Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb op mijn Model S 21 inch velgen zitten, ik zie de aankoop van een velgen set eigenlijk niet zitten wegens te duur, en 19 inch vind ik eigenlijk niet mooi als je 21 gewoon bent.

Nu komt natuurlijk de voorspelbare vraag, want in 197 pagina's staat héél véél info, welke winterbanden koop ik best, waar koop ik deze best, en waar laat ik deze best vervangen?
Ik heb recent Vredestein Wintrac op m'n 21" gelegd en dat bevalt prima.
Alternatief zou Sottozero zijn, maar die waren minder goed leverbaar en een stuk duurder.
 
Het 7 graden verhaal is - met alle respect - kullekoek. Een winterband presteert enkel met sneeuw en ijs beter dan een zomerband. In die gevallen zelfs significant beter. In alle andere omstandigheden presteert een winterband echter slechter, wat de temperatuur ook is. Bij een droge weg bij 10 graden onder nul heb je echt een aanzienlijk kortere remweg met zomerbanden om.

Dit is overigens geen pleidooi tegen winterbanden. Wat heet, wij hebben zowel voor de S als de X velgensets met winterbanden. Ik denk wel dat het goed is als iedereen zich bewust is van de beperkingen van zowel zomer- als winterbanden. De "7 graden regel" draagt daar mijns inziens niet aan bij.
ik betwijfel dat hoor. Ik merk duidelijk de laatste weken met temperaturen onder 10 graden dat mijn zomerbanden minder grip hebben. Bij maximale wieluitslag (zelfs bij zachtjes rijden op een parkeerplaats) merk ik dat ze gaan schuiven. Met winterbanden is er dan echt meer grip.
 
  • Like
Reactions: Firebird and BartJ
Bij maximale wieluitslag (zelfs bij zachtjes rijden op een parkeerplaats) merk ik dat ze gaan schuiven. Met winterbanden is er dan echt meer grip.

Nu je dit zo schrijft @gelden, dat schuiven, ik heb dat altijd heel sterk met de Tesla.
Mijn oprit moet ik altijd wat scherp afdraaien, op een klinkerweg, en deze is ook nog een beetje omlaag lopend..maar zelfs als ik een geringe wieluitslag heb hoor ik ze daar schuiven.. Dit is i.i.g. met mijn 21" Michelin "stagered" 85+ zomerbanden zo.

Vreemd iedere keer, met andere auto's niet eerder gehad.. Het slijtagebeeld is netjes.. (weliswaar heel snelle slijtage.. maar met name achter..) en daarom hoor ik bijna de mm's er af vliegen..

Zou dit iets met de 85+ setup te maken kunnen hebben??
 
En daarbij mijn vraag: Hoe kom ik aan een set sensoren? Koop je die via Tesla, of via je velgen-leverancier?

Daar zat ik ook mee. Ik heb geïnformeerd bij een paar banden fitters en die kwamen met de imitatie TPMS sensoren die ingeleerd moeten worden. Deze kosten waren dan zo'n 80 euro per stuk. Tesla zelf vraagt voor de originele minder en zijn dan meteen ook de originele. Mijn keuze is dus een setje ophalen bij Tesla en die laten monteren op mijn nieuwe winterset.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Roel Paes
Nu je dit zo schrijft @gelden, dat schuiven, ik heb dat altijd heel sterk met de Tesla.
Mijn oprit moet ik altijd wat scherp afdraaien, op een klinkerweg, en deze is ook nog een beetje omlaag lopend..maar zelfs als ik een geringe wieluitslag heb hoor ik ze daar schuiven...
Zou dit iets met de 85+ setup te maken kunnen hebben??
Nee, heeft alles te maken met de behoorlijk brede banden aan de voorzijde. Door het verschil in afgelegde weg bij scherpe bochten (en zeker i.c.m. met achteruit rijden) tussen binnen- en buitenzijde van de banden gaat het rubber 'wringen' en schoksgewijs terugspringen. Stugge UHP banden met weinig profiel hebben er het meeste last van.
Voelt raar, maar kan geen kwaad.
 
Last edited:
Gisteren bij Tesla het advies gekregen om na overstap van 21 naar 19 inch velgen de auto opnieuw te laten uitlijnen.
Is er ervaring hier dat dait werkelijk nodig is.

Ik zit te twijfelen om de banden en sensoren maar gewoon door Tesla te laten regelen in dat geval.
4x Sensoren 50 €, 4x banden 250€ en 1 x 180€ uitlijnen

Veel besparen kan je mijn inziens toch niet op dit bedrag...........?
 
  • Helpful
Reactions: tonvanboven
Ik neem de 'Zomer'-wielen zelfs mee naar huis. Dan kan ik ze zelf opleggen. Vooral afspraak maken is lastig. Moet lang op voorhand en dan komt er iets tussen en moet je uitstellen...
Op een uur is alles gewisseld, wielen gewassen en netjes opgeborgen.
Viel mij nu op hoe licht de wielen zijn in vergelijking met mijn Mercedeswielen.
Ik heb dan ook reservewielen voor mocht ik thuis eens lek staan.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BartJ
Stond ook al in het X topic maar hoort hier eerder thuis :

Heb mijn winterbanden ook gekozen voor de X

Michelin Latitude Alpin LA2 ( 20" )
Ontdek de MICHELIN Latitude Alpin LA2 op www.michelin.nl

Kosten 975,- ex btw
incl omwisselen/monteren/balanceren etc

Waarom geen wintervelgen? Te duur...en ga ik ze maximaal maar 1 keer omleggen van winter naar zomer met mijn 60K per jaar. Voor die 2x per jaar dat ik een half uurtje extra moet wachten vind ik de velgen te duur, zeker als je de originele Tesla velgen wilt nemen...maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk...