Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
net terug van vakantie naar Italie met mijn ICE - al met al toch wel handig om de S te laten staan - smalle parkeergarages geen probleem, etende kinderen geen probleem, en heb in 1 x kunnen terugrijden vanuit Florence etc.

weet iemand hier wat af van 'Systema Tutor'? is dat echt permanente trajectcontrole? iemand hier 'door schade en schande' ervaring mee opgedaan?

tip voor de volgende keer: Flitsmeister
Het zijn redelijk lange trajecten, waardoor het echt om gemiddelde snelheid gaat. Als ik even koffie had gehaald, kon ik daarna ook een heel stuk 160 rijden, omdat het echt trajecten van 15km zijn soms.

ik rijd ieder jaar ook Flitsmeister en dat werkt prima!


Je hebt 2 systemen in Italië. In het zuiden tussen Napels en Potenza Systema Vergilius, dat is een combi van flits en trajectcontrole, en voor de rest Systema Tutor. Heb nog nooit gehoord van iemand die een bekeuring heeft gekregen. Mss weten de localen beter wat voor traject het steeds is. Want ze scheuren me daar toch.

als je bent gestopt om te tanken of koffie te drinken in een traject, kun je daarna doorkarren. Daarom zie je Italianen soms zo scheuren. Het zijn hele lange trajecten.
 
als je bent gestopt om te tanken of koffie te drinken in een traject, kun je daarna doorkarren. Daarom zie je Italianen soms zo scheuren. Het zijn hele lange trajecten.
Dat is niet zo. Daar hebben ze rekening mee gehouden bij de traceebepaling. Gelezen op een Italiaanse site. Maar klopt wel dat als je ergens wordt opgehouden je wel later plankgas kunt geven. Geldt dus niet voor Zuid-Italië.
 
Nooit problemen gehad met de UMC in Italië.
Wel met het lokale electriciteitsnet: soms snapt men niet dat je een geaard stopcontact nodig hebt, en soms is het net te veel vertakt waardoor je maar 200 volt overhoudt en slechts op 5A kan laden.

Is ongepaard opladen af te raden?

Welk minimaal vermogen moeten de geaarde verloopstekkers aankunnen bij gebruik met 220V lader?

En hebben jullie suggesties voor een verloopstekker die zowel in I, F, D, B, CH als A werkt?
 
Last edited:
Is ongepaard opladen af te raden?

Welk minimaal vermogen moeten de geaarde verloopstekkers aankunnen bij gebruik met 220V lader?

En hebben jullie suggesties voor een verloopstekker die zowel in I, F, D, B, CH als A werkt?

Het minimale vermogen is 5 ampere ofwel 5x230 = ~1,2 kW.
Het maximale vermogen is 12 ampere ofwel 12x230 = ~2,8 kW.

Voor het laadfeestje in het buitenland gebruik in zelf een Juicebooster 2, met daarbij een tas aan verloopjes voor elk Europees land. Ik kan dat aanraden als je veel op vakantie met een EV. Vroeg of laat ga je 'm nodig hebben.
 
tip voor de volgende keer: Flitsmeister
Het zijn redelijk lange trajecten, waardoor het echt om gemiddelde snelheid gaat. Als ik even koffie had gehaald, kon ik daarna ook een heel stuk 160 rijden, omdat het echt trajecten van 15km zijn soms.

ik rijd ieder jaar ook Flitsmeister en dat werkt prima!
Het is juist FM dat mij aan het twijfelen bracht - die geeft bij elke paal aan dat er geflitst wordt dan wel dat er trajectcontrole is - ben overigens een zeer tevreden FM gebruiker! Ongelooflijk hoeveel geld die gasten mij al bespaard hebben
 
Het minimale vermogen is 5 ampere ofwel 5x230 = ~1,2 kW.
Het maximale vermogen is 12 ampere ofwel 12x230 = ~2,8 kW.

