Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat er dringend eens wat concurrentie moet komen in de bandenmarkt voor een standaard All-season 245/45-19.
Op Tirerack.com een gigantische waaier aan modellen en prijzen tussen 113 en 311$.

Terwijl wij (in België althans) keuze hebben uit een Goodyear RS-A2 of een Goodyear LS2. Aan prijzen tussen 183 en 370euro (die laatste prijs is dan wel montage en balanceren incl.)

Heeft volgens mij alles met de markt te maken die hier in Europa (wellicht bewust) onderontwikkeld is. Is natuurlijk lucratiever winter en zomerbanden verkopen dan all-weathers.

Je kunt natuurlijk een setje uit de VS halen. Ik kan de MIchelin MXM4 aanbevelen.
 
Heeft volgens mij alles met de markt te maken die hier in Europa (wellicht bewust) onderontwikkeld is. Is natuurlijk lucratiever winter en zomerbanden verkopen dan all-weathers.

Je kunt natuurlijk een setje uit de VS halen. Ik kan de MIchelin MXM4 aanbevelen.

je kan all-weathers toch niet vergelijken met winterbanden ? all weather is vis noch vlees ... IMHO
 
je kan all-weathers toch niet vergelijken met winterbanden ? all weather is vis noch vlees ... IMHO

Opnieuw die discussie...IMHO is een winterband enkel geschikt voor Scandinavië en de Alpen, Pyreneeën.
In de meeste andere gebieden vind ik het overbodig als je je rijstijl aan de condities aanpast.

En hij vergelijkt ze toch niet? Hij merkt enkel op dat de EU-bandenmarkt liever banden wisselt dan de US-markt.
 
Denk dat het eigenlijk behoorlijk simpel is:

Een goede zomerband heeft goede grip in alle omstandigheden boven de 7°C en een goede winterband beneden de 7°C.
Als je voor het échte winterwerk wil gaan in Scandinavië heb je spijkerbanden nodig… .
Het 7 graden verhaal is - met alle respect - kullekoek. Een winterband presteert enkel met sneeuw en ijs beter dan een zomerband. In die gevallen zelfs significant beter. In alle andere omstandigheden presteert een winterband echter slechter, wat de temperatuur ook is. Bij een droge weg bij 10 graden onder nul heb je echt een aanzienlijk kortere remweg met zomerbanden om.

Dit is overigens geen pleidooi tegen winterbanden. Wat heet, wij hebben zowel voor de S als de X velgensets met winterbanden. Ik denk wel dat het goed is als iedereen zich bewust is van de beperkingen van zowel zomer- als winterbanden. De "7 graden regel" draagt daar mijns inziens niet aan bij.
 
  • Love
  • Like
Reactions: simonsmidt and FVO
Het 7 graden verhaal is - met alle respect - kullekoek. Een winterband presteert enkel met sneeuw en ijs beter dan een zomerband. In die gevallen zelfs significant beter. In alle andere omstandigheden presteert een winterband echter slechter, wat de temperatuur ook is. Bij een droge weg bij 10 graden onder nul heb je echt een aanzienlijk kortere remweg met zomerbanden om.

Dit is overigens geen pleidooi tegen winterbanden. Wat heet, wij hebben zowel voor de S als de X velgensets met winterbanden. Ik denk wel dat het goed is als iedereen zich bewust is van de beperkingen van zowel zomer- als winterbanden. De "7 graden regel" draagt daar mijns inziens niet aan bij.

het rubber is toch significant zachter en dat is mijns inziens toch cruciaal
 
Hoi Sonny

Deze zijn al lang lang geleden verhuisd naar een Belg! Die er volgens mij heel blij mee is! Maar dat weet ik niet zeker heb nog niks terug gehoord.

Beste Jeroen,

Ik ben inderdaad volledig blij mee !!! Vandaag geïnstalleerd ;-)

Top look, I'm a Happyman :))))))

14991224_10154049693308587_1219829967860390285_o.jpg


14956628_10154049693318587_5681065506032403690_n.jpg
 
  • Like
Reactions: MickC
het rubber is toch significant zachter en dat is mijns inziens toch cruciaal
Beste Phil,

Ik heb zelf geen technische mening, ik baseer mij slechts op testresultaten. Daaruit blijkt dat de remweg bij droog wegdek korter is, ondanks het zachtere rubber. Zie bijvoorbeeld de winterbandentest in de autoweek 44, waar de - niet bij merk genoemde - referentie zomerband maar liefst 6 meter eerder afremt van 100 naar 0 dan de best scorende winterband. De winterband die het slechts presteert op dit onderdeel staat zelfs 11 meter verder pas stil.

Nogmaals, ik heb niets tegen winterbanden, maar wees wel realistisch over de goede en minder goede eigenschappen.
 
Beste Phil,

Ik heb zelf geen technische mening, ik baseer mij slechts op testresultaten. Daaruit blijkt dat de remweg bij droog wegdek korter is, ondanks het zachtere rubber. Zie bijvoorbeeld de winterbandentest in de autoweek 44, waar de - niet bij merk genoemde - referentie zomerband maar liefst 6 meter eerder afremt van 100 naar 0 dan de best scorende winterband. De winterband die het slechts presteert op dit onderdeel staat zelfs 11 meter verder pas stil.

Nogmaals, ik heb niets tegen winterbanden, maar wees wel realistisch over de goede en minder goede eigenschappen.

dat geloof ik graag maar denk dat het met koude zomerbanden banden een ander verhaal is.


trouwens Michelin zegt hetzelfde als jij mbt winterbanden in zomer ...

Is het mogelijk om met winterbanden in de zomer te rijden? - Michelin

hier ook even een stukje uit test aankoop ( de belgische consumentengids)

"
Banden aangepast aan het weer
Het is belangrijk de keuze van uw banden goed af te stellen op het seizoen. Het hele jaar zomer- of winterbanden op uw auto laten zitten, raden we sterk af. Zomerbanden, waarmee de meeste auto’s in ons land zijn uitgerust, zijn immers helemaal niet geschikt voor winterse toestanden: de trend om voor steeds bredere banden te kiezen, met een steeds hogere snelheidsindex maakt dat ze beduidend zwakker presteren als het kouder is dan 7° C.

Betere prestaties in de winter
En de situatie wordt er niet beter op naarmate het kouder wordt. Maar waarin onderscheiden winterbanden zich dan? Het rubber is van een andere samenstelling en blijft daardoor soepel tot extreem lage temperaturen (tot -40° C). Ze plakken beter op de weg. Bovendien hebben ze een andere profiel waardoor sneeuw en slijk gemakkelijker kan worden afgevoerd dan bij een zomerband, wat ook geldt bij regen. De wegligging is daardoor beter in deze omstandigheden. Anderzijds hebben zomerbanden duidelijk kortere remafstanden.

"

dat winterbanden minder goede grip zouden hebben bij koude temperaturen in zelfde omstandigheden daar sta ik wel van te kijken eerlijk gezegd.

ik zou denken dat het met koude zomerbanden banden in winter op droog en nat wegdek een ander verhaal is, maar blijkbaar is dat niet het geval. die extra lammelen om in de sneeuw te harken maken dat contact oppervlakte minder wordt vermoed ik met bovenstaande resultaten.


Nu de keren dat ik bij sneeuw door anderen zonder winterbanden die de me daardoor blokkeerden zijn wel niet mee te tellen, een kleine helling is dan voldoende om voor die mensen niet meer boven te raken.

in ieder geval heb ik weeral wat bijgeleerd bedankt allemaal
 
Een heel ander vraagje; bandenspanning.

Ik begrijp dat 3.1 bar optimaal is. Bij dit koude weer duurt het even voor de banden op de juiste spanning zijn, maar als de spanning niet meer de optimale druk haalt, wanneer ga je de banden bijvullen?

Laatst waren mijn banden op 2.7 bar gemiddeld en heb ik ze bijgevuld. Overdreven of 'te laat'? Wie heeft er verstand van?