Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie Noorwegen/Lofoten

This site may earn commission on affiliate links.
Wij overwegen een vakantie in aug/sept op Lofoten. Heen en terugreis ook met de Tesla.Voor onderweg zijn er genoeg oplaadmogelijkheden, ook SuC van Tesla. Alleen op Lofoten zijn de mogelijkheden beperkter. Zijn er leden die al een dergelijke trip hebben gemaakt? Hoe zijn de mogelijkheden om bij de vakantiehuisjes te laden (tegen betaling)? Suggesties zijn welkom.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Zo te zien is er één supercharger en volgens Chargemap zijn er veel AC laadpunten. Noorwegen is een EV land bij uitstek, dus ik zou mij niet direct zorgen maken. Ik zou wel even kijken of je laadpas daar wordt geaacepteerd.

Off-topic tip: ga walvisspotten in Andenes.
 
Noorwegen is heel goed te doen qua SuC, maar de Lofoten is echt wel een heel eind. Nu is Noorwegen prachtig om doorheen te rijden, maar het gaat wel lang duren. Bij huisjes laden kan wel, maar houd er rekening mee dat de grannycharger van de Model S vaak niet werkt. In het buitengebied is er iets met de aarding anders, waardoor een EU lader niet goed werkt. Volgens mij heb je met een lader van de Model 3 hier geen last mee. Daarbij is vaak ook het vermogen in die huisjes erg beperkt, waardoor het laden traag gaat.

Maar Noorwegen is prachtig. Neem er de tijd voor...
 
Noorwegen is heel goed te doen qua SuC, maar de Lofoten is echt wel een heel eind. Nu is Noorwegen prachtig om doorheen te rijden, maar het gaat wel lang duren. Bij huisjes laden kan wel, maar houd er rekening mee dat de grannycharger van de Model S vaak niet werkt. In het buitengebied is er iets met de aarding anders, waardoor een EU lader niet goed werkt. Volgens mij heb je met een lader van de Model 3 hier geen last mee. Daarbij is vaak ook het vermogen in die huisjes erg beperkt, waardoor het laden traag gaat.

Maar Noorwegen is prachtig. Neem er de tijd voor...
Lofoten is inderdaad een heel eind, maar net zover als met een ICE;) Wat mij betreft is het één van de mooiste gebieden van Noorwegen.
Noorwegen is een land waar je sowieso al rustig doorheen rijd en de tijd moet nemen en vaak stopt om van het natuurschoon te genieten mooi moment om dan wat bij te laden. Je tijdsverlies met een EV zal denk minimaal zijn. Tenzij je natuurlijk zo snel mogelijk op plaats van bestemming wilt zijn, maar dan mis je heel veel natuurschoon. Noorwegen is het EV land bij uitstek, dus ik verwacht dat je tegenwoordig op heel veel locaties kunt laden.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Al voor Corona een vakantie willen plannen naar Noorwegen incl. de Lofoten. Nu eindelijk zijn we 3 weken daar geweest. Door het weer wat verder naar het Noorden geforseerd en geeindigd op de NordKapp ;) Genoten van het gele gloed effect op de NordKapp om 0:00's-nachts. We bleven de regen mooi voor en daarna konden we door de bui heen rijden en hadden weer prachtig weer.

Noorwegen is prachtig mooi land met veel wandelroutes en prachtige bezienswaardigheden. Echt een aanrader. Hoogtepunt was NordKapp en daarna Lofotten.
Veel gezien en genoten. De Saltstraumen vond ik wel wat tegenvallen, maar kan tijd van het jaar zijn. In Flam een dagje moeten wachten omdat vanuit Rotterdam een cruiseschip was aangekomen met 2800 toeristen aan bord. Flambana was volledig uitverkocht. De dag daarna alsnog Flambana gepakt en met de ZIpline en fiets terug naar de auto.

Vanuit hier de tip gelezen om de 63 Trollstigen naar Geirangen te rijden. Top tip!.

Wat technische puntjes:
- 9363 km erbij gereden
- 1.623 kWh gecharged
- 173 Wh/km Dat is inclusief 150 rijden op de Duitse autobahn.
- Omdat je continue tussen de 60 en 80 km rijdt in Noorwegen is het verbruik heel laag.

Nabrander:
Wat zijn er veel EV's in Noorwegen en van alle merken: Nio, XPeng, MG, VW, BMW noem het maar. Forse wagens en ze slepen daar van alles mee met de EV. Enorme aanhangers (Caravan ed.) en dakzaken (Bed, dakkoffers. ed.)