie zijn kritische Tesla rijders en dat vind ik prima.
 
Goh en als ik dan eens iets post dan is het volgens sommige gelijk een Troll.... Tja Tesla een mooie wagen met veel potentie en ik heb er veel rijplezier van maarrrrrr er zijn wat zaken voor verbetering nodig 1 groot belangrijk ding: de navigatie. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon met TomTom ofzo in zee gaan, dit is trouwens voor andere merken idem ze willen allemaal het wiel opnieuw uitvinden. Heel apart.

Wat m.i. ontbrak in sommige van je vorige posts was de nuance.

Niemand op dit forum zal ontkennen dat Tesla nog een lijst met verbeterpunten heeft.

Belangrijk is evenwel de erkenning dat Tesla een gigantische prestatie heeft verricht : in hun eentje, tegen de stroom in, hebben zij het elektrisch rijden op de kaart gezet. En dat in geen tijd.

Dat is een dikke vette + waard, tegenover een paar kleine -.

Bvb : ja, graag een betere nav. (De huidige NAV is overigens van Navigon.)

Het mag trouwens ook vermeld worden dat de lijst met verbeterpunten snel kleiner wordt.
 
Last edited:
Liefde maakt blind. Velen van ons (ik ook) bedekken de minpunten en problemen van Tesla met de mantel der liefde omdat de plussen zoveel groter zijn dan de minnen. Ik heb in het begin ook gedacht dat jij een troll was samen met Mindbender. Inmiddels weet ik beter. Jullie zijn kritische Tesla rijders en dat vind ik prima.

Grappig. Heb ik kennelijk ook trol-trekjes...

Vind het overigens wel vermakelijk dat zoveel mensen zich zo ergeren aan de navi. Nou heb ik over veel dingen te mopperen gehad, maar nog nooit over de navi. (behalve dan natuurlijk dat de trip planner incl SuC suggesties volledig ruk is).
Zal wel komen doordat ik van een generatie ben die nog zelf heeft leren kaartlezen?

Heb ook nog niet kunnen ontdekken dat Tesla navi nou zo vreselijk veel erger/slechter is dan standaard VW navi.

Verbetering van de navi is ongeveer het laatste wat ik belangrijk vind op dit moment (een stille motor daar zou ik blij van worden :smile:) Ieder zijn ding gok ik.
 
Grappig. Heb ik kennelijk ook trol-trekjes...

Vind het overigens wel vermakelijk dat zoveel mensen zich zo ergeren aan de navi. Nou heb ik over veel dingen te mopperen gehad, maar nog nooit over de navi. (behalve dan natuurlijk dat de trip planner incl SuC suggesties volledig ruk is).
Zal wel komen doordat ik van een generatie ben die nog zelf heeft leren kaartlezen?

Heb ook nog niet kunnen ontdekken dat Tesla navi nou zo vreselijk veel erger/slechter is dan standaard VW navi.
, o
Verbetering van de navi is ongeveer het laatste wat ik belangrijk vind op dit moment (een stille motor daar zou ik blij van worden :smile:) Ieder zijn ding gok ik.

heb mijn tessy nu 1week maar vroeg me af in de navi of ik waypoints kan gebruiken of moet alles sequentieel ?
 
Zelf nog veel plezier beleefd op de Trollstigen...
Zie ook het verkeersbord (en de fotograaf?):biggrin:

20150918_124848.jpg


En... er wordt gefluisterd dat deze stenen door Trollen gestapeld zijn...

20150918_192233.jpg


En dat alles met de Tesla... incl de huidige Navigatie toch de weg gevonden:wink:

Maar... ik zou de Navigatie ook wel graag beter willen, bijv. bij keuze voor SuCs op de route: U gaat van A naar B, u mag kiezen om via..... te gaan... klik, klik, klik en je hebt zelf de route kunnen kiezen...

Echter, ik ben wel heel blij met het heeeele grote kaart die ik kan gebruiken als ouderwetse kaart om toch stiekem mijn eigen weg te bepalen... en zolang die escape er is (ik zou met een tomtom echt balen als die me verkeerd stuurde, zou ik geen backup hebben) mogen ze van mij hun tijd als eerste aan grotere wensen besteden.:cool:
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zo ontevreden ben over de navi, af en toe refresht het scherm wat traag en zie ik twee blauwe lijnen, (maar dat ligt aan de 3G-verbinding denk ik) en daarenbuiten al een paar keer een goeie omleiding kunnen nemen om files te vermijden.

Maar het ontbreken van die waypoints, daar mogen ze nu dringend toch wel iets aan doen.
 
Ik bedoel P85D's die niet verkocht werden met de ludicrous upgrade maar waarvan het sowieso wel mee in de hardware zit. Ze wisten wel niet vanaf welke datum dit standaard "meegeleverd" werd. Misschien rijden we wel met een ludicrous versie maar verhinderd de software die te gebruiken.

Mmm, bij de P90D is dat zo omdat alle 90 kWh batterijen een elektronische zekering en Inconel contactoren bevatten. Of dat ook zo is voor de 85 kWh batterijen die tegenwoordig geproduceerd worden is dus de vraag. Omdat er op niveau van de cellen enkel een verschil is in de chemische samenstelling vraag ik mij trouwens af hoe lang ze de 85 kWh battery packs nog gaan aanhouden. Er zal toch geen verschil in kostprijs zijn gezien het aantal cellen gelijk is.

Mogelijk zijn er een beperkt aantal mensen die een P85D besteld hebben vóór 17 juli maar die pas veel later hebben ontvangen waardoor ze een aangepaste batterij hebben:
"The LUDICROUS speed option will be available as a retrofit to all P85D customers with original vehicle orders placed before 11am PST Friday 7/17."

Het zou ook kunnen dat alle nieuwe batterijen met een elektronische zekering en Inconel contactoren zijn uitgerust. Dat zou me helemaal niet verwonderen. De Inconel contactoren kunnen ook een oplossing zijn voor de "balloon squeel".
 
... alle 90 kWh batterijen een elektronische zekering en Inconel contactoren bevatten...
Even ter controle dat ik het goed heb begrepen: De elektronische zekering en Inconel contactoren zorgen enkel voor een hogere (piek-) belasting (1500 Ampère i.p.v. 1300 Ampère). Bij meerdere rondjes racen op het circuit is niet de zekering, noch de "oude" contactoren de beperkende/limiterende factor, waardoor niet meer maximaal vermogen genoten kan worden. Deze beperkende factor is de warmte-ontwikkeling van de batterij, waardoor een P90DL na een paar rondjes "planken" ook tegen deze beperking aanloopt. Correct?
 
Even ter controle dat ik het goed heb begrepen: De elektronische zekering en Inconel contactoren zorgen enkel voor een hogere (piek-) belasting (1500 Ampère i.p.v. 1300 Ampère).

Het is een beetje complexer. :smile: De oude "analoge" zekering, die bij de P85D slechts kortstondig gepusht kan worden tot 1300A, is in de praktijk maar 630A. Het is voor de levensduur en betrouwbaarheid van die dingen dus niet ideaal om die zo zwaar over hun spec te belasten. De nieuwe elektronische variant is een mooi staaltje van de Tesla R&D welke nu toe laat zwaardere belastingen beter en langer onder controle te houden.

Voor diegenen die de dissectie uitgevoerd door wk057 niet gevolgd hebben op het Amerikaanse forum, zijn hier een paar foto's van de zekering en de locatie (aan de voorkant van het pack):

85 kWh battery main fuse.jpg


85 kWh battery main fuse closeup.jpg


85 kWh battery main fuse location.jpg


De contactoren krijgen het bij piekstromen ook zwaar te verduren, in die mate dat de contacten kunnen samensmelten bij belastingen boven de 1300A. Om boven de 500 pk te geraken was de 1300A van de Insane P85D niet genoeg. Dat is intussen voor iedereen duidelijk, vermoed ik. :tongue: Inconel is een veel duurzamer materiaal wat er voor zorgt dat de contactoren hogere stromen kunnen schakelen en veel langer mee gaan.

De contactoren bevinden zich aan het hele andere eind van het battery pack, in de achterste rand:

85 kWh battery contactors.jpg


85 kWh battery negative terminal contactor closeup.jpg


Bij meerdere rondjes racen op het circuit is niet de zekering, noch de "oude" contactoren de beperkende/limiterende factor, waardoor niet meer maximaal vermogen genoten kan worden. Deze beperkende factor is de warmte-ontwikkeling van de batterij, waardoor een P90DL na een paar rondjes "planken" ook tegen deze beperking aanloopt. Correct?

Zowat alles wordt warm onder piekbelasting. Het is niet echt duidelijk wat uiteindelijk de zwakste schakel is in het koelsysteem van de Model S. Vermoedelijk kunnen verschillende componenten op verschillende momenten oververhit geraken.

Dit is dan ook waarom ik niet zomaar bereid ben om veel geld te geven voor een Ludicrous upgrade. Vanaf 150 a 160 km/u is het snel over bij een P85D. Op circuit rij je aan deze snelheden permanent met een gele stippellijn. Ik weet echter niet of het vooral de batterij is, dan wel de motor(en) die beschermd moet(en) worden.

De kans bestaat dat onder een Ludicrous belasting van 1500A de boel nog sneller te warm wordt dan bij een Insane belasting van 1300A. En ik heb aanwijzingen dat dat ook zo is. Op dit moment is het verschil tussen een P85D en een P90D op de 1/4 mijl maar 0,2 seconden. De topsnelheid (trap speed) ligt ook nauwelijks uit mekaar. Volgens mij is de reden dat die 1500A bepaalde componenten alleen nog maar sneller doet oververhitten. De PD varianten zijn fantastisch om vanaf een verkeerslicht weg te scheuren maar qua endurance of autobahn capaciteiten is er nog veel werk aan de winkel.
 
Om boven de 500 pk te geraken was de 1300A van de Insane P85D niet genoeg. Dat is intussen voor iedereen duidelijk, vermoed ik. :tongue:
Not ... funny ... ! :cursing:

Dit is dan ook waarom ik niet zomaar bereid ben om veel geld te geven voor een Ludicrous upgrade.

Ik overweeg het misschien later omwille van de restwaarde van de auto. 5k uitgeven om 10k terug te krijgen? Da's een no-brainer :tongue:
Gisteren in Aartselaar waren ze helaas niet op de hoogte van de prijsdaling van de upgrade van $7.500 naar $5.000 en hun "tarief" was nog steeds €8.000 en kan enkel in Tilburg uitgevoerd worden. :crying:
 
Gisteren in Aartselaar waren ze helaas niet op de hoogte van de prijsdaling van de upgrade van $7.500 naar $5.000 en hun "tarief" was nog steeds €8.000 en kan enkel in Tilburg uitgevoerd worden. :crying:

Buiten wat tests binnen Tesla zelf kan het volgens mij helemaal nergens uitgevoerd worden momenteel. De eerste wagens zouden in Fremont gedaan worden en dat zou nu uitgesteld zijn tot 2016 (was eerst Q4 2015). Hoe is het mogelijk dat ze in Aartselaar van niets weten als het gewoon op de site staat van Tesla?
Tesla Accessories and Charging Adapters LUDICROUS MODE ONLY (P85D) - PRE ORDER DEPOSIT