Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Upgrade standard audio

This site may earn commission on affiliate links.
@MaH Ik zat met dezelfde vraag en kreeg volgend antwoord...
In de offerte had ik – onder de volumeregelaars – al aangegeven dat de fader van de headunit niet meer te gebruiken is. We zijn er namelijk achter gekomen dat de headunit een gefilterd signaal naar de achterspeakers stuurt. Gebruik je dit als insturing op de versterker dan beschik je niet over een fullrange signaal. Vandaar dat de front-output van de headunit wordt gebruikt als ingang voor de versterker.
De toonregeling van de headunit is gewoon te gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: HWS and MaH
Gisteren mijn "Ultra High Fidelity geluidspakket" van een (gedeeltelijke) upgrade voorzien. Ik had het setje Model S.12P van "Light Harmonic" al een tijdje liggen die ik had aangeschaft via @ErnstT op http://www.rainbowroad.eu. Ik was eigenlijk aan het wachten op wat slecht weer zodat ik netjes ergens binnen hieraan kon gaan klussen. Door de mooie nazomer toch wat ongeduldig geworden en gisteren toch maar een aan de klus begonnen aangezien ik wat vrije tijd over had. Begonnen met het moeilijkste deel, de bestaande "Amplifier" vervangen onder het dashboard. Gewoon lekker in het zonnetje voor het huis op de stoep. :)

IMG_4131.JPG


Als je de video volgt, die op de website van Light Harmonic, ben je in ieder geval snel op de goede weg. Door de bekleding- en dashboarddelen weg te nemen ben je er snel bij maar dan komt het moeilijkste, het eigenlijke wisselen van de versterker. Hoe kom ik er bij en wissel ik hem? Uiteindelijk is het redelijk eenvoudig wanneer je drie schroeven los maakt en de hele bracket achterlangs naar beneden haalt. Je hoeft dan geen enkele kabel los te halen uitgezonderd dan de grote stekker die op de versterker zit. Het achterlangs weghalen en weer op zijn plaats brengen is al met al heel goed te doen.

IMG_4132.JPG


Toen alles weer op zijn plaats geschroefd was, alles weer dichtgemaakt en laten spelen. Ben nu al happy. :)

Ben nog wel even aan het zoeken geweest naar de fuse-box waar een zekering gewisseld zou moet worden van een 20A naar een 35A. Waar de betreffende fuse-box volgens de video, en de handleiding, zou moeten zitten zit hij niet. Nu is mijn Model S van een productiedatum oktober 2015, en is het volgens mij dus veranderd. Inmiddels wel een PDF gevonden via dit forum met een mooi schema waar de twee fuse-boxen wel zitten en welke zekering voor wat is. Uiteindelijk, in overleg met @ErnstT de zekering maar laten zitten want volgens hem moet de standaard 20A het ook houden is zijn ervaring. Mocht hij er ergens toch een keer uit branden, kan ik hem altijd nog wisselen denk ik dan maar. Ik weet nu in ieder geval waar ik hem zoeken moet. ;)

Hiermee is het moeilijkste deel gebeurt en nu nog een beetje vrije tijd vinden op de vier speakers in de deur te wisselen en de subwoofer achter in de kofferbak. Als ik de deuren dan toch al los heb, wil ik gelijk de deuren voorzien van wat demping zodat het geluid nog wat beter moet gaan klinken.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Ivo-G and Refie
Gisteren mijn "Ultra High Fidelity geluidspakket" van een (gedeeltelijke) upgrade voorzien. Ik had het setje Model S.12P van "Light Harmonic" al een tijdje liggen die ik had aangeschaft via @ErnstT op http://www.rainbowroad.eu. Ik was eigenlijk aan het wachten op wat slecht weer zodat ik netjes ergens binnen hieraan kon gaan klussen. Door de mooie nazomer toch wat ongeduldig geworden en gisteren toch maar een aan de klus begonnen aangezien ik wat vrije tijd over had. Begonnen met het moeilijkste deel, de bestaande "Amplifier" vervangen onder het dashboard. Gewoon lekker in het zonnetje voor het huis op de stoep. :)

