Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Denemarken

This site may earn commission on affiliate links.
SMS lukte mij ook niet, maar dat kwam waarschijnlijk doordat m'n telefoon niet geregistreerd was.

Heb de Clever laders op zeker drie plekken gezien en ook nog wat paaltjes in Kopenhagen met alleen Eon er op, waarbij ik niet echt iets van een RFID lezer zag.
Bij ons is SMS gelukt. Het is net als de fysieke kaart een prepaid systeem, waar je een SMS laadbundel van bijv. 40 kWh koopt en bij een paal kunt starten en stoppen met een code. Voelt achterhaald, maar ben blij dat het werkt want we zijn er momenteel deels van afhankelijk.

Clever zegt dat ze aan een app werken.
 
Één groot feest hier:D
 

Attachments

  • IMG_1931.JPG
    IMG_1931.JPG
    222.2 KB · Views: 126
Wij zijn op Goede Vrijdag naar Denemarken gereden. Dit is onze eerste lange roodtrip met de MS70. De heenreis was wat ik me er vantevoren van had voorgesteld: veel relaxter dan ik met de V60 PIH gewend was; meer en langere stops waardoor je uitgeruster maar later aankomt. De reistijd viel me wel tegen. Het was best druk omdat ook veel Duiters naar Denemarken onderweg waren. Daardoor was de reistijd uiteindelijk 11 uur ipv 10 uur. We hebben 4x een stop van 30 minuten gemaakt en 1x van 45 minuten op een rit van 800km. Bij Lohne waren 4 stalls bezet (8 totaal) dus moest ik naast een ander gaan staan. Dan ga je dus laden met wat er over is van de ander: 35 kW dat langzaam opliep naar 80 kW. Gelukkig waren we toch in een halfuur zover dat we Rade konden halen. In Rade was het advies van de MS route planner om ruim een uur te laden zodat we Rødekro zouden halen. De uitdraai van A Better Routeplanner gaf echter Busdorf aan als extra stop. Dat vonden we zelf ook een beter idee, dus na 45 minuten in Rade vonden we het wel weer genoeg en zijn verder gereden. Die uitdraai van A Better Routeplanner was sowieso handig omdat er op staat hoeveel procent SoC je nodig hebt om de volgende SuC te halen. Daarmee konden we zelf inschatten of we al verder konden ipv op de melding van de MS route planner te wachten die toch wat conservatief is afgesteld. Het rijden in Duitsland was een genot, gewoon flink hard gereden zoals ik met een diesel ook altijd deed. Met het volgende SuC in zicht zelfs even de 200 km/u aangetikt. :cool:

In Denemarken zelf liggen de SuC's voornamelijk aan de westkant van Jutland terwijl wij overal en nergens naartoe rijden. Dan ontkomt je niet aan het gebruiken van destination chargers. In ons huisje kost de stroom €0,38 per kWh maar alle laadpassen die ik had rekenen zo'n €1,20 per kWh! Gelukkig is er ook Maingau die het voor €0,40 doet. Mijn eigen Maingau pas was niet op tijd binnen en op een aantal locaties deed de Maingau app het niet. Gelukkig heb ik een Maingau pas kunnen lenen van een formumlid waardoor we op die plekken toch betaalbaar konden laden. :) In Ribe kon ik trouwens met de Chargemap pas gratis laden terwijl Maingau daar gewoon €0,40 per kWh wilde hebben.. het loont dus wel om meerdere apps te checken voordat je de stekker erin steekt. Ook is het systeem anders dan in Nederland: eerst je pas aanbieden en dan pas de stekker erin. Bij sommige palen kan het ook anders maar ik heb de indruk dat hier normaal is om eerst je pas aan te bieden.
 
Voor vakantiegangers in de buurt van Aarhus. Bij de Tesla SeC staat een supercharger met 6 stalls die 24/7 open is. Deze staat wel op supercharge.info, maar niet op de kaart in de Tesla (kennelijk omdat ze deze tijdens werktijden ook voor het SeC willen kunnen inzetten).

IMG_20180818_175511993.jpg


Ik had in Aarhus ineens een blonde Deense op de frunck. :cool::D

Het kan bij deze SuC soms erg druk zijn en met alle Stalls bezet kwam ik soms niet verder dan 35kW.
Zeker net na kantoor sluitingstijd staat het hier vaak vol met nog een wachtrij.
De publieke slow laders in de stad kosten overigens € 0,65 per kWh en dat vind ik best prijzig.
 
Ik gebruik in Denemarken de EasyPark app waarmee ik zowel parking als laden kan betalen (bij de laadpalen van Clever). Geen laadpas nodig, betaling via creditcard of Paypal, ook zakelijk mogelijk. Prijs meestal rond de 5,40DKK (ca 0,72€) per kWh, niet goedkoop inderdaad (maar ja, wat is er nu wel goedkoop in Denemarken...?)

Mij viel op dat ik met EasyPark op een aantal plaatsen niet hoefde te betalen, bij diverse pretparken (Legoland, dierentuin etc) was het laden gratis.
 
eind september plannen we een trip naar Kopenhagen, met een extra 'lus' naar Gotenburg via Oresundbrug en terug via de veerboor naar Frederikshavn. De tarieven van de diverse ferries en bruggen duizelen me een beetje, dus ben ik benieuwd wat jullie hebben gedaan (we hebben nog geen besluit genomen over de draairichting van ons rondje, dus daar zijn we flexibel).
Voor de Oresund en Puttgarten-Rodby heb ik een combi tarief gevonden, maar bestaat zoiets ook voor Oresund en Storebelt, of misschien een combi tarief met de ferry Goteburg - Frederikshavn?