Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Lijkt me ook prima, maar over het milieu beginnen over een autoritje, om vervolgens lekker te gaan skiën waar eerst een mooi bos stond ( dan boeit het milieu me niet meer, want zo ben ik) is wel apart.

Op zich is dit natuurlijk wel een interessante casus: wat als iedereen met een BEV naar de wintersport zou gaan?

1 mio NL-ers, gemiddeld 3 per auto, gemiddeld 2200km (heen en terug). Eventueel nog aangevuld met degenen die niet meer vliegen en het aantal vluchten dat niet meer nodig zou zijn.

Ik vermoed dat die bijdrage best groot zou zijn.
 
Voorheen reed ik naar vakanties altijd met een diesel zo lang mogelijk door met één of twee tankstops om dan op de bestemming eerst compleet gesloopt een paar uur te gaan slapen. Vorig jaar voor het eerst elektrisch naar de Dolomieten gereden in de zomer. Ik vind het een verademing. In de nacht gereden waarbij we bijna elke keer alleen stonden te laden. AP aan op 150 waar het kan en je wordt niet moe. Vorige week een paar dagen naar Praag was ook geen enkel probleem. Ik kan geen redenen meer bedenken om het niet zo te doen. De meeste SUC's zijn prima te doen qua omstandigheden en langer dan een half uur sta je toch niet bij de meeste.
 
Ik ben uit voorzorg op vrijdag (09.15u) vertrokken vanuit Oostenrijk (Kirchberg) naar Nieuwegein. Reisduur 13 uur en een beetje. Alleen SuC Mogendorf was helemaal vol (geen wachtenden) rond 18 uur. Denk ook nog 1.5 uur aan file kwijt te zijn geweest maar niet gek als je op vrijdag op de Autobahn vertoefd.
Op zich prima reis gehad al was het toen het donker werd geen pretje met de harde wind en regen.
 
Er is een verschil tussen ‘extra tijd’ en ‘verloren tijd’.
Voor ik zelf op reis ging met de Tesla, vond ik zelf ook dat laadtijd, verloren tijd was. Gedurende 10 roadtrips heb ik het laden onderweg echter nooit als verloren tijd ervaren.
Gewoon eens doen, zou ik zeggen.
Misschien zijn de twee kampen hier gewoon verdeeld onder ervaringsdeskundigen en stuurlui aan de wal.
 
  • Like
Reactions: RobPet and MaH
Anekdote: mijn schoorsteenveger komt binnen. ‘Is die Tesla van jullie’ (zwaar Brabants accent). ‘Dat vind ik helemaal niks. Sta je ieder uur te laden’. Ik: ‘Ook goedemorgen, wat rij je zelf?’ ‘Een Audi RS6!’ ‘Wat verbruikt die?’ (Trots) ‘Bij een beetje blazen op de Duitse snelweg is de tank binnen 200km leeg’.

Ik moest alleen maar lachen...
Een schoorsteenveger met een RS6...
 
Lijkt me ook prima, maar over het milieu beginnen over een autoritje, om vervolgens lekker te gaan skiën waar eerst een mooi bos stond ( dan boeit het milieu me niet meer, want zo ben ik) is wel apart.
Als je het goed doet, ga je skieën boven de bomengrens. In de regio's mij bekend kan je niet tot het dal skiën net door de bomen halverwege de berg tot in het dal.
 
Dat is niet waar. Hoe langer het traject hoe langer de reistijd met EV. Alleen die reizigers die sowieso elke 2 uur een half uur pauzeren verliezen geen extra tijd met een elektrische auto. Maar ik denk dat 95% van de reizigers zo snel mogelijk van A naar B wil reizen.

.

Een gemiddelde snelheid op de autobahn is vaak ergens tussen de 100 en 110 km/u, als je normaal rijdt.

Mijn Tesla komt echt verder dan 220 km.

En mijn stelling is aan de hand van de praktijk. Bijzonder dat het mij lukt terwijl het niet kan...
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: MaH and Exiteer
Toch wel mooi om te zien hoe een draadje dat gaat over mogelijke wachttijden ontaard in een discussie over wel of niet milieu vriendelijk zijn.
Ga lekker door jongens.

Wat voor mij zeker is, is dat ik met twee elektrische auto's die om en om overdag zoveel mogelijk zonnestroom laden en die ik om en om gebruik, ik:
  • minder CO2 uitstoot dan voorheen
  • zeker weet dat alle stroom die ik uit de zon opwek in de auto gestopt wordt
  • ik op jaarbasis ondanks die twee auto's (samen 55K km) maar 1000 kWh stroom moet bijkopen
  • dit energie is die afkomstig is van windmolens
  • ik het geen probleem vindt om een uurtjes te moeten wachten bij de SuC (moest ik vroeger met mijn BMW soms ook bij de pomp)
  • ik op jaarbasis voor beide auto's aan extra SuC kosten (ik sta er bijna nooit) slechts € 138 kwijt ben
  • mijn totale elektriciteitskosten voor zowel huis als auto's per jaar €138 (SuC) + € 210 (extra elektra voor huis) + € 300 (afschrijving PV installatie) zijn.
  • Ik daarvoor 55K km aan brandstof bespaar. Reed BMW en Opel, beiden gem 1:12, dus op dit moment ruim € 7.500 per jaar aan uitgaven voor brandstof die ik niet meer heb.
  • Ik voor beide EV's geen MRB betaal, en dat ook een besparing is van € 1.500 op jaarbasis.
Dat alles bij elkaar opgeteld maakt dat ik het geen probleem zou vinden om op een dag of 5 per jaar even te moeten wachten bij de SuC en iets langer onderweg te zijn naar de Alpen.

(Geschatte besparing op jaarbasis is op dit moment ruim €8.250)