View attachment 196149

Als je de video volgt, die op de website van Light Harmonic, ben je in ieder geval snel op de goede weg. Door de bekleding- en dashboarddelen weg te nemen ben je er snel bij maar dan komt het moeilijkste, het eigenlijke wisselen van de versterker. Hoe kom ik er bij en wissel ik hem? Uiteindelijk is het redelijk eenvoudig wanneer je drie schroeven los maakt en de hele bracket achterlangs naar beneden haalt. Je hoeft dan geen enkele kabel los te halen uitgezonderd dan de grote stekker die op de versterker zit. Het achterlangs weghalen en weer op zijn plaats brengen is al met al heel goed te doen.

View attachment 196152

Toen alles weer op zijn plaats geschroefd was, alles weer dichtgemaakt en laten spelen. Ben nu al happy. :)

Ben nog wel even aan het zoeken geweest naar de fuse-box waar een zekering gewisseld zou moet worden van een 20A naar een 35A. Waar de betreffende fuse-box volgens de video, en de handleiding, zou moeten zitten zit hij niet. Nu is mijn Model S van een productiedatum oktober 2015, en is het volgens mij dus veranderd. Inmiddels wel een PDF gevonden via dit forum met een mooi schema waar de twee fuse-boxen wel zitten en welke zekering voor wat is. Uiteindelijk, in overleg met @ErnstT de zekering maar laten zitten want volgens hem moet de standaard 20A het ook houden is zijn ervaring. Mocht hij er ergens toch een keer uit branden, kan ik hem altijd nog wisselen denk ik dan maar. Ik weet nu in ieder geval waar ik hem zoeken moet. ;)

Hiermee is het moeilijkste deel gebeurt en nu nog een beetje vrije tijd vinden op de vier speakers in de deur te wisselen en de subwoofer achter in de kofferbak. Als ik de deuren dan toch al los heb, wil ik gelijk de deuren voorzien van wat demping zodat het geluid nog wat beter moet gaan klinken.
Goed bezig Desiré. Ben benieuwd of je na de upgrade ook meer naar muziek gaat luisteren net als ik. Ik kan nu echt genieten van een lekker nummer. Vooral als ik alleen of met m'n pubers in de auto zit:cool:.
 
Gisteren mijn "Ultra High Fidelity geluidspakket" van een (gedeeltelijke) upgrade voorzien. Ik had het setje Model S.12P van "Light Harmonic" al een tijdje liggen die ik had aangeschaft via @ErnstT op http://www.rainbowroad.eu. Ik was eigenlijk aan het wachten op wat slecht weer zodat ik netjes ergens binnen hieraan kon gaan klussen. Door de mooie nazomer toch wat ongeduldig geworden en gisteren toch maar een aan de klus begonnen aangezien ik wat vrije tijd over had. Begonnen met het moeilijkste deel, de bestaande "Amplifier" vervangen onder het dashboard. Gewoon lekker in het zonnetje voor het huis op de stoep. :)

View attachment 196149

Als je de video volgt, die op de website van Light Harmonic, ben je in ieder geval snel op de goede weg. Door de bekleding- en dashboarddelen weg te nemen ben je er snel bij maar dan komt het moeilijkste, het eigenlijke wisselen van de versterker. Hoe kom ik er bij en wissel ik hem? Uiteindelijk is het redelijk eenvoudig wanneer je drie schroeven los maakt en de hele bracket achterlangs naar beneden haalt. Je hoeft dan geen enkele kabel los te halen uitgezonderd dan de grote stekker die op de versterker zit. Het achterlangs weghalen en weer op zijn plaats brengen is al met al heel goed te doen.

