Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb afgelopen zaterdag de trip naar de Provence gemaakt. Meteen van Oud-Turnhout naar de SUC in Luxemburg. In Tongeren een duif aangereden (ik reed niet snel, de duif was gewoon te traag :). In de hoge venen toch wat range anxiety, Met al die heuvels op en af vreesde ik nooit in Luxemburg te geraken. Uiteindelijk 85 km/h gaan rijden, maar achteraf bleek ik nog ruim voldoende te hebben. In Luxemburg eerste SUC waar een paar bereidwillige hotelbedienden mij wat handschoenen en een vuilniszak geleend hebben om de duif, die vastzat in het rooster aan de zijkant, te verwijderen :smile:. Ik kan al raden wat er op het menu ging staan die avond. Verder naar de SUC in Nancy(deze is prima, veel eetgelegenheid, Nuits saint George (was de minste, restaurant gaf geen eten op zondag), vienne (idd 8 stalls open) en nadien Orange (daar was ook alles reeds gesloten en ook zondag).
Bij aankomst in mijn vakantiehuis bleek er de dag voordien een golfwedstrijd voor de eigenaars plaatsgevonden te hebben gesponsord door oa Tesla. Er mochten ook proefritjes gemaakt worden. Spijtig dat ik niet eerder ben aangereden. De Tesla heeft alleszins veel bekijks hier.
 
Vorige week doorgebracht in de Périgord waar het aangenaam toeven was, maar best wel heet...!

Het was mijn eerste langere rit met BlackBeast, met aan boord Madame Watt en onze twee grote dochters, en met de trunk en frunk volgeladen met bagage.

Bovendien gold dit als eerste "Grote Test"voor de "Suc-hopping" langs Nivelles, Senlis, Tours en Brive.
By the way, de SuC in Tours is prachtig hogerop gelegen in het groene park van een kasteelhotel, dikke aanrader.

Hierbij mijn impressies van het reisje :
1/ Range anxiety is onbestaande langs dit traject, de inplanting van de SuC's is goed.
2/ Ik had continu mijn display in split screen op de Navigatie enerzijds en de Trip anderzijds; de Trip is trouwens bijzonder betrouwbaar is gebleken - wat werkt die toepassing verdomd goed !
3/ De navigatie met de automatische berekening van de "ideale SuC-route" heeft 3x een vreemde bug vertoond, in die zin dat het systeem mij telkens ongeveer 10 minuten na het verlaten van een SuC retour wilde sturen naar diezelfde SuC om gauw weer even te laden ???
4/ De navigatie houdt echt geen rekening met de wagen en stelde mij soms de meest bizarre en véél te smalle Départementales voor als short cut. Misschien doenbaar met een Range Rover, of beter nog met een Leopard tank, maar niet met een Tesla !

Conclusie :
1/ Wat rijdt een Model S met luchtvering toch zalig op de Autoroutes !
2/ Wat rijdt een Model S toch heerlijk in de bochten van de Départementales - de Tesla-grin was dikwijls op mijn gezicht !
3/ De Fransen lopen nog een beetje achter wat Tesla betreft, ik heb er geen enkele gespot met FR nummerplaat, wel 3 Noren, 1 Nederlander en 1 Belg.
4/ Ik kijk al uit naar onze volgende trip : Peschiera aan het Gardameer in augustus, maar ik stippel mijn route langs de SuC's zelf uit op een stukje papier voor het geval de navigatie weer een eigen leven zou gaan leiden...

terugstuurde naar de
 
Heb met de huidige versie van de navigatie dezelfde ervaring. Daarnaast lag het verbruik fors hoger dan waar de auto zelf rekening mee hield. Ik vermoed doordat we een flinke bepakking bij hadden. Dus waar de navigatie aan gaf dat we met 20 minuten laden wel klaar waren, merkte ik na 1 keer, dat het verstandiger is om die tijd bij korte stops te verdubbelen en gewoon 40 minuten te blijven staan. Al helemaal zo lang er geen andere gebruikers zijn.
 
