Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Doe ik ook maar klein reisverslagje (ben een man van weinig woorden).
Vanochtend om 6:30 uit Rotterdam vertrokken, geladen in Urmond, Waldlaubersheim en Achern. We hebben 15:45 ingecheckt in het Mövenpick Egerkingen, waar we het laatste SuC plekje hadden. De andere plaatsen waren alle bezet door Zwitsers.
2c0189042ed805b3a057796bfc95060c.jpg

Kamer met uitzicht op m'n auto [emoji2]
Bij de andere SuC telkens 1 of 2 andere Tesla's.
Maar een paar km file gehad die de naam file nauwelijks waard waren.
De laatste etappe veelal maar 100km/u kunnen rijden, maar dat was maar goed ook want we hadden nogal scherp geladen.
Morgen door naar Pelago...
Oh ja, vergeet ik bijna, ook nog met een AM Vantage gespeeld. Hij speelde meer met ons dan andersom overigens.
 
Last edited:
Nog een tip voor overnachters Mövenpick Egerkingen: als echte Hollanders vroegen we "is er nog een korting voor Tesla rijders" en jawel, de dame achter de balie zei dat ze al gedacht hadden over een Tesla korting van 10% maar nog niet officieel ingevoerd, maar we kregen het alvast ! Zo zie je maar weer : vragen kan altijd
 
We zijn gisteren na ontzettend veel file in Pelago aangekomen,
De eigenaar van ons vakantiehuis heeft een paaltje met blauw 2 fase 16A plus aarde naast zijn elektrische hek staan en hij had in zijn camper een verloop naar shuko, maar helaas stopte die al snel met laden. Toen datzelfde geprobeerd op zo'n blauw stopcontact in zijn schuur (met m'n eigen verlengsnoer) en die doet het op 8A met 191V, zo'n 4km/u.
Ben benieuwd of dat langer goed gaat, maar is beter dan niets.
 
Wij hebben net twee weken Toscane gedaan, 1e week een agritourismo boven op een berg, 2e week meer een resort. Vooraf niet geïnformeerd over oplaadmogelijkheid ter plekke en dat gaf de eerste week dus wel een probleem. De eigenaar, een oude Italiaan van het type "wat ik niet ken, wil ik niet". Hij had een prima blauwe aansluiting, maar was bang dat zijn hele Agriturismo er uit zou klappen als ik zou gaan laden. En als je dan niet kan communiceren vanwege taalverschillen....
Tesla Italië (Massimo) was erg hulpvaardig, maar kom zelfs met een telefoongesprek van een uur (!) de eigenaar niet overtuigen. Hij bleef bang dat de zwembadpomp etc. het niet zouden trekken...Maar ik moest toch de berg af, dus tijdens siësta maar ff stiekum geladen (12km/u) en het zwembad bleef het natuurlijk gewoon doen , maar de old man kwam er na een uur of 5 achter en was wat ontstemd to say the lease. Maar ik kon weer rijden. Eind van liedje, een ICE gehuurd en de MS bij de autoverhuurder achter gelaten en die zorgde voor een keurig opgeladen MS voor vertrek naar volgende bestemming. Er zijn ook welwillende mensen

Voor de 2e bestemming toch maar even een mailtje gestuurd. Toen antwoord wat op zich liet wachten de ANWB alarmcentrale ingeschakeld (met name vanwege taal, en we hadden ook via ANWB / Pharos geboekt. Dit ging perfect! Het resort kwam snel in de lucht en ik mocht de MS laden waar ze hun eigen electrische karretjes opladen. Gelukkig ook 1 blauwe contactdoos, want de eigen karretjes hadden toch weer iets ander systeem. Maar zeer vriendelijke en hulpvaardige mensen van het resort, dus misschien ook wel zonder alarmcentrale gelukt. En auto hele week op een overdekt plekje aan de prik. Aangeboden voor de kWUren te betalen, maar dat was no no no . Mooi resort trouwens: Poggia all agnello bij Piombino. Ook rondje over Elba gereden in de MS, aan reacties te zien en horen gebeurt dat niet vaak

Moraal van het verhaal: check vooraf of er op het vakantieadres geladen kan worden, zeker in Italië !

en Tesla Italië / Massimo erg hulpvaardig. Hij heeft ook contact gelegd met een bergingsgarage waar Tesla Italia een (bergings?) deal mee heeft. Daar mocht ik met rode stekker opladen als ik wilde, maar dat was uiteindelijk niet handig vanwege afstand. O ja, Pisa IKEA deed het prima, IKEA Genua Type 2 was out of order (beide aansluitingen, maar ze zouden een monteur waarschuwen, dus misschien weer operationeel). Nissan Lucca (Chademo) was ook ok als ik de foto en commentaar 21 juli van een MS rijder op Italiaanse charging site mag geloven.
 