View attachment 196152

Toen alles weer op zijn plaats geschroefd was, alles weer dichtgemaakt en laten spelen. Ben nu al happy. :)

Ben nog wel even aan het zoeken geweest naar de fuse-box waar een zekering gewisseld zou moet worden van een 20A naar een 35A. Waar de betreffende fuse-box volgens de video, en de handleiding, zou moeten zitten zit hij niet. Nu is mijn Model S van een productiedatum oktober 2015, en is het volgens mij dus veranderd. Inmiddels wel een PDF gevonden via dit forum met een mooi schema waar de twee fuse-boxen wel zitten en welke zekering voor wat is. Uiteindelijk, in overleg met @ErnstT de zekering maar laten zitten want volgens hem moet de standaard 20A het ook houden is zijn ervaring. Mocht hij er ergens toch een keer uit branden, kan ik hem altijd nog wisselen denk ik dan maar. Ik weet nu in ieder geval waar ik hem zoeken moet. ;)

Hiermee is het moeilijkste deel gebeurt en nu nog een beetje vrije tijd vinden op de vier speakers in de deur te wisselen en de subwoofer achter in de kofferbak. Als ik de deuren dan toch al los heb, wil ik gelijk de deuren voorzien van wat demping zodat het geluid nog wat beter moet gaan klinken.

Goed gedaan! Het mooiste moet nog komen met het vervangen van de speakers en demping. Een peuleschil vergeleken met de acrobatiek oefeningen onder de stuurkolom :)
 
Dat ziet er herkenbaar uit Amximus. Ik vind de plek van de versterkers zelfs nog beter dan bij mij.
Mooi setje ... haha
Om het nog helemaal af te maken heb ik de binnenzijde kofferklep en zijwanden koffer ontmanteld en bekleed/gevuld met silent coat. Goedkope oplossing om het nog beter te doen klinken :)
Wat ik wel merk is dat Tesla zelf in de nieuwe wagens vergeleken met mijn vorige model S meer geluiddempend materiaal voorziet. Nu zit er standaard, weliswaar beperkt en geen al te hoog kwaliteit, geluiddempend materiaal in.
 
Hèhè stage 2 van m'n BCA upgrade is klaar. Morgen en overmorgen met STORM-Eindhoven op en neer naar Parijs. Kan ik m mooi eens testen en indraaien:cool:. Links en rechtsachter een SUB erbij in de op maat gemaakte kisten. Een 2-kanaals versterker voor de SUBs en een 4-kanaals versterker voor de speakers in de achterdeuren en de 2 extra geplaatste in de achterklep. Definitieve afstelling zal nog volgen. En de laadbak waar anders de stoeltjes zitten is ook behouden.:)

IMG_0405.JPG
SUB-links.jpeg
 
Om het nog helemaal af te maken heb ik de binnenzijde kofferklep en zijwanden koffer ontmanteld en bekleed/gevuld met silent coat. Goedkope oplossing om het nog beter te doen klinken :)
Wat ik wel merk is dat Tesla zelf in de nieuwe wagens vergeleken met mijn vorige model S meer geluiddempend materiaal voorziet. Nu zit er standaard, weliswaar beperkt en geen al te hoog kwaliteit, geluiddempend materiaal in.
Ziet er keurig uit, vooral hoe de subs samen met de versterkers weggewerkt zijn. Krijg je alleen geen problemen met warmte van de versterkers of meetrillen van de afdekplaat in je kofferbak?
 
Ziet er keurig uit, vooral hoe de subs samen met de versterkers weggewerkt zijn. Krijg je alleen geen problemen met warmte van de versterkers of meetrillen van de afdekplaat in je kofferbak?
Volgens Herman van carsounds hebben de versterkers van JL een geavanceerd koelsysteem en houden deze zelfs in een beperkte ruimte op een optimale temperatuur. Tot op heden werken beide versterkers feilloos.
Van een trillende afdekplaat of hoedenplank geen last.
Naast de deuren die door Herman onder handen zijn genomen heb ik zelf alles wat los te koppelen viel silent coat gebruikt voor de rammelende interieurdelen. Misschien wel wat extra gewicht maar een wereld van verschil. Onlangs nog eens in een andere Tesla gezeten ter vergelijking. Zelfs een vertegenwoordiger van Tesla was onder de indruk :)
 