Hij geeft een mix aan van laadtijd en rijtijd. Als je de geadviseerde tijd aanhoudt en daarna het bolletje op het lijntje houdt klopt het precies. 20 minuten langer laden geeft dat je harder kunt rijden maar of je die 20 minuten weer terug wint is de vraag. Het blijft een boeiend spel, verheug me alweer op de komende vakantietrip.
 
Ik begrijp het idee. Zuid frankrijk was onze eerste lange trip.
Maar als we met 20 minuten laden, en vervolgens het eerste half uur 5% onder de maximum snelheid, het stuk daarna met 90 a 95 over de snelweg moeten rijden om de volgende lader te halen (airco etc waren al uit), gaat er iets mis met de berekening in het systeem. Mogelijk dat er toch onvoldoende rekening wordt gehouden met omstandigheden zoals bergen, laad gewicht etc.

Overigens hier in Nederland heb ik nooit enige moeite om strak op hetzelfde percentage uit te komen als vooraf ingeschat.
 
Ik begrijp het idee. Zuid frankrijk was onze eerste lange trip.
Maar als we met 20 minuten laden, en vervolgens het eerste half uur 5% onder de maximum snelheid, het stuk daarna met 90 a 95 over de snelweg moeten rijden om de volgende lader te halen (airco etc waren al uit), gaat er iets mis met de berekening in het systeem. Mogelijk dat er toch onvoldoende rekening wordt gehouden met omstandigheden zoals bergen, laad gewicht etc.

Overigens hier in Nederland heb ik nooit enige moeite om strak op hetzelfde percentage uit te komen als vooraf ingeschat.

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Het is, dooddoener natuurlijk, nog een beta versie, en het is a.i. (artificial intelligence), waar Elon trouwens niet zoveel mee op heeft.

Waarschijnlijk heel koeltjes berekent hij wat de optimale combinatie is van laadtijd en rijtijd en daarbij geeft hij via het lijntje aan waar je je in dat geval aan moet houden.
Volgens mij houdt hij wel degelijk rekening met hoogteverschillen, het weer e.d. Dat is ook expliciet verteld bij de laatste versie. Belading weet ik weer niet maar dat is een interne factor die tijdens de rit vanzelf leidt tot een correctie van de geadviseerde snelheid. (lijntje en bolletje)

Waar hij geen rekening mee houdt, dat is de bestuurder, de mens.

Volgens mij is de maximum snelheid 130 km/uur. 5% daar onder is nog altijd meer dan 120 km/uur en waarschijnlijk zal (in de algoritmes) de gewonnen tijd (in minuten) niet opwegen tegen de daardoor ontstane extra laadtijd, zeker als het om een grote te overbruggen afstand gaat want dan moet je veel laden en komt dan in het zeer traag laden gebied. Om dat eerste half uur relatief hoog gebruik te compenseren heb je erg terug moeten vallen in snelheid, eigenlijk gewoon niet leuk meer! (Overigens maakt de airco niet zoveel uit voor het verbruik per kilometer, als je maar kunt doorrijden.)
Het nadeel van dit alles is natuurlijk dat dit zeer klinisch is en erg moeilijk in overeenstemming is te brengen met onze rijwensen.

Het omgekeerde kan ook. Bij mijn laatste reis naar Hongarije was er sprake van droog weer en een flinke westenwind (dus in de rug) in Oostenrijk en Hongarije zelf. Het gaat om twee trajecten van elk rond de 330 km dus er is sprake van een range charge. Hij gaf aan dat ik zou aankomen met een verantwoorde 11% als ik me aan het bolletje hield. Ik merkte echter dat ik steeds meer kon versnellen en dat ik toch keurig op het lijntje bleef. Uiteindelijk zelfs op de maximaal toegestane snelheid kunnen rijden.
De terugweg was dat niet het geval en gaf hij 7% aan maar moest ik mij behoorlijk inhouden om op het lijntje te blijven wat overigens wel betekent dat je het altijd kunt halen. (en dat is wel geruststellend)

In de praktijk is het bij mij ook zo dat ik iets zeg van "Eigenlijk zouden we nu al verder kunnen maar ik wacht nog tien minuten, want je weet maar nooit (omleiding, lang stilstaan etc.)" Dan doe ik er bijvoorbeeld op een traject van < 200 km 10% rest bij (is snel geladen ook) en weet dan dat ik ook lekker door kan rijden.

Ik heb wel eens gedacht dat het handig zou zijn als je, bijvoorbeeld bij je profiel, een slidertje had waarmee je kunt aangeven wat je gewenste rijsnelheid is, desnoods als op een scootmobiel met links een schildpad en rechts een haas. Dan kun je het beïnvloeden.

Ik weet nog niet helemaal de juiste benadering, volgens mij kun je er een afstudeerrichting van maken.
 
Helemaal met je eens. Je zou bij lange trips je voorkeuren en specifieke kenmerken moeten kunnen aangeven. Zoals.... % tov de max snelheid, belading. Maar mijn advies bij een lange trip. Laadt indien mogelijk altijd ten minste zo lang je binnen het optimale window van de supercharger zit (oftewel zo lang je met 400+ km/h kan laden, ga dan door tot ca 80%). Of je deze tijd bij lader x of lader x+1 staat te laden, maakt dan verder toch niet uit.
 
Helemaal met je eens. Je zou bij lange trips je voorkeuren en specifieke kenmerken moeten kunnen aangeven. Zoals.... % tov de max snelheid, belading. Maar mijn advies bij een lange trip. Laadt indien mogelijk altijd ten minste zo lang je binnen het optimale window van de supercharger zit (oftewel zo lang je met 400+ km/h kan laden, ga dan door tot ca 80%). Of je deze tijd bij lader x of lader x+1 staat te laden, maakt dan verder toch niet uit.

Dat is inderdaad ook een punt. Echter, wanneer hij aangeeft dat je 400km/uur laadt zit je per definitie al een stuk lager omdat hij steeds het gemiddelde vanaf de start van het laden aangeeft. Dat is ook een mogelijk kritiekpunt.

Om helemaal zuiver te zitten zou je moeten kijken naar het aantal kW laadsnelheid. Dat is bij "eenheden" in te stellen. Zit je bijvoorbeeld boven de 80 (is maar even een gok) kW dan is het (altijd) beter om nog even door te laden. Maar weer niet te lang, want in het snelle scenario wil je bij de volgende SuC weer met zo weinig mogelijk rest aankomen want dan laadt hij weer op zijn best. Dan kan laden tot 80% weer zonde zijn. Er zijn inmiddels in Duitsland veel trajecten van rond de honderd kilometer en dan kun je heel snel hoppen door net genoeg te laden en dan snel door te rijden. Dan laadt je niet eens tot 50%.
 
Dat is inderdaad ook een punt. Echter, wanneer hij aangeeft dat je 400km/uur laadt zit je per definitie al een stuk lager omdat hij steeds het gemiddelde vanaf de start van het laden aangeeft. Dat is ook een mogelijk kritiekpunt.

Om helemaal zuiver te zitten zou je moeten kijken naar het aantal kW laadsnelheid. Dat is bij "eenheden" in te stellen. Zit je bijvoorbeeld boven de 80 (is maar even een gok) kW dan is het (altijd) beter om nog even door te laden. Maar weer niet te lang, want in het snelle scenario wil je bij de volgende SuC weer met zo weinig mogelijk rest aankomen want dan laadt hij weer op zijn best. Dan kan laden tot 80% weer zonde zijn. Er zijn inmiddels in Duitsland veel trajecten van rond de honderd kilometer en dan kun je heel snel hoppen door net genoeg te laden en dan snel door te rijden. Dan laadt je niet eens tot 50%.

Hans, dank voor deze tips. Met name over de gemiddelde laadsnelheid en dat je bij de eenheden de laadsnelheid ook in KW kan aangeven. In Duitsland is (naar wat ik begreep) de dekking een stuk beter dan in Frankrijk. wij ondervonden in Frankrijk (bijvoorbeeld op de terugweg), dat we 100% vol vertrokken, maar vervolgens binnen 1 1/2 uur al weer aan de lader stonden, omdat direct door naar de volgende lader net wat te ver was. Met laders om de 100 km kan je al veel beter rijden zoals je beschrijft.
 
Helemaal met je eens. Je zou bij lange trips je voorkeuren en specifieke kenmerken moeten kunnen aangeven. Zoals.... % tov de max snelheid, belading. Maar mijn advies bij een lange trip. Laadt indien mogelijk altijd ten minste zo lang je binnen het optimale window van de supercharger zit (oftewel zo lang je met 400+ km/h kan laden, ga dan door tot ca 80%). Of je deze tijd bij lader x of lader x+1 staat te laden, maakt dan verder toch niet uit.

EVtripplanner houd daar wel rekening mee. Voor het plannen van je rit, kun je aangeven hoe hard je denkt te gaan rijden, hoe warm het binnen en buiten is en hoeveel gewicht je mee gaat slepen. Dat zou Elon ook nog in zijn navigatie moeten toevoegen
 
"wij ondervonden in Frankrijk (bijvoorbeeld op de terugweg), dat we 100% vol vertrokken, maar vervolgens binnen 1 1/2 uur al weer aan de lader stonden, omdat direct door naar de volgende lader net wat te ver was"

Misschien komt het als belerend over, maar dat is niet zo bedoeld. Ook in Frankrijk staan de superchargers langs de belangrijkste routes zodanig dat de onderlinge afstand valt binnen de mogelijkheden van de Model S 85. Er staan veel verhalen op het forum van reizigers die de reis via SuC's succesvol gemaakt hebben.

In feite is het zo dat je zelf een keuze maakt. Wil je de volgende in één keer halen dan kan dat (nagenoeg) altijd. Het betekent wel, en dat communiceer je met de reisgenoten, dat je in een behoorlijk aangepast tempo rijdt. Per saldo ben je er dan toch sneller dan wanneer je fors van start gaat en dan ergens een laadpaal moet zoeken en daar een uur of langer stilstaan. In Frankrijk ben je nog een beetje pionier.
Afgelopen oktober had ik ook die keus. We reden in één keer naar Hongarije, in de nacht. In Regensburg tot 100% geladen. De volgende SuC, Wenen, is dan iets van 380 km verder. De rest ging slapen en ik ben gaan rijden. Toen was er nog geen tripplanner en ik heb doorlopend gelet op de nog te rijden afstand en wat typical aangeeft als bereik. Zoveel mogelijk constante snelheid, vermijden veel optrekken, waar mogelijk laten uitrollen i.p.v.vol de regen gebruiken etc.
Uiteindelijk met 30 km rest aangekomen bij de SuC en we hebben er een half uur langer over gedaan dan anders. Gemiddeld tegen de 90 km/uur gereden. Het geeft een voldaan gevoel en de auto krijgt een schouderklopje :) Overigens ook een afgeladen auto met vier personen en alle bagageruimte benut.

Dat vind ik te prefereren boven het halverwege zoeken van een laadpaal (die zijn er wel, zoals in Linz) en daar dan, als je geluk hebt met 22Kw, een tijd stilstaan.

Natuurlijk zijn dit dan weer argumenten voor de verstokte ICE rijders die, net als ik vroeger, de tank volgooiden (tegen een aanzienlijk bedrag trouwens) en dan urenlang doorknallen en inderdaad in totaal wat uren eerder aankomen (hoewel dat verschil minder wordt nu de dichtheid van de SuC's blijft toenemen en je natuurlijk in een ICE ook regelmatig moet pauzeren, zeker met een gezin aan boord). Mijn gezinsleden vinden de stops trouwens erg rustgevend en hoewel je in kloktijd later aankomt ben je er voor je gevoel, door o.a. de afwisseling, juist weer sneller en meer relaxed. En het lijkt me ook veiliger zo.