Laden bij mijn huidige landlord (heet ook Massimo) lukt toch niet. Dus naar Florence gereden, via Ghibellina was ICEd, dus maar op straat geladen:
484da65a76d990d1a4e1d36dc5e3742d.jpg

Stond al snel een file omdat notabene een Fiat 500 er niet langs durfde, was de enige auto die niet over de stoep hoefde!
Ijsje gehaald, maar toch maar weer naar de auto, voelt niet fijn om hem zo achter te laten. Laden ging met 3x23A ook nog eens.
Toen naar Ikea gereden daar 3x25A, terwijl de Tesla aangaf dat er 31A beschikbaar is, RoadSide Assistance gebeld, die vertelden dat de paal niet meer gaf.
Bij een wijnhuis op de terugweg had met rode en blauwe wcd met drie pinnen.
Misschien ook maar iets huren.
 
Juist om al die problemen heb ik afgelopen weken tussen vakantie adres en suc Verona op en neer gereden was 25km per trip. Het laden is in Italië een drama en ben blij dat ik mijn vakantie adres dichtbij een suc heb geboekt was een verplichting voor mij. Vannacht terug gereden over monte cereni, egerkingen(aardige taxi chauffeur daar rijdt ook tesla), archen etc. Navi flipte soms wel speelt veels te veilig waardoor ik op den duur van suc naar suc ben navigeren.
 
Ben woensdag naar Konstanz gereden via urmond waldlaubersheim, en Acheren. Geen problemen gehad wel behoorlijk veel wegwerkzaamheden.. Gisteren via st. Anton naar hotel Stafler via de Brennerpas(niet hoeven laden) . Bij het hotel hebben Rode CEE aansluiting 3x16 ampère speciaal voor elektrische auto's. Fijn hotel, ook voor kinderen. Morgen naar Venetië via Verona. Gaat heel voorspoedig. Ook het tol kastje wat ik dankzij een tip op dit forum heb achter de ruit heb werkt feilloos. Zit naast me spiegel in het zwart gestippelde gedeelte.

Bas,

heb je misschien een foto waar je hem juist geplakt hebt?
 
Op een specifieke lokatie/omstandigheden kan ik mij dat nog voorstellen..

Maar in het algemeen ben ik het volstrekt niet met je eens. Vorig jaar al met de Tesla naar Italië geweest - in de tijd dat er nog geen enkele SuC in Italië was - ook in Rome rondgereden. Ook dit jaar zitten we vier weken hier (in Toscane en de laatste drie weken in de Marken). Dichtstbijzijnde formele (Hera) laadpunt is op 75 km... Toch gaat het prima - sta te laden op 10A met 9 km per uur. Enige "nadeel" is dat je wat meer moet plannen.. Maar ervaar dat wel als een sport.. Net dat ene laadpunt in het centrum van dat stadje te vinden..Zie ook "Charging in Italy".


Het laden is in Italië een drama ....
 
Op een specifieke lokatie/omstandigheden kan ik mij dat nog voorstellen..

Maar in het algemeen ben ik het volstrekt niet met je eens. Vorig jaar al met de Tesla naar Italië geweest - in de tijd dat er nog geen enkele SuC in Italië was - ook in Rome rondgereden. Ook dit jaar zitten we vier weken hier (in Toscane en de laatste drie weken in de Marken). Dichtstbijzijnde formele (Hera) laadpunt is op 75 km... Toch gaat het prima - sta te laden op 10A met 9 km per uur. Enige "nadeel" is dat je wat meer moet plannen.. Maar ervaar dat wel als een sport.. Net dat ene laadpunt in het centrum van dat stadje te vinden..Zie ook "Charging in Italy".

@Edi99: jij hebt toch ook een juice booster meen ik me te herinneren? Dat lijkt me voor Italië ook geen overbodige luxe.
 
Ook wij waren met ons gezin van 6 personen vorig jaar al met de MS in Italië geweest. Vakantiebestemming aan de kust 100km boven Rome. Vorig jaar probleemloos en gratis geladen bij meerdere IKEA's maar ook nog andere gratis laadpunten. Bij de caravan geladen met 220V en 10A. Gaat niet snel maar werkt wel. We waren positief over het laden in Italië, soms beetje afzien bij een IKEA op doorreis maar dat weet je van te voren al.
 
Klopt. En gebruik 'm ook altijd op 220V. Maar dat helpt op het spanningsverschil op te vangen - maar dat zal toch niet alleen een Italiaans probleem zijn ? Meer een kwestie van platteland versus stad.

Mee eens, zeker niet alleen Italië. Het is meer dat ik denk dat zo'n juice booster in landen waar de infrastructuur voor laden nog niet optimaal is (en daar reken ik vele landen onder, ook Italië) het gewoon handig is om al die spanningswisselingen, etc. op te laten vangen door de juice booster.
 
die spanningswisselingen maken het inderdaad lasting. Je kan er gewoon niet zo maar vanuit gaan dat je bij je vakantieadresje gewoon met de shuko kan laden. Juicebooster mee, wat verloopjes en een Enel pas, dan kom je in combinatie met de Ikea heel ver hoor.
 
Wat me wel opvalt is dat ook het laden met de Juice Booster niet zonder meer continue goed gaat. 8, 10 of 13A. Daar waar het vorig jaar nog altijd probleemloos ging stopt het laden zo nu en dan. Volstrekt onvoorspelbaar - kan na 10 minuten zijn, maar ook na 10 uur. Ik heb nu net de uMC nog eens aangehangen - 10A - kijken of dat nu nog verschil maakt. Ik heb de indruk dat de software in de auto is aangepast..

Mee eens, zeker niet alleen Italië. Het is meer dat ik denk dat zo'n juice booster in landen waar de infrastructuur voor laden nog niet optimaal is (en daar reken ik vele landen onder, ook Italië) het gewoon handig is om al die spanningswisselingen, etc. op te laten vangen door de juice booster.
 
Mee eens, zeker niet alleen Italië. Het is meer dat ik denk dat zo'n juice booster in landen waar de infrastructuur voor laden nog niet optimaal is (en daar reken ik vele landen onder, ook Italië) het gewoon handig is om al die spanningswisselingen, etc. op te laten vangen door de juice booster.
Er moeten geen wonderen worden verwacht van de Juice Booster hoor. De Juice Booster is kennelijk minder kieskeurig dan de Tesla-adapter, maar verandert niets aan de bron uiteraard. Als de spanning fluctueert vanwege een losse verbinding mag het laden van mij direct stoppen...
 
Wat me wel opvalt is dat ook het laden met de Juice Booster niet zonder meer continue goed gaat. 8, 10 of 13A. Daar waar het vorig jaar nog altijd probleemloos ging stopt het laden zo nu en dan. Volstrekt onvoorspelbaar - kan na 10 minuten zijn, maar ook na 10 uur. Ik heb nu net de uMC nog eens aangehangen - 10A - kijken of dat nu nog verschil maakt. Ik heb de indruk dat de software in de auto is aangepast..
Alweer een hele poos geleden, toen ik voor het eerst naar ons vakantiehuis in Z-Frankrijk ging had ik ook voor de zekerheid een ratiolader geleend. Deze kreeg ik niet aan de gang terwijl de UMC het gelukkig wel deed. Zaten 2 verlengsnoeren tussen. 1x 25m 3x2,5mm + 1x 3x1,5mm van 20m. Voltage zakte soms onder de 200v. Op een enkele keer afslaan ging het goed.

We overwegen nu a.s. woensdag nog richting de zon te gaan, Frankrijk of Italië. Eigenlijk totaal onvoorbereid want heb geen Chademo adapter, Type-3 kabel of pasjes voor Italië of Frankrijk:scared:.

Maakte mijn vrouw zich voorheen zorgen of we het wel zouden halen, is haar range anxiety nu volledig weg, het gaat toch altijd goed? Waar maak je je druk om?

:crying:Heb haar maar niet uitgelegd dat ik altijd met plan A, B en C op pad ging ipv zonder voorbereiding....
 
Ik zie de spanning variëren tussen 207 en 210.. (althans voor zover in de auto zichtbaar). Het laden - gestart op 13A - wordt dan al snel teruggebracht naar 6A met de melding "Verlengsnoer of slechte kabel in gebruik". auto staat gewoon aan de UMC... zonder verlengsnoer. alleen extra een verloopstekker naar Italiaanse standaard (de samen met de JB geleverde).. Kan toch niet aan die beperkte spanningsverschillen liggen ?