Hèhè stage 2 van m'n BCA upgrade is klaar. Morgen en overmorgen met STORM-Eindhoven op en neer naar Parijs. Kan ik m mooi eens testen en indraaien:cool:. Links en rechtsachter een SUB erbij in de op maat gemaakte kisten. Een 2-kanaals versterker voor de SUBs en een 4-kanaals versterker voor de speakers in de achterdeuren en de 2 extra geplaatste in de achterklep. Definitieve afstelling zal nog volgen. En de laadbak waar anders de stoeltjes zitten is ook behouden.:)

View attachment 200766 View attachment 200767
Nice :)
 
Vandaag Light Harmonic Upgrade (van @ErnstT) voor de standaard audio bij mij laten installeren (zo'n 1200 EUR inclusief installatie). En voor het eerst in drie jaar heb ik weer muziek in mijn wagen, schitterend.

Mijn eerste MS had de premium upgrade (studio sound of zoiets heette dat toen, en kostte 1050 EUR). Niet van onder de indruk, ook niet van de bas die vrij 'boom-boom' was (weinig timbre of accuraatheid in lage tonen). Bij mijn tweede MS, zes maanden terug, was de prijs van die optie al opgeklommen tot 2700 EUR zonder dat er een iota aan veranderd was (behalve de naam, die wat duurder klonk). Heb dan maar besloten te wachten tot er iets beters aftermarket kwam.

Had vroeger al meegemaakt (o.m. bij aftermarket DVD-installatie in een BMW) dat er serieus geprutst werd met de elektriciteit van de wagen (verkeerde zekeringen gebruikt etc.). Noem het paranoia maar het was bij mij dus uit den boze dat een plaatselijke auto-hifiboer aan de elektrische installatie van mijn EV zou gaan sleutelen.

Anderen op dit forum (o.m. @HWS, met Brian Audio) hadden al mensen die wel ervaring hadden ontdekt, maar voor die Brian-upgrade moest ik wel mijn wagen drie dagen in Zoetermeer achterlaten. Ernst heeft een Belgische installateur (nu ja, iemand met een sterk Nederlands accent maar een Belgische nummerplaat :)) die dat bij me thuis is komen doen.

De upgrade die ik heb laten plaatsen is zonder subwoofer; gewoon de vier mid/laag-luidsprekers in de deuren vervangen, inclusief demping deuren, dat hoort er bij. Een subwoofer-upgrade (voor de standaard audio) is ook in de maak, maar nog niet leverbaar als ik goed begrijp.

Resultaat (met TuneIn/Spotify/FM/DAB/Podcasts - een USB met FLAC's heb ik nog niet geprobeerd):

- hoog (cymbalen etc.): eerste reactie was dat er iets ontbrak. Komt gewoon omdat de LH woofers heel wat gevoeliger zijn dan de (standaard) tweeters (die niet vervangen zijn). Hoge tonen wat aanpassen dus (bij mij nu op +2.5);
- midrange : wow. Zo transparant. Perfecte scheiding tussen instrumenten, veel timbre in stemmen etc. Veel meer ruimte-vullend ook. Dag-en-nacht-verschil met standaard woofers;
- laag: hier ook veel meer scheiding, transparantie, timbre, strakheid en 'toonjuistheid' (als dat woord al bestaat - wat ik bedoel is dat je de noten van een basgitaar of cello makkelijk kan herkennen ook al volgen ze zich supersnel op - ze worden niet overschaduwd door enig 'boom-boom' effect).
- it goes to 11. Als je er zin in hebt is op "11" luisteren gewoon aangenaam. Vind wel dat het geen kwaad kan om bas wat artificieel zwaarder te maken (genre +3) en midden meer laid-back (-3 naar mijn smaak). Ik weet dan wel dat bas niet laag gaat maar gewoon een 'onechte' boost geeft rond 100 Hz (een beetje zoals de 'loudness'-knop van onze versterkers in de jaren '80) maar het is ten eerste aangenaam en ten tweede heb je nog steeds een strakke, melodische, bas, die weliswaar heel zoet is - maar ook (of misschien precies) dat maakt het luisteren aan "11" leuk. Overigens is luisteren aan 5 of 6 ook een heel andere ervaring dan met standaard audio. Fader zet ik een beetje naar achteren (horizontale lijn ter hoogte van de rugleuning van voorste zetels, nu we dit om bizarre redenen niet meer in cijfers kunnen uitdrukken :rolleyes:).