Ik voel me beloond met het "oppoppen" van steeds meer SuC's langs "mijn" route. En dat gaat natuurlijk overal gebeuren, ook in Frankrijk.


 
Vooropgesteld dat ik ontzettend tevreden ben met de auto, zeker ook op de lange rit naar zuid Frankrijk. Dit jaar stapte ik op zowel de heen als terugreis zonder vermoeid aanvoelend lichaam uit de auto. En met een lengte van 2.01m is dat heel wat. De stoelen bevielen me op de trip zoveel beter dan verwacht en het rijden met de auto was een genot.

Ik merkte enkel dat de software vrij eenvoudig nog flink verbeterd kan worden door de mogelijkheid te bieden extra variabelen op te voeren zeker bij een dergelijke lange trip.
 
Vrijdag ochtend stond bij ons het vertrek naar Frejus gepland. Donderdag ochtend opgestaan met een agenda die uitpuilde om de laatste overdrachten aan collega's te doen, een laatste klantbezoek, boodschappen doen etc. ' Middags besloot de MS als ik mijn portier opende dat tegelijkertijd het portier van de linkerzijde ook tegelijkertijd openging.......dit een aantal malen herhaald maar het probleem hield aan. In mijn achterhoofd dat mijn zoontje van 9 daar zit wilde ik zo niet op vakantie dus SeC Den Haag gebeld. Ik kon direct langskomen voor controle. Na daar anderhalf gezeten te hebben bleek men mijn deurgrepen vervangen te hebben waarna ook de software aangepast moet worden. Met mijn mededeling dat ik de volgende ochtend met vakantie zou gaan en mijn agenda er echt finaal aan ging kreeg ik direct een BMW 3 serie mee. 's Avonds werd thuis de BMW voor mijn MS gewisseld, perfecte service! 's Avonds nog even naar Nieuwegein gereden om schoonouders gedag te zeggen en vervolgens naar huis om de MS te laden..........
Om 23.30h (bedtijd) kwam ik er tot mijn schrik achter dat de MS niet aan het laden was......alles geprobeerd maar hij deed het niet........
Vervolgens gebeld met het servicenummer van Tesla waar ik keurig te woord werd gestaan maar mij werd mij verzekerd dat de MS in orde was.......maar geen prik uit de Keba nog uit het stopcontact.
Er werd direct een melding gedaan naar Aartselaar alwaar ik me de volgende ochtend om 8.30 kon melden. Uiteindelijk 01.30 naar bed en 5.00 uur weer op. We arriveerden om 8.00 uur te Aartselaar waar de MS aan de SuC gelukkig direct startte met laden...... we werden uiterst vriendelijk ontvangen en men was reeds op de hoogte. De MS werd de werkplaats in gereden alwaar werd vastgesteld dat alles het prima deed.

In de werkplaats kwam ik een oude bekende tegen......las op Tapatalk dat er al over geschreven was maar hier mijn bevinding...... plaatsvervangend auw!!!!

IMG_1867.jpg


Om 9.30 reis vervolgd richting Metz, enige daar aan de lader
IMG_1868.jpg


Van Metz naar Nancy, wederom alleen......

