Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees hier toevallig dat de moeren met 175NM moeten vast gezet worden.
Nog meer toevallig was ik daarnet bij de bandencentrale omdat er een probleem was met de balancering en deze werden vast gezet met 120NM.
Dan toch beter zelf nog eens over gaan met de momentsleutel veronderstel ik?
 
Ik heb ook net nog eens gecontroleerd met de momentsleutel na de winterbandenwissel 1 maand geleden.
Kon bijna geen enkele moet extra aandraaien, behalve aan het linker achterwiel. Daar kon ik ze allemaal nog iets aandraaien. Heb de sleutel op 175nm staan, maar dat is toch echt vast hoor...
 
Na het doorlezen van dit draadje ben ik er toch nog niet helemaal uit. Onze zomerbanden (de orginele all weather) zijn na 65.000 km versleten en ik was aan het kijken naar vervangende banden. Tesla zelf wil er de all weather versie weer opleggen, maar ik ben daar niet tevreden over. Ik ben niet zo onder de indruk van grip op droog, al helemaal niet op nat en vind ze eigenlijk ook niet echt comfortabel. Ook het afrol geluid en stuurgevoel kan beter.

Op dit moment staat de auto op de 19" winterbanden en die zijn duidelijk comfortabeler.

Nu hadden we laatst een 85D mee tijdens een onderhoudsbeurt en die stond op Michelin Pilot Sport 3 banden. Dat was een regelrechte verademing; meer grip en meer stuurgevoel. Daarbij ook duidelijk meer stabiliteit in snelwegbochten en meer comfort.

Nu dan de grote vraag: Gaat Michelin Pilot Sport 3 wel lekker werken/aanvoelen op een P85 van eind 2013 op 19"? Ik heb toch echt het gevoel dat er in de loop van de tijd wel het een en ander veranderd is aan de wielophanging. Ik vraag me dus af of ik het advies van Tesla ter harte moet nemen, of dat ze wat overdreven voorzichtig zijn bij Tesla?

Heeft iemand van jullie deze combinatie misschien al geprobeerd en er al wat langer ervaring mee?

Tijdens een road trip kwamen we in Orange een bandentester van Tesla tegen, die toen de Pilot Sport 3 aan het testen was voor de nieuwe auto's. Hij was er erg over te spreken, maar ik weet natuurlijk niet of hij ze ook getest heeft op de "Classic"...
 
In wou als eerste bijdrage in deze thread mijn keuze van winterwielen met jullie delen. De elementen die voor mij meespeelden waren:
  • 's Winter zitten we vaak in de hogere bergwegen van de Alpen (en trouwens ook hier in België) en zie je niet altijd voldoende wat er zich onder de sneeuw en slush bevindt. Ik zag ook dat de (zomer) 21 inch thuis op de kiezeloprit al kielekiele zijn omdat de steentjes de velgrand bijna raken.

  • Het kan er soms echt hard aan toe gaan op de Duitse (winter) wegen en wordt het baanoppervlak erg ruw door het sneeuw- / ijsruimen en schrapen van de weg; ik wou zou min mogelijk kans op verhoogd rolgeluid. Een 19 inch dus want winterbanden 'zoemen' sowieso al meer...

  • De velg moest donker (maar niet zwart), een scherp en tijdloos design hebben dat met de stijl van de auto meegaat én dat visueel de velg wat 'opentrekt' zodat ie niet op van die iele wieltjes lijkt te staan. Liefst ook een beetje concaaf...

  • De afwerking moest zeker winter- en kettingvast zijn. Dus liever gemoffeld dat gelakt.
Desondanks Tesla's toch al enkele jaren rondrijden blijft het een pain in the neck om voldoende en betaalbare keuze te vinden. Samen met mijn lokale bandenboer (De Conde Hasselt) zijn we op zoek gegaan naar velgen die beantwoordden aan mijn wensen én die qua tech specs voldeden (Let op: de Model S is een zware kar en de loadfactor van vele velgen voldoet niet! Richt je niet op wat de online verkopers aanraden, want die input is meestal geënt op de typische "BMW-specs".)

Na wat passen ben ik geland op de Barotelli ST-4, antraciet en in 19 inch met ET van 38. Qua band zweer ik bij Dunlop Winter Sport of Vredestein Xtreme S, dus die laatste gingen er meteen rond.
Hierna enkele foto's.
2017-01-01 11.07.23-1.jpg
2017-01-01 11.07.35-1.jpg
2017-01-01 11.08.37.jpg
2017-01-01 11.08.26-2.jpg
Aan jullie te oordelen wat je ervan vind, want 'les goûts et les couleurs'...;) Zelf vind ik ze echt prachtig en robuust (voor de winter mag dat wel) staan op de S!


2 belangrijke dingen die we zijn tegen gekomen;
  1. 19 inch is echt wel de kleinst mogelijke afmeting (los van het feit dat dit ook de kleinst gehomologeerde maat is vanuit Tesla Motors) want gezien het de velgbouw de ruimte in het wiel soms erg verkleind kan het bij de Model S zijn dat de velg niet te monteren is omdat het wiel de schijfrem-assembly raakt (zie foto).
  2. De Barotelli' zijn in de basis ook wel BMW-velgen en de gaten zijn voorzien op 17 bouten. De 19 bouten van de S zijn natuurlijk dikker en daardoor moet je erg letten om met de dopsleutel de afwerking niet te krassen. Een speciale heel dunne dop is dus aangewezen!
PS. Sorry voor de uitvoerigheid; na verloop van tijd zal ik het wel leren...:oops:
 
Ik zit ook voorzichtig rond te kijken naar de mogelijkheden voor winterbanden. Dit jaar ga ik niet op wintersport, maar deed het eigenlijk elk jaar eronder zetten. Laatst merkte ik wel dat bij wat lagere temperaturen er wat minder grip was. Tot nu toe kocht ik bij mijn auto's altijd een velg + band en liet die opslaan bij de lokale garage boer voor een paar tientjes (en eronder zetten).

Kun je ook gewoon winterbanden om de tesla 21" velgen leggen? Of is dat af te raden? Ik vind het niet heel erg om wat uit te geven voor een mooie velg, altijd wel leuk om een seizoen met andere velgen te rijden :)
 
Kun je ook gewoon winterbanden om de tesla 21" velgen leggen? Of is dat af te raden? Ik vind het niet heel erg om wat uit te geven voor een mooie velg, altijd wel leuk om een seizoen met andere velgen te rijden :)
Zekers, Tesla levert desgewenst zelf ook een 21" winterset bij een Model S (zie configurator).

Zelf trouwens perfect tevreden van Michelin Pilot Alpin. Eigenlijk sinds enige jaren alleen nog maar Michelin. In totaal 18 Michelin bandjes (2 auto's zomer+winter en 1 motor) hier a.t.m. :confused:
 
Ik zit ook voorzichtig rond te kijken naar de mogelijkheden voor winterbanden. Dit jaar ga ik niet op wintersport, maar deed het eigenlijk elk jaar eronder zetten. Laatst merkte ik wel dat bij wat lagere temperaturen er wat minder grip was. Tot nu toe kocht ik bij mijn auto's altijd een velg + band en liet die opslaan bij de lokale garage boer voor een paar tientjes (en eronder zetten).

Kun je ook gewoon winterbanden om de tesla 21" velgen leggen? Of is dat af te raden? Ik vind het niet heel erg om wat uit te geven voor een mooie velg, altijd wel leuk om een seizoen met andere velgen te rijden :)
Ik rij zomers met 21" grijze turbinewielen, just for the looks. In de winter met 19" Rial Lugano met Michelin Alpin winterbanden.
Zo'n setje wintervelgen/banden koop je gebruikt, inclusief 90% profiel banden, voor 1000 tot 1500 euro.
Dit heeft meerdere voordelen.
-Je dure 21" zomerbanden slijten minder.
-21" winterbanden zijn veel duurder dan 19" winterbanden
-Je bespaart het twee keer per jaar balanceren van je wielen, toch gauw 120 euro per jaar
-Je rijdt duidelijk zuiniger met 19" winterbanden
-19" maakt minder lawaai
-Met sneeuw zijn stoepranden minder zichtbaar en 19" is duidelijk minder kwetsbaar dan 21"
-Kun je thuis de velgen/banden opslaan dan is zelf wisselen leuk en je bespaart nog eens 100 euro per jaar
 
Gisteren 19" Michelin Alpin winterbanden op mijn Model S laten leggen bij Jamrozik te Beek (Limburg). Fijne vakmensen die 100% aan mijn wensen voldeden (snel online een afspraak maken, ter plekke geen wachttijd, 175Nm met de hand aangedraaid, zich moeite genomen om juiste bandenspanning [3.1Bar] te achterhalen, WiFi en koffie).

Ik was laat met mijn bandenkeuze en zag online voorraden verdwijnen. Toen ik nog een set zag staan bij Bandenprijzen24, heb ik snel besteld, maar ontdekte bij de tracking-informatie van de koerier, dat de banden vanuit Litouwen via Polen geleverd werden. Aanvankelijk werd ik nerveus,..wellicht had ik oude banden die al 5 jaar op een plank lagen gekocht. Gelukkig bleek uit de DOT-informatie dat de banden in week 33 van vorig jaar waren geproduceerd.

Achteraf had ik ze direct bij mijn bandenspecialist moeten bestellen. Hij gaf gisteren aan dat hij ze nog wist te bestellen en dan was het monteren gratis geweest.
 
Dag iedereen,

Ik heb gisteren mijn wagen bij het SEC binnen gedaan omdat mijn wagen erg zwabbert. Dit is een issue waarmee ik al langer worstel maar nu is het écht erg. Ik krijg zonet telefoon van het SEC dat ze mijn winterwielen hebben vervangen door standaard wielen met zomer-Michelins en het probleem zou opgelost zijn. Mijn winterwielen zijn voorzien van Nokian 245/45-90 XL WR A3 TL 102V. Vooraan 6mm en achteraan 8mm (splinternieuw)

Zijn er mensen hier op het forum die problemen hebben met deze winterband? Ik kan niet geloven dat het zwabberprobleem aan deze banden zou liggen.

Alvast bedankt voor jullie respons!
 
Dag iedereen,

Ik heb gisteren mijn wagen bij het SEC binnen gedaan omdat mijn wagen erg zwabbert. Dit is een issue waarmee ik al langer worstel maar nu is het écht erg. Ik krijg zonet telefoon van het SEC dat ze mijn winterwielen hebben vervangen door standaard wielen met zomer-Michelins en het probleem zou opgelost zijn. Mijn winterwielen zijn voorzien van Nokian 245/45-90 XL WR A3 TL 102V. Vooraan 6mm en achteraan 8mm (splinternieuw)

Zijn er mensen hier op het forum die problemen hebben met deze winterband? Ik kan niet geloven dat het zwabberprobleem aan deze banden zou liggen.

Alvast bedankt voor jullie respons!

Ik heb er ook Nokian's op liggen, maar blijkbaar niet helemaal hetzelfde type. Op advies uit het forum heb ik deze aangeschaft. Op de nota staat Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL. Ik ben hier super tevreden over. Goede prijs (<€ 190,- per band) en ze zijn stil, zuinig en hebben prima grip. Kan me dus niet veel voorstellen van hetgeen je hier meldt.
 
Dag iedereen,

Ik heb gisteren mijn wagen bij het SEC binnen gedaan omdat mijn wagen erg zwabbert. Dit is een issue waarmee ik al langer worstel maar nu is het écht erg. Ik krijg zonet telefoon van het SEC dat ze mijn winterwielen hebben vervangen door standaard wielen met zomer-Michelins en het probleem zou opgelost zijn. Mijn winterwielen zijn voorzien van Nokian 245/45-90 XL WR A3 TL 102V. Vooraan 6mm en achteraan 8mm (splinternieuw)

Zijn er mensen hier op het forum die problemen hebben met deze winterband? Ik kan niet geloven dat het zwabberprobleem aan deze banden zou liggen.

Alvast bedankt voor jullie respons!
Ik heb precies dezelfde Nokians op mijn 19" wintervelgen. Daar is niets mis mee.
Waarschijnlijk zijn je splinternieuwe banden op de achteras nog niet ingesleten. Dit duurt 300 ofzo kilometer. Dit 'euvel' is hier al vaker voorbij gekomen en had Tesla eigenlijk ook moeten weten. Enfin, toch weer wat geleerd, hopelijk.
 
Ik heb precies dezelfde Nokians op mijn 19" wintervelgen. Daar is niets mis mee.
Waarschijnlijk zijn je splinternieuwe banden op de achteras nog niet ingesleten. Dit duurt 300 ofzo kilometer. Dit 'euvel' is hier al vaker voorbij gekomen en had Tesla eigenlijk ook moeten weten. Enfin, toch weer wat geleerd, hopelijk.
Helaas, de achterbanden hebben nu 1000 km achter de rug en met de vorige twee achterbanden was het probleem even groot.
 
Ik heb er ook Nokian's op liggen, maar blijkbaar niet helemaal hetzelfde type. Op advies uit het forum heb ik deze aangeschaft. Op de nota staat Nokian WR A4 245/45 R19 102V XL. Ik ben hier super tevreden over. Goede prijs (<€ 190,- per band) en ze zijn stil, zuinig en hebben prima grip. Kan me dus niet veel voorstellen van hetgeen je hier meldt.
Ik heb ze ook aangeschaft op basis van de positieve commentaren hier op het forum. Ik heb dus al twee winters met de vorige set gereden. Het enige verschil is dat de vorige van het type A4 waren en nu zijn ze van het type A3. Maar dat kan toch geen reden zijn?
 
Vandaag winterbanden op geplaatst en gemerkt dat de achter zomerbanden aan vervanging toe zijn eens de winter voorbij is.
De voorste zomerbanden zijn nog prima en kunnen nog wel even mee. Het zijn Goodyear Eagle RS-A2 banden.

Koop ik best dezelfde nieuwe banden voor de achterwielen, of kan ik beter andere banden kiezen? Indien ja, welke raden jullie dan aan? Meer fans van de Continentals?
 
Helaas, de achterbanden hebben nu 1000 km achter de rug en met de vorige twee achterbanden was het probleem even groot.
Ik jad het zelfde gedoe. De door Tesla geadviseerde 19" Pirelli winterbanden er onder laten zetten bij een bandenzaakje die met drukrol de boel balancerrde. 3 weken klooien. Ik zat telkens te hobbelen in de auto. Terug naar de zomerbanden gegaan en bij een Tesla SeC weer nieuwe Pirelli winterbanden laten monteren. En in een keer goed.

Zelfde banden andere leverancier. Wat er aan de hand was weet ik niet maar nu is het goed.
 
Vandaag winterbanden op geplaatst en gemerkt dat de achter zomerbanden aan vervanging toe zijn eens de winter voorbij is.
De voorste zomerbanden zijn nog prima en kunnen nog wel even mee. Het zijn Goodyear Eagle RS-A2 banden.

Koop ik best dezelfde nieuwe banden voor de achterwielen, of kan ik beter andere banden kiezen? Indien ja, welke raden jullie dan aan? Meer fans van de Continentals?

De Goodyears Eagle RS-A2 zijn geen zomerbanden, maar all-season. Dus kun je zomer en winter op rijden, heb ik tot voor kort ook gedaan en ik was er wel tevreden over.
 
Hey,
Een klein nighttime stressje hier. Vrouwlief besloot net dat we morgen en overmorgen naar de Ardennen trekken voor een trail-running wedstrijd. Nu realiseer ik me net dat de bestelde winterbanden nog niet geleverd zijn en ik dus nog op Michelin Primacy 3 bandjes rondtuf. Wat denken jullie, wel of niet verantwoord om het daar op te doen? Zoals het lot het wil natuurlijk ook niks qua sneeuwkettingen of sneeuwsokken voorhanden..

Thanks for your input!