Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Mmm hoop gelezen, maar durf ik het nu aan om een echt toeristisch rondje frankrijk te doen? Ik zie zelden of er laadmogelijkheid dicht bij de plek van overnachten is (meer dan 500 m lopen is veel als je moe bent en reist met een peuter)...

Wat planning en voorbereiding is inderdaad soms wel handig - maar wordt echt steeds eenvoudiger. Zie Teslavragen, specifiek voor Frankrijk.
 
Mmm hoop gelezen, maar durf ik het nu aan om een echt toeristisch rondje frankrijk te doen? Ik zie zelden of er laadmogelijkheid dicht bij de plek van overnachten is (meer dan 500 m lopen is veel als je moe bent en reist met een peuter)...
Niet nodig om vooraf te kijken.
Plan A: gewone stekker op de locatie en als je meer nodig hebt, dan ben je op uitstap en dan kan je wel een SuC inplannen.
Plan B: ergens gaan shoppen/eten/wandelen waar een mogelijkheid is. In dat geval moet je wel eens kijken op een app. Altijd eerst Supercharged (geen kaart nodig). Daarna Plushare, New Motion, Chargemap. Vaak is daar dan nog geen kaart voor nodig.
Plan B nog nooit nodig gehad.

Wat ik wel mis zijn 'niet-Tesla'-destination chargers (vaak dure etablissementen). Volgens mij zijn die de toekomst van het electrisch rijden.
 
Eergisteren op de weg terug van het vliegveld van Lyon zijn de dames inkopen gaan doen in de Leclerc terwijl ik rustig een biertje heb gedronken in het restaurant bij de SuC Macon. Lekker ontspannen.
IMG_8061.JPG
En dat hebben wij vandaag ook gedaan :) maar dan bij het zwembad
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Sncf Auto-train, veel bestemmingen en prima geregeld.

Net terug van vakantie naar de méditerrannée met onze (nu nog) EV Nissan Leaf (de 30kWh versie alsof dat uitmaakt op zo'n afstand). Wij hebben Parijs-Avignon vv per Sncf Auto-train gedaan, zelf ga je met de TGV, of dezelfde dag (eind vd dag) of meteen de volgende ochtend. Perfect te kombineren met bv een dag+overnachting in Parijs. Alle info op
Treinreiswinkel - Dé specialist voor internationale treintickets, treinrondreizen en stedentrips per trein!
die wij de boekingen hebben laten doen. Hun fee zijn ze meer dan waard.

Inleveren, ophalen etc van de EV in Parijs en Avignon ging in ons geval ging allemaal gesmeerd. Het scheelde ons 1400km (péage) autorijden, sowieso waren we daar (ook vroeger met de brandstofauto) al op uitgekeken.
Zoals op het plaatje hieronder te zien wordt iig een Leaf keurig ingepakt en verder is op Gare de Bercy in Parijs (pal naast het TGV station Gare de Lyon waar je zelf vertrekt / aankomt) een 50kW ChaDeMo / 43kW AC snellader, aangeboden door oa. de vrienden van Nissan.

LeafEnVacances_Bercy.jpg


Auchan snellladers
Als Leaf rijder verder veel gebruikt gemaakt van de 50kW ChaDeMo snelladers bij de Auchan supermarchés. Mooi dat ze gratis zijn maar ook erg handig dat ze zo liggen langs snelwegen dat ze meestal goed vanaf beide kanten bereikbaar zijn, itt de Corridoor Sodetrel snelwegladers. KiWhi pas is wel vereist! Tesla rijders moeten een adapter gebruiken denk ik ( ala Fastned) en las ik worden vriendelijk verzocht een laadsessie netjes via het instructieschermpje te be-eindigen, anders blokkeert het masjien...
 
Ok, dus resumerend voor een roadtrip naar Frankrijk (naast het gebruik van de SuC's en Nederlandse laadpas):
- regel een Kiwhi pas en stort daar €20 op, nodig om ook de gratis laadpalen te ontgrendelen.
- een paar appjes downloaden, omdat je ook daarmee laadpalen kunt ontgrendelen (afrekenen via creditcard)
- ga wat vaker boodschappen doen bij de supermarkt of hypermarchées (franse supermarkten zijn voor mij hetzelfde als wat de EuroDisney voor kids is ;) , dus ik denk dat we wel met enige regelmaat in de super te vinden zijn)
- Als je op de slaaplocatie aan de Schuko kunt laden, dan werkt de UMC (even pielen hoe de stekker in het stopcontact moet, verlengsnoertje mee), maar wel even de ampèrage wat lager zetten, of een niet nader te noemen ander mobiel laadstation aanschaffen (begrepen uit de voorgaande 58 pagina's dat de reclamecodecommissie van het forum nogal een harde hand zou kunnen hebben op het promoten van third party apparatuur)
- En natuurlijk de site van TeslaVragen bookmarken (done :) ).

Mooi, dan heb ik een beetje een idee wat ik nog moet regelen voor onze volgende trip naar France, begin mei. Lokatie kan Champagne zijn (alhoewel we nog een aantal dozen in de garage hebben staan waar een gemiddelde slijter jaloers op zou zijn :) ), maar zou ook de kustlijn van Normandië of Bretagne kunnen worden.

Zelf de app en site van Plugsurfing op mijn iPad/iphone en laptop staan. Chargemap vond ik ook handig met de filter optie. Jammer dat ze niet bij alle laadpalen de prijs hebben staan, bij de sommige Chademo palen zie je wel een prijs per minuut. Wil dat zeggen dat voor Type 2 palen waar geen prijs staat, het dan gratis is?
 
Ok, dus resumerend voor een roadtrip naar Frankrijk (naast het gebruik van de SuC's en Nederlandse laadpas):
- regel een Kiwhi pas en stort daar €20 op, nodig om ook de gratis laadpalen te ontgrendelen.
- een paar appjes downloaden, omdat je ook daarmee laadpalen kunt ontgrendelen (afrekenen via creditcard)
- ga wat vaker boodschappen doen bij de supermarkt of hypermarchées (franse supermarkten zijn voor mij hetzelfde als wat de EuroDisney voor kids is ;) , dus ik denk dat we wel met enige regelmaat in de super te vinden zijn)
- Als je op de slaaplocatie aan de Schuko kunt laden, dan werkt de UMC (even pielen hoe de stekker in het stopcontact moet, verlengsnoertje mee), maar wel even de ampèrage wat lager zetten, of een niet nader te noemen ander mobiel laadstation aanschaffen (begrepen uit de voorgaande 58 pagina's dat de reclamecodecommissie van het forum nogal een harde hand zou kunnen hebben op het promoten van third party apparatuur)
- En natuurlijk de site van TeslaVragen bookmarken (done :) ).

Mooi, dan heb ik een beetje een idee wat ik nog moet regelen voor onze volgende trip naar France, begin mei. Lokatie kan Champagne zijn (alhoewel we nog een aantal dozen in de garage hebben staan waar een gemiddelde slijter jaloers op zou zijn :) ), maar zou ook de kustlijn van Normandië of Bretagne kunnen worden.

Zelf de app en site van Plugsurfing op mijn iPad/iphone en laptop staan. Chargemap vond ik ook handig met de filter optie. Jammer dat ze niet bij alle laadpalen de prijs hebben staan, bij de sommige Chademo palen zie je wel een prijs per minuut. Wil dat zeggen dat voor Type 2 palen waar geen prijs staat, het dan gratis is?
Je bent nog de Visa kaart met wireless payment vergeten, laatst was ik in the middle of nowhere in de Brenne streek waar er in elk gehucht wel een laadpaal naast de kerk staat, maar die je alleen via wireless payment kan gebruiken. Laden was spotgoedkoop (moest ik zo’n visa kaart gehad hebben).
 
  • Like
Reactions: Faiz71
- En natuurlijk de site van TeslaVragen bookmarken (done :) ).
Vorig jaar twee keer Frankrijk doorkruist. Van al jouw puntjes, alleen bovenstaande gebruikt. Om de beste SuC te kiezen ifv de behoefte van het moment. Shoppen, wandelen, slapen, eten. Als je nipt toekomt is de locatie vd SuC binnen de locatie ook interessant. Je zal maar de locatie mussen en weer per ongeluk de autoweg op zitten.
 
Je bent nog de Visa kaart met wireless payment vergeten, laatst was ik in the middle of nowhere in de Brenne streek waar er in elk gehucht wel een laadpaal naast de kerk staat, maar die je alleen via wireless payment kan gebruiken. Laden was spotgoedkoop (moest ik zo’n visa kaart gehad hebben).
Thanks @NicoV, we hebben wel creditcards van Visa, maar nog even checken of wireless betalen ook is geactiveerd / beschikbaar is.
Wireless op de pinpas werkt dus niet?