IMG_1869.jpg


En toen Nuit St Georges......daar was het druk......dus MS aan stal 1 en in het restaurant een drankje doen op het terras.......daar zaten meerdere Tesla owners vanuit alle windstreken. Mijn vrouw en kinderen lopen terug naar de auto terwijl ik de rekening ga betalen. Belt mijn vrouw mij op dat op stal 1B een zwitser aan het klooien is met de stekker van de SuC. Onze auto stopt plots met laden. Eenmaal aangekomen bij de auto blijkt dat het chargen idd is gestopt dus druk op de button start charging wat de MS inderdaad doet. De Zwitser is aan het tobben en krijgt zijn MS onmogelijk aan de praat. Omdat ik voldoende prik heb voor Vienne heb besloot ik de reis te vervolgen en mijn plaats aan hem af te staan. Na enkele ogenblikken rijden werd duidelijk dat de Airco het niet deed. Op mijn scherm verscheen de melding " airconditioning wordt gebruikt om de voertuigsystemen te koelen". 36 graden, panoroof en geen Airco..........
Deed bleef zo tot aan Vienne, dus dak open, alle ramen open en 2 vaatdoeken op de achterbank.....

In Vienne aangekomen MS aan SuC en naar het Ibis alwaar we een kamer reservering hadden, althans dat dacht ik......
Geen tafel vrij om te eten een chagrijnige Ega ivm met falende airco en aggenebbis Hotel.......waar geen plaats was om fatsoenlijk te eten.
Bleek ik een reservering te hebben gemaakt voor het Ibis styles hotel 2 km verderop. Besloten daar te gaan eten en de volgende ochtend te laden. Echter bij het oprijden van de P zag ik direct een 380v aansluiting en na vraag bij de hotelmanager (ja, verdomt franse vriendelijkheid en gasvrijheid bestaat!) mocht ik die nacht met de rode stekker laden. Voor eenieder die een overnachting overweegt in Vienne neem dit alternatief!!

's Avonds weer gebeld met service, en ja zei zagen ook dat de airco niet functioneerde........mijn relaas gedaan over de dag en avond daarvoor en men voelde haarfijn aan dat ik aardig over mijn thee water was.
Uiteraard kon ik de volgende ochtend niet bij het Sec bij Aix en Provence terecht omdat daar de volgende dag alleen iemand van sales aanwezig was. De volgende ochtend vertrokken richting Orange
Op de Nederlandse verkeerd info werd 20 km vakantie drukte gemeld tussen en Lyon en Orange, en ja wij stonden erin.....dak open ramen open.....wegdrijvend. Uiteindelijk leidde de navi ons om over de N7 wat een prachtige route opleverde en het leed roomschoots verzachte. Eenmaal in Orange aangekomen lekker gelunched en de reis vervolgd. Bij Aix en Provence kon ik het toch niet laten van de A7 af te gaan en met eigen te zien of er iemand aanwezig was met enig technisch inzicht..........
Je kunt daar heel duidelijk zien dat Tesla in Frankrijk nog heel erg klein is...... Een veredeld magazijn op een achteraf terreintje dient als SeC en de 2 SuC's bevinden zich helemaal achteraan achteraf achter een hek waar een code voor nodig is. De jonge dame in het SeC spreekt geen Engels....eigenaardig hoor voor een Amerikaanse firma......in de meeste hotels en zelfs supermarkten spreekt men tegenwoordig aardig engels.

Uiteindelijk aangekomen in Frejus alwaar de MS nog even aan de SuC gehangen. Ook hier weer een belevenis! Waar je in Duitsland veelal laadt bij drukke grote drukke parkings en in Frankrijk bij afgelegen hotels (ben ook nog even gestopt in Maçon, beide stalls bezet) is Frejus een luxe. Bij een wijngaard/ proeverij, tuin, kapel je auto rustig vol laten lopen.
Vrijdag druk waar ik kets wachten, vanmorgen was ik de enige waar ik wandelend door de wijngaard mijn auto geheel vol heb geladen.
IMG_1875.jpg

Omdat er zaterdag in Aix en Provence niemand aanwezig was om me te helpen met mijn airco problemen heb ik afgesproken dat ze mij auto in Frejus ophalen en ik een franse loaner krijg.
Ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren......
Vandaag ging spontaan het portier van mijn vrouw open toen ik het mijne opende dus.......de kuren zijn nog niet over. Zou het de hitte zijn? Geen idee, ben benieuwd of er net zo veel kennis in Frankrijk als in Nederland. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in......wordt vervolgd.........