Voor het laadfeestje in het buitenland gebruik in zelf een Juicebooster 2, met daarbij een tas aan verloopjes voor elk Europees land. Ik kan dat aanraden als je veel op vakantie met een EV. Vroeg of laat ga je 'm nodig hebben.

Dank, ik wil zelf (als back up) de standaard 220V lader van Tesla gebruiken. Via Google zijn veel verloopstekkers (ook geaard) te vinden. Vaak laten de verloopstekkers zo’n vermogen echter niet toe.

Hebben jullie suggesties voor (setjes) verloopstekkers voor Frankrijk, Zwitserland en Italië?

Ik begrijp dat België gelijk is aan Frankrijk (E) en Duitsland gelijk aan Nederland (F)
 
Dank, ik wil zelf (als back up) de standaard 220V lader van Tesla gebruiken. Via Google zijn veel verloopstekkers (ook geaard) te vinden. Vaak laten de verloopstekkers zo’n vermogen echter niet toe.

Hebben jullie suggesties voor (setjes) verloopstekkers voor Frankrijk, Zwitserland en Italië?

Ik begrijp dat België gelijk is aan Frankrijk (E) en Duitsland gelijk aan Nederland (F)

Dat dacht ik vroeger ook, maar volgens mij valt het wel mee. Deze kan 2,5 kW aan:

BlueBuilt all-in-one wereldstekker USB wit


Belgie en Frankrijk is inderdaad identiek aan Nederland. De meeste Europese landen overigens. Alleen heb je in BE en FR wel de aardpin, en dat is een probleem als de fase en de nul verkeerd om in het stopcontact zitten.

Edit: linkje heeft zo te zien niet alle Europese afwijkingen, maar in het algemeen is ~2 kW niet zo'n probleem.
 
Dat is niet zo. Daar hebben ze rekening mee gehouden bij de traceebepaling. Gelezen op een Italiaanse site. Maar klopt wel dat als je ergens wordt opgehouden je wel later plankgas kunt geven. Geldt dus niet voor Zuid-Italië.

Het is juist FM dat mij aan het twijfelen bracht - die geeft bij elke paal aan dat er geflitst wordt dan wel dat er trajectcontrole is - ben overigens een zeer tevreden FM gebruiker! Ongelooflijk hoeveel geld die gasten mij al bespaard hebben

Nou ja ik heb het vanaf Rome naar Como gehanteerd en geen boetes ontvangen.
Dus na een tussenstop, waar flitsmeister trajectcontrole aangaf: heel stuk 160-170 gereden en gemiddeld onder de 130 uitkomen. Tot nu toe werkt het al jaren prima...
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Nou ja ik heb het vanaf Rome naar Como gehanteerd en geen boetes ontvangen.
Dus na een tussenstop, waar flitsmeister trajectcontrole aangaf: heel stuk 160-170 gereden en gemiddeld onder de 130 uitkomen. Tot nu toe werkt het al jaren prima...
Mooi. Ik ben geen ervaringsdeskundige en heb het ook alleen maar gelezen.
Gisteren geen mogelijkheid gehad harder dan 110 te rijden. Noodweer vanaf de Gotthard.
 
  • Disagree
Reactions: Los Mollos
Excuses aan Sibeg, ik moet hier op terugkomen. Kreeg vandaag een mailtje:

"Hi, I found your message on my car at Ikea Catania few days ago [Keezje: een paar weken, eigenlijk ;-)].

You asked to me about the charge points of Sibeg.

These charge point are already open to public. You have to ask the card at the service desk of the shop that houses the point. If they refuse to give you the card, you can write to Sibeg, to let them know the fact. The only prescription is in these charge point, Sibeg’s Agent have the priority to charge; if you are charging and an Agent arrive to charge, you have to disconnect your car.

For the fast charge point, you don’t need card, you only have to plug your car with chademo plug and start the charge by pressing the start button. At Sicily Outlet the plug is locked by a lock, you have to ask to open and turn on the charger at service desk; in other place if the charger is turned off, you have to ask to turn on.

