Vrijdag ochtend stond bij ons het vertrek naar Frejus gepland. Donderdag ochtend opgestaan met een agenda die uitpuilde om de laatste overdrachten aan collega's te doen, een laatste klantbezoek, boodschappen doen etc. ' Middags besloot de MS als ik mijn portier opende dat tegelijkertijd het portier van de linkerzijde ook tegelijkertijd openging.......dit een aantal malen herhaald maar het probleem hield aan. In mijn achterhoofd dat mijn zoontje van 9 daar zit wilde ik zo niet op vakantie dus SeC Den Haag gebeld. Ik kon direct langskomen voor controle. Na daar anderhalf gezeten te hebben bleek men mijn deurgrepen vervangen te hebben waarna ook de software aangepast moet worden. Met mijn mededeling dat ik de volgende ochtend met vakantie zou gaan en mijn agenda er echt finaal aan ging kreeg ik direct een BMW 3 serie mee. 's Avonds werd thuis de BMW voor mijn MS gewisseld, perfecte service! 's Avonds nog even naar Nieuwegein gereden om schoonouders gedag te zeggen en vervolgens naar huis om de MS te laden..........
Om 23.30h (bedtijd) kwam ik er tot mijn schrik achter dat de MS niet aan het laden was......alles geprobeerd maar hij deed het niet........
Vervolgens gebeld met het servicenummer van Tesla waar ik keurig te woord werd gestaan maar mij werd mij verzekerd dat de MS in orde was.......maar geen prik uit de Keba nog uit het stopcontact.
Er werd direct een melding gedaan naar Aartselaar alwaar ik me de volgende ochtend om 8.30 kon melden. Uiteindelijk 01.30 naar bed en 5.00 uur weer op. We arriveerden om 8.00 uur te Aartselaar waar de MS aan de SuC gelukkig direct startte met laden...... we werden uiterst vriendelijk ontvangen en men was reeds op de hoogte. De MS werd de werkplaats in gereden alwaar werd vastgesteld dat alles het prima deed.
In de werkplaats kwam ik een oude bekende tegen......las op Tapatalk dat er al over geschreven was maar hier mijn bevinding...... plaatsvervangend auw!!!!
Om 9.30 reis vervolgd richting Metz, enige daar aan de lader
Van Metz naar Nancy, wederom alleen......
En toen Nuit St Georges......daar was het druk......dus MS aan stal 1 en in het restaurant een drankje doen op het terras.......daar zaten meerdere Tesla owners vanuit alle windstreken. Mijn vrouw en kinderen lopen terug naar de auto terwijl ik de rekening ga betalen. Belt mijn vrouw mij op dat op stal 1B een zwitser aan het klooien is met de stekker van de SuC. Onze auto stopt plots met laden. Eenmaal aangekomen bij de auto blijkt dat het chargen idd is gestopt dus druk op de button start charging wat de MS inderdaad doet. De Zwitser is aan het tobben en krijgt zijn MS onmogelijk aan de praat. Omdat ik voldoende prik heb voor Vienne heb besloot ik de reis te vervolgen en mijn plaats aan hem af te staan. Na enkele ogenblikken rijden werd duidelijk dat de Airco het niet deed. Op mijn scherm verscheen de melding " airconditioning wordt gebruikt om de voertuigsystemen te koelen". 36 graden, panoroof en geen Airco..........
Deed bleef zo tot aan Vienne, dus dak open, alle ramen open en 2 vaatdoeken op de achterbank.....
In Vienne aangekomen MS aan SuC en naar het Ibis alwaar we een kamer reservering hadden, althans dat dacht ik......
Geen tafel vrij om te eten een chagrijnige Ega ivm met falende airco en aggenebbis Hotel.......waar geen plaats was om fatsoenlijk te eten.
Bleek ik een reservering te hebben gemaakt voor het Ibis styles hotel 2 km verderop. Besloten daar te gaan eten en de volgende ochtend te laden. Echter bij het oprijden van de P zag ik direct een 380v aansluiting en na vraag bij de hotelmanager (ja, verdomt franse vriendelijkheid en gasvrijheid bestaat!) mocht ik die nacht met de rode stekker laden. Voor eenieder die een overnachting overweegt in Vienne neem dit alternatief!!
's Avonds weer gebeld met service, en ja zei zagen ook dat de airco niet functioneerde........mijn relaas gedaan over de dag en avond daarvoor en men voelde haarfijn aan dat ik aardig over mijn thee water was.
Uiteraard kon ik de volgende ochtend niet bij het Sec bij Aix en Provence terecht omdat daar de volgende dag alleen iemand van sales aanwezig was. De volgende ochtend vertrokken richting Orange
Op de Nederlandse verkeerd info werd 20 km vakantie drukte gemeld tussen en Lyon en Orange, en ja wij stonden erin.....dak open ramen open.....wegdrijvend. Uiteindelijk leidde de navi ons om over de N7 wat een prachtige route opleverde en het leed roomschoots verzachte. Eenmaal in Orange aangekomen lekker gelunched en de reis vervolgd. Bij Aix en Provence kon ik het toch niet laten van de A7 af te gaan en met eigen te zien of er iemand aanwezig was met enig technisch inzicht..........
Je kunt daar heel duidelijk zien dat Tesla in Frankrijk nog heel erg klein is...... Een veredeld magazijn op een achteraf terreintje dient als SeC en de 2 SuC's bevinden zich helemaal achteraan achteraf achter een hek waar een code voor nodig is. De jonge dame in het SeC spreekt geen Engels....eigenaardig hoor voor een Amerikaanse firma......in de meeste hotels en zelfs supermarkten spreekt men tegenwoordig aardig engels.
Uiteindelijk aangekomen in Frejus alwaar de MS nog even aan de SuC gehangen. Ook hier weer een belevenis! Waar je in Duitsland veelal laadt bij drukke grote drukke parkings en in Frankrijk bij afgelegen hotels (ben ook nog even gestopt in Maçon, beide stalls bezet) is Frejus een luxe. Bij een wijngaard/ proeverij, tuin, kapel je auto rustig vol laten lopen.
Vrijdag druk waar ik kets wachten, vanmorgen was ik de enige waar ik wandelend door de wijngaard mijn auto geheel vol heb geladen.
Omdat er zaterdag in Aix en Provence niemand aanwezig was om me te helpen met mijn airco problemen heb ik afgesproken dat ze mij auto in Frejus ophalen en ik een franse loaner krijg.
Ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren......
Vandaag ging spontaan het portier van mijn vrouw open toen ik het mijne opende dus.......de kuren zijn nog niet over. Zou het de hitte zijn? Geen idee, ben benieuwd of er net zo veel kennis in Frankrijk als in Nederland. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in......wordt vervolgd.........