Vandaag Light Harmonic Upgrade (van
@ErnstT) voor de standaard audio bij mij laten installeren (zo'n 1200 EUR inclusief installatie). En voor het eerst in drie jaar heb ik weer muziek in mijn wagen, schitterend.
Mijn eerste MS had de premium upgrade (studio sound of zoiets heette dat toen, en kostte 1050 EUR). Niet van onder de indruk, ook niet van de bas die vrij 'boom-boom' was (weinig timbre of accuraatheid in lage tonen). Bij mijn tweede MS, zes maanden terug, was de prijs van die optie al opgeklommen tot 2700 EUR zonder dat er een iota aan veranderd was (behalve de naam, die wat duurder klonk). Heb dan maar besloten te wachten tot er iets beters aftermarket kwam.
Had vroeger al meegemaakt (o.m. bij aftermarket DVD-installatie in een BMW) dat er serieus geprutst werd met de elektriciteit van de wagen (verkeerde zekeringen gebruikt etc.). Noem het paranoia maar het was bij mij dus uit den boze dat een plaatselijke auto-hifiboer aan de elektrische installatie van mijn EV zou gaan sleutelen.
Anderen op dit forum (o.m.
@HWS, met Brian Audio) hadden al mensen die wel ervaring hadden ontdekt, maar voor die Brian-upgrade moest ik wel mijn wagen drie dagen in Zoetermeer achterlaten. Ernst heeft een Belgische installateur (nu ja, iemand met een sterk Nederlands accent maar een Belgische nummerplaat
) die dat bij me thuis is komen doen.
De upgrade die ik heb laten plaatsen is zonder subwoofer; gewoon de vier mid/laag-luidsprekers in de deuren vervangen, inclusief demping deuren, dat hoort er bij. Een subwoofer-upgrade (voor de standaard audio) is ook in de maak, maar nog niet leverbaar als ik goed begrijp.
Resultaat (met TuneIn/Spotify/FM/DAB/Podcasts - een USB met FLAC's heb ik nog niet geprobeerd):
- hoog (cymbalen etc.): eerste reactie was dat er iets ontbrak. Komt gewoon omdat de LH woofers heel wat gevoeliger zijn dan de (standaard) tweeters (die niet vervangen zijn). Hoge tonen wat aanpassen dus (bij mij nu op +2.5);
- midrange : wow. Zo transparant. Perfecte scheiding tussen instrumenten, veel timbre in stemmen etc. Veel meer ruimte-vullend ook. Dag-en-nacht-verschil met standaard woofers;
- laag: hier ook veel meer scheiding, transparantie, timbre, strakheid en 'toonjuistheid' (als dat woord al bestaat - wat ik bedoel is dat je de noten van een basgitaar of cello makkelijk kan herkennen ook al volgen ze zich supersnel op - ze worden niet overschaduwd door enig 'boom-boom' effect).
- it goes to 11. Als je er zin in hebt is op "11" luisteren gewoon aangenaam. Vind wel dat het geen kwaad kan om bas wat artificieel zwaarder te maken (genre +3) en midden meer laid-back (-3 naar mijn smaak). Ik weet dan wel dat bas niet laag gaat maar gewoon een 'onechte' boost geeft rond 100 Hz (een beetje zoals de 'loudness'-knop van onze versterkers in de jaren '80) maar het is ten eerste aangenaam en ten tweede heb je nog steeds een strakke, melodische, bas, die weliswaar heel zoet is - maar ook (of misschien precies) dat maakt het luisteren aan "11" leuk. Overigens is luisteren aan 5 of 6 ook een heel andere ervaring dan met standaard audio. Fader zet ik een beetje naar achteren (horizontale lijn ter hoogte van de rugleuning van voorste zetels, nu we dit om bizarre redenen niet meer in cijfers kunnen uitdrukken
).
Wat kan nog beter :
- laag: als je het laag niet artificieel zou moeten boosten, maar ie zelf gewoon zijn ding kon doen inzake strakheid, juistheid etc., ondersteund door een (goede) subwoofer zou dat zeker helpen (zeker op "11"). Maar een subwoofer vergt veel energie denk ik, en daar komt dan dus vermoedelijk ook een aparte versterker bij kijken, en dus een zeker prijskaartje... Ik ga er ernstig over nadenken als LH met haar product op de markt komt, maar het zal toch wel van de prijs afhangen.
- bron: rubbish in rubbish out, natuurlijk. Kwaliteitsverschil was het grootst te horen bij FM radio; alle andere kanalen zijn nu eenmaal ook gebonden aan de limieten van DAC en streaming.
NB: een beetje OT, maar misschien het meest interessante in mijn betoog: bij het uittesten ging ik ook voor een podcast,
"Talking Tesla": schitterend gewoon: drie Amerikanen, twee met perfecte joodse humor à la Mel Brooks (van de
ludicrous mode) en één met een Australisch laid-back gehalte om u tegen te zeggen, die tegen de sterren op
zeveren over Tesla. Wie het nog niet kent: echt uitproberen, zou ik zeggen.