If you have some problems and you want to write to Sibeg, you have to write to Vito Pellegrino attention.

Best regards.

**
Vadoelettrico.it



Edit: dit betreft mijn berichtjes die startten bij Vakantie - Italië

Sibeg heeft dus tientallen laadpunten op Sicilië geplaatst, allemaal gratis, maar je moet er hier en daar misschien iets extra's voor doen.

Jammer dat ik niet toch een rondje eiland heb kunnen maken om ze allemaal te chargemappen. Misschien iemand zin in een roadtrip?

Ik sta momenteel aan het adres in Corleone (Via G. Verdi 20). Maar hier is niets van te bespeuren.
20200108_124629.jpg
 
Wilde verleden week gaan laden in Pontedera bij de coop.fi viel de paal uit en even later overal (er staan er een stuk of 5). Gebeld met ENEL. Eerst naam spellen, toen emailadres, toen nummer laadpaal doorgeven. "De paal doet het niet. Probeert u het straks nog eens". Toen zei ik dat er volgens mij een landelijke storing was. "Ja, dat spijt mij". Duurde 10 minuten.
Een week later kreeg ik een tegoedbon van 10 kWh. Dat is nog eens netjes.

Voor de liefhebbers van de Valdera: bij de coop in Volterra hebben ze ook een paal geïnstalleerd.
 
Komende zomervakantie gaan wij naar het noorden van Toscane, het dorpje Coreglia Antelminelli, ongeveer 40 km ten noorden van Lucca. De dichtstbijzijnde supercharger is die van Forte dei Marmi op zo'n 70 km. In Lucca zijn enkele snelladers. Kent iemand hier die regio? Via de verschillende apps kan ik weinig vinden in dit gebied.
Screenshot_20200111-115948_Maps.jpg
 
Komende zomervakantie gaan wij naar het noorden van Toscane, het dorpje Coreglia Antelminelli, ongeveer 40 km ten noorden van Lucca. De dichtstbijzijnde supercharger is die van Forte dei Marmi op zo'n 70 km. In Lucca zijn enkele snelladers. Kent iemand hier die regio? Via de verschillende apps kan ik weinig vinden in dit gebied.
View attachment 498891
In Luca heb je een grote parking. Je kunt er of betaald parkeren en gratis laden, of gratis parkeren en betaald laden via Enel. Ik doe altijd het laatste. Viale Carducci 303.
Verder zitten wij zuidelijker dus het gebied zelf zegt me niks. In Luca komen we wel regelmatig. Leuk stadje. Over 2 weken gaan we lunchen bij Ristorante Giglio. Eén ster maar wel betaalbaar.
 
Wij gaan in augustus richting De Marken, in de buurt van Macareta. Als tegen die tijd de SuC in Porto San Giorgio klaar is (iemand die toevallig weet hoe het daar mee staat misschien...?) wordt dat appeltje eitje, maar zijn er nog andere laadmogelijkheden in de regio? Ik zal waarschijnlijk wel weer gewoon bij het vakantiehuis kunnen laden maar een back-up plan is altijd handig.
 
Wij gaan in augustus richting De Marken, in de buurt van Macareta. Als tegen die tijd de SuC in Porto San Giorgio klaar is (iemand die toevallig weet hoe het daar mee staat misschien...?) wordt dat appeltje eitje, maar zijn er nog andere laadmogelijkheden in de regio? Ik zal waarschijnlijk wel weer gewoon bij het vakantiehuis kunnen laden maar een back-up plan is altijd handig.
In Civitanova Mare, Via S. Costantino, 98, 62012 Civitanova Marche MC, Italië, is een winkelcentrum met vier laadplekken. Als je google maps opent en "colonnine ricarica" zoekt, kom je wat mogelijkheden tegen, alles wel op een kilometer of 20, schat ik zo.