Wat kan nog beter :
- laag: als je het laag niet artificieel zou moeten boosten, maar ie zelf gewoon zijn ding kon doen inzake strakheid, juistheid etc., ondersteund door een (goede) subwoofer zou dat zeker helpen (zeker op "11"). Maar een subwoofer vergt veel energie denk ik, en daar komt dan dus vermoedelijk ook een aparte versterker bij kijken, en dus een zeker prijskaartje... Ik ga er ernstig over nadenken als LH met haar product op de markt komt, maar het zal toch wel van de prijs afhangen.
- bron: rubbish in rubbish out, natuurlijk. Kwaliteitsverschil was het grootst te horen bij FM radio; alle andere kanalen zijn nu eenmaal ook gebonden aan de limieten van DAC en streaming.

NB: een beetje OT, maar misschien het meest interessante in mijn betoog: bij het uittesten ging ik ook voor een podcast, "Talking Tesla": schitterend gewoon: drie Amerikanen, twee met perfecte joodse humor à la Mel Brooks (van de ludicrous mode) en één met een Australisch laid-back gehalte om u tegen te zeggen, die tegen de sterren op zeveren over Tesla. Wie het nog niet kent: echt uitproberen, zou ik zeggen.
 
Last edited:
Vandaag Light Harmonic Upgrade (van @ErnstT) voor de standaard audio bij mij laten installeren (zo'n 1200 EUR inclusief installatie). En voor het eerst in drie jaar heb ik weer muziek in mijn wagen, schitterend.

Mijn eerste MS had de premium upgrade (studio sound of zoiets heette dat toen, en kostte 1050 EUR). Niet van onder de indruk, ook niet van de bas die vrij 'boom-boom' was (weinig timbre of accuraatheid in lage tonen). Bij mijn tweede MS, zes maanden terug, was de prijs van die optie al opgeklommen tot 2700 EUR zonder dat er een iota aan veranderd was (behalve de naam, die wat duurder klonk). Heb dan maar besloten te wachten tot er iets beters aftermarket kwam.

Had vroeger al meegemaakt (o.m. bij aftermarket DVD-installatie in een BMW) dat er serieus geprutst werd met de elektriciteit van de wagen (verkeerde zekeringen gebruikt etc.). Noem het paranoia maar het was bij mij dus uit den boze dat een plaatselijke auto-hifiboer aan de elektrische installatie van mijn EV zou gaan sleutelen.

Anderen op dit forum (o.m. @HWS, met Brian Audio) hadden al mensen die wel ervaring hadden ontdekt, maar voor die Brian-upgrade moest ik wel mijn wagen drie dagen in Zoetermeer achterlaten. Ernst heeft een Belgische installateur (nu ja, iemand met een sterk Nederlands accent maar een Belgische nummerplaat :)) die dat bij me thuis is komen doen.

De upgrade die ik heb laten plaatsen is zonder subwoofer; gewoon de vier mid/laag-luidsprekers in de deuren vervangen, inclusief demping deuren, dat hoort er bij. Een subwoofer-upgrade (voor de standaard audio) is ook in de maak, maar nog niet leverbaar als ik goed begrijp.

Resultaat (met TuneIn/Spotify/FM/DAB/Podcasts - een USB met FLAC's heb ik nog niet geprobeerd):

- hoog (cymbalen etc.): eerste reactie was dat er iets ontbrak. Komt gewoon omdat de LH woofers heel wat gevoeliger zijn dan de (standaard) tweeters (die niet vervangen zijn). Hoge tonen wat aanpassen dus (bij mij nu op +2.5);
- midrange : wow. Zo transparant. Perfecte scheiding tussen instrumenten, veel timbre in stemmen etc. Veel meer ruimte-vullend ook. Dag-en-nacht-verschil met standaard woofers;
- laag: hier ook veel meer scheiding, transparantie, timbre, strakheid en 'toonjuistheid' (als dat woord al bestaat - wat ik bedoel is dat je de noten van een basgitaar of cello makkelijk kan herkennen ook al volgen ze zich supersnel op - ze worden niet overschaduwd door enig 'boom-boom' effect).
- it goes to 11. Als je er zin in hebt is op "11" luisteren gewoon aangenaam. Vind wel dat het geen kwaad kan om bas wat artificieel zwaarder te maken (genre +3) en midden meer laid-back (-3 naar mijn smaak). Ik weet dan wel dat bas niet laag gaat maar gewoon een 'onechte' boost geeft rond 100 Hz (een beetje zoals de 'loudness'-knop van onze versterkers in de jaren '80) maar het is ten eerste aangenaam en ten tweede heb je nog steeds een strakke, melodische, bas, die weliswaar heel zoet is - maar ook (of misschien precies) dat maakt het luisteren aan "11" leuk. Overigens is luisteren aan 5 of 6 ook een heel andere ervaring dan met standaard audio. Fader zet ik een beetje naar achteren (horizontale lijn ter hoogte van de rugleuning van voorste zetels, nu we dit om bizarre redenen niet meer in cijfers kunnen uitdrukken :rolleyes:).

Wat kan nog beter :
- laag: als je het laag niet artificieel zou moeten boosten, maar ie zelf gewoon zijn ding kon doen inzake strakheid, juistheid etc., ondersteund door een (goede) subwoofer zou dat zeker helpen (zeker op "11"). Maar een subwoofer vergt veel energie denk ik, en daar komt dan dus vermoedelijk ook een aparte versterker bij kijken, en dus een zeker prijskaartje... Ik ga er ernstig over nadenken als LH met haar product op de markt komt, maar het zal toch wel van de prijs afhangen.
- bron: rubbish in rubbish out, natuurlijk. Kwaliteitsverschil was het grootst te horen bij FM radio; alle andere kanalen zijn nu eenmaal ook gebonden aan de limieten van DAC en streaming.

NB: een beetje OT, maar misschien het meest interessante in mijn betoog: bij het uittesten ging ik ook voor een podcast, "Talking Tesla": schitterend gewoon: drie Amerikanen, twee met perfecte joodse humor à la Mel Brooks (van de ludicrous mode) en één met een Australisch laid-back gehalte om u tegen te zeggen, die tegen de sterren op zeveren over Tesla. Wie het nog niet kent: echt uitproberen, zou ik zeggen.
Goedenavond Carl,

Wat grappig dat ik na een Google actie uw post hier tegen kom.
Erg fijn om te horen dat je tevreden bent over de inbouw en geluidskwaliteit.
Een subwoofer behoort zeker al tot de mogelijkheden, afhankelijk van uw keus zal de hoeveelheid energie die deze neemt meevallen. Zoals reeds eerder gemeld verbruikt de stoelverwarming (die van uw passagier stond ook aan..) meer energie dan een subwoofer.
Mocht je eens in de buurt zijn van Peer (mijn thuislocatie) dan ben je altijd welkom om de subwoofer in mijn Mercedes te beluisteren.
 

Attachments

  • IMG_20161031_120640480.jpg
    IMG_20161031_120640480.jpg
    186.7 KB · Views: 62
Dank Michiel. Het is @ErnstT die me warm maakte voor de Light Harmonic Upgrade (en die jou de opdracht gaf het bij mij te installeren, waarvoor dank aan jullie beiden), en ik zie dus wel Ernst's visie van de Light Harmonic Subwoofer tegemoet, van zodra Ernst zelf meent dat die de moeite loont!
 
Last edited:
Dank voor de lovende woorden Carl! Het is een hele mooie upgrade van de standard audio en de subwoofer gaat daar zeker mooi mee samenwerken. Deze krijgt een eigen super efficiënte Class-D versterker en is gemaakt voor de Tesla zonder opoffering van ruimte. Hij komt "binnenkort" maar dat is, in de ware Tesla spirit, een rekbaar begrip :)
 
  • Like
Reactions: